Bästa racingspel för ratt, bra customization på bilarna

Permalänk
Medlem

Bästa racingspel för ratt, bra customization på bilarna

Hej!

Víll köpa ett bilspel som har många bilar, bmws, volvos osv. Inte bara sportbilar. Jag vill också kunna trimma och hålla på med dem, som under nfs ug2 tiderna. Så behöver tips! Vilka spel rekommenderar ni? Har nuvarande bara xbox 360 och pc. Men forza som i dagsläget verkar mest intressant i dagsläget kan ju bara köras på xbox one.

Så vilka spel är bäst? Vilken konsol borde köpas? Funkar pc?

Sen, vilka rattar är bäst? Om man ska ha koppling,gas och broms. Hur mycket måste man lägga för att få en hygglig setup?

https://www.youtube.com/watch?v=sMHdlFkVAH4

Mvh Alyzzer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alyzzer:

Hej!

Víll köpa ett bilspel som har många bilar, bmws, volvos osv. Inte bara sportbilar. Jag vill också kunna trimma och hålla på med dem, som under nfs ug2 tiderna. Så behöver tips! Vilka spel rekommenderar ni? Har nuvarande bara xbox 360 och pc. Men forza som i dagsläget verkar mest intressant i dagsläget kan ju bara köras på xbox one.

Så vilka spel är bäst? Vilken konsol borde köpas? Funkar pc?

Sen, vilka rattar är bäst? Om man ska ha koppling,gas och broms. Hur mycket måste man lägga för att få en hygglig setup?

https://www.youtube.com/watch?v=sMHdlFkVAH4

Mvh Alyzzer

När det gäller att ha många bilar med realistisk känsla och schyssta trimfunktioner så skulle jag säga att Gran Turismo är heelt superior.. De har ju över 1000 olika bilar som du kan trimma och verkligen fine-tunea med gear ratios, fjädringen, sänka den fram eller bak, olika däck osv.. Det är enligt mig den absolut bästa racing simulatorn som finns.. GT6 som är det senaste är väl lite föråldrat när det gäller framförallt ljudet, men de har lovat att fixa det till GT7 som ska släppas under 2016.. Enda problemet med serien är att de hittills varit Playstation exclusive!

När det gäller ratt skulle jag nog kikat på Logitechs värstingar (G29 t.ex) som ligger på typ 3000-3500kr eller Thrustmasters T500, vilket är en riktig värsting men den ligger på runt 5000 spänn också..

Med billigare rattar får du givetvis sämre känsla men oftast inte heller någon koppling!

https://www.gran-turismo.com/local/jp/data1/products/gt6/carl...

Där har du en lista med bilar i GT6, som du ser är det inte bara racers utan även massa BMWs, Audis, Chevrolet osvosv.. de har i princip allt..

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

När det gäller att ha många bilar med realistisk känsla och schyssta trimfunktioner så skulle jag säga att Gran Turismo är heelt superior.. De har ju över 1000 olika bilar som du kan trimma och verkligen fine-tunea med gear ratios, fjädringen, sänka den fram eller bak, olika däck osv.. Det är enligt mig den absolut bästa racing simulatorn som finns.. GT6 som är det senaste är väl lite föråldrat när det gäller framförallt ljudet, men de har lovat att fixa det till GT7 som ska släppas under 2016.. Enda problemet med serien är att de hittills varit Playstation exclusive!

När det gäller ratt skulle jag nog kikat på Logitechs värstingar (G29 t.ex) som ligger på typ 3000-3500kr eller Thrustmasters T500, vilket är en riktig värsting men den ligger på runt 5000 spänn också..

Med billigare rattar får du givetvis sämre känsla men oftast inte heller någon koppling!

https://www.gran-turismo.com/local/jp/data1/products/gt6/carl...

Där har du en lista med bilar i GT6, som du ser är det inte bara racers utan även massa BMWs, Audis, Chevrolet osvosv.. de har i princip allt..

Jo det ser ganska bra ut. men ska jag vara ärligt tycker jag forza 6 /need for speed 2015 verkar najsigare:/
Så om man ska ha ett hyffsat bra set ska man räkna med att lägga ut 5000.

