Permalänk

r9 390 vs GTX 970

Hej

Jag behöver uppgradera mitt grafikkort. Jag kan lite och har tänkt mig r9 390 elr gtx 970
Jag överväger r9 390 för den verkar bra och är lite billigare. Behöver lite hjälp och tips

specs:
amd 8320
(grafikkort jag har nu) GTX 750 Ti
PSU cx 600

Jag spelar mest:
Fallout 4
Counter Strike

Vill spela i framtiden:
The Witcher 3
Rise of the tomb raider
Moddat skyrim

Permalänk
Medlem

@PetterMyran
Det lönar sig även att söka här på swec forumet, då detta har varit upp tidigare.
r9 390 vs GTX 970

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

tack, ja jag såg det nu när jag sökte runt lite
men har hört att 390 kan va dålig för fallout 4. stämmer detta?? @zsebbez: @bärplockaren:

Permalänk

Jag gjorde nyss samma val och tog då 390, men till det som jag köpte (390 Nitro) rekommenderades ett 750W nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PetterMyran:

men har hört att 390 kan va dålig för fallout 4. stämmer detta?? @zsebbez: @bärplockaren:

https://duckduckgo.com/?q=fallout+4+390+test&ia=videos
https://www.youtube.com/watch?v=RPROUuq0xvQ
http://woisio.com/tr/ps3-tr/563fe35be4b0048e47490bf1/fallout-...
http://www.hardocp.com/article/2015/12/22/asus_r9_390_strix_d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PetterMyran:

Det har jag väldigt svårt o tro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benjamin96:

Jag gjorde nyss samma val och tog då 390, men till det som jag köpte (390 Nitro) rekommenderades ett 750W nätagg.

750W är otroligt överdrivet för ett ensamt kort.
För ett 390 räcker 600W gott och väl, men eftersom TS har en 8320 CPU som är ganska strömtörstig så borde 650W vara bättre.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk

Man får pilla lite med inställningarna så går det bra, så står det iallafall @zsebbez:

Permalänk

okej tack, för det är det jag har så jag hoppas att det funkar bra @Pamudas:

Permalänk
Medlem
Skrivet av PetterMyran:

Fallout 4 är Nvidia optimerad titel. AMDs kort ge vissa fall sämre resultat.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk

okej en sista fråga:
Msi, Asus, EVGA eller Sapphire???
@zseppez @pamudas @Benjamin96 @Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av PetterMyran:

okej en sista fråga:
Msi, Asus, EVGA eller Sapphire???
@zseppez @pamudas @Benjamin96 @Superlight

Sapphire helt klart.

EVGA tillverkar endast kort åt Nvidia.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Sapphire helt klart.

EVGA tillverkar endast kort åt Nvidia.

Minimum system power supply 750W
så stod det på webhallens sida. jag har en 600w, är inte så sugen att byta. Nått att oroa sig över?

Permalänk

@PetterMyran: Jag körde på ett Sapphire

Permalänk
Datavetare

Hur kan majoriteten rekommendera 390 till någon som sitter på ett Corsair CX600, en nätaggregat-serie som verkar vara på väldigt mångas shit-list här på SweC (själv kan jag i princip inget om PSU, men har sätt väldigt många kommenterar om hur dålig CX-serien är)?

Ovanpå detta TS sitter på en relativt strömtörstig CPU i form av FX-8320, oklockad får vi utgå ifrån. Finns ju andra som har problem med en liknande konfiguration.

En oklockad 8320 är med dagens mått mätt en rätt medioker CPU, tillräckligt långsam för att den ska ha en viss negativ påverkar på i alla fall minimal FPS i flera av de spel som TS listar

Står inte vilken upplösning det handlar om, men med tanke på att det är ett 750ti som står för fiolerna idag är 1920x1080 inte en allt för djärv gissning, en upplösning där 970 relativt sett står sig lite bättre än 390 (fortfarande är prestandaskillnaden irrelevant i min mening).

