Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nu är inte Microsoft ett företag som tänker på etik, utan de tänker enbart i siffror och pengar. De tjänar pengar på den information de samlar in om dig, sen vad de gör med informationen vet bara dem.

Hela lanseringen av Win10 är desperat. Ett ofärdigt OS, som trycks ut till användare med diktatoriska förtecken. Från att ha haft ett OS där man själv kunnat ställa in hur man vill ha det, byts det ut till att Microsoft ställer in det hur de vill ha det.
Min åsikt är att din dator blir kapad och inte längre är din...

Jaa ,det är ju synd på ett operativsystem som kanske hade kunnat bli helt okej utan "spioneriet"

Permalänk
Medlem

Vart ser man vilka enheter som behöver ha in drivare? Enhetshanteraren vill påskina att allt är inne. windows update hittar ingenting att uppdater fast jag har en massa usb enheter som måste ha in drivare för

Intel chipset drivers etc går de drivarna in automatiskt?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Då är det skit bakom ratten. Har kört Windows 10 på ett antal hårdvarukonfigurationer, helt problemfritt. Både uppgraderingar och rena installationer. Under året deployar vi ut 10:an till alla på jobbet också. Gött.

Tror du det?

Jag har inte ens gjort någonting speciellt. Installerade Windows 10 rent från USB-media.

Loggboken är full av händelser.

EDIT: Och som @Galvanizer så har jag också använt memtest86, vilket inte visade något fel på minnet. Annars är ju det en väldigt vanlig orsak till diverse problem. Har råkat ut för det på tidigare datorer.

Använde mig av ESD-matta och ESD-armband när jag monterade ihop den här datorn... så jag har uteslutit några sådana hårdvarufel iallafall.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av SweMerlin:

De ligger t o m som "viktiga uppgraderingar" och om man raderar en sådan uppgradering från listan så kommer det snart en ny.

Nu är det även officiellt publicerat från MS - hur man inaktiverar W10 uppgraderingen. Man har vetat om infon sen långt tidigare men MS har inte officiellt JAPP'at det förrän nu.

Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate] "DisableOSUpgrade"=dword:00000001

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Tror du det?

Jag har inte ens gjort någonting speciellt. Installerade Windows 10 rent från USB-media.

Loggboken är full av händelser.

http://i.imgur.com/TtUgpxk.png

EDIT: Och som @Galvanizer så har jag också använt memtest86, vilket inte visade något fel på minnet. Annars är ju det en väldigt vanlig orsak till diverse problem. Har råkat ut för det på tidigare datorer.

Använde mig av ESD-matta och ESD-armband när jag monterade ihop den här datorn... så jag har uteslutit några sådana hårdvarufel iallafall.

Jag skulle vara mer orolig om Windows 7 inte visade liknande fel.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

...och 75% i pollen i första tråden säger att Windows 10 är bra eller utmärkt.
Det motsäger din tes lite.

Windows 7 klagades det en hel del på i början också, så alla ni "motståndare" till Windows 10 kommer sitta och försvara densamma om ett par år. Var så säker. Jag har varit med förr. Alltid samma visa. Den enda "kritikstorm" som känns befogad i retroperspektiv är Windows Vista. Kanske Windows 8 (första släppet) också.
Annars är det bara förbättringar med var version.

Skulle vilja säga att dom inte är en förbättring när som släpps, men dom blir.
Har varit samma sen XP att OS känns inte färdiga förrän efter första stora uppdateringen (Sp1), detta kombinerat med MS aggressiva kampanj att uppdatera är nog det som de flesta "motståndarna" är arga på.
Sen blir det inte heller bättre av att MS nästan dumförklarar alla användare genom att försöka ta kontroll över det mesta som t.ex. windows update.

Skrivet av strejf:

Ja herregud vad det klagades på Windows 7 i början. Det var fel på allt möjligt, fult, inkompatibelt och inte värt pengarna m.m. Jag gillade det dock direkt.

Det finns alltid ett visst motstånd för en ny version av Windows. Frågan är bara hur stort motståndet är. Det är därför det är så skönt att Windows 10 är den sista versionen och att alla som kör Windows 10 alltid kommer vara fullt uppdaterade. Det är slut på "fragmentationen".

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser det inte som positivt att MS tvingar på användarna alla uppdateringar, det har ofta förkommit att uppdateringar ställer till problem för användare.
Lite trist att få problem för att man blir påtvingad en uppdatering när man redan känner till problemet.
Att det är automatiska uppdateringar som standard är helt ok, men att inte kunna stänga av dom (som i tidigare versioner) är förkastligt.
Användare som är kapabla att stänga av automatiska uppdateringar är även kapabla att hålla sin dator uppdaterad ändå och den del av användare som aldrig uppdaterar kommer man inte åt ändå eftersom det går med lite trix att stänga av uppdateringarna helt även i W10.
Skillnaden är att om man stänger av det helt så har man fortfarande ingen kontroll över uppdateringarna innan dom installeras när man väl väljer att uppdatera manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vart ser man vilka enheter som behöver ha in drivare? Enhetshanteraren vill påskina att allt är inne. windows update hittar ingenting att uppdater fast jag har en massa usb enheter som måste ha in drivare för

Intel chipset drivers etc går de drivarna in automatiskt?

Om allt är ok enligt enhetshanteraren så skall alla drivare vara på plats, tror W10 har betydligt fler drivare inbakade än tidigare versioner.
Om du fortfarande saknar drivare utan att det syns i enhetshanteraren är det verkligen platt fall för W10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Skulle vilja säga att dom inte är en förbättring när som släpps, men dom blir.
Har varit samma sen XP att OS känns inte färdiga förrän efter första stora uppdateringen (Sp1), detta kombinerat med MS aggressiva kampanj att uppdatera är nog det som de flesta "motståndarna" är arga på.
Sen blir det inte heller bättre av att MS nästan dumförklarar alla användare genom att försöka ta kontroll över det mesta som t.ex. windows update.
Jag ser det inte som positivt att MS tvingar på användarna alla uppdateringar, det har ofta förkommit att uppdateringar ställer till problem för användare.
Lite trist att få problem för att man blir påtvingad en uppdatering när man redan känner till problemet.
Att det är automatiska uppdateringar som standard är helt ok, men att inte kunna stänga av dom (som i tidigare versioner) är förkastligt.
Användare som är kapabla att stänga av automatiska uppdateringar är även kapabla att hålla sin dator uppdaterad ändå och den del av användare som aldrig uppdaterar kommer man inte åt ändå eftersom det går med lite trix att stänga av uppdateringarna helt även i W10.
Skillnaden är att om man stänger av det helt så har man fortfarande ingen kontroll över uppdateringarna innan dom installeras när man väl väljer att uppdatera manuellt.