Permalänk
Medlem

@Alyzzer: Forza skulle jag säga spelar i samma liga fast med färre bilar.. men Need for speed 15 skulle jag inte kalla en racingsimulator.. det är mer av ett arkadspel, dvs ingen större realism och liknande..

5000 får du top of the line ratt, pedaler och växelspak, t.ex G29 för.. runt 3800-4000 ink växelspak är också mer än hyfsad, detta är bara top of the line grejer i princip, det är tyvärr där man får lägga sig om man vill ha koppling och växelspak, de billigare är bara paddlar och utan koppling:)

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alyzzer:

Jo det ser ganska bra ut. men ska jag vara ärligt tycker jag forza 6 /need for speed 2015 verkar najsigare:/
Så om man ska ha ett hyffsat bra set ska man räkna med att lägga ut 5000.

Nu får alla GT/PS-folk kalla mig fanboy, men klart du ska spela Forza.
Jag har nyligen köpt en Xbone + FM6, det kändes lite halvdant i början men nu när jag vant mig vid fysiken tycker jag att FM6 är det bästa Forza jag spelat hittils. Jag har även FM2 och FM4, provade demon på 3an men gillade inte det. Av de två 360-spelen är FM4 bäst, så vill du inte punga upp 2,5k för en xbone (kostade ungefär det på black friday, antar att samma deals kommer finnas i mellandagarna) bör du kika på Forza 4.

Jag spelar med kontroll, mest pga. kostnaden för ratten men även för att det tar sån plats.

I ärlighetens namn har jag aldrig spelat GT, men GT7 verkar ju inte komma inom det närmsta och GT6 är stenålder i jämförelse med Forza6 (ljud- och grafikmässigt i alla fall). NFS är NFS, jag gillar de gamla Underground2, Most Wanted och Carbon så 2015 verkar spännande, men det är långt ifrån samma spelgenre som Forza och GT. Själv väntar jag på PC-release av Nfs2015, ser ingen poäng med att köpa det till konsol.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

tack för svaren!
Hur stor skillnad är det egentligen på forza 4 och 6 då? Rent allmänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alyzzer:

tack för svaren!
Hur stor skillnad är det egentligen på forza 4 och 6 då? Rent allmänt.

Lite skillnad på bil- och banutbud, jag saknade aldrig nåt i FM4 men i FM6 saknar jag gamla klassiker som Maple Valley och Mugello. Jag har inte spelat mer än några timmar på FM6, men hittils har karriär-läget varit lika underhållande som alltid. MP verkar lovande pga. att de infört divisioner (typ som csgo, du pairas mot folk med samma erfarenhetsnivå som dig själv). MP på FM4 är tyvärr rätt dött idag.

Så vill du bara spela själv är fyran hur bra som helst, sexan har mer features i form av nattracing och regn.

Det allra sämsta är att det inte finns en enda ratt som är PC+Xbone+360-kompatibel, det finns bara PC+Xbone eller PC+360. Så vill du uppgradera i framtiden måste du köpa ny ratt igen :/

Vill man verkligen grinda singleplayer tar det många timmar att klara allt 100%, tror jag har 120-130h "driven" på FM4 vid 75% complete (alltså tid spenderad på bana, har 100h spent i menus också).

Som sagt, vill du ha ratt till 360 bör du leta beg, det är inte värt att investera för forza4. Xbone kommer förhoppningsvis vara kvar ett bra tag framöver, så du får nytta av ratten till fler spel.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Project cars är väl rätt så poppis på pc?

http://www.pcgamesn.com/project-cars/project-cars-pc-review

vet inte hur många bilar du har, då jag inte har det själv än.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Dirt Rally. Utan tvekan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

World Of Speed kanske? Har inte tästat det skälv men det verkar OK

När det släpps

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Kolla upp vilka rattmodeller som funkar till konsolen du tänkt köpa.
Jag använder mig själv utav thrustmaster och är nöjd. Siktar du in dig på Need for Speed skulle jag hellre köra med handkontroll, rattsupport är värdelöst i den serien och känns inte som ett spel där det 'ska' användas någon ratt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Volvo the game!