Viktigare i prestandasammanhanget är kanske att Nvidia har mer effektiva drivare. Med Intel i5/i7 av inte allt för antik modell så kvittar detta då CPU-delen är så pass stark att flaskhalsen till väldigt nära 100% är GPU, vare sig det är en AMD eller Nvidia. Men nu handlar det alltså om FX-8320, till svagare CPUer är generellt sett Nvidia idag ett bättre val.

Angående diskussionen kring prestanda i Fallout 4, varför inte titta på SweClockers snabbtest av den titeln där man specifikt testade en populär 970-modell och en populär 390-modell. I just denna titel matchar 970 390 i 4k, i 1920x1080 med allt på max är 970 18% snabbare.

Även Witcher3 nämns, där är det ganska jämt mellan 970 och 390 i genomsnittlig FPS men enligt t.ex. SweC senaste mätning så är det rätt stor fördel för 970 i minimal FPS (något som antagligen förstärks av en svagare CPU, SweC kör med i7-5930k @ 4,4 GHz

Nu vill jag ändå säga att båda korten är väldigt bra val, de är respektive företags produkt med bästa prestanda/pris i aktuell produktserie. Båda kortet presterar generellt sett väldigt snarlikt. Att välja 390 över 970 för man anser att Nvidia beter sig som rövhål är för mig en långt mer underbyggt urvalskriterium än att försöka skilja dessa två kort baserat på prestanda. Men just i detta fall tycker jag ändå det finns en del tekniska skäl som väger över lite för 970.

Eller vad har jag missat som de 71% som just nu rekommenderar 390 greppat?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För oss som inte byter grafikkort varje år (vilket TS inte verkar göra) så är ju AMD kända för att deras kort bara presterar bättre och bättre med åren, när det kommer nya drivrutiner, medan Nvidia börjar starkt men inte går framåt så mycket.

Ett exempel är mitt HD6950 som jag pensionerade först när jag köpte mitt Sapphire 390. Det kortet presterar idag i princip likvärdigt med ett 750Ti, ett kort som släpptes tre år senare. Eftersom jag inte vill byta kort oftare än vart tredje, fjärde år så köper jag hellre AMD.

Det skulle jag iofs göra ändå, med tanke på Nvidias svinerier (hota att inte skicka ut kort till recensionssiter om de inte får bestämma vilka spel som skall användas i benchmarks, alla slutna teknologier som Hairworks som är gjorda bara för att jävlas med AMD) och att AMD släpper teknologi på teknologi som open source.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

@PetterMyran

Jag har ett MSI 390 och Fallout 4 körs på högsta grafiken utan fps drops Stabila 55-60 fps på en 1080 upplösning med 16gb ram och en i5 4670k

Permalänk
Medlem

Tråd efter tråd av samma fråga:
http://www.sweclockers.com/forum/sok?searchid=5be6122d-e206-4...

@Yoshman:

390 kostar några hundra mindre.
3.5GB Vram vs 8GB ( tom 960 säljs med riktiga 4GB ).
I snitt 4% snabbare enligt sweclockers index.

Det finns bara en riktig nackdel med 390 och det är strömförbrukningen.
Vi testade mitt 390 nitro i tösens burk (samma nätdel som OP) och det fungerar galant om han inte rör powerlimit.

Drar du sen upp däremot upp powerlimit till max så kan du få upp din "lägsta" fps med runt tio fps till och du låter kortet sträcka riktigt på benen (kräver dock sitt psu). Då knappar 390 in på storebror 980 som kostar minst 2k till.

Mera pris per prestanda än 390 Nitro (@ 3290kr) finns inte nytt just nu

Skrivet av Yoshman:

Är det värt 3 - 600kr mera för lägre strömförbrukning och mindre än halva Vramet då prestandan i dina egna ord är "irrelevant" i skillnad.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Tråd efter tråd av samma fråga:
http://www.sweclockers.com/forum/sok?searchid=5be6122d-e206-4...

@Yoshman:

390 kostar några hundra mindre.
3.5GB Vram vs 8GB ( tom 960 säljs med riktiga 4GB ).
I snitt 4% snabbare enligt sweclockers index.

Vi testade mitt 390 nitro i tösens burk (samma nätdel som OP) och det fungerar galant om han inte rör powerlimit.

