SweClockers drop!

Gör jag rätt nu? Får jag mer FPS? :)

Permalänk
Medlem

Gör jag rätt nu? Får jag mer FPS? :)

Hejsan!

Jag har nu ett ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCU II OC som jag tänker behålla för att köpa nästa gen Pascal kort som kommer nästa år.

Har en AMD FX-8320 8C 3.5 GHz Black Edition 8MB.
Moderkort - Gigabyte GA-970A-UD3P och RAM - Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz VENGEANCE
Har ett Fractal Design Define R4 Titanium om de skulle vara till bra info.

Som jag vill uppgradera till ASUS Z97-A + Intel Core i7 4790K paket från Inet.
Vet inte vilka nya RAM ja ska ha men de vet säkert någon av er.

Så min fråga är ju om jag kommer känna av en stor fps skillnad om ja köper den nya processorn, moderkort och ram?
Kommer behålla GTX 770 som sagt och kommer bara spela på datorn.

Om jag köper det så behöver jag bara köpa det nya kortet när de kommer ut för jag har redan bra processor osv redan?

Jag är mycket okunnig om allt vad gäller byggande o komponenter, vad passar o vad ska man ha... Är bara bra på att spela! Men är mycket intresserad av att lära mig hur allt funkar ihop.
Blir väldigt tacksam av lite hjälp!

Mvh Zoxin57

Permalänk
Medlem

Svaret är Ja och Nej.
Det hänger på så mycket mer än bara vad man har för processor. Vilka spel vid vilka inställningar är rätt mycket mer avgörande hur mycket du kommer att tjäna. Tittar du igenom spel delen i processortesterna som finns här på Sweclockers så kommer du se hur lätt det är att få så att grafikkortet är den stora flaskhalsen i systemet (speciellt vid spelande i hög kvalitet i HD upplösning) vilket gör att processorn är "mindre" viktig för högre FPS. Men visst skall du skaffa ett nytt grafikkort i framtiden så blir det klart värt det, då de kommer att vara rätt mycket snabbare än det du har nu, vilket gör att din nuvarande CPU kanske inte håller måttet då.

Så nej du kanske inte kommer se någon skillnad på mängden FPS, men du kan kanske få en jämnare lägsta nivå istället, beroende på hur mycket grafikkortet flaskar systemet,

Apropå minne så bör ju dina du har nu fingera om de klarar den lägre spänningen som Haswell Refresh vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxin57:

Hejsan!

Jag har nu ett ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCU II OC som jag tänker behålla för att köpa nästa gen Pascal kort som kommer nästa år.

Har en AMD FX-8320 8C 3.5 GHz Black Edition 8MB.
Moderkort - Gigabyte GA-970A-UD3P och RAM - Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz VENGEANCE
Har ett Fractal Design Define R4 Titanium om de skulle vara till bra info.

Som jag vill uppgradera till ASUS Z97-A + Intel Core i7 4790K paket från Inet.
Vet inte vilka nya RAM ja ska ha men de vet säkert någon av er.

Så min fråga är ju om jag kommer känna av en stor fps skillnad om ja köper den nya processorn, moderkort och ram?

Om jag köper det så behöver jag bara köpa det nya kortet när de kommer ut för jag har redan bra processor osv redan?

Jag är mycket okunnig om allt vad gäller byggande o komponenter, vad passar o vad ska man ha... Är bara bra på att spela! Men är mycket intresserad av att lära mig hur allt funkar ihop.
Blir väldigt tacksam av lite hjälp!

Mvh Zoxin57

4790k är absolut en starkare processor för spelande än 8320 och skillnad kommer framför allt märkas om du har en skärm på över 60 Hz (och i framtiden när nya spel kommer och du har starkare grafikkort), RAM-minnen kan du använda de som du har just nu, det är rätt typ. Skulle även rekommendera en ordentlig kylare till processorn, så att du kan överklocka den för ytterligare prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxin57:

Nej, troligtvis inte. Jag uppskattar att du kanske får ut 10-15 fps mer. Men fps går upp och ned och är inte konstant, så du kommer inte uppleva någon stor skillnad. Men det beror såklart även på vilka spel du spelar eftersom vissa kan vara lite mer cpu krävande.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren loefet, rarifag och VexedRelic!

Lärt mig mycket av det lilla ni skrev! Så ja jag tror jag väntar till de nya korten släpps och då samtidigt köper jag den nya processorn osv tillsammans så de blir en riktig monster dator!

