Kan man anta att en batterieliminator till ett hårddiskchassi är "regulated" eller "unregulated"?

Permalänk
Avstängd

Kan man anta att en batterieliminator till ett hårddiskchassi är "regulated" eller "unregulated"?

Hej!
Jag vill ta en överbliven batterieliminator från ett hårddiskchassi och använda till mitt RIAA-steg...

(RIAA=TC-750) för att se om jag också får bättre ljudkvalitet som många tycks få när de byter till en eliminator med högre ampere, i det här fallet 2A i stället för 0,5A. Jag inser att det är snakeoilvarning på det här men är ändå nyfiken eftersom så många på vinylengine hävdar att det blir bättre och eftersom jag eventuellt har möjligthet att prova själv mer eller mindre gratis, behöver bara byta DC-plugg.

Dold text

...men det ska tydligen vara regulated power supply till RIIA-steg (just till RIAA-steg verkar det viktigare än i andra fall) och inte unregulated. Jag har skrivit till Deltaco som gjorde chassit men har inte fått svar från dem om eliminatorns egenskaper, ingen annan tillverkare står skriven på den heller.

Kan jag med fog gissa/anta att batterieliminatorn till ett hårddiskchassi är "regulated" snarare än "unregulated", eller tvärtom?

Permalänk
Skrivet av pigge_85:

Kan jag med fog gissa/anta att batterieliminatorn till ett hårddiskchassi är "regulated" snarare än "unregulated", eller tvärtom?

Det är troligtvis en switchad omvandlare == "regulated". Däremot är det nog andra egenskaper än maximal utström hos batterieliminatorn som påverkat folks lyssningsupplevelser. Switchade batterieliminatorer som följer med extremt prispressade produkter brukar spara in på bland annat glättningskondensatorer, vilket ger en del rippel på utspänningen.

Permalänk
Avstängd

@Hieronymus Bosch:
Tack för svaret. Ja nåt annat måste det vara för jag hör då ingen skillnad mellan de olika eliminatorer jag nu provat. original på 0,5A, den moddade switchade på 2A, och en växlingsbar på 5A. Synd för det var många på vinylengine som inte hade trott på det först men som blivit konverterade när de satte en "bättre" nätdel till preampen. Jag hoppades lite grann där...

Det är kul för när jag lyssnade direkt från skivspelaren tyckte jag mig höra en liten skillnad (lite fylligare, mer dynamiskt, you know the drill) men när jag spelade in till Audition och körde ABX hörde jag inte ett jota skillnad.

Hmmm... jag kanske måste köpa bättre skivspelare och pickup!! Låt pengarna rulla i jakten på spöken.

Dold text