Drar du sen upp däremot upp powerlimit till max så kan du få upp din "lägsta" fps med runt tio fps till och du låter kortet sträcka riktigt på benen (kräver dock sitt psu). Då knappar 390 in på storebror 980 som kostar minst 2k till.

Är det värt 3 - 600kr mera för lägre strömförbrukning och mindre än halva Vramet då prestandan i dina egna ord är "irrelevant" i skillnad.

970 och 390 kostar båda ungefär lika mycket, du kan ju inte jämföra dom dyraste 970 med dom billigaste 390, ganska ologiskt. Sedan så är faktiskt vramet inte alls en sådan fördel som alla säger (speciellt om kortet inte kan utnyttja det, lite som när man slänger på 4GB till ett GT 740), titta på hur mycket vram spelen egentligen använder. Dom enda spelen jag sett som lyckats använda 4GB+ är Shadow of Mordor och GTA 5, båda i 4K, max MSAA osv. Sen har det påståtts att Nvidia, 970 i detta fallet är bättre än 390 när mer mediokra eller sämre cpu'er används (som 8320). Väldigt liten skillnad mellan 970 och 390, så i TS fall kanske det är bättre att köra 970 om han inte har en bra psu för 390it. Har TS Crossfire kompatibelt moderkort? Om inte så är ju vram argumentet ännu sämre eftersom man inte kommer kunna nyttja det genom att köra 2x CF i framtiden.

Skrivet av IshethZenunim:

Ett exempel är mitt HD6950 som jag pensionerade först när jag köpte mitt Sapphire 390. Det kortet presterar idag i princip likvärdigt med ett 750Ti, ett kort som släpptes tre år senare. Eftersom jag inte vill byta kort oftare än vart tredje, fjärde år så köper jag hellre AMD.

Så du jämför ett kort som var high-end för några år sedan med ett kort som vid release var budgetkort, även designat för väldigt låg strömförbrukning som är populärt i små byggen för t.ex media? Låter ju logiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

970 och 390 kostar båda ungefär lika mycket, du kan ju inte jämföra dom dyraste 970 med dom billigaste 390, ganska ologiskt. Sedan så är faktiskt vramet inte alls en sådan fördel som alla säger (speciellt om kortet inte kan utnyttja det, lite som när man slänger på 4GB till ett GT 740), titta på hur mycket vram spelen egentligen använder. Dom enda spelen jag sett som lyckats använda 4GB+ är Shadow of Mordor och GTA 5, båda i 4K, max MSAA osv. Sen har det påståtts att Nvidia, 970 i detta fallet är bättre än 390 när mer mediokra eller sämre cpu'er används (som 8320). Väldigt liten skillnad mellan 970 och 390, så i TS fall kanske det är bättre att köra 970 om han inte har en bra psu för 390it. Har TS Crossfire kompatibelt moderkort? Om inte så är ju vram argumentet ännu sämre eftersom man inte kommer kunna nyttja det genom att köra 2x CF i framtiden.

Så du jämför ett kort som var high-end för några år sedan med ett kort som vid release var budgetkort, även designat för väldigt låg strömförbrukning som är populärt i små byggen för t.ex media? Låter ju logiskt.

Jag jämförde dom populäraste efter Prisjakts rankning och genom första "normala" shop typ inet, netonnet, komplett mm.
Här: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=350

Starwars snittar på high 3.2 - 3.6GB vram för mig, för varje ny titel så höjs gränsen lite lite.
Nyare titlar verkar också statsa på finare texturer och lägre AA (FXAA istället för MSAA) vilket ger bättre fps och bättre bild för sämre kort men tar i sin tur mera Vram.

Du kan inte räkna mera än dubbla Vramet som en nackdel då det kostar "ungefär lika mycket" mycket (dina ord).
Det finns ingen downside med att ha för mycket Vram, Att ha för lite däremot ger dig lägre fps och stutters vid stor belastning på Vram då det tvingas ladda in och ut texturer för att klara sig.

OT har aldrig pratat om CF eller SLI, Tar du en titt på hans hårdvara så vill han ha något han kan använda länge.
Varken SLI eller CF är värt pengar om man inte köper begagnat.