En anledning till att Microsoft påtvingar uppdateringar hårdare i Windows 10, kan ju var för att man vill att alla ska ha så lika patchade system som möjligt. Det gör det enklare att påskynda utvecklingen av OS-et framåt mot (förhoppningsvis) ett ännu bättre och stabilare system. Många använder ju dessutom Insider builds som gör att Microsoft hinner få in en hel del information från dessa användare innan de pushar ut dessa uppdateringar till oss andra.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

En anledning till att Microsoft påtvingar uppdateringar hårdare i Windows 10, kan ju var för att man vill att alla ska ha så lika patchade system som möjligt. Det gör det enklare att påskynda utvecklingen av OS-et framåt mot (förhoppningsvis) ett ännu bättre och stabilare system. Många använder ju dessutom Insider builds som gör att Microsoft hinner få in en hel del information från dessa användare innan de pushar ut dessa uppdateringar till oss andra.

En sak som gör mig lite förvånad är att på jobbets testburkar med vår deploy version av Windows 10 Enterprise kan vi stänga av funktionen helt och uppgradera det vi vill och önskar via SCCM som vanligt, alltså således välja bort de uppdateringar vi vill eller inte anser oss behöva.
Pro-versionen vet jag inte dock, men lite märkligt är det. Varför Home-användare men inte företag? Borde det inte vara tvärtom, eller är home-användare försökskaniner

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

En sak som gör mig lite förvånad är att på jobbets testburkar med vår deploy version av Windows 10 Enterprise kan vi stänga av funktionen helt och uppgradera det vi vill och önskar via SCCM som vanligt, alltså således välja bort de uppdateringar vi vill eller inte anser oss behöva.
Pro-versionen vet jag inte dock, men lite märkligt är det. Varför Home-användare men inte företag? Borde det inte vara tvärtom, eller är home-användare försökskaniner

Det är väl mest för att man har mer avancerade system med program som om det skiter sig kan medföra stora kostnader man inte vill ha i onödan. Där har ju IT personal möjlighet att testa vad som fungerar innan man rullar ut uppdateringarna.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Det är väl mest för att man har mer avancerade system med program som om det skiter sig kan medföra stora kostnader man inte vill ha i onödan. Där har ju IT personal möjlighet att testa vad som fungerar innan man rullar ut uppdateringarna.

Yes, jag förstår. Det var lite det jag menade med "försökskaniner"

Grejen är att i Windows 7 har vi nog tryckt ut alla rekommenderade och kritiska under alla år. Tror inte det är något vi valt bort. Dock vill vi välja när och hur alla dessa uppdateringar installeras. Men det är en annan femma. Då sätter vi policys själva så att säga.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Jag skulle vara mer orolig om Windows 7 inte visade liknande fel.

Samma sak i Windows 7 alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Jo så är det säkert, men dom uppnår ju inte sitt syfte ändå utan gör bara en massa användare förbannade och trötta på deras "storebrorsfasoner".
Sen är det ju som sagt fortfarande möjligt att stänga av automatiska uppdateringar och man kan även i efterhand avinstallera specifika uppdateringar, men med en massa mer jobb.

Finns i princip 3 typer av användare när det kommer till uppdateringar.
1. Dom som låter det ske med automatiska.
2. Dom som vill uppdatera men vill kunna välja när och om allt skall in.
3. Dom som skiter i vilket och i princip aldrig uppdaterar.

Grupp 2 och 3 blir du inte av med, men det skapar irritation eftersom det blir en massa merjobb.

Permalänk
Medlem

Jag höll alltid mitt Win7 å 8 up to date. Tycker det är skönt att Win10 kör autoupdate. Dock så verkar den funktionen inte riktigt fungera riktigt bra. Har haft många problem med att om man stänger av datorn så uppdaterar den inte fastän den säger att det finns uppdateringar.

Ska tillägga att jag har stängt av dom "synliga" spiondelarna man kan Om man nu verkligen kan stänga av dom det vill säga.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om allt är ok enligt enhetshanteraren så skall alla drivare vara på plats, tror W10 har betydligt fler drivare inbakade än tidigare versioner.
Om du fortfarande saknar drivare utan att det syns i enhetshanteraren är det verkligen platt fall för W10.

Gäller inte usb enheter i alla fall. Men jo än så länge fungerar allt klockrent. Var dum nog och testa länka google kontot till ms då ändra de lösen för min inloggning när jag tog bort google kontot. Som tur var kom jag ihåg det gamla.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Gäller inte usb enheter i alla fall. Men jo än så länge fungerar allt klockrent. Var dum nog och testa länka google kontot till ms då ändra de lösen för min inloggning när jag tog bort google kontot. Som tur var kom jag ihåg det gamla.

Om du menar enheter anslutna via usb så bör det vara samma om det inte finns någon drivare alls, men ofta finns det en standard drivare som installeras vilket gör att man inte ser drivaren som saknad även om det inte är rätt drivare.
Så har det iaf varit för min del.

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Pro vet jag man kan hindra plötsliga omstarter i alla fall, men det är allt. Home så sitter man skiten och är största beta testaren efter testarna.

Lär inte köra win 10 home, vill personligen välja när datorn ska stängas av och inte i viktigt arbete eller spel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kan ju inte gå så bra att köra en hemmaserver (t.ex. lagringsserver) med Windows 10 (Home) eftersom det startar om sig lite när den själv vill..

Permalänk
Rekordmedlem

Jag drabbades av vad jag tror var win update i går på testmaskinen, grafiken blev plötsligt som den blir vid minneshaveri på grafikkorten, myrornas krig och diverse annan hopgrötning av fönster och jag blev förbannat och startade om och fick upp en ruta om att win update slutförde en flashuppdatering, winupdate verkar inte direkt lyda att man vill välja själv när man vill köra in uppdateringarna, visserligen är det insiderversionen jag kör men jag hatar verkligen buggarna i uppdateringssystemet för utom de buggar som uppdateringarna i sig ibland medför. Jag hade inte valt att påbörja uppdateringen så hur kan den på slutföras när man startar datorn igen om den inte startat delen för omstarten av sig själv.... ??
Datorn verkar iallafall gå normalt just nu men jag gillar verkligen inte att uppdateringen verkar ha autostartat och sen kraschat datorn, det är inte så snyggt kodat.

Jag har dessutom fortfarande inte fått liv i en streckkodläsare som enligt allt jag kan se är korrekt installerad och den fungerar dessutom perfekt i win 7 på exakt samma hårdvara, ett frustrerande problem och jag hade önskat att den gav ett felmeddelande i stället för att "allt är ok" även efter prov med ominstalleringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Pro vet jag man kan hindra plötsliga omstarter i alla fall, men det är allt. Home så sitter man skiten och är största beta testaren efter testarna.

Lär inte köra win 10 home, vill personligen välja när datorn ska stängas av och inte i viktigt arbete eller spel.

Skrivet av andropen:

Kan ju inte gå så bra att köra en hemmaserver (t.ex. lagringsserver) med Windows 10 (Home) eftersom det startar om sig lite när den själv vill..

Nej, Home passar inte på en server om du inte håller lite koll på den eller exempelvis schemalägger installation av uppdateringar och omstart vid någon tidpunkt när den inte används. Men även Home-versionen får ju uppmaningar att starta om under ganska lång tid innan automatisk omstart sker, om man har ställt in att den ska göra det, så jag kan inte riktigt se att detta problem är så allvarligt. Skjuter man upp sina uppdateringar i evighet så kommer Windows att starta om självmant och är inställningen satt på att starta om automatiskt vid alla uppdateringar så kommer Windows att göra det.

http://www.tenforums.com/tutorials/27578-windows-update-choos...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andropen:

Nej, såklart. Det är ingen serverutgåva. På serversidan rekommenderar jag en serverversion. Själv kör jag Linux i lite olika smaker på serverbiten.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Har köpt en Windows 10 laptop med touch och 360 vikbar skärm. Tycker det fungerar helt ok med att växla läge mellan tablet och desktop.

