Skrivet av IshethZenunim:
För oss som inte byter grafikkort varje år (vilket TS inte verkar göra) så är ju AMD kända för att deras kort bara presterar bättre och bättre med åren, när det kommer nya drivrutiner, medan Nvidia börjar starkt men inte går framåt så mycket.
Ett exempel är mitt HD6950 som jag pensionerade först när jag köpte mitt Sapphire 390. Det kortet presterar idag i princip likvärdigt med ett 750Ti, ett kort som släpptes tre år senare. Eftersom jag inte vill byta kort oftare än vart tredje, fjärde år så köper jag hellre AMD.
Det skulle jag iofs göra ändå, med tanke på Nvidias svinerier (hota att inte skicka ut kort till recensionssiter om de inte får bestämma vilka spel som skall användas i benchmarks, alla slutna teknologier som Hairworks som är gjorda bara för att jävlas med AMD) och att AMD släpper teknologi på teknologi som open source.
Det du skriver i sista stycket är i min mening en långt mer underbyggd anledning att välja 390 än det mesta andra man ser i dessa trådar. Anser man att Nvidia gör saker som man anser är fel på något sätt, skriv då att det är anledningen att man rekommenderar AMD i stället för att hitta på kvasitekniska anledningar. Själv tror jag inte GameWorks primära uppgift är att djävlas med AMD, GameWorks är något Nvidia anser man ska lägga resurser på för att sedan ge bort därför att det ger Nvidia en väldigt bra väg till att snabbt få spel att utnyttja de finesser man lägger in i kislet på sina GPUer.
Sedan vet jag inte riktigt hur din jämförelse mellan HD6950, en 200W TDP GPU som är det näst snabbaste single GPU-kortet i den serien, och 750ti, en mobil-GPU (samma krets används i 860M/960M) med TDP på 60W som är det näst långsammaste Maxwell-baserade kortet för skrivbordet. Båda är ju tillverkade på samma 28 nm process, om 750ti kan matcha HD6950 i prestanda (något jag aldrig skulle ha gissat) borde man väl rimligen om någon imponeras av 750ti, eller?
Skrivet av hakd:
Det finns bara en riktig nackdel med 390 och det är strömförbrukningen.
Vi testade mitt 390 nitro i tösens burk (samma nätdel som OP) och det fungerar galant om han inte rör powerlimit.
Drar du sen upp däremot upp powerlimit till max så kan du få upp din "lägsta" fps med runt tio fps till och du låter kortet sträcka riktigt på benen (kräver dock sitt psu). Då knappar 390 in på storebror 980 som kostar minst 2k till.
Mera pris per prestanda än 390 Nitro (@ 3290kr) finns inte nytt just nu
Är det värt 3 - 600kr mera för lägre strömförbrukning och mindre än halva Vramet då prestandan i dina egna ord är "irrelevant" i skillnad.
Skillnaden i prestanda är irrelevant mellan 390 och 970, variansen i olika titlar och med olika inställningar är långt högre än genomsnittlig prestandaskillnad. SweC kör t.ex. alltid med maximal MSAA i spel som stödjer detta samt man kör med 970 referens (finns ingen 390 referens så den man testat är samma som de kort man faktiskt köper), Hexus kör med en 970 modell som faktisk folk köper och man använder konsekvent post-processing AA. Titlar man testar har väldigt stort överlapp och för spel är CPUn jämförbar (Hexus kör 4770K @ 4,4 GHz, så båda har Haswell @ 4,4 GHz), ändå är skillnaden i referens kontra fabriksöverklock samt skillnad i inställning tillräcklig för att det i Hexus fall blir så att 970 är snabbare även i 2560x1440 (än större fördel i 1920x1080).
Skillnaden i pris mellan de mest populära 970 (ASUS Strix) och 390 (Sapphire) modellerna är just nu runt 200 kr. Ett CX600 har en maximal specificerad (vet inte hur väl det stämmer med verkligheten) kapacitet på sin enda 12V rail på 40A, d.v.s. 480W. Vem kan man gått samvete säga att de skulle vilja köra en FX-8320 + 390 på detta nätaggregat när ett överlastat nätaggregat kan resultera i att det bränner upp komponenter i datorn?
Det borde vara möjligt att köra 390 med denna GPU då SweC mätning gav 410W max och 385W genomsnitt under last i deras system med i7-5930k @ 4,4 GHz
Går tyvärr inte att se exakt hur mycket i7-5930k drar @ 4,4 GHz, när SweC testade denna modell fick man detta i "stock"
man mätte även effekten i överklockat läge, men den CPUn överklockade man till 4,7 GHz och det är en väldigt icke-linjär frekvens mot effekt skala så svårt vad den drar i 4,4 GHz. I stock är det 40W mindre än FX-8350 i stock.
Nätaggregatet som TS har kommer utan problem driva ett 970 då det, enligt SweC test, drar ca 110W mindre i genomsnitt jämfört med 390. Ett 970 är definitivt billigare än 390 + PSU.
"3,5 GB" börjar bli rätt uttjatat. Dels har bl.a. TechReport visat att 4 GB VRAM inte blir ett problem med dagens spel innan man når helt löjliga upplösningar, typ 4k med max MSAA (inget kort har kapacitet att driva detta, men flaskhalsen är inte VRAM). I testet verkar 4 GB bli ett problem i "Shadow of Mordor", ett spel som är känt för att vara en av de mest VRAM-krävande spelen som finns idag, strax efter 5670x3240.
Guru3D har gjort en del tester för att avgöra effekten av 3,5 GB + 0,5 GB splitt, man testade hur prestanda degraderas i ett 970 och ett 980 när man kom nära och passerade 4 GB VRAM. Resultatet blev att 970 uppför sig långt mer som ett kort med 4 GB VRAM än ett med 3,5 GB VRAM. Vill man häckla kortet baserat på VRAM kanske man får säga "det har bara motsvarande 3,9 GB VRAM" så blir det hyfsat korrekt
Man ser uttalande som spel X använder minsann 3,99 GB VRAM, så 4 GB är snart för lite. Nej, spelet har 3,99 GB allokerat men det använder inte så mycket. Precis som att OS använder allt tillgängligt RAM finns det ingen anledning för DX11 drivar att slänga ut saker om det finns ledigt VRAM. De tester jag sett pekar på att dagens spel använder mellan 1,5 till 3,0 GB VRAM när man kör med 2560x1440 och maximal MSAA (MSAA äter en hel den VRAM).