Logitech G930 Headset (Kopplas bort automatiskt)

Permalänk
Medlem

Logitech G930 Headset (Kopplas bort automatiskt)

Hejsan. Jag har problem med ett nyköpt G930 Headset.

Headset kopplas från automatiskt och återansluter igen och detta verkar uppstå med ca 5-10 min mellanrum oavsett vilka applikationer som används. Jag köpte detta igår och bytte till en ny idag som verkar ha samma problem. Någon annan här som upplevt liknande? Vad kan jag testa att göra?

Ps, har varit i kontakt med Logitechs kundtjänst men de verkar inte veta vad jag ska göra...

-------------------------------------------------

Genomförd felsökning som inte löst problemet:
* Bocka ur "Tillåt att datorn försätter denna enhet i strömsparläge" för samtliga enheter
* Omstart av dator
* Byte till nytt headset av samma modell
* Ominstallation av samtliga drivrutiner
* Användning med 5.1 ljud istället för surround
* Äring av turnOffInterval till "0" i Logitech Gaming Software\Resources\G930\Manifest\Device_Manifest.xml
* Användning av gammal version av Logitech Gaming Software (V 1.0.364)
* Användning av Logitech Gaming Software (V 8.58.183)
* Köra Logitech Gaming Software i kompabilitetsläge för Windows 7
* Uppdatering av samtliga enheters drivrutiner till senaste versionerna
* Uppdatering med Windows Update

Övrig användarinformation:
Antivirusprogram: AVG Free (Problem uppstår även vid avaktiverat)
USB Uttag: Kopplad via 2.0 uttag

Ljud-,video- och spelenheter Drivrutiner:
High Definition Audio Device (V 10.0.10586.0)
Realtek High Definition Audio (V 6.0.1.6716)
Logitech G930 Headset (V 8.53.0.2)

Ljudinspelningar och ljuduppspelningar Drivrutiner:
Microphone (Logitech g930 Headset) (V 10.0.10586.0)
Speakers (Logitech g930 headset) (V 8.53.0.2)
Speakrs (Realtek High Definition Audio) (V 10.0.10586.0)

Operativsystem: Windows 10 Pro
Datormodell: Asus K53SD

-------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Har samma problem med mitt headset med datorn i sign. Har hittills inte hittat nån lösning men har inte hunnit kolla så noga eller varit i kontakt med kundtjänst. Min gissning är att det är nåt med win10 där logitechs drivrutiner inte fungerar som de ska.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0nan:

Hejsan. Jag har problem med ett nyköpt G930 Headset.

Headset kopplas från automatiskt och återansluter igen och detta verkar uppstå med ca 5-10 min mellanrum oavsett vilka applikationer som används. Jag köpte detta igår och bytte till en ny idag som verkar ha samma problem. Någon annan här som upplevt liknande? Vad kan jag testa att göra?

Ps, har varit i kontakt med Logitechs kundtjänst men de verkar inte veta vad jag ska göra...

-------------------------------------------------

Genomförd felsökning som inte löst problemet:
* Bocka ur "Tillåt att datorn försätter denna enhet i strömsparläge" för samtliga enheter
* Omstart av dator
* Byte till nytt headset av samma modell
* Ominstallation av samtliga drivrutiner
* Användning med 5.1 ljud istället för surround
* Äring av turnOffInterval till "0" i Logitech Gaming Software\Resources\G930\Manifest\Device_Manifest.xml
* Användning av gammal version av Logitech Gaming Software (V 1.0.364)
* Användning av Logitech Gaming Software (V 8.58.183)
* Köra Logitech Gaming Software i kompabilitetsläge för Windows 7
* Uppdatering av samtliga enheters drivrutiner till senaste versionerna
* Uppdatering med Windows Update

Övrig användarinformation:
Antivirusprogram: AVG Free (Problem uppstår även vid avaktiverat)
USB Uttag: Kopplad via 2.0 uttag

Ljud-,video- och spelenheter Drivrutiner:
High Definition Audio Device (V 10.0.10586.0)
Realtek High Definition Audio (V 6.0.1.6716)
Logitech G930 Headset (V 8.53.0.2)

Ljudinspelningar och ljuduppspelningar Drivrutiner:
Microphone (Logitech g930 Headset) (V 10.0.10586.0)
Speakers (Logitech g930 headset) (V 8.53.0.2)
Speakrs (Realtek High Definition Audio) (V 10.0.10586.0)

Operativsystem: Windows 10 Pro
Datormodell: Asus K53SD

-------------------------------------------------

Skrivet av marukusu:

Har samma problem med mitt headset med datorn i sign. Har hittills inte hittat nån lösning men har inte hunnit kolla så noga eller varit i kontakt med kundtjänst. Min gissning är att det är nåt med win10 där logitechs drivrutiner inte fungerar som de ska.