I Edge saknar jag någon gesture för att backa i webbläsaren. Tycker om funktionen i Windows phone där man drar till vänster och höger. Märkte även här att den bytte till engelsk rättstavning mitt i texten när jag skrev "phone". Kan inte byta till baka manuellt, drygt

Skärmtangentbordet är inte alls så optimalt. Tycker inte Android är perfekt, men ok. Kommer från en sådan surfplatta. Varför behöver jag skriva ett upp-och-ner vänt frågetecken¿ Gillar att splitta tangentbordet, men hade gärna sett att layoten gått att justera. Är van vid att ha vissa bokstäver på en viss sida nu. Stör mig också på att den klipper mellanslaget när man är i edge adressfält till förmån för slash och .com. Jag tycker om att söka i mitt adressfält och vill gärna använda mellanslag!

Från början var ordförslagen under all kritik med, men den löste sig med en uppdatering av ordlistan.

Permalänk
Avstängd

Jag orkar inte svara på dina påståenden ett och ett då de är många och ofta säger samma sak. Istället ska jag försöka sammanfatta mer generella svar i en punktlista. Sen kommer lite längre genomgång av WiFi-sense nedanför.

• Det här med att användaren är produkten om produkten är gratis är ett uttalande som gärna används på forum och så men det stämmer inte i alla lägen, och än mindre för Windows eftersom det inte är gratis. Ingen får Windows utan att MS får betalt (well, kanske pirater som lyckats uppgradera, men de är en parentes). De enda intäkter som MS inte får på grund av deras beslut att uppgraderingen ska vara gratis är de som annars hade köpt uppgraderingslicensen och det är inte många personer eller många kronor då uppgraderingar har varit rejält rabatterade i början. De flesta får nytt Windows hemma när de köper ny dator och de kommer de fortsätta att få, vilket innebär att MS har fått betalt. Sen undrar jag hur ni kan komma till slutsatsen att användaren skulle vara produkten då MS inte säljer vidare några användaruppgifter.

• Det finns ingen reklam i Windows, mer än tilen med Skaffa Office som alla har i start men som bara är att plocka bort. I butiken däremot finns det reklam för det som säljs i butiken och i en del appar som du laddar ner så finns det reklam om de är reklamfinansierade, men de är förstås inte en del av Windows. Sen finns det tiles till förinstallerade appar i start också men det är inte reklam. I så fall hade exempelvis Anteckningar i startmenyn i alla tidigare versioner av Windows också varit reklam.

• Att vissa datortillverkare väljer att installera crapware har inget med Windows att göra utan de gör det för att hålla nere priset på datorn. Vad som är nytt (från åttan) är att alla har rätt till att göra en ren installation och på så vis få bort det här utan en massa meckande.

• Din definition av vad som är en punktrelease och vad som är ett nytt OS är inte intressant för någon annan än dig (och min är förstås bara intressant för mig).

• Att uppgraderingsfilerna laddas ner är inte samma sak som att installationen tvingas in för det gör den inte. Det är inte olaga intrång att Windows laddar ner filer som Windows tror att du kommer att behöva.

• Backup via image är förstås säkrare än typ återställningspunkter men det är också en helt annan kategori programvara och kräver långt mer av användaren och hårdvaran. Återställningen i Windows fungerar bra om man är medveten om dess begränsningar, och har räddat mig ganska många gånger.

• Tvingande säkerhetsuppdateringar innebär väldigt mycket bättre säkerhet. Att inte installera uppdateringar innebär kraftigt försämrad säkerhet. Det har hänt att uppdateringar har orsakat skada för enstaka personer men den skadan är inget jämfört med den skada som opatchade installationer har orsakat i verkligheten.

• Steams statistik är inte perfekt på något sätt, framför allt då vi inte vet hur många som tillfrågats eller deltagit. Men det är samtidigt den bästa statistiken vi har på denna nivå och trenderna där är de samma som i andra (mindre och sämre) undersökningar. Statistik från nätanvändning är också intressant men har förstås sina begränsningar också, som att det bara är besök till specifika webbsidor som räknas och att den litar på vilket OS och vilken webbläsare som webbläsaren uppger. Svarsfrekvensen i Steams undersökning kan vi bara spekulera om förstås, men det är en undersökning som inte tar någon tid alls jämfört med att inte vara med, vilket inte gäller för exempelvis opinionsundersökningar. Anledningen att Steams statistik över OS-användning skiljer sig från exempelvis Nielsens är att Steam-användarna är gamers som generellt är mer teknikintresserade och har bättre datorer än genomsnittet. Så, inte perfekt men bra. Sen har ingen förklarat varför Steam/Valve skulle vilja försätta Windows i bättre dager än vad det faktiskt är, Newell verkar ju vara ganska anti-MS och de är ju faktiskt en av få konkurrenter till MS på OS-marknaden.

• Vulkan finns inte alls i dagsläget och vi vet inte riktigt vart det kommer att finnas, mer än på Windows och Linux. DX12 finns däremot redan på Windows och XBone vilket betyder en ganska stor andel av alla gamers. Oavsett så är teknikerna ganska lika så de lär hjälpa varandra. Men som spelutvecklare så är DX gratis och finns hos en massa gamers medan Vulkan kostar pengar och inte finns hos någon, så det är nog DX som gäller där ett tag till i alla fall. PS4 stöder förstås varken eller men det är (tydligen) förhållandevis lätt att porta DX-spel dir men det kanske gäller Vulkan med förstås, det får vi se när det släpps.

• Att W10 gav en bluescreen för dig betyder inte att det är mindre stabilt utan det är en anekdot.

• Jag förstår att du inte gillar Metro och Ribbons men eftersom du inte har gett någon förklaring till varför så antar jag att det är ett irrationellt motstånd. Mina kollegor, med en medelålder runt 50, gillar W10 och har inte haft några problem med gränssnittet, samma gäller exempelvis mina föräldrar. Anekodoter det med förstås, men de innefattar mer än en person i alla fall.

• Att du inte hittar i ditt OS eller inte använder de snabbare sätten att komma dit du ska innebär inte att det är långsammare, utan att du inte har lärt dig.

• Att underhålla ett OS kostar mer i resurser om det har fler användare då fler användare innebär fler konfigurationer och programvaror och då det vanligtvis är programvaror eller konstiga konfigurationer som ställer till det. Däremot ökar underhållskostnaden förstås inte i samma takt som antalet användare, och det har jag heller inte påstått.

• XP är osäkert i alla lägen, förutom möjligtvis om det aldrig kopplas upp mot nätet. Bankärenden är känsligt och således är den sämre säkerheten ett större problem om man ska göra sådant. Bankerna är dock medvetna om detta och har börjat blockera XP rakt av på grund av dess bristande säkerhet och exempelvis BankID funkar inte heller.