Jag ska köpa en Noctua NH-D14 först nu istället för den dumma 8320 kylaren som kom med iallafall o sen kan jag ju ha kvar Noctua NH-D14 till allt de nya nästa år! Tack för allt! Ni kan ge mer tips om det är något ni vill säga. Blir glad för de lilla ni kommer på!

Btw. Har en 144hz skärm ASUS 24" VG248QE och försöker spela på de högsta möjliga hela tiden de bästa jag kan med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxin57:

Tack för svaren loefet, rarifag och VexedRelic!

Lärt mig mycket av det lilla ni skrev! Så ja jag tror jag väntar till de nya korten släpps och då samtidigt köper jag den nya processorn osv tillsammans så de blir en riktig monster dator!

Jag ska köpa en Noctua NH-D14 först nu istället för den dumma 8320 kylaren som kom med iallafall o sen kan jag ju ha kvar Noctua NH-D14 till allt de nya nästa år! Tack för allt! Ni kan ge mer tips om det är något ni vill säga. Blir glad för de lilla ni kommer på!

Btw. Har en 144hz skärm ASUS 24" VG248QE och försöker spela på de högsta möjliga hela tiden de bästa jag kan med datorn.

Eftersom du har en 144Hz-skärm så är det absolut dags att du överklockar processorn, i en del av de modernare spelen så har 8320 svårt att ta sig över 100 fps, och får du till en gedigen överklock så kommer du ha möjlighet att nå 144Hz i många fler av spelen som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Eftersom du har en 144Hz-skärm så är det absolut dags att du överklockar processorn, i en del av de modernare spelen så har 8320 svårt att ta sig över 100 fps, och får du till en gedigen överklock så kommer du ha möjlighet att nå 144Hz i många fler av spelen som finns.

Okej tack! Men har försökt titta lite på överklockning innan o har aldrig riktigt vågat det. Men borde nog ge de ett försök då som du säger. Har du kanske en riktigt bra video om hur man gör just med min 8320 kanske? Vilket program har man för att överklocka? Har MSI afterburner om de är något som hjälper haha. Kanske de blir lättare att överklocka med Noctua NH-D14 som jag ska köpa in nu snart. Har bara den fläkten som kommer med ju. Kanske måste kyla bättre för överklockning.

Permalänk
Medlem

Om du kommer få mer fps beror helt på vilka spel du spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxin57:

Okej tack! Men har försökt titta lite på överklockning innan o har aldrig riktigt vågat det. Men borde nog ge de ett försök då som du säger. Har du kanske en riktigt bra video om hur man gör just med min 8320 kanske? Vilket program har man för att överklocka? Har MSI afterburner om de är något som hjälper haha. Kanske de blir lättare att överklocka med Noctua NH-D14 som jag ska köpa in nu snart. Har bara den fläkten som kommer med ju. Kanske måste kyla bättre för överklockning.

Vänta med överklock tills du installerat nya kylaren, temperaturen/ljudnivån kan enkelt sticka iväg annars.

Sökte på ditt MOBO och hittade detta:

"1st go in the BIOS (hit del on start-up) and disable all the power saving feature related to the CPU (in ADVANCED FREQUENCY SETTINGS \ ADVANCED CPU CORE FEATURE, disable everything there but put HPC mode on enabled)" som första steg. All överklock sker alltså i BIOS, och stabilitetstester görs i windows.

Sett sedan på X.M.P, och sätt ditt RAM på den frekvens det är gjort för.

Efter det kan du börja överklocka. Det gör du genom att långsamt öka frekvensen på din processor samtidigt som du långsamt ökar volten till din processor, och kollar av så att du kör lägsta volten som är stabil för frekvensen du har, samtidigt som temperaturen är på en rimlig nivå.

Processorn du har rekommenderas ligga runt 55C, och spänningen ska inte vara över 1.5V, lagom att stanna runt 1.4V (och man märker om man kommer till en punkt då diminishing return på volten börjar spela roll, då är det lagom att sluta klocka, för mig hände det runt 1.3V).