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

köpt forza 4 nu, vilket kommer på måndag förhoppningsvis. Så då får jag se vad jag tycker om forza serien. Gillas den slås det väl till på ett xbox one.

Permalänk
Medlem

Är du intresserad av seriös racing har du till pc Rfactor2, Assetto corsa och Game Stock Car som enligt mig är de bästa simulatorerna till pc. Sen kräver dessa ganska mycket tid och förståelse för hur man ställer in bilen. Ger man det tid och gräver in sig i bilens inställningar och lär sig banan är dessa oslagbara när det kommer till ren racing.

Problemet är väl just att det tar tid för att komma igång, man måste lära sig bilen och lära sig banan innan man fullt ut kan få ut någon körglädje. Här är kanske forza serien bättre i det avseendet och just att det erbjuder lite roligare customization på bilarna.

Har du spanat in Dirt Rally? Aldrig haft så roligt på länge när det kommer till racingspel till pc just för att det är så enkelt att sätta sig ner och köra med grym körkänsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fridge8:

Är du intresserad av seriös racing har du till pc Rfactor2, Assetto corsa och Game Stock Car som enligt mig är de bästa simulatorerna till pc. Sen kräver dessa ganska mycket tid och förståelse för hur man ställer in bilen. Ger man det tid och gräver in sig i bilens inställningar och lär sig banan är dessa oslagbara när det kommer till ren racing.

Problemet är väl just att det tar tid för att komma igång, man måste lära sig bilen och lära sig banan innan man fullt ut kan få ut någon körglädje. Här är kanske forza serien bättre i det avseendet och just att det erbjuder lite roligare customization på bilarna.

Har du spanat in Dirt Rally? Aldrig haft så roligt på länge när det kommer till racingspel till pc just för att det är så enkelt att sätta sig ner och köra med grym körkänsla.

Vill man ha seriös racing i Game Stock Car, RF2 och Assetto Corsa så måste man joina en league. Seriös racing finner man annars bara i iRacing, sedan vad man tycker om fysiken i de olika spelen är en annan sak.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vill man ha seriös racing i Game Stock Car, RF2 och Assetto Corsa så måste man joina en league. Seriös racing finner man annars bara i iRacing, sedan vad man tycker om fysiken i de olika spelen är en annan sak.

såklart, men det är extremt roligt när man kommer igång och hittar en bra league. Aldrig haft så roliga racingkvällar med rFactor 2 t ex.

Permalänk
Medlem

Nfs shift har sjukt bra costomizing för bilarna, finns också väldigt mycket bilar att välja på, dock lite gammalt spel men med lite moddar blir det sjukt najss!
Skulle säga att du får lägga mellan 2-5 tusen för nå vettigt, kolla blocket också, köpte min g27 där, sedan byggde jag ett eget wheel stand av en motions cykel

Permalänk

Tja nu är ju det senaste svaret på denna tråden snart 1 år gammalt men jag måste få göra ett inlägg. När det gäller rattar till 360 så rekommenderar jag seriöst Fanatecs vilka har bättre kvalitet tycker jag och kan användas för både PC, Xbox 360, PS3 det sistnämnda med sladd (och modul) alltså multi. Som nya kostade dem från ca199 euro. Realismen är superb särskilt Porsche GT2 replikan, den enda begränsningen är själva spelen. Tyvärr säljs inte dessa rattar längre hos Fanatec men det finns säkert bättre beg, finns en växelspak tror den kostar ca 299 euro samt pedaler, racingstolar osv hos Fanatec, den funkar både för rattar till förra gen. konsoler och nya. När det gäller bilspel och realism finns det egentligen bara Forza 3,4, GT5 = X360/PS3, Ferrari Callenge PS3, det är dessa som har stöd för både växelspak, handbroms och pedaler i ett. Grafiken, billjudet, känslan samt bilutbud av vanliga och supersport är bättre i Forza än i GT5 men Gt5 har mer Japanskt utbud och färdigtrimmade bilar samt mer avancerade trimmnings delar osv. Dock ska tilläggas har Forza utbytesmotorer så att du kan få en V12 i en BMW M5 e34 t.ex. (just Bmw M5 e34 var en modell man fick köpa till i Xbox shopen, la själv uppemot 5000:- säkert mer för alla tillbehörsmodeller i shopen så jag vet vad jag talar om) samt fetare däck och coolare fälgar men som sagt utseendet är ju inte allt. Så jag rekommenderar Forza framför GT5,6 till förra gen. Konsoler när det gäller realism, men det fanns ju otaliga andra mer åt arkadhållet som var beroendeframkallande: Forza Horizon, NfS = Hot Persuit/Carbon/Prostreet/The Run/Most Wanted, Project Gotham Racing 3,4 (nästan Realism), Midnight Club Los Angeles, Burnout = Paradise/Revenge, Collin McRae Dirt 1 - 3, Driver San Fransisco, Motor Storm 1, Race Driver Grid 1,2, Testdrive unlimited 1 mfl (Wipeout HD inget bilspel men väldigt snyggt och kul racingspel).