Jag har själv ägt, MSI 970 > Asus 970 Black > 290x > EVGA 980 > 390 nitro (idag) (kan byta när jag vill PGA jobbet)
Du har enligt din egen signatur 3x Nvidia datorer, har du ens ägt ett 390 kort eller sitter du bara här och pratar om saker du läst eller sett på Youtube?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@PetterMyran: Du kommer inte märka någon skillnad på 970 och 390 i Fallout 4.
Kör själv med ett 390X, med en drös av mods på högsta möjliga inställningar med konstant 60+ FPS.
Detsamma gäller väldigt många spel som jag lirat med kortet.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Datavetare
Skrivet av IshethZenunim:

För oss som inte byter grafikkort varje år (vilket TS inte verkar göra) så är ju AMD kända för att deras kort bara presterar bättre och bättre med åren, när det kommer nya drivrutiner, medan Nvidia börjar starkt men inte går framåt så mycket.

Det skulle jag iofs göra ändå, med tanke på Nvidias svinerier (hota att inte skicka ut kort till recensionssiter om de inte får bestämma vilka spel som skall användas i benchmarks, alla slutna teknologier som Hairworks som är gjorda bara för att jävlas med AMD) och att AMD släpper teknologi på teknologi som open source.

Det du skriver i sista stycket är i min mening en långt mer underbyggd anledning att välja 390 än det mesta andra man ser i dessa trådar. Anser man att Nvidia gör saker som man anser är fel på något sätt, skriv då att det är anledningen att man rekommenderar AMD i stället för att hitta på kvasitekniska anledningar. Själv tror jag inte GameWorks primära uppgift är att djävlas med AMD, GameWorks är något Nvidia anser man ska lägga resurser på för att sedan ge bort därför att det ger Nvidia en väldigt bra väg till att snabbt få spel att utnyttja de finesser man lägger in i kislet på sina GPUer.

Sedan vet jag inte riktigt hur din jämförelse mellan HD6950, en 200W TDP GPU som är det näst snabbaste single GPU-kortet i den serien, och 750ti, en mobil-GPU (samma krets används i 860M/960M) med TDP på 60W som är det näst långsammaste Maxwell-baserade kortet för skrivbordet. Båda är ju tillverkade på samma 28 nm process, om 750ti kan matcha HD6950 i prestanda (något jag aldrig skulle ha gissat) borde man väl rimligen om någon imponeras av 750ti, eller?

Skrivet av hakd:

Skillnaden i prestanda är irrelevant mellan 390 och 970, variansen i olika titlar och med olika inställningar är långt högre än genomsnittlig prestandaskillnad. SweC kör t.ex. alltid med maximal MSAA i spel som stödjer detta samt man kör med 970 referens (finns ingen 390 referens så den man testat är samma som de kort man faktiskt köper), Hexus kör med en 970 modell som faktisk folk köper och man använder konsekvent post-processing AA. Titlar man testar har väldigt stort överlapp och för spel är CPUn jämförbar (Hexus kör 4770K @ 4,4 GHz, så båda har Haswell @ 4,4 GHz), ändå är skillnaden i referens kontra fabriksöverklock samt skillnad i inställning tillräcklig för att det i Hexus fall blir så att 970 är snabbare även i 2560x1440 (än större fördel i 1920x1080).

Skillnaden i pris mellan de mest populära 970 (ASUS Strix) och 390 (Sapphire) modellerna är just nu runt 200 kr. Ett CX600 har en maximal specificerad (vet inte hur väl det stämmer med verkligheten) kapacitet på sin enda 12V rail på 40A, d.v.s. 480W. Vem kan man gått samvete säga att de skulle vilja köra en FX-8320 + 390 på detta nätaggregat när ett överlastat nätaggregat kan resultera i att det bränner upp komponenter i datorn?

