Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej det är det inte.
Många kommer sitta kvar på W7, eller gå till Mac alt Linux tills W11/W12 eller vad nästa version av Windows kommer heta.

Kommer inte ske de närmsta 20 åren. Windows nästa version kommer heta Windows 10. Om några år sitter alla, precis alla Windows-användare på Windows 10.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Kommer inte ske de närmsta 20 åren. Windows nästa version kommer heta Windows 10. Om några år sitter alla, precis alla Windows-användare på Windows 10.

Inte en chans. Vi kommer inom några år få se en ny Windowsversion när de kommer på att de vill tjäna pengar igen.

Och nej, inte ens idag sitter alla på W7 som är bästa Windows OS:et, finns en hel del XP, och äldre maskiner kvar med. Vilket kommer bli samma visa med W7, W8 och W10 om en del år, att de finns kvar även om W11/W12/W13 mfl släppts om 5-10 år.

Du kan ju fortsätta önskedrömma, men Windows tappar mark medans OS X ökar för varje år som går, mot Linux som på datorer står rätt still, men på servrar totalt dominerar.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv

Så jävla mycket skitsnack i den här tråden...dags att låsa.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att mellanslag inte låser upp låsskärmen när datorn vaknar från sleep? Har för mig att det brukade funka förut men nu, varje gånga jag öppnar laptop-locket så måste jag vänsterklicka :/ Mellanslag funkar fortfarande när jag bootar och datorn varit avstängd. Mycket skumt och störande.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pålis:

Någon annan som har problem med att mellanslag inte låser upp låsskärmen när datorn vaknar från sleep? Har för mig att det brukade funka förut men nu, varje gånga jag öppnar laptop-locket så måste jag vänsterklicka :/ Mellanslag funkar fortfarande när jag bootar och datorn varit avstängd. Mycket skumt och störande.

Jag måste också klicka, men även efter boot, kanske har nått att göra med att man använder pinkod ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag måste också klicka, men även efter boot, kanske har nått att göra med att man använder pinkod ?

Jag använder inte PIN, bara mitt MS-acc lösen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror förstås på hur man kategoriserar datorer. Hybrider har ökat rejält det senaste året exempelvis och där finns inte Apple representerat alls. Lenovo och HP har också ökat sin försäljning. På företagsmarknaden har Apple ingen chans eftersom de inte bygger företagsmodeller även om de har ökat inom denna kategori. Sen ökar bara Mac om man tittar på andelen, inte i faktiska försäljningssiffror för de har minskat sedan föregående år.

Njae, försäljningen för HP och Lenovo verkar snarare ha minskat senaste tiden:

http://arstechnica.co.uk/gadgets/2016/01/pc-sales-fall-to-low...
http://www.engadget.com/2016/01/12/pc-shipment-drop-is-worst-...

Däremot verkar de fortfarande sälja fler datorer än Apple, men Apple ökar:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.620921/gartner-fortsatt-uppat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Du kan ju fortsätta önskedrömma, men Windows tappar mark medans OS X ökar för varje år som går, mot Linux som på datorer står rätt still, men på servrar totalt dominerar.

Linux dominerar möjligen på webservrar, men inte i datacenter överlag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av miklon:

Linux dominerar möjligen på webservrar, men inte i datacenter överlag.

Finns det någon någorlunda bra statistik om datacenters? Det torde vara ganska svårt att veta då dessa lever ett undanskymt liv och kan fylla alla möjliga uppgifter. Metodiken för att sammanställa sådan statistik blir komplex. Webbservrar huserar ju trots allt ofta i datacenter.

Hur som är det ju känt att EC2 bygger på Xen, Microsoft använder Linux för Azure, VMware är Linux plus eget osv.. Ja, hur räknar man? Det jag tror du mest syftar på är privat drivna datacenters, alltså inte publika, och då är det troligen fortfarande så att beräkningarna görs utifrån försäljning av färdiga servrar. Det reflekterar dock - min gissning - mindre och mindre den verkliga parken av datacenters.

Permalänk
Medlem

ca 73% av företagen väntas uppgradera till Windows 10 de närmsta 2 åren.

"The operating system has been well-received, so far at least: a recent survey of IT execs revealed that 73 percent expect to deploy the software in the next two years."

"More than 76 percent of of Microsoft enterprise customers are using Windows 10 in 'active pilot' projects, with over 22 million enterprise devices currently running on the new operating system."

