Permalänk
Medlem

Asus VivoPC VC62B

Hej,
Köpte en Asus VivoPC VC62B till en familjemedlem som visade sig vara det värsta skit som gjort av Asus. Det går inte stänga av den genom att välja ”stäng av” utan man måste stänga av den på ”power knappen” , har försökt reklamera den till inköpsstället, men dom hänvisar till att Asus skriver om detta i sin manual och hur skall man läsa den då den ligger i kartongen ja ja den finns ju oxå på nätet, summan av kardemumman är att det inte blev retur på den och enligt Asus supporten lär det inte heller komma någon fix för det.

Surt sa gubben om ASUS.

Visa signatur

Compacq NC6000 | Seagate FreeAgent GoFlex 250Mb. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allison:

Hej,
Köpte en Asus VivoPC VC62B till en familjemedlem som visade sig vara det värsta skit som gjort av Asus. Det går inte stänga av den genom att välja ”stäng av” utan man måste stänga av den på ”power knappen” , har försökt reklamera den till inköpsstället, men dom hänvisar till att Asus skriver om detta i sin manual och hur skall man läsa den då den ligger i kartongen ja ja den finns ju oxå på nätet, summan av kardemumman är att det inte blev retur på den och enligt Asus supporten lär det inte heller komma någon fix för det.

Surt sa gubben om ASUS.

Va?

Läste igenom ditt inlägg både två och tre gånger och säger fortfarande "va?"
Läste igenom manualen, säger fortfarande "men vad menar han?"

Förklara gärna det här närmare för jag har då aldrig hört om det här att man inte skulle kunna stänga av sin dator genom att trycka på "stäng av" inifrån windows?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

- kör med Win10 och när man vill avslutat kan man ju välja "stäng av", "logga ut" eller"starta om"
väljer jag "stäng av" stänger skärmen av men datorn fortsätter vara påslagen med fläkten igång, nu måste jag trycka på datorns "power knapp" för att stänga den.

ett tips är att ev. läsa manualen sida 19.

Stänga av Vivodatorn
Om Vivodatorn inte svarar, håll ner strömbrytaren i minst fyra (4)
sekunder tills Vivodatorn stängs av.

och det måste man göra varje gång man vill stänga den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allison:

- kör med Win10 och när man vill avslutat kan man ju välja "stäng av", "logga ut" eller"starta om"
väljer jag "stäng av" stänger skärmen av men datorn fortsätter vara påslagen med fläkten igång, nu måste jag trycka på datorns "power knapp" för att stänga den.

ett tips är att ev. läsa manualen sida 19.

Stänga av Vivodatorn
Om Vivodatorn inte svarar, håll ner strömbrytaren i minst fyra (4)
sekunder tills Vivodatorn stängs av.

och det måste man göra varje gång man vill stänga den.

Men KÄRA nån, ursäkta om jag låter nedlåtande men det här är så grundläggande
Ifall ni tvingas att göra det, så är det en tvingande avstängning och har inget med powerknappen i sig att göra, betyder bara att ni tvångsavstänger den

Jag gissar att antingen har ni något hårdvarufel på den eller nån drivrutin eller inställning som orsakar felet

Gå tillbaka till det originalwindows ni hade med datorn och funkar det inte då, så anmäl den för service istället, det kan du göra här
http://rma.asus.se , har själv gjort det på datorer för service

Men är det mjukvarufel så kan det ju bli så att ni får pröjsa förstås

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kör med en ren win10, inga program utöver det.
- nu är det så att det fanns inget system med till datorn vid köp.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/chassibarebone/barebo...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allison:

kör med en ren win10, inga program utöver det.
- nu är det så att det fanns inget system med till datorn vid köp.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/chassibarebone/barebo...

Aha, det var en ren barebone, med andra ord har du köpt både minne och hårddisk själv?
Har du kollat så att minnena inte är defekta eller din disk med memtest och hårddisktillverkarens eget testprogram?
Likaså har du köpt korrekt minne och att det är med i datorns lista över godkända testade minnen som du hittar här? - http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/Desktop/Vivo_PC/VC62B/VC62B_... ?