• Jag håller inte med dig om VDI. Alla trender inom IT-drift går åt motsatt håll med BYOD, hemarbete och liknande. Men det kanske växlar igen.

• Folk generellt är nöjda med W10. Undersökningen här är bara ett exempel och det finns många fler. Det som flest är missnöjda med är integritetsfrågorna och det har ju mer att göra med företagspolitik än med själva operativsystemet.

• Apple har inte varit först med så mycket. Inte det grafiska gränssnittet, inte musen, inte smartphones. Xerox Star lanserades och var kommersiellt tillgänglig (om än rejält dyr och ingen hit direkt) långt innan Apples första dator med grafiskt gränssnitt och dina citat säger heller inget annat. Däremot säger de att Apple licensierade tekniken från Xerox, vilket inte riktigt stämmer utan de gjorde det efter att Xerox hade stämt dem. Detta är dock en helt annan diskussion och inget vi behöver fördjupa oss i här.

• Ipod var långt från den första mp3-spelaren. Jag hade en långt innan dess, Creative Nomad, och jag hade bekanta som hade flash-baserade spelare långt innan dess.

• Jag vet att Newton tillverkades av Apple, det var därför jag tog upp den.

• Ipad är inte för proffs även om den heter Pro. Pennan gör att den funkar bättre för vissa uppgifter men fortfarande inte så bra och inte med de program som ett proffs använder. Likaså för musik och liknande. Detta är också ett sidospår som jag tycker vi kan släppa.

WiFi-sense
Denna tjänst fungerar inte som du tror och kan innebära mycket bättre säkerhet, men det beror på hur försiktig man är med sitt lösenord precis som tidigare. Dock är den inte perfekt utan har sina brister. Lösenorden delas inte i klartext med denna tjänst, sen finns det flera som påstår motsatsen på forum och liknande men ingen har lyckats plocka ut några lösenord från denna tjänst vad jag förstår. Fördelen med tjänsten är att ingen någonsin behöver få ditt lösenord och att ingen som får access via denna tjänst kan komma åt dina saker på ditt nät utan bara internet. Nackdelen är att det är klumpigt att hindra andra som har fått ditt lösenord att dela det vidare, dock behöver ju ingen få det om de använder denna tjänst så det är inte ett så stort problem. En annan nackdel är att det inte funkar på Android och IOS så ska du dela ditt nät till sådana enheter så får du återgå till den gamla metodiken med att antingen ge ut lösenordet eller skriva in det på deras enhet utan att de ser om du vill vara säker.

Tjänsten är igång per default, vilket många har problem med, men det innebär inte att alla nätverk delas per default utan bara att du får frågan när du ansluter till ett nät och skriver in lösenordet ifall du vill dela detta nät med dina kontakter, svarar man nej, vilket är default, där så delas inte det nätet. Det går heller inte att dela ett nät ens på ens egen enhet som är ansluten till nätet i fråga om man inte har lösenordet.

Det är inte säkrare att dela ditt lösenord med en person för den personen kan ju göra vad han vill med lösenordet, dela det med sina kontakter via denna tjänst är en möjlighet men hen skulle också kunna lägga upp det publikt vart som helst eller trycka upp klistermärken med det om hen skulle villja. Ger du access via denna tjänst så kan personen inte göra något av det utan bara komma åt internet via ditt nät.

Skrivet av PowerNet:

