SweClockers drop!

Backlight bleeding på nya ASUS UX305CA

Permalänk
Medlem

Backlight bleeding på nya ASUS UX305CA

Tja.
Köpte igår den nya laptopen Asus UX305CA.
La direkt märke till den kraftiga bleedingen, speciellt nere i vänstra hörnet.
Läste lite på nätet och konstaterade att dessa Asus-laptops verkar ha en del bleedingproblem. Men som med allt, hur mycket är ok egentligen? Känns ju sådär när en laptop ändå kostar 8000-10.000 kr.
Tycker ni denna "mängd" är ok eller borde man lämna tillbaka ett sådant exemplar?

Permalänk

Skulle utan tvekan returnera datorn och begära att det åtgärdades eller få en utbytes dator.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS XI FORMULA Z390 // Intel Core i9-9900K (Hydro Series™ H150i PRO RGB 360mm) // ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC // Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3200Mhz // Samsung 950 Pro M.2 512GB // Samsung 860 Evo 500GB // PSU Corsair HX1000i

ASUS ROG Strix XG32VQR, 32”, 144hz// ASUS ROG Strix Scope Deluxe // ASUS ROG Chakram // ASUS ROG Delta

Permalänk
Medlem

Jag hade lämnat tillbaka den direkt! Kanske är väldigt kräsen men har själv lämnat tillbaka flertal laptops av olika tillverkare pga mindre backlight bleeding.

Permalänk

Absolut inte okej. Bara att skicka tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Det jobbiga är att denna är den 2ndra jag fick. Lämnade direkt in 1sta jag köpte. Samma problem. Den första hade dock bleeding nere till höger. Känns sjukt frustrerande :S. Älskar ASUS produkter, men där här känns inte proffsigt alls..
La tjejens Asus till vänster om min nya (UX31A - ca 1.5 år gammal) för att jämföra. Den har också en del bleeding, men inte lika mycket som UX305CA:

Permalänk

Tänkte också bara fylla på att jag lämnade också tillbaka en UX305CA (med FHD panelen) pga. för mycket backlight bleeding. På min så var det som mest från den nedre kanten till höger om mitten, fruktansvärt irriterande.
När jag lämnade tillbaka denna så passade jag på att byta till en Lenovo Yoga 3 Pro som har en fin Samsung QHD+ panel, även den lämnades tillbaka pga. relativt kraftig BLB från tre hörn och lite från sidorna. Jag kanske har haft extrem otur med just mina exemplar ska väl tilläggas, men trådskaparens bilder var inte värre sett till helheten av total "blödning" än mina..

Jag tycker det är synd att det ska behöva vara så här på fina datorer som kostar 8k<. Att det finns viss BLB på IPS paneler även idag 2016 är svårt att komma ifrån men att det ska vara så bedrövligt att man inte kan kolla på en film med 50% ljusstyrka utan att störas av det då tycker jag att datortillverkarna får se över rutinerna kring panelerna.

Vänligen men bestämt!

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Medlem
Skrivet av flottnacke:

Tänkte också bara fylla på att jag lämnade också tillbaka en UX305CA (med FHD panelen) pga. för mycket backlight bleeding. På min så var det som mest från den nedre kanten till höger om mitten, fruktansvärt irriterande.
När jag lämnade tillbaka denna så passade jag på att byta till en Lenovo Yoga 3 Pro som har en fin Samsung QHD+ panel, även den lämnades tillbaka pga. relativt kraftig BLB från tre hörn och lite från sidorna. Jag kanske har haft extrem otur med just mina exemplar ska väl tilläggas, men trådskaparens bilder var inte värre sett till helheten av total "blödning" än mina..

Jag tycker det är synd att det ska behöva vara så här på fina datorer som kostar 8k<. Att det finns viss BLB på IPS paneler även idag 2016 är svårt att komma ifrån men att det ska vara så bedrövligt att man inte kan kolla på en film med 50% ljusstyrka utan att störas av det då tycker jag att datortillverkarna får se över rutinerna kring panelerna.

Vänligen men bestämt!

Håller med dig 100%. Jag skickade min på RMA. Fick tillbaka den med utbytt skärm. Samma skit igen. Orkar inte hålla på nå mer. Så jag är tvungen att göra som du sa, ställa ner brightness till 50% för att inte bli galen på skiten. Usel kvalite på dessa laptopskärmar. Och inte alls den höga kvalite som jag alltid förväntar mig från ASUS. Riktigt besviken!