Det borde vara möjligt att köra 390 med denna GPU då SweC mätning gav 410W max och 385W genomsnitt under last i deras system med i7-5930k @ 4,4 GHz

Dold text

Går tyvärr inte att se exakt hur mycket i7-5930k drar @ 4,4 GHz, när SweC testade denna modell fick man detta i "stock"

Dold text

man mätte även effekten i överklockat läge, men den CPUn överklockade man till 4,7 GHz och det är en väldigt icke-linjär frekvens mot effekt skala så svårt vad den drar i 4,4 GHz. I stock är det 40W mindre än FX-8350 i stock.

Nätaggregatet som TS har kommer utan problem driva ett 970 då det, enligt SweC test, drar ca 110W mindre i genomsnitt jämfört med 390. Ett 970 är definitivt billigare än 390 + PSU.

"3,5 GB" börjar bli rätt uttjatat. Dels har bl.a. TechReport visat att 4 GB VRAM inte blir ett problem med dagens spel innan man når helt löjliga upplösningar, typ 4k med max MSAA (inget kort har kapacitet att driva detta, men flaskhalsen är inte VRAM). I testet verkar 4 GB bli ett problem i "Shadow of Mordor", ett spel som är känt för att vara en av de mest VRAM-krävande spelen som finns idag, strax efter 5670x3240.

Guru3D har gjort en del tester för att avgöra effekten av 3,5 GB + 0,5 GB splitt, man testade hur prestanda degraderas i ett 970 och ett 980 när man kom nära och passerade 4 GB VRAM. Resultatet blev att 970 uppför sig långt mer som ett kort med 4 GB VRAM än ett med 3,5 GB VRAM. Vill man häckla kortet baserat på VRAM kanske man får säga "det har bara motsvarande 3,9 GB VRAM" så blir det hyfsat korrekt

Man ser uttalande som spel X använder minsann 3,99 GB VRAM, så 4 GB är snart för lite. Nej, spelet har 3,99 GB allokerat men det använder inte så mycket. Precis som att OS använder allt tillgängligt RAM finns det ingen anledning för DX11 drivar att slänga ut saker om det finns ledigt VRAM. De tester jag sett pekar på att dagens spel använder mellan 1,5 till 3,0 GB VRAM när man kör med 2560x1440 och maximal MSAA (MSAA äter en hel den VRAM).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

ett överlastat nätaggregat kan resultera i att det bränner upp komponenter i datorn?

En överbelastad PSU resluterar i följande:
Boot-loops
Ingen boot alls
Reboot vid belastning

Att det skulle bränna komponenter finns det inget som backar upp, alltså ren fantasi ifrån din sida eller? (källa tack med dagens PSU).
Kanske med ett 10år+ gammalt PSU, men med dagens så har scenariot du bygger upp ingen uppbackning alls.

CX600 följer samma standarder som andra PSU och har skydd emot både överbelastning och över/under spänning.

Så i värsta fall start inte datorn alls för OT om han väljer 390, Då har han ju ångerrätt och kan byta till Nvidia om strömbehovet blir ett avgörande problem. Mitt 390 nitro rullade iaf med just det agget i en i5 3570k @ 4.4Ghz dator (tösens) utan problem.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

@hakd: skrev redan ovan att min kunskap om PSUer är väldigt begränsad, finns dock gott om trådar här där folk i alla fall försöker sätta ihop grillade komponenter med havererat PSU. Är i.o.f.s. möjligt att man blandat ihop orsak och verkan, kan ju vara så att komponenten havererade och rev med sig PSU.

Om jag läst rätt så är den stora skillnaden mellan billiga PSU-modeller som CX600 och mer påkostande främst hur mycket rippel som skapas och hur pass väl genomsnittlig spänning hålls under hög last. Blir det för mycket rippel kan det leda till instabilitet i form av krascher som kan väldigt låg frekvens med väldigt oregelbundna tidsintervall.

Och oavsett, för TS tror jag de flesta här anser att det är med viss risk för att det kommer bli instabilt man väljer FX-8320+390. Är den risken värd ca 200 kr, blir ju en merkostnad på runt en tusenlapp om det inte fungerar?

Och just i detta fall finns ju en signifikant prestandafördel för 970 i de titlar TS listar, framförallt när man tar hänsyn till att det är en i sammanhanget relativt svag CPU som påverkar lägsta FPS.