"Mest omtyckta".
Inte en chans, då hade W10 redan gått om W7, men W10 är kvar på ca 10%.
Den är helt självklar i Windows fallet, annars hade det hetat W8.2, eller W8.3 osv om det vart en mindre uppdatering och inte ett nytt operativsystem.
Har inte sagt att det inte kan fungera på samma sätt, utan mer att Microsoft trycker ut W10 med alla till buds stående medel, fast användarna inte vill ha det, avinstallerar ex KB3035583 flera gånger och trots det återkommer gång på gång.
Och Microsoft tar betalt för W10 om du köper det, dock får du under en begränsad tid W10 "gratis" (betalar med din information)´.
Det var ju inget misstag, har avinstallerat KB3035583 på bekantas W7 maskiner flera gånger, och lagt den i "dölj uppdatering" listan, och trots det så återkommer den vid varje Winddows Update uppdatering.
Det finns flera fall där W10 uppdateringen laddas ner utan tillåtelse med, och de kommer trycka ut den till alla som har Windows Update påslaget på automatiskt under månaden/vintern.
Och bandbredd och hårddiskutrymme är nog så viktigt, när en hel del sitter på begränsade 3G/4G uppkopplingar, eller när man har SSD i datorn då är varje GB viktig att ha ledig.
Och nej, på konsol så kan du avbryta uppdateringen och spela spelet i de flesta fallen i alla fall, dock så brukar onlinefunktioner inaktiveras då du inte har senaste uppdateringen.
Sen så har ju inte en speluppdatering med W10 att göra, då speluppdateringen är frivillig/på användarens begäran, medans Microsoft trycker ut W10 med tvång i det närmsta.
Nej, en image kräver inte hela diskens utrymme utan endast så mycket som du använt, så har du ex använt 100GB av diskens utrymme så är det 100GB som behövs på en annan disk/ftp/nätverksmapp, mindre om du komprimerar (vilket dock tar längre tid), men annars tar en image inte lång tid alls, även vid stora mängder filer.
"Kommer förbi på fem minuter" ? Har försökt sedan W8 kom att "tycka om det" men det går bara inte, lika så med W10som är för mycket "Metro".
Och Microsoft har tappat mycket i anseende och även många kunder, både för W8 lanseringen och nu vid W10.
Kan inte hålla med om att utseendet i W10 är bättre än W7, då W10 är för mycket "Metro" och allt "ribbons".
Nej, det finns fler anledningar till att inte tvinga användare att automatiskt uppdateras.
Varför man inte vil installera dem? De riskerar att göra din dator obrukbar (finns flera fall, även för för tidigare Windows OS där uppdateringar sedan dragits tillbaka).
Man vill själv kunna styra när man vill installera uppdateringar, inte tvingas mitt i ett arbete, eller att maskinen automatiskt startar om, och förstör ens arbete.
Det delas via ex dina Skype kontakter, och för att lösenordet ska fungera så måste det vara i klartext, även omdet inte (för den oinsatte syns direkt så går det att se),
och då är det säkrare att ge det till 1 person, än att låta Microsoft hantea ditt WiFi lösenord.
Då kan du säga detsamma om Vista till W7, och W8/8.1 till W10, att det är smp hopp. Men det räknas som nya OS.
Fast det beror ju på urvalet, och vilka som svarar. De som svarar på sådana undersökningar är mestadels de som är mer intresserade av hårdvara, och mjukvara över lag, inte "gemene man", vilket gör statistiken skev.
Mot att de skulle samla in statistik från alla 100+ Miljoner användare, och där få en mer riktig statistik som inte påverkas av manuella val.
Vulkan är klart, och skickats ut till utvecklare i SDK nu i dagarna/månaden, och kommer finnas till Windows, Linux och OS X med, så det bästa är om spelutvecklare satsar på Vulkan än DirectX som finns på W10 endast.
Fast nej, W10 bluescreenade direkt när jag testade det vid lansering, och W10 var inte stabilare än tidigare versioner.
Nej det är inte "en annan sak", det borde klassas som olaga intrång då det inte är begärt av användaren.
Utforskaren i W8/W10 i jämförelse med W7 är ju en leksak, W7 utforskaren är den bästa av de 3, då den är "clean", inte har ribbons och inte är "metrofierad".
Är något gratis så är användaren produkten.
"Windows är inte gratis utan de allra flesta betalar för det precis som de gjorde tidigare," så du säger att den som sitter på W7 idag betalar för W10 och kommer om (datorn skulle hålla) om 20 år inte betalt en enda krona till till Microsoft för OS?
Då det enligt Microsoft är "sista operativsystemet".
Även om det inte kostar något att gå till W10 i dagsläget, så betalar användaren med sin information som nyttjas till reklam mm.
"Handhavandefel"
Vad är handhavande fel? Inget. Som sagt det du säger är "marginellt" försöker Microsoft framföra som "bästa sedan skivat bröd".
Finns annonser på startmenyn som exempel.
"bara uppgraderingen för de som redan har betalat för det relativt nyligen." gäller alla från W7 och frammåt, åleds inte "nyligen".
En stor del kommer från sålda datorer med (och deras licenser finansieras av reklamprogram från ex McAfee, Symantec, dvd brännar program mm som är förinstallerade).
Ja, den är påtvingande då de tjatar oavbrutet, installerar ex KB3035583 igen och igen.
Jo, det tar lika lång tid att koda den för 1 Miljon som 1 Miljard användare, så länge det inte är något som påverkar drivrutiner som då kan bråka som kräver att drivrutinsansvariga hos andra företag ordnar brister.
Nej, den är mer korrekt då det är över 40 000 webbsidor världen över som räkna, och dessutom sker automatiskt, och endast 1 besök / client/ site per dag räknas:
"The network includes over 40,000 websites, and spans the globe. We ‘count’ unique visitors to our network sites, and only count one unique visit to each network site per day.
This is part of our quality control process to prevent fraud, and ensure the most accurate portrayal of Internet usage market share.
The data is compiled from approximately 160 million unique visits per month. The information published on www.netmarketshare.com is an aggregation of the data from this network of hosted website traffic statistics.
In addition, we classify 430+ referral sources identified as search engines. Aggregate traffic referrals from these engines are summarized and reported monthly.
The statistics for search engines include both organic and sponsored referrals."
Då Steam inte öppet redovisar antal tillfrågade så anser jag inte att det är serriöst utfört, mot ex Sifo undersökningar där de ex skriver "1040 svarade av 1100 tillfrågade" (eller liknande), dock så är ju även det rätt lit tillfrågde för att få riktigt statistiskt säkerställd statistik i större skala.
Vilket dock inte gör det mer komplicerat så länge det inte berör ex drivrutinsrelaterat, eller i kärnan på viktiga funktioner så ökar inte svårigheten/tidsåtgången att patcha ett säkerhetshål).
Dock om du räknar ut kostnaden /klient som patchas så minskar den ju om det uppgår till 1 Miljard enheter mot ex 100 Miljoner enheter, dock så finns det ändå en minsta kostnad oavsett antal enheter, då de anställda ändå finns inom företaget oavsett om de arbetar med att patcha eller inte arbetar alls, om de inte sägs upp såklart :).
Så länge du inte gör annat än bankärende så är inte XP mindre osäkert egentligen än annat operativ, om du har ett aktivt antivirusskydd, som egentligen inte behs alls om du inte surfar på annat/öppnar bifogade filer.
Fast det hjälper inte ett företag som vill effektivisera sin IT, minska administration mm. Där är VDI en bättre lösning och där köra "dumma klienter" ute vid arbetsplatserna, så spelar det inte roll vilken dator de loggar in ifrån inom företaget, eller från en klient hemmifrån om de behöver access.
Uppkopplingen är inget problem så länge det sker inom ett LAN, vilket man oftast sätter upp det i, alt över snabb (eller dedikerad) fiber/internetlina till serverhallen.
Fast det har ju inte med W10 att göra vart ni kört servrarna.
Nej, de är mycket poppulära idag, som ex VDI där du använder en tunn klient / dum klient / mjukvara för anslutning och kör allt på servrar, för att enkelt komma åt all info oavsett klient i grunden, ökad säkerhet, enklare backuper mm.

Enligt Microsoft ja, och av en liten omröstning på ett forum, knappast stastistiskt säkerställt.

Vem tillverkar iPhone? Det är Apple som är tillverkarei den meningen, sedan läggs själva monteringen ut på Foxconn vilket nästan alla företag gör inom teknikbranchen, dock så räknas ändå Apple, Dell, HP mfl som tillverkaren.
Vad för två saker saknar du i iPhone?
"Persondatorer
Utvecklingen medförde att man under 1970-talet kunde integrera datorns delar till en enhet som fick plats på skrivbordet.
Begreppet mikrodator var fött. På kontoren och i industrin kom den att överta terminalens roll. Länge var den alltför dyr för att köpas av privatpersoner.
IBM lanserade sin första PC [TM41015] 1981 och kort därefter började andra tillverkare erbjuda IBM-kompatibla PC-datorer vilket blev startskottet för en utveckling som ännu pågår.
Apple hade tillverkat persondatorer sedan 1976 men det var först med Macintosh [TM40827] från 1984 som man kunde nå en större marknad. Priserna på persondatorer sjönk under,
1990-talet och snart kom den att bli var mans egendom. Under förra millenniets sista år växte intresset för Internet och hemmets persondatorer kopplades upp via telefonmodem eller bredbandsuppkoppling.
Idag syftar begreppet persondator på en PC eller en dator tillverkad av Apple."

"Den 12 augusti 1981 lanserades IBM PC, den första persondatorn från IBM."
"Under 1980-talet blev datorerna allt vanligare i hemmen. Den första PC:n lanserades i USA 1981,
och med Macintoshdatorn 1984 blev det grafiska gränssnittet tillgängligt på ett helt annat sätt än tidigare."
"IBM lanserade sin första PC 1981 för att möta konkurrensen från Apple och deras framgångsdator Apple II.
Modellen hette 5150 och blev en omedelbar succé – i slutet av 1983 hade företaget sålt 750.000 datorer. "
"Idén med ett grafiskt gränssnitt och en datormus introducerades första gången av den amerikanske uppfinnaren, forskaren och visionären Douglas Engelbart vid en presentation under en datorkonferens,
i San Fransisco i december 1968. Han ledde ett forskarteam vid Stanforduniversitetet utanför San Fransisco, som arbetade med människa/dator-interaktion.
Flera av medarbetarna började med tiden arbeta på företaget Xerox forskningsanläggning Xerox PARC, som invigdes 1970. Där utvecklade de en dator som kallades,
för Alto och som innehöll en rad av de idéer som de arbetat med vid Stanford. Datorn stod färdig 1974 men var dock inte en kommersiell produkt.
Den användes mest internt av företaget samt på ett antal universitet. Xerox hade bestämt att inte satsa kommersiellt på datorer och efter,
ett besök på företaget kunde Apples VD och grundare Steve Jobs köpa rätten att använda och kommersialisera idén med det grafiska gränssnittet. "