Lite info:
http://www.computerworlduk.com/operating-systems/pros-cons-fo...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Enligt Microsoft ja, men vi vet ju att de många gånger överdriver sina saker totalt.
Och att ha ett aktivt projekt betyder inte att man ska uppgradera till nytt OS, eller när det sker, många som nyligen uppgraderat till ex Windows Server 2012 och Windows 7 kommer stanna kvar där i många år framöver innan de går vidare till det då aktuella systemet.
Och det är inte alla företag som går på varje version av OS heller, utan hoppar över varannan, eller till och med två versioner emellan.

Hm... Ledsen att säga det, men du har fel. Om två år kommer å t m i n s t o n e 73% av Enterprise-användarna använda Win10, vare sig du vill eller inte. Troligtvis många fler.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dockland:

Hm... Ledsen att säga det, men du har fel. Om två år kommer å t m i n s t o n e 73% av Enterprise-användarna använda Win10, vare sig du vill eller inte. Troligtvis många fler.

http://www.humoar.com/wp-content/uploads/2015/09/mock-their-laugh.jpg

Det tror inte jag, men jag kan tänka mig att 10an mognat tillräcklig för att anses stabil lagom till supporten för 7an upphör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet ifall Win10 kan ändra grejer i bios? För efter att jag nu gjort en clean install med Windows 10 så lyser tangentbordet och musen även efter jag slagit av datorn. Det slocknar givetvis men om man klickar på nåt på nån av dom så tänds dom upp. Det var inte så innan jag installerade om när jag ändå hade uppgraderat till Windows 10. Samt jag har inte rört någon inställning i bios heller.

Visst det är väl inte hela världen egentligen men är ju störande.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag ber er att upphöra med vad som blivit en privat chatt mellan några få och som är totalt ointressant läsning för de flesta. Det är samma åsikt (knappast argument) som körs i otaliga repriser. Jag hoppas därför att berörda inser vikten av att följa denna uppmaning.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Grejen är att företag har inte råd med att byta till ett instabilt OS, som har en massa buggar..
Innan man vet att det är stabilt och minimalt med "downtime", så kommer det inte ske något större omfattande byte hos de större företagen.

Mindre företag kanske har snabbare adoptionstid, men även där är det restrektivt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeHenk:

Är det någon som vet ifall Win10 kan ändra grejer i bios? För efter att jag nu gjort en clean install med Windows 10 så lyser tangentbordet och musen även efter jag slagit av datorn. Det slocknar givetvis men om man klickar på nåt på nån av dom så tänds dom upp. Det var inte så innan jag installerade om när jag ändå hade uppgraderat till Windows 10. Samt jag har inte rört någon inställning i bios heller.

Visst det är väl inte hela världen egentligen men är ju störande.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1358309-tangentbord-sam...

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Gör ingen skillnad om jag har "ErP Ready" enable eller disable i bios. Tangentbordet och musen lyser iaf så fort man klickar på någon av dom. Jag har inte hittat någon annan inställning i bios heller som kan förklara varför dom gör så helt plötsligt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NukeHenk:

Gör ingen skillnad om jag har "ErP Ready" enable eller disable i bios. Tangentbordet och musen lyser iaf så fort man klickar på någon av dom. Jag har inte hittat någon annan inställning i bios heller som kan förklara varför dom gör så helt plötsligt.

Har du installerat Windows 10 i BIOS-läge eller i UEFI-läge?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Snart kommer det blir enklare för mindre företag att uppdatera till Windows 10.

http://blogs.technet.com/b/windowsitpro/archive/2016/01/13/ma...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Jag har raderat egentligen ett huvudinlägg och några svar på det då medlemmen ifråga drog igång en intern diskussion som enligt tidigare uppmaning bör ha avslutats. Innehåller var dessutom upplagt på ett sätt som kan ses som ett brott mot § 1.5.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Har du installerat Windows 10 i BIOS-läge eller i UEFI-läge?

Jag är inte helt säker men antar jag har gjort de i UEFI läge. Hur kollar man det enklast annars?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Inte en chans. Vi kommer inom några år få se en ny Windowsversion när de kommer på att de vill tjäna pengar igen.

Och nej, inte ens idag sitter alla på W7 som är bästa Windows OS:et, finns en hel del XP, och äldre maskiner kvar med. Vilket kommer bli samma visa med W7, W8 och W10 om en del år, att de finns kvar även om W11/W12/W13 mfl släppts om 5-10 år.