Hade samma problem som er och installerade drivrutin 8.58.183 och då funkar allt igen.
Kör med Windows 10 med.

EDIT: Prova att resetta connection mellan lurarna och dongeln med när ni installerat version 8.58.183
http://support.logitech.com/en_gb/article/18172?product=a0qi0...

Visa signatur

| Intel i9 14900K | RTX 4070ti |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Det hära problemet har funnits länge Logitech har aldrig gjort något åt det...

Problemet varför den förlorar signal är för att andra apparater stör den...

Routers...
Mobiler...

Ja allt som har något med Wifi att göra kan störa den

i mitt fall så var det min router vilket jag då ändrade kanalen från 6 till 11

(mitt problem löstes när jag gjorde detta).

Det många också missar är att synca headsetet med dongeln också.

edit*

Hittade tråden jag gjorde angående detta problem också

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1369565-logitech-g930-f...

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Det hära problemet har funnits länge Logitech har aldrig gjort något åt det...

Problemet varför den förlorar signal är för att andra apparater stör den...

Routers...
Mobiler...

Ja allt som har något med Wifi att göra kan störa den

i mitt fall så var det min router vilket jag då ändrade kanalen från 6 till 11

(mitt problem löstes när jag gjorde detta).

Det många också missar är att synca headsetet med dongeln också.

edit*

Hittade tråden jag gjorde angående detta problem också

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1369565-logitech-g930-f...

Det kan säkert störa med andra signaler men för mig så var det mjukvaran som spökade.
Har inte rört placering av dongeln och allt löste sig med äldre drivrutiner och att synka om den.
Min vän hade samma problem med sina och det löste sig med att installera den äldre drivrutinen.
Har inte tappat kontakten med lurarna sedan dess.

Visa signatur

| Intel i9 14900K | RTX 4070ti |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

@Obalaan:

Jo, har kollat Logitech's forum angående problemet förr.

Finns massor av lösningar som löste problemet för dom.
för vissa löste det sig att inte ens installera Logitechs programvara huvud taget för..
samt installera äldre drivare...

Även att köra det i kompatibilitets läge för windows 7.

eller ändra i kanalerna på routern vilket tycks ha funkat mest.

eller ta av skalet från dongeln vilket jag finner extremt.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Detta jag skriver nu. kommer inte att hjälpa någon av er, med just det felet ni har med Logitech G930!!

Men kanske hjälper det er att: Strunta helt i "gamingheadset" & "7.1-surround" i er kommande framtid som gamer o ljudälskare. (jag hoppas det iallafall)

Istället för att köpa hörlurar som är märkta med gaming.
Så köp ett par HiFi lurar + en ModMic.

HiFi hörlurar finns från typ 1000Kr till 20 000Kr+

Och en Modmic kostar ca 600Kr.

Jag själv kör med Sennheiser + modmic.

Läs på lite, kolla vad som passar er plånbok, så kommer ni att få en så mycket bättre ljudupplevelse, om det så gäller spel, musik eller film!!

Här är ett Ex (och det är inte huggit i sten, som sagt läs på o kolla plånkan)

Audio Technica ATH-M50X - Black + Modmic = Samma pris som era Logitech G930 "gamingheadset"

Sen om man vill kan man utöka allt med en DAC & AMP om man vill.

Skriver inte detta för att kasta skit, men jag spenderade själv många tusenlappar på "gamingheadset" innan jag själv fattade. Kanske slipper ni det

Så jag bara delar med mig.

Ha det

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem

@skog1s:

Dock så är det ju inte trådlöst vilket är extremt skönt!

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

@skog1s:

Dock så är det ju inte trådlöst vilket är extremt skönt!