* Apple var således före Xerox SPARC som inte var en kommersiell produkt.
Eller menar du att 1981 tidigare än 1970 talet?
Källor:
http://www.tekniskamuseet.se/1/249.html
http://www.tekniskamuseet.se/1/194.html
https://people.kth.se/~e97_fne/datorhistoria/
Och du missade "Apple gjorde första mp3 spelaren (iPod) som totalt kastade om musikmarknaden"
MPman var några åtr tidigare (1998) men vart knappast en spridd produkt, och det var inte förens Apple släppte en mp3 spelare som det tog fart, vilket även vart Sonys´s "Walkman"´s död.
Beror på hur man definerar "smart phones" med dagens definition så inte alls, de tidigare var man tvunget att använda "stylus" med, värdelös skärm före man kunde använda fingrarna på "rätt sätt, ingen multi touch (Hur man nu kunde vara utan det tidigare?).
Så Apple var solklart den som kom med första riktiga smartphonen som vi känner till dem idag, varför tror du annars att alla härmar Apple nu för tiden?
Och Newton tillverkades av.... Apple!
https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Newton
Nej, jämfört med andra Apple produkter så har Apple Watch utklassad både iPhone som under första 5 kvartalen sålde ca 6 Miljoner exemplar, och iPad mot Apple Watch som sålt ca
"But the company did reveal in July that that the Apple Watch had outsold the first-generation iPad through its first nine weeks. For perspective, Apple sold 3 million iPads in the touchscreen tablet's first 80 days."
http://appleinsider.com/articles/15/10/29/apple-watch-sales-t...
http://www.cnbc.com/2015/07/23/apple-watch-about-sales-and-re...

Då Apple Watch direkt knep ca 75% marknadsandel.
Notera dock att Apple inte (ännu9 presenterat någon enskild försäljning för Apple Watch, utan bakat in det i "andra produkter"som dock månaderna före Apple Watch lanseringen sjunkigt kvartal för kvartal i omsättning, och vid Apple Watch lanseringen så ökade det väldigt mycket, vilket ger en hint om hur många de sålde det kvartalet.

Att sälja 10 Miljoner + enheter på under 1 år är inte en "flopp".
Jo, iPad är en professionel kreativ enhet, speciellt iPad Pro, kombinerat med Apple Pencil för grafiker.
http://www.apple.com/se/ipad-pro/
Nej, först med produkterna.
Både persondatorn (med grafik och mus), mp3 spelaren, smartphonen, surfplattan (iPad), och en riktig klocka som blev succé direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

"Mest omtyckta".
Inte en chans, då hade W10 redan gått om W7, men W10 är kvar på ca 10%.

2016/2017 kommer näst intill alla större företag i världen som kör Windows 7 uppgradera till Windows 10. Då kommer inte nuffran vara "10%"
Jag tippar på runt 80%

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland:

Mannen med kristallkulan slår till igen!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Nej, såklart. Det är ingen serverutgåva. På serversidan rekommenderar jag en serverversion. Själv kör jag Linux i lite olika smaker på serverbiten.

Jo, sant. Men har ingen lust att köpa Microsoft Server för många tusenlappar. Linux är nog det bästa valet ja. Tycker bara det är dåligt att de inte kunde lagt in en lite halv-gömd inställning där man kunde avaktivera automatiska uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andropen:

Jo, sant. Men har ingen lust att köpa Microsoft Server för många tusenlappar. Linux är nog det bästa valet ja. Tycker bara det är dåligt att de inte kunde lagt in en lite halv-gömd inställning där man kunde avaktivera automatiska uppdateringar.

Det kan jag hålla med om, men du kan inaktivera uppdateringar helt om du vill. Det finns lite olika guider på nätet om hur.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det kan jag hålla med om, men du kan inaktivera uppdateringar helt om du vill. Det finns lite olika guider på nätet om hur.

Det visste jag inte. Får kolla upp det, tack för tipset. Antar att man kan stänga av Windows Update-tjänsten manuellt i services.msc också, det borde ju fungera. Tänkte inte på det innan. Okej, då är det inte så illa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det här med att användaren är produkten om produkten är gratis är ett uttalande som gärna används på forum och så men det stämmer inte i alla lägen, och än mindre för Windows eftersom det inte är gratis.
Ingen får Windows utan att MS får betalt (well, kanske pirater som lyckats uppgradera, men de är en parentes). De enda intäkter som MS inte får på grund av deras beslut att uppgraderingen ska vara gratis är de,
som annars hade köpt uppgraderingslicensen och det är inte många personer eller många kronor då uppgraderingar har varit rejält rabatterade i början. De flesta får nytt Windows hemma när de köper ny dator,
och de kommer de fortsätta att få, vilket innebär att MS har fått betalt. Sen undrar jag hur ni kan komma till slutsatsen att användaren skulle vara produkten då MS inte säljer vidare några användaruppgifter.

Fast Windows är ju "gratis", då de ger ut det "gratis" till W7, och W8 användare, oavsett om datorn är sedan 2009 eller 2015, en dator idag kan hålla väldigt länge och således får inte Microsoft några pengar förens den
eventuellt byts ut, vilket kan ta väldigt lång tid i vissa fall.
Och ja, det finns reklam på startmenyn och diverse andra ställen, och Microsoft säljer din info för riktad reklam (Likt Google gör), fick senast nu i veckan rensa startmenyn i W10 åt en bekant från Microsoft reklam saker, och stänga av
kränkande saker (Vilket inte gick att göra helt heller för den delen).

Skrivet av snajk:

Det finns ingen reklam i Windows, mer än tilen med Skaffa Office som alla har i start men som bara är att plocka bort. I butiken däremot finns det reklam för det som säljs i butiken och i en del appar som du laddar ner så finns det reklam om de är reklamfinansierade, men de är förstås inte en del av Windows. Sen finns det tiles till förinstallerade appar i start också men det är inte reklam. I så fall hade exempelvis Anteckningar i startmenyn i alla tidigare versioner av Windows också varit reklam.
Att vissa datortillverkare väljer att installera crapware har inget med Windows att göra utan de gör det för att hålla nere priset på datorn.
Vad som är nytt (från åttan) är att alla har rätt till att göra en ren installation och på så vis få bort det här utan en massa meckande.

Det sade jag inget om heller, så vet inte vad du fick det ifrån...
Och man har kunnat göra en ren installation i tidigare system än W8 med, så det är inget som är nytt alls.

Skrivet av snajk:

Din definition av vad som är en punktrelease och vad som är ett nytt OS är inte intressant för någon annan än dig (och min är förstås bara intressant för mig).

Nej? Det är väldigt relevant. I Microsofts fall så är det nytt OS när de gått ex W7 - W8, medans W8 - W8.1 inte är ett nytt OS, utan endast ett Service Pack, mot i ex Apple´s fall så är det nytt OS när det går från ex OS X 10.10 till OS X 10.11, medans ex OS X 10.11.1 är en mindre uppdatering.

