Permalänk
Medlem

@MacAllan: jaha får hoppas att det kommer funka då, vill helst inte strula med att köpa ett nytt moderkort, och nästa gång ger jag fan i att uppdatera bios haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmyEdh:

@MacAllan: jaha får hoppas att det kommer funka då, vill helst inte strula med att köpa ett nytt moderkort, och nästa gång ger jag fan i att uppdatera bios haha!

Nästa gång så köp ett ordentligt moderkort istället, Asrock är väl inte direkt kända för kvalitet.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: jo har upptäckt det nu många som hade problem med bios uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmyEdh:

@MacAllan: jo har upptäckt det nu många som hade problem med bios uppdateringar.

Funderade lite på när du skall plocka bort det gamla chipet, skruvmejsel är kanske inte det bästa valet eftersom den kan skada andra delar.
Bästa är nog något av plast eller trä som du kan lirka upp det med.

När ja bytta e-prom på maskiner så använde vi skruvmejsel, men dom satt på en upphöjd sockel och var lätta att komma åt.
Om det är trångt så är plast eller trä verktyg bättre.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: aha kanske ska köpa tången dem rekommenderar man ska ta bort såna med, dem var inte så dyra, 30-50kr typ!

Permalänk
Medlem

Tänkte på! Eftersom inget hände, när man tog ut batteriet och stoppade tillbaka det, bytte plats på jumper och sen tillbaka m.m.
Tror ni att bios chippet kommer lösa problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmyEdh:

Tänkte på! Eftersom inget hände, när man tog ut batteriet och stoppade tillbaka det, bytte plats på jumper och sen tillbaka m.m.
Tror ni att bios chippet kommer lösa problemet?

Omöjligt att säga, men om problemet är att du fick en korrupt flash så hjälper inga reset av bios men ett byte av chipet borde hjälpa.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: och om det inte funkar så antar jag att moderkortet är helt dött?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmyEdh:

Tänkte på! Eftersom inget hände, när man tog ut batteriet och stoppade tillbaka det, bytte plats på jumper och sen tillbaka m.m.
Tror ni att bios chippet kommer lösa problemet?

Kontrollfråga:

Hade du dragit ur nätsladden ur väggen, vid reset-försöken?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree: drog bara ut sladden på datorn, aldrig ur väggen

Permalänk

ASRock Crashless BIOS ser inte ut att ha några exakta instruktioner.
På vissa ställen står det att det ska vara helt tomt fat32 usb minne som du ska lägga in Instant Flash bios filen på, och andra ett bootbart fat32 usb minne som Instant Flash filen ska in på, någon nämner oxå att det endast funkade efter en full format istället för quick vilket låter underligt.

Om du inte redan testat allt så kan det vara nått att underhålla sig medans du väntar på bios chippet

edit
Det funkar endast i usb 2.0 portar och i min erfarenhet så är det alltid bättre med portarna på bak på moderkortet.

Permalänk
Medlem

@Striker000: tyvärr testat dem sakerna

Permalänk

Ah ok otur, det lät som det borde vara Crashless bios som laddades om man går på 0xF4 Recovery firmware image is loaded

Testade du med Instant Flash bioset eller DOS?

Permalänk
Medlem

@Striker000: jo precis, vet inte helt vad jag ska göra med det. Det visas oavsett om man har usb stickan eller inte

Permalänk
Medlem

@Striker000:
båda, med dos så fick jag en omstart av datorn, men inget hände mera.

Permalänk

Så som jag förstod det så är det Instant Flash som ska användas när Crashless BIOS aktiveras, och att det kan ta ett tag för den att flasha.
Testade du med tomt och bootbart usb minne?
Du kan ju även testa med full format som funkade för nån på tweaktown

edit
om du kan testa även med ett annat usb minne, jag har råkat ut för att vissa bios/uefi inte gillar alla usb minnen
för mig är det 4-8gb som funkar bäst för att boota och flasha från

Permalänk
Medlem

@Striker000: aha det visste jag inte! När jag installerade så använde jag tomt med bara bios filen i, annars är jag bara testat bootbart dos usb minne. utan tur! Kan hända att jag gör fel på bootbara dos usb minnet! Dem sa att jag skulle lägga filen i root på usb, och vad jag har förstått efter jag har gjort usb minnet till ett bootbart dos usb, så ska jag lägga filen direkt i usb:et inte i en mapp?

Permalänk

Japp precis direkt på minnet. I tråden på tweaktown så använde dom sig av nått program för att skapa det bootbara minnet men länkade inte till det men pröva rufus

edit
i rufus finns det flera alternativ för att skapa startbar disk tror inte det spelar nån roll men pröva med både ms-dos och freedos

Permalänk
Medlem

@Striker000: hittar inte ms dos, bara freedos

Permalänk
Medlem

Är du försiktig med en liten spårmejsel så går de bra att lyfta av chipet, sitter inte allt för hårt.

Visa signatur

GTX 690, GTX 580, GTX 560TI, GTX 295D, GTX 275, GTX 260 216C, 9800GX2, 9800GTX+, 8800 ULTRA, 8800GT, 7950GX2, 7600GT, GT640, GT610.
5870, 5770, 4670, X1900GT, 9600PRO, 9200SE.
QUADRO FX1800, QUADRO FX580, QUADRO FX570.

Permalänk

Jag får 4 val där jag kan välja ms-dos, freedos, iso & dd avbild men tror inte det spelar någon roll så kör du på freedos

Permalänk
Medlem

@Striker000: vet inte om det kan bero på usb minnet eller vilket operativ system man har? men ska testa lite idag och se om man får igång det, såg att bios chippet vart iväg skickat idag iallafall!

Permalänk
Medlem

Uppdatering!
Fick bios chippet i brevlådan idag, så nu funkar datorn igen så denna tråd kan tas bort (Vet inte om jag kan ta bort den?)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JimmyEdh:

Uppdatering!
Fick bios chippet i brevlådan idag, så nu funkar datorn igen så denna tråd kan tas bort (Vet inte om jag kan ta bort den?)

Vi tar inte bort trådar då de kan vara trevliga för andra med liknande problem.

Mvh Moderatorn

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)