Kolla lägsta FPS med SweC CPU i Witcher3, 970 är runt 30% bättre, skillnaden i Fallout 4 är ca 18%. Relativ prestanda för minimal FLS kommer vara minst lika stor med ett FX-8320 då det är något som normalt sett orsakas av CPU-flaskhalsar (och därmed beror av hur effektiv drivarna är mer än rå GPU-kraft).

Har skrivit flera gånger att i normalfallet är det hugget som stucket vilken av 970 och 390 man väljer, brukar därför undvika dessa trådar och i de fall jag deltar aldrig göra en rekommendation av en av dessa utan försöker bara belysa de skillnader som faktiskt finns för att låta TS enklare göra sitt val.

Är uppenbart att många här har ett horn i sidan till Nvidia och därför rekommenderar AMD oavsett, men skriv att det är orsaken då i stället för att peka på helt irrelevanta (och många gånger rent felaktiga) tekniska anledningar. I detta fall finns faktisk en teknisk vettig anledning att välja 970: det är garanterat att fungera med den PSU som TS har (förutsatt att PSU inte är defekt). Även om det fungerar med 390 kommer kylningen i PSUn få jobba en hel del då man inte så långt från maxkapacitet på 12V -> det kommer låta mer med 390 utan att man får någon relevant tekniskt vinst på andra håll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@hakd: skrev redan ovan att min kunskap om PSUer är väldigt begränsad, finns dock gott om trådar här där folk i alla fall försöker sätta ihop grillade komponenter med havererat PSU. Är i.o.f.s. möjligt att man blandat ihop orsak och verkan, kan ju vara så att komponenten havererade och rev med sig PSU.

Om jag läst rätt så är den stora skillnaden mellan billiga PSU-modeller som CX600 och mer påkostande främst hur mycket rippel som skapas och hur pass väl genomsnittlig spänning hålls under hög last. Blir det för mycket rippel kan det leda till instabilitet i form av krascher som kan väldigt låg frekvens med väldigt oregelbundna tidsintervall.

Och oavsett, för TS tror jag de flesta här anser att det är med viss risk för att det kommer bli instabilt man väljer FX-8320+390. Är den risken värd ca 200 kr, blir ju en merkostnad på runt en tusenlapp om det inte fungerar?

Och just i detta fall finns ju en signifikant prestandafördel för 970 i de titlar TS listar, framförallt när man tar hänsyn till att det är en i sammanhanget relativt svag CPU som påverkar lägsta FPS.

Kolla lägsta FPS med SweC CPU i Witcher3, 970 är runt 30% bättre, skillnaden i Fallout 4 är ca 18%. Relativ prestanda för minimal FLS kommer vara minst lika stor med ett FX-8320 då det är något som normalt sett orsakas av CPU-flaskhalsar (och därmed beror av hur effektiv drivarna är mer än rå GPU-kraft).

Har skrivit flera gånger att i normalfallet är det hugget som stucket vilken av 970 och 390 man väljer, brukar därför undvika dessa trådar och i de fall jag deltar aldrig göra en rekommendation av en av dessa utan försöker bara belysa de skillnader som faktiskt finns för att låta TS enklare göra sitt val.

Är uppenbart att många här har ett horn i sidan till Nvidia och därför rekommenderar AMD oavsett, men skriv att det är orsaken då i stället för att peka på helt irrelevanta (och många gånger rent felaktiga) tekniska anledningar. I detta fall finns faktisk en teknisk vettig anledning att välja 970: det är garanterat att fungera med den PSU som TS har (förutsatt att PSU inte är defekt). Även om det fungerar med 390 kommer kylningen i PSUn få jobba en hel del då man inte så långt från maxkapacitet på 12V -> det kommer låta mer med 390 utan att man får någon relevant tekniskt vinst på andra håll.