Så det du kan börja med är att sätta spänningen runt 1.25-1.3V, ta en frekvens på processorn som är något högre än stock, stresstesta med t.ex AIDA64 och kolla med t.ex CPU-Z att den körs i rätt frekvens och spänning under load, och att frekvensen/spänningen minskar i idle. Kolla så att temperaturerna stabiliserar på en temp. som inte överstiger 55C. Om allt ser bra ut efter 10-15 min så kan du prova ett snäpp högre på frekvensen. Till slut kommer antingen temperaturen bli för hög eller så kommer datorn bli instabil. Om temperaturen verkar bli för hög, försök sänka spänningen något alt stanna där helt. Om datorn blir instabil men temperaturerna är inom bra gränser så är det dags att öka spänningen ett snäpp. Så fortsätter du på detta sätt tills du har en bekväm överklock som är stabil i både syntetiska stresstester och inne i spel och ligger på rimliga temperaturer under full load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Vänta med överklock tills du installerat nya kylaren, temperaturen/ljudnivån kan enkelt sticka iväg annars.

Sökte på ditt MOBO och hittade detta:

"1st go in the BIOS (hit del on start-up) and disable all the power saving feature related to the CPU (in ADVANCED FREQUENCY SETTINGS \ ADVANCED CPU CORE FEATURE, disable everything there but put HPC mode on enabled)" som första steg. All överklock sker alltså i BIOS, och stabilitetstester görs i windows.

Sett sedan på X.M.P, och sätt ditt RAM på den frekvens det är gjort för.

Efter det kan du börja överklocka. Det gör du genom att långsamt öka frekvensen på din processor samtidigt som du långsamt ökar volten till din processor, och kollar av så att du kör lägsta volten som är stabil för frekvensen du har, samtidigt som temperaturen är på en rimlig nivå.

Processorn du har rekommenderas ligga runt 55C, och spänningen ska inte vara över 1.5V, lagom att stanna runt 1.4V (och man märker om man kommer till en punkt då diminishing return på volten börjar spela roll, då är det lagom att sluta klocka, för mig hände det runt 1.3V).

Så det du kan börja med är att sätta spänningen runt 1.25-1.3V, ta en frekvens på processorn som är något högre än stock, stresstesta med t.ex AIDA64 och kolla med t.ex CPU-Z att den körs i rätt frekvens och spänning under load, och att frekvensen/spänningen minskar i idle. Kolla så att temperaturerna stabiliserar på en temp. som inte överstiger 55C. Om allt ser bra ut efter 10-15 min så kan du prova ett snäpp högre på frekvensen. Till slut kommer antingen temperaturen bli för hög eller så kommer datorn bli instabil. Om temperaturen verkar bli för hög, försök sänka spänningen något alt stanna där helt. Om datorn blir instabil men temperaturerna är inom bra gränser så är det dags att öka spänningen ett snäpp. Så fortsätter du på detta sätt tills du har en bekväm överklock som är stabil i både syntetiska stresstester och inne i spel och ligger på rimliga temperaturer under full load.

Intressant! Jag ska köpa kylaren direkt imorgon o börja testa överklocka! Ska bli spännande o se haha, tack för all info.

Undrar bara snabbt om hur långt man kan komma, 4.4 kanske är max? 4.2? Beror de helt på hur min kylare kyler?

Gjorde en stresstest nu snabbt bara utan överklocka med AIDA64 o fick runt 52 grader med dålig kylare. Och då låg processor på 3.5-3.7MHz

Permalänk
Medlem

Ja! du gör verkligen rätt!

Du kanske inte får en sinnessjuk ökning i fps däremot kommer du få en rejält mycket stabilare upplevelse utan konstiga fps drops och dylikt som FX processorerna erbjuder...

Man får vad man betalar för! i7 4790k är otroligt prisvärd i dagsläget med

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxin57:

Intressant! Jag ska köpa kylaren direkt imorgon o börja testa överklocka! Ska bli spännande o se haha, tack för all info.

Undrar bara snabbt om hur långt man kan komma, 4.4 kanske är max? 4.2? Beror de helt på hur min kylare kyler?

Gjorde en stresstest nu snabbt bara utan överklocka med AIDA64 o fick runt 52 grader med dålig kylare. Och då låg processor på 3.5-3.7MHz

Vilket är rimligt, det är ungefär det kylaren är designad för att kunna göra, under 60C för en 8350, som utvecklar lite mer värme än din gör.

Det finns inget "max" per se, det beror helt på hur bra din processor klockar för den spänning som ges. Vissa har processorer som kan komma upp i väldigt höga frekvenser för givna spänningen, med bra kylning kan man, om man har tur, komma upp över 5 GHz på den processorn vid 1.5V, vissa kommer inte över 4.5 GHz hur mycket spänning de än levererar till processorn. Det är helt enkelt ett lotto, och du får det du får, men minst 20% bör du räkna med på bra kylning, runt 30-35% får väl de flesta.