Trådlöst Går/springer du när du spelar? Har du en trådlös mus o Tbord?

Jo visst, jag fattar hela grejen med trådlöst, men! Det har sitt pris.

Priset att betala när det gäller trådlösa gamingheadset, är ljud kvalitén. Så är det bara.

Vill man tvunget ha trådlöst, så kalkar man av på ljudet...Trivs man med det, så kör på

Som jag skrev innan... har spenderat tusentals kr på "gamingheadset" trådade & trådlösa. HiFilurar + modmic fick mig att hitta hem

Finns inga trådlösa i denna tråden Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Prova att resetta connection mellan lurarna och dongeln med när ni installerat version 8.58.183

Jag har testat detta. Fungerade tyvärr inte.

Skrivet av Bärrich:

@Obalaan:
har kollat Logitech's forum angående problemet förr.
Finns massor av lösningar som löste problemet för dom.
Även att köra det i kompatibilitets läge för windows 7.
eller ta av skalet från dongeln vilket jag finner extremt.

Jag har redan testat kompatibilitetsläge för windows 7,
ta bort skalet från dongeln är nog inget jag vill göra

Skrivet av skog1s:

Trådlöst Går/springer du när du spelar? Har du en trådlös mus o Tbord?
Priset att betala när det gäller trådlösa gamingheadset, är ljud kvalitén. Så är det bara.

Ljudkvalitén i detta headset är väldigt bra jämfört med andra trådade headsets som ligger runt tusenlappen.
Jag valde att kosta på mig detta för att jag vill ha just trådlöst.

Skrivet av Bärrich:

Det hära problemet har funnits länge Logitech har aldrig gjort något åt det...
Problemet varför den förlorar signal är för att andra apparater stör den...
i mitt fall så var det min router vilket jag då ändrade kanalen från 6 till 11

Hur ändrar jag kanal på Routern? Kan vara värt att testa.
Jag har en CBN CH7486E

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0nan:

Jag har testat detta. Fungerade tyvärr inte.

Om du öppnar gaming software och trycker på den lilla ikonen ovanför frågetecknet som finns nere till höger och vänjer "om".
Har du version 8.58.183?

Visa signatur

| Intel i9 14900K | RTX 4070ti |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Trådlöst Går/springer du när du spelar? Har du en trådlös mus o Tbord?

Jo visst, jag fattar hela grejen med trådlöst, men! Det har sitt pris.

Priset att betala när det gäller trådlösa gamingheadset, är ljud kvalitén. Så är det bara.

Vill man tvunget ha trådlöst, så kalkar man av på ljudet...Trivs man med det, så kör på

Som jag skrev innan... har spenderat tusentals kr på "gamingheadset" trådade & trådlösa. HiFilurar + modmic fick mig att hitta hem

Finns inga trådlösa i denna tråden Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Nej men det är ganska skönt när man sitter å talar med folk i skype så kan man fortfarande gå runt i lägenheten å göra dagliga sysslor... eller sitta framför tv'n etc

Samt även gillar att det finns knappar på headsetet.

kör på logitech g933 har aldrig varit så nöjd som jag är nu !

Självklart förstår jag att Gaming-headset inte erbjuder nån top ljud kvaltié.

Skrivet av k0nan:

Jag har testat detta. Fungerade tyvärr inte.

Jag har redan testat kompatibilitetsläge för windows 7,
ta bort skalet från dongeln är nog inget jag vill göra

Ljudkvalitén i detta headset är väldigt bra jämfört med andra trådade headsets som ligger runt tusenlappen.
Jag valde att kosta på mig detta för att jag vill ha just trådlöst.

Hur ändrar jag kanal på Routern? Kan vara värt att testa.
Jag har en CBN CH7486E

Det ska finnas under dina WIFI > Main network sen ligger den där på 2.4GHz så står det "Channel" så ändrar du där.
Komihåg att Re-Synca ditt headset efter du har gjort det här

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Om du öppnar gaming software och trycker på den lilla ikonen ovanför frågetecknet som finns nere till höger och vänjer "om".
Har du version 8.58.183?

Ja. Som jag skrev i huvudinlägget har jag även testat 2 andra versioner.