Att det har 8gb minne kan du ju inte ignorera? Det kan mycket väl visa sig göra kortet användbart om 2-3 år Har ju visat sig flera gånger i "historien" att om man snålar med Vram kommer kortet bli kass snabbare. Mitt R9 fury lär inte vara relevant lika länge pga endast 4gb minne . Freesync är också en fördel enligt mig eftersom de skärmarna brukar vara billigare än gsync. Men visst ska man spela spel där Nvidia kort presterar bättre ska man ju välja Nvidia kort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

asså dessa trådar..... det finns en sökfunktion och alla vet hur dessa trådar slutar. Pajkastning mellan fanboys

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att det har 8gb minne kan du ju inte ignorera? Det kan mycket väl visa sig göra kortet användbart om 2-3 år Har ju visat sig flera gånger i "historien" att om man snålar med Vram kommer kortet bli kass snabbare. Mitt R9 fury lär inte vara relevant lika länge pga endast 4gb minne . Freesync är också en fördel enligt mig eftersom de skärmarna brukar vara billigare än gsync. Men visst ska man spela spel där Nvidia kort presterar bättre ska man ju välja Nvidia kort.

Avhandlade VRAM i denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/post/15924408.

Sett till historien är det långt vanligare att de första korten inom ett segment som ökar VRAM aldrig någonsin kommer få nytta av det extra mängd VRAM de har över de populäraste modellerna, med tanke på att inga spel verkar använda mer än ca 3 GB i 2560x1440 med MSAA x8 (vilket drar VRAM ungefär motsvarande 2560*sqrt(8)x1440xsqrt(8) ≈ 7200x4000 utan MSAA) så lär alla dagens modeller vara döda och begravda p.g.a. bristande GPU-kapacitet innan 4 GB VRAM blir ett problem.

Naturligtvis är detta en gissning och det skulle kunna bli så att någon ny teknik dyker upp som kraftigt ökar mängden VRAM som behövs, övergången till deferred-rendering verkar vara det som pajade Microsoft beräkning kring hur mycket eDRAM man borde ha i Xbox One. 32 MB är tillräckligt för 1920x1080 i forward rendering, men behövs 40-50 MB nu när de flesta spel kör deferred-rendering. Så säger inte att 8 GB VRAM är garanterat värdelöst, men i praktiken krävs en större förändring i hur rendering hanteras för att 4 GB VRAM ska bli en flaskhals givet beräkningskapaciteten i GPUer som 390/970. Se på Fury-serien där 4k är vanligare, finns det någon titel där flaskhalsen är 4 GB VRAM (jag känner inte till någon i alla fall)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag har inte skrivit att din kunskap är begränsad, men när du skriver att överbelastade PSU leder till brända komponenter (förutom extrema undantag) så är det svårt att ta dig seriöst, Men vad vet jag. Har ju bara byggt lådor i snart 15 år

"Är uppenbart att många här har ett horn i sidan till Nvidia"
Jag har ägt både AMD och Nvidia så är inte fanboy till något av dom, den jag rekommenderar är den jag personligen tycker presterar bäst för pengarna. Ägt både 290x 970 980 390 och mina rekommendationer har ändrats med tiden.

Som jag skrev så är enda problemet med 390, strömförbrukningen annars finns det inget i mina ögon som ger 970 fördel (hårdvaran).

Sen vad det gäller testerna på SC på nya titlar så är AMD ofta sega med drivrutiner och får sämre resultat i testerna som sällan görs om efter att AMD släpps sina optimera drivrutiner (där är Nvidia långt före när det gäller snabba releaser).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Avhandlade VRAM i denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/post/15924408.

Sett till historien är det långt vanligare att de första korten inom ett segment som ökar VRAM aldrig någonsin kommer få nytta av det extra mängd VRAM de har över de populäraste modellerna, med tanke på att inga spel verkar använda mer än ca 3 GB i 2560x1440 med MSAA x8 (vilket drar VRAM ungefär motsvarande 2560*sqrt(8)x1440xsqrt(8) ≈ 7200x4000 utan MSAA) så lär alla dagens modeller vara döda och begravda p.g.a. bristande GPU-kapacitet innan 4 GB VRAM blir ett problem.