Windows 10 skulle bli det sista OS:et har det sagts. Sedan om det kommer att stämma eller inte i framtiden vet bara MS. För mig kan Microsoft gå i graven redan nu om dom vill med allt skit dom stoppar in i Windows nu för tiden

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Snart kommer det blir enklare för mindre företag att uppdatera till Windows 10.

http://blogs.technet.com/b/windowsitpro/archive/2016/01/13/ma...

Policyn står alltså i att den kommer installera automatiskt som default? Tycker inte om det. Men man får se det från den positiva sidan, att jag kommer dra in pengar på att ställa om policyn hos de som vill göra en kontrollerad Windows 10 migrering

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NukeHenk:

Jag är inte helt säker men antar jag har gjort de i UEFI läge. Hur kollar man det enklast annars?

Kör msinfo. Kolla vad det står på BIOS-läge.

Skrivet av jocke92:

Policyn står alltså i att den kommer installera automatiskt som default? Tycker inte om det. Men man får se det från den positiva sidan, att jag kommer dra in pengar på att ställa om policyn hos de som vill göra en kontrollerad Windows 10 migrering

Var läser du att det kommer att installeras automatiskt som default? Det stämmer inte. Det som står är att "Skaffa Windows 10"-meddelanden även nu kommer till datorer som kör Windows 7 Pro, Windows 8.1 Pro som är domänanslutna och hämtar uppdateringar direkt från Windows Update (ej WSUS, SCCM m.m.).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det som står är att "Skaffa Windows 10"-meddelanden även nu kommer till datorer som kör Windows 7 Pro, Windows 8.1 Pro som är domänanslutna och hämtar uppdateringar direkt från Windows Update (ej WSUS, SCCM m.m.).

Så de tänker alltså utvidga trackasserirerna............. isf. lär en hel del företagare börja fundera på att byta från Windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill inte stänga av skärmen eller gå sova....

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Kör msinfo. Kolla vad det står på BIOS-läge.

Det står UEFI.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Så de tänker alltså utvidga trackasserirerna............. isf. lär en hel del företagare börja fundera på att byta från Windows.

Dröm vidare du. Många företagare har önskat att det ska bli enklare att uppdatera till Windows 10 och det blir det nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Finns det någon någorlunda bra statistik om datacenters? Det torde vara ganska svårt att veta då dessa lever ett undanskymt liv och kan fylla alla möjliga uppgifter. Metodiken för att sammanställa sådan statistik blir komplex. Webbservrar huserar ju trots allt ofta i datacenter.

Hur som är det ju känt att EC2 bygger på Xen, Microsoft använder Linux för Azure, VMware är Linux plus eget osv.. Ja, hur räknar man? Det jag tror du mest syftar på är privat drivna datacenters, alltså inte publika, och då är det troligen fortfarande så att beräkningarna görs utifrån försäljning av färdiga servrar. Det reflekterar dock - min gissning - mindre och mindre den verkliga parken av datacenters.

Microsoft har byggt en del virtuella switchar i Azure på Linux, men själva "fabric-lagret" kör ett OS som heter Azure, som bygger på MS server-OS och Hyper-V.

Men jag håller med om att det är svårt att mäta på något vettigt sätt, det beror ju också på vad man tittar på, är det lagret närmast hårdvaran som är intressant, eller är det vilka operativsystem som används mest i lasterna, etc. Jag såg en rapport från en undersökning om privata "enterprise datacenters" och då var det Windows som var ledande, med runt 75%.

Men egentligen spelar det ju inte så stor roll, både Windows och Linux har sina användningsområden och jag tror ingen av dem kommer dö ut inom en överskådlig tid.

Permalänk
Medlem

Har tyckt att uppgraderingen från tidigare OS och funktionerna som har tillkommit är riktigt bra, kombinerat med Microsofts telefoner så känns det ganska gjutet. Men ett problem jag har: Större uppdateringar skapar någon form av Windows.old på hårddisken. Det är väl jättebra men de flesta systeminställningar man gör behålla inte, drivrutiner slutar fungera (Mitt Asus Xonar U7 ljudkort har lagt av men fungerar på andra burkar). Det är som att installera om systemet och välja att behålla program och appar - och tycker inte det är tillräckligt bra.