Skrivet av snajk:

Att uppgraderingsfilerna laddas ner är inte samma sak som att installationen tvingas in för det gör den inte.
Det är inte olaga intrång att Windows laddar ner filer som Windows tror att du kommer att behöva.

Jo det är precis samma sak, för den kommer att byta märkning till tvingande framöver.
Och jo, det skulle klassas som olaga intrång, då det sker utan användarns tillåtelse.

Skrivet av snajk:

Backup via image är förstås säkrare än typ återställningspunkter men det är också en helt annan kategori programvara och kräver långt mer av användaren och hårdvaran.
Återställningen i Windows fungerar bra om man är medveten om dess begränsningar, och har räddat mig ganska många gånger.

"kräver långt mer av användaren och hårdvaran", det kräver inte mer av användaren än att denne ska sköta ett betydligt mer komplicerat backupprogram på datorn, och vadå "kräver mer av hårdvaran"?
Det kräver inget mer av hårdvaran rent tekniskt än att du har en till disk, med tillräckligt med utrymme för en full backup, vilket förslagsvi kan vara en extern disk för enkelheten.

Skrivet av snajk:

Tvingande säkerhetsuppdateringar innebär väldigt mycket bättre säkerhet. Att inte installera uppdateringar innebär kraftigt försämrad säkerhet.
Det har hänt att uppdateringar har orsakat skada för enstaka personer men den skadan är inget jämfört med den skada som opatchade installationer har orsakat i verkligheten.

Nej, det gör det inte egentligen. Det innebär en större säkerhetsrisk, då användaren tappar helt kontroll på vilken uppdatering som kommer in, vad den gör och riskerar stora skador på grund av defekta uppdateringar, vilket hänt tidigare.

Skrivet av snajk:

Steams statistik är inte perfekt på något sätt, framför allt då vi inte vet hur många som tillfrågats eller deltagit. Men det är samtidigt den bästa statistiken vi har på denna nivå och trenderna där är de,
samma som i andra (mindre och sämre) undersökningar. Statistik från nätanvändning är också intressant men har förstås sina begränsningar också, som att det bara är besök till,
specifika webbsidor som räknas och att den litar på vilket OS och vilken webbläsare som webbläsaren uppger. Svarsfrekvensen i Steams undersökning kan vi bara spekulera om förstås,
men det är en undersökning som inte tar någon tid alls jämfört med att inte vara med, vilket inte gäller för exempelvis opinionsundersökningar. Anledningen att Steams statistik,
över OS-användning skiljer sig från exempelvis Nielsens är att Steam-användarna är gamers som generellt är mer teknikintresserade och har bättre datorer än genomsnittet.
Så, inte perfekt men bra. Sen har ingen förklarat varför Steam/Valve skulle vilja försätta Windows i bättre dager än vad det faktiskt är, Newell verkar ju vara ganska anti-MS,
och de är ju faktiskt en av få konkurrenter till MS på OS-marknaden.

Nej, det är inte "bästa statistiken vi har", den bästa statistiken är den som egentligen sker utan användarens integration, ex som NetMarketShare, som visar att W10 ligger på runt 10%, inte som Steam´s totalt överdrivna del säger.

Skrivet av snajk:

Vulkan finns inte alls i dagsläget och vi vet inte riktigt vart det kommer att finnas, mer än på Windows och Linux.
DX12 finns däremot redan på Windows och XBone vilket betyder en ganska stor andel av alla gamers. Oavsett så är teknikerna ganska lika så de lär hjälpa varandra.
Men som spelutvecklare så är DX gratis och finns hos en massa gamers medan Vulkan kostar pengar och inte finns hos någon, så det är nog DX som gäller där ett tag till i alla fall.
PS4 stöder förstås varken eller men det är (tydligen) förhållandevis lätt att porta DX-spel dir men det kanske gäller Vulkan med förstås, det får vi se när det släpps.

Vulkan finns, vet inte vart du fått det ifrån att Vulkan inte finns?
Kommer finnas till både Windows, Linux och OS X. Och Vulkan är gratis med, då det är open source.

Skrivet av snajk:

Att W10 gav en bluescreen för dig betyder inte att det är mindre stabilt utan det är en anekdot.

Nej, det är inte en ankedot. Det är ett faktum, och det skedde. Och det betyder att det var mindre stabilt då W7 på samma hårdvara/konfiguration fungerar korrekt.

Skrivet av snajk:

Jag förstår att du inte gillar Metro och Ribbons men eftersom du inte har gett någon förklaring till varför så antar jag att det är ett irrationellt motstånd.
Mina kollegor, med en medelålder runt 50, gillar W10 och har inte haft några problem med gränssnittet, samma gäller exempelvis mina föräldrar. Anekodoter det med förstås, men de innefattar mer än en person i alla fall.

Har redan sagt varför Metro och Ribbons är dåliga, Metro är för "pekplattefierat" och Ribbons är ett onödigt kompliecerat upplägg, mot att ha riktiga menyer som i utforskaren på alla tidigare versioner av windows, eller i Office paketen som det var före Ribbons kom.

Skrivet av snajk:

Att du inte hittar i ditt OS eller inte använder de snabbare sätten att komma dit du ska innebär inte att det är långsammare, utan att du inte har lärt dig.

Jo, det innebär att det är långsammare att arbeta i, då de ändrat vart saker legat i 15-20 år, då tar det lång tid innan det ställs om så man går direkt till "rätta stället" direkt, och inte går till kontrollpanelen för att upptäcka att det inte längre finns där, utan är flyttat till inställningar.

Skrivet av snajk:

Att underhålla ett OS kostar mer i resurser om det har fler användare då fler användare innebär fler konfigurationer och programvaror och då det vanligtvis är programvaror eller konstiga konfigurationer,
som ställer till det. Däremot ökar underhållskostnaden förstås inte i samma takt som antalet användare, och det har jag heller inte påstått.

Nej, det kostar inte mer att göra en säkerhetspatch till ett OS som har 100 Miljoner användare, eller 1 Miljard.
Kostnaden är i grunden densamma, då det tar lika lång tid att skriva koden för 1 dator som för 2 Miljard datorer, och så länge det inte är något som rör kärnan,
eller drivrutiners integration så kommer det inte behövas någon större testning heller, och är det något fel så drar de bara tillbaka uppdateringen som vanligt vid fel.

Skrivet av snajk:

XP är osäkert i alla lägen, förutom möjligtvis om det aldrig kopplas upp mot nätet. Bankärenden är känsligt och således är den sämre säkerheten ett större problem om man ska göra sådant.
Bankerna är dock medvetna om detta och har börjat blockera XP rakt av på grund av dess bristande säkerhet och exempelvis BankID funkar inte heller.

Nej XP är inte "osäkert i alla lägen", ett system är så säkert man gör det till. XP blev inte osäkert över en natt som vissa tror.
Så länge man håller sig till kända sidor, har ett uppdaterat antivirus/skydd så kommer man klara sig, även om XP i sig inte uppdateras längre.