Naturligtvis är detta en gissning och det skulle kunna bli så att någon ny teknik dyker upp som kraftigt ökar mängden VRAM som behövs, övergången till deferred-rendering verkar vara det som pajade Microsoft beräkning kring hur mycket eDRAM man borde ha i Xbox One. 32 MB är tillräckligt för 1920x1080 i forward rendering, men behövs 40-50 MB nu när de flesta spel kör deferred-rendering. Så säger inte att 8 GB VRAM är garanterat värdelöst, men i praktiken krävs en större förändring i hur rendering hanteras för att 4 GB VRAM ska bli en flaskhals givet beräkningskapaciteten i GPUer som 390/970.

Det är som du säger en gissning kanske har man nytta av minnet kanske inte. Men Skulle jag välja mellan ett GTX 580 1.5gb och ett HD 6970 2gb idag skulle jag absolut välja 6970 pga mer minne trots att det är lite slöare. Köpte för ett tag sedan ett GTX 580 3gb och det fungerar helt okej i dagens spel. Och glöm inte HD 4870/50 som fanns i både 512mb och 1gb där var det ganska fördelaktigt att ha valt 1gb modellen vill jag minnas, köpte själv 4770 med 512mb och fick ofta problem med minnesmängden.
Så finns det två i princip lika bra kort för samma peng väljer jag självklart det med mest minne. Om det inte visar sig att andra kortet är skitbra på något specifikt jag behöver.

Citat:

Se på Fury-serien där 4k är vanligare, finns det någon titel där flaskhalsen är 4 GB VRAM (jag känner inte till någon i alla fall)?

Jag kör i 4k och har hittills inte fått problem med för lite minne men det lär komma förr eller senare då är det bara att skaffa polaris eller pascal

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hakd:

Jag har inte skrivit att din kunskap är begränsad, men när du skriver att överbelastade PSU leder till brända komponenter (förutom extrema undantag) så är det svårt att ta dig seriöst, Men vad vet jag. Har ju bara byggt lådor i snart 15 år

"Är uppenbart att många här har ett horn i sidan till Nvidia"
Jag har ägt både AMD och Nvidia så är inte fanboy till något av dom, den jag rekommenderar är den jag personligen tycker presterar bäst för pengarna. Ägt både 290x 970 980 390 och mina rekommendationer har ändrats med tiden.

Som jag skrev så är enda problemet med 390, strömförbrukningen annars finns det inget i mina ögon som ger 970 fördel (hårdvaran).

Sen vad det gäller testerna på SC på nya titlar så är AMD ofta sega med drivrutiner och får sämre resultat i testerna som sällan görs om efter att AMD släpps sina optimera drivrutiner (där är Nvidia långt före när det gäller snabba releaser).

Skrev själv att min kunskap om PSUer är begränsad, det även fast jag skulle kunna hävda att min erfarenhet att bygga PC sträcker sig 22 år bakåt i tiden. Undantaget laptops så har jag ägt fler GPUer från ATI/AMD än Nvidia, fick också ett företag att gå all-in på AMD under P4 tiden (och har aldrig köpt en P4). Försöker enbart välja saker på dess tekniska meriter.

I detta fall är ändå strömförbrukning högst relevant, eller?

Vidare har 970 en del tekniska fördelar över 390, fördelar som jag tror är sannolikare att de spelar roll än att 8 GB VRAM någonsin kommer spela roll. 970 stödjer feature level 12.1, normalt skulle jag helt vifta bort en sådan sak men GameWorks har redan finesser där en sak som heter Raster Order Views (ROV) definitivt hjälper till. Det går att få samma visuella resultat utan ROV, men det kostar med VRAM och mer GPU-kraft.

970 har också nästa dubbelt så hög geometrikapacitet som 390. I DX11 spelar detta liten roll då mer avancerad geometri kräver fler "draw-calls" om man använder det utanför "tesselation", "draw-calls" är en extrem flaskhals i DX11 och kraftigt minskande av denna flaskhals är enligt många den absolut största nyheten i DX12.

Hur mycket, om alls, dessa tekniska fördelar kommer betyda tänker jag inte spekulera i då det är rena gissningar om hur framtiden utvecklar sig. Men visst finns det tekniska fördelar, finns naturligt tekniska fördelar för 390 också, högre rå bandbredd är garanterat förklaringen till att MSAA ger en något mindre "hit" där än på 970.

Visa signatur