Och till dom nya konsolerna: Forza Horizon 2,3, Forza Motorsport 5,6, Need for Speed, Drive Club, The Crew, Project Cars, glömt än så länge.

Permalänk
Medlem

Spelar gärna simspel men har inget att tillägga där, det är redan sagt. Det jag vill pusha lite för är mer ett arkadspel som inte är seriöst men väldigt roligt att leka med när lusten faller på.
Det heter Flatout och finns till alla möjliga plattformar, det är ett äldre spel men det stoppar inte mig om spelet är bra. Dessutom slipper man betala så mycket för dessa äldre spelen.
Det går att köra sönder sin och andras bilar och en massa annat går sönder, vilket premieras med boost och pengar. Det finns ett oseriöst uppgraderingssytem för att göra bilen bättre. Det blandas vilt mellan fram- bak- och fyrhjulsdrift på bilarna. Jag fastnar oftast för bakhjulsdrivet medans min bror föredrar fyrhjulsdrift (mest för att de är tunga och tål mycket stryk så han kan köra sönder allt i sin väg) Det finns även en massa mini-spel som är blandat roliga men de ger tillskott i kassan och när man har kommit så långt att man får köra Ski-Jump som mini-spel så har man ett snabbt sätt att tjäna in kosing för att skaffa fler bilar och uppgradera dem till max. (Många av mini-spelen går ut på att skicka ut föraren genom vindrutan för att komma så långt som möjligt, slå ner gigantiska bowlingkäglor och liknande)

Permalänk
Medlem

av de rattarna jag testat är t500rs och t300rs de bästa logitech rattarna är mycket plastigare, t500ratten är riktigt grym. De spelen jag kan rekommendera är Asetto corsa och project cars (båda är mer åt simulator hållet, iallafall asetto (project cars är pytte lite arcad)! Gillar man och modifiera bilar och köra mer arcad så kan jag rekommendera forza horizon 3! Lycka till

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Jag kör logitech g27, fördelen där är att den har 4st inprogramerade rotationslägen, som nås med en knapp kombi. Vilket jag tycker är en fördel om man bjuder över folk, samt beroende på bil och spel läge vill jag ibland ha olika.
Är ni medlemmar i dom svenska facebook grupperna med inriktning bil spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenon88:

Jag kör logitech g27, fördelen där är att den har 4st inprogramerade rotationslägen, som nås med en knapp kombi. Vilket jag tycker är en fördel om man bjuder över folk, samt beroende på bil och spel läge vill jag ibland ha olika.
Är ni medlemmar i dom svenska facebook grupperna med inriktning bil spel?

Lust att skriva namnen på de facebooksidorna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns en egen tråd nästan längst ner på sida ett, alltså nuvarande . I samma kategori på forumet som denna tråden ligger i

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

VR Racing Sverige finns också en nyskapad grupp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenon88:

Finns en egen tråd nästan längst ner på sida ett, alltså nuvarande . I samma kategori på forumet som denna tråden ligger i

Skickades från m.sweclockers.com

Fint, såg den nu