Skrivet av Bärrich:

Nej men det är ganska skönt när man sitter å talar med folk i skype så kan man fortfarande gå runt i lägenheten å göra dagliga sysslor... eller sitta framför tv'n etc

Samt även gillar att det finns knappar på headsetet.

kör på logitech g933 har aldrig varit så nöjd som jag är nu !

Självklart förstår jag att Gaming-headset inte erbjuder nån top ljud kvaltié.

Det ska finnas under dina WIFI > Main network sen ligger den där på 2.4GHz så står det "Channel" så ändrar du där.
Komihåg att Re-Synca ditt headset efter du har gjort det här

Ljudkvalitén jämfört med headset som är anpassade just för musik och ljud (alltså inte gaming) är inte alls sämre tycker jag.
Jag har testat diverse AKG hörlurar som legat nära i pris och de är ganska lika.

Hur som helst,
Tack för hjälpen. Ska testa byta channel.

Btw, Logitech supportet svarade mig nu haha, deras svar:

Citat:

jag har konsulterat några kollegor och även gått igenom ditt andra case som vi fått in.
Du har gjort en jättebra felsökning och ett stort tack för det utförliga mailet.
Det vi kommit fram till är att det är ett hårdvarufel och det faller under garantin.

Det roliga är att detta är mitt andra headset (redan bytt en gång). Är det hårdvarufel på alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0nan:

Hejsan. Jag har problem med ett nyköpt G930 Headset.

Headset kopplas från automatiskt och återansluter igen och detta verkar uppstå med ca 5-10 min mellanrum oavsett vilka applikationer som används. Jag köpte detta igår och bytte till en ny idag som verkar ha samma problem. Någon annan här som upplevt liknande? Vad kan jag testa att göra?

Ps, har varit i kontakt med Logitechs kundtjänst men de verkar inte veta vad jag ska göra...

-------------------------------------------------

Genomförd felsökning som inte löst problemet:
* Bocka ur "Tillåt att datorn försätter denna enhet i strömsparläge" för samtliga enheter
* Omstart av dator
* Byte till nytt headset av samma modell
* Ominstallation av samtliga drivrutiner
* Användning med 5.1 ljud istället för surround
* Äring av turnOffInterval till "0" i Logitech Gaming Software\Resources\G930\Manifest\Device_Manifest.xml
* Användning av gammal version av Logitech Gaming Software (V 1.0.364)
* Användning av Logitech Gaming Software (V 8.58.183)
* Köra Logitech Gaming Software i kompabilitetsläge för Windows 7
* Uppdatering av samtliga enheters drivrutiner till senaste versionerna
* Uppdatering med Windows Update

Övrig användarinformation:
Antivirusprogram: AVG Free (Problem uppstår även vid avaktiverat)
USB Uttag: Kopplad via 2.0 uttag

Ljud-,video- och spelenheter Drivrutiner:
High Definition Audio Device (V 10.0.10586.0)
Realtek High Definition Audio (V 6.0.1.6716)
Logitech G930 Headset (V 8.53.0.2)

Ljudinspelningar och ljuduppspelningar Drivrutiner:
Microphone (Logitech g930 Headset) (V 10.0.10586.0)
Speakers (Logitech g930 headset) (V 8.53.0.2)
Speakrs (Realtek High Definition Audio) (V 10.0.10586.0)

Operativsystem: Windows 10 Pro
Datormodell: Asus K53SD

-------------------------------------------------

Detta löste mitt och polarens problem med våra Logitech G930 som förlorade kontakten var 15:e minut.
https://www.youtube.com/watch?v=Xjat1l5tGz0

Visa signatur

Moderkort - Asus Rog Maximus XI Hero (WI-FI)
GPU - GTX 1080 ti
CPU - i9 9900K
Minne - 64GB 3200Mhz
Hårddisk - 500GB + 2TB + 2TB

Permalänk

För att fixa dtta problem kräver att du hittar och ändrar XML-filen manuellt, eller bara vänjer dig vid att den stängs av var 15:e minut.

Med standardinstallationsplatsen finns filen på följande sökväg: C:\Program Files\Logitech Gaming Software\Resources\G930\Manifest\Device_Manifest.xml

Du kan helt enkelt ändra värdet i <battery>-nodens turnOffInterval-attribut till "0" för att inaktivera denna batterisparfunktion helt.