Ifall du inte har provat, så prova installera windows 7 eller 8 och sen se vad som sker om allt annat ovan stämmer överens

Visa signatur

Permalänk
Medlem

- har kört memtest som säger att allt är OK, kör med 2x8 (16 GB)
Crucial SO-DIMM DDR3 PC12800/1600MHz CL11 8GB (CT102464BF160B)
- har 2 x Samsung 850 Pro Series 256GB
tyvärr finns inga av dessa komponenter med i "VC62B QVL"
från början la vi in win7 (som vi har nyckel till) därifrån uppgraderade vi till win10, efter uppgraderingen la vi en ren win10 (1511 iso), tyvärr kan vi inte säga hur det fungerade med win7 då vi endast hade den för att få in 10:an.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allison:

- har kört memtest som säger att allt är OK, kör med 2x8 (16 GB)
Crucial SO-DIMM DDR3 PC12800/1600MHz CL11 8GB (CT102464BF160B)
- har 2 x Samsung 850 Pro Series 256GB
tyvärr finns inga av dessa komponenter med i "VC62B QVL"
från början la vi in win7 (som vi har nyckel till) därifrån uppgraderade vi till win10, efter uppgraderingen la vi en ren win10 (1511 iso), tyvärr kan vi inte säga hur det fungerade med win7 då vi endast hade den för att få in 10:an.

Om jag vore som er så hade jag börjat med bios och uppgraderat det, annars om inte det fixar sig köpt på mig en av dessa KVR16LS11/4 som finns med i QVL listan, även uppgraderat firmware på diskarna och provat 1 styck i taget och även provat med Windows 7
Problemet för er här är att ni köpt en barebone, dvs inte komplett, och då får sköta all felsökning själva, det kommer inte butiken eller tillverkaren ge er ett endaste hjälp med sålänge du/ni inte köpt delar som finns i QVL listan, för först i det läget kan du starta ett supportärende egentligen

Problemet är också som jag ser det att du har SSD diskar som inte heller finns med i listan, men det borde inte vara ett problem men man vet aldrig, jag tar det för osannolikt men som sagt, ska man felsöka måste man utesluta allt

P.S snälla, använd citerafunktionen är du snäll när du svarar istället för att skapa ett nytt inlägg så man slipper gå in hit o kolla då o då om du svarat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skall testa men ett nytt minne och win7
en har många år på nacken, men som du ser är man aldrig för gammal att lära sig nåt nytt (citerafunktionen)
hoppas det blir rätt nu.

Skrivet av godspeed:

Om jag vore som er så hade jag börjat med bios och uppgraderat det, annars om inte det fixar sig köpt på mig en av dessa KVR16LS11/4 som finns med i QVL listan, även uppgraderat firmware på diskarna och provat 1 styck i taget och även provat med Windows 7
Problemet för er här är att ni köpt en barebone, dvs inte komplett, och då får sköta all felsökning själva, det kommer inte butiken eller tillverkaren ge er ett endaste hjälp med sålänge du/ni inte köpt delar som finns i QVL listan, för först i det läget kan du starta ett supportärende egentligen

Problemet är också som jag ser det att du har SSD diskar som inte heller finns med i listan, men det borde inte vara ett problem men man vet aldrig, jag tar det för osannolikt men som sagt, ska man felsöka måste man utesluta allt

P.S snälla, använd citerafunktionen är du snäll när du svarar istället för att skapa ett nytt inlägg så man slipper gå in hit o kolla då o då om du svarat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allison:

skall testa men ett nytt minne och win7
en har många år på nacken, men som du ser är man aldrig för gammal att lära sig nåt nytt (citerafunktionen)
hoppas det blir rätt nu.

Funkade fint!;)

Tycker absolut du ska göra det, för jag vet att de här maskinerna brukar funka fint (sålt några själv) och därför blev jag så himla förvånad
De enda problem jag råkat ut för har nästan allihop varit pga inkompatibla minnen, som t e x inte lågvoltsminnen

Visa signatur