Skrivet av snajk:

Jag håller inte med dig om VDI. Alla trender inom IT-drift går åt motsatt håll med BYOD, hemarbete och liknande. Men det kanske växlar igen.

Ja, och VDI i kombinatyion med BYOD ger ett mycket bra arbetssystem, företaget sparar pengar på att inte behöva köpa laptops, surfplattor mm till en del arbetare, men de kan komma åt företagens interna system på et säkert vid
och arbeta oavsett om de sitter från en laptop, telefon, surfplatta eller vart de än är om det är öppet för uppkoppling från internet.

Skrivet av snajk:

Folk generellt är nöjda med W10. Undersökningen här är bara ett exempel och det finns många fler. Det som flest är missnöjda med är integritetsfrågorna och det har ju mer att göra med företagspolitik än med själva operativsystemet.

Nej, undersökningen på Swec är inte ett bra exempel, få svarande, fel användarbas, och det är inte bara övervakningen som är aktuella, utan mer, som ex Metro, ribbons, och mycket andra saker som är sämre i W8/W10.

Skrivet av snajk:

Apple har inte varit först med så mycket. Inte det grafiska gränssnittet, inte musen, inte smartphones. Xerox Star lanserades och var kommersiellt tillgänglig (om än rejält dyr och ingen hit direkt)
långt innan Apples första dator med grafiskt gränssnitt och dina citat säger heller inget annat. Däremot säger de att Apple licensierade tekniken från Xerox,
vilket inte riktigt stämmer utan de gjorde det efter att Xerox hade stämt dem. Detta är dock en helt annan diskussion och inget vi behöver fördjupa oss i här.

Jo, Apple var först med grafiska gränssnittet, lika så musen, lika så smartphonen, lika så mp3 spelaren som tog död på kassetbandspelaren/cdspelaren.

Nej, Apple köpte rätten till det från Xerox:
"Idén med ett grafiskt gränssnitt och en datormus introducerades första gången av den amerikanske uppfinnaren, forskaren och visionären Douglas Engelbart vid en presentation under en datorkonferens i San Fransisco,
i december 1968. Han ledde ett forskarteam vid Stanforduniversitetet utanför San Fransisco, som arbetade med människa/dator-interaktion.
Flera av medarbetarna började med tiden arbeta på företaget Xerox forskningsanläggning Xerox PARC, som invigdes 1970. Där utvecklade de en dator som kallades för Alto och som innehöll,
en rad av de idéer som de arbetat med vid Stanford. Datorn stod färdig 1974 men var dock inte en kommersiell produkt. Den användes mest internt av företaget samt på ett antal universitet.
Xerox hade bestämt att inte satsa kommersiellt på datorer och efter ett besök på företaget kunde Apples VD och grundare Steve Jobs köpa rätten att använda och kommersialisera idén med det grafiska gränssnittet.
Den första Appledatorn som använde grafiskt gränssnitt var modellen Apple LISA som kom 1983 och hade ett nypris om c:a 10 000 dollar."

Skrivet av snajk:

Ipod var långt från den första mp3-spelaren. Jag hade en långt innan dess, Creative Nomad, och jag hade bekanta som hade flash-baserade spelare långt innan dess.

Nej, det var det inte. iPod var inte först, vilket jag sagt var MPman, men det var den som gjorde det rätt och blev en succé.

Skrivet av snajk:

Jag vet att Newton tillverkades av Apple, det var därför jag tog upp den.

Ja, och då vet du också att iPad var den första surfplattan. Bra!

Skrivet av snajk:

Ipad är inte för proffs även om den heter Pro. Pennan gör att den funkar bättre för vissa uppgifter men fortfarande inte så bra och inte med de program som ett proffs använder.
Likaså för musik och liknande. Detta är också ett sidospår som jag tycker vi kan släppa.

Jo, iPad är för proffs, (Speciellt iPad Pro), men ävne vanliga iPad är för proffs.

Skrivet av snajk:

WiFi-sense
Denna tjänst fungerar inte som du tror och kan innebära mycket bättre säkerhet, men det beror på hur försiktig man är med sitt lösenord precis som tidigare. Dock är den inte perfekt utan har sina brister.
Lösenorden delas inte i klartext med denna tjänst, sen finns det flera som påstår motsatsen på forum och liknande men ingen har lyckats plocka ut några lösenord från denna tjänst vad jag förstår.
Fördelen med tjänsten är att ingen någonsin behöver få ditt lösenord och att ingen som får access via denna tjänst kan komma åt dina saker på ditt nät utan bara internet.
Nackdelen är att det är klumpigt att hindra andra som har fått ditt lösenord att dela det vidare, dock behöver ju ingen få det om de använder denna tjänst så det är inte ett så stort problem.
En annan nackdel är att det inte funkar på Android och IOS så ska du dela ditt nät till sådana enheter så får du återgå till den gamla metodiken med att antingen ge ut lösenordet eller skriva,
in det på deras enhet utan att de ser om du vill vara säker.

Tjänsten är igång per default, vilket många har problem med, men det innebär inte att alla nätverk delas per default utan bara att du får frågan när du ansluter till ett nät och skriver,
in lösenordet ifall du vill dela detta nät med dina kontakter, svarar man nej, vilket är default, där så delas inte det nätet. Det går heller inte att dela ett nät ens på ens egen enhet,
som är ansluten till nätet i fråga om man inte har lösenordet.

Det är inte säkrare att dela ditt lösenord med en person för den personen kan ju göra vad han vill med lösenordet, dela det med sina kontakter via denna tjänst är en möjlighet men,
hen skulle också kunna lägga upp det publikt vart som helst eller trycka upp klistermärken med det om hen skulle villja. Ger du access via denna tjänst så kan personen inte göra något av det utan bara komma åt internet via ditt nät.

Jo, det delas i klartext, hur tror du annars att datorn ska kunna ansluta till et WiFi om lösenordet inte finns i klartext?
Och klart att de kommer åt allt som finns lokalt, så länge du inte har ett separat WiFi nät, vilket inte är aktuellt då det är ditt WiFi nät som du använder som delas ut.
Så du trycker att det är mer säkert att ex 500 kontakter på Skype har ditt lösenord, och Microsoft, NSA; FRA mfl har det än att bara du och kanske 1-2 till har det? Där fick vi svaret på att du inte tar säkerhet på ett seriöst sätt.

Det är säkrare att knappa in det på 1 enskild dator, mot att Microsoft ska ha det, och ex dina 500 andra kontakter ska ha det.
Sådana här tjänster är väldigt dåliga, och borde inte vara tillåtna då det är stora säkerhetsrisker.

Skrivet av Dockland:

2016/2017 kommer näst intill alla större företag i världen som kör Windows 7 uppgradera till Windows 10. Då kommer inte nuffran vara "10%"
Jag tippar på runt 80%

Inte troligt att det når 80%, då W7 landade på ca 60% som mest, och innan W10 kommer upp i en större summa så har W11, eller W12 eller vad de kommer kalla nästa version kommit ut.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

@Dockland:

Mannen med kristallkulan slår till igen!

Jo, vi alla har ju sett vilken dominans Windows 7 har, och vi vet ju varför. Du tror väl inte diagrammen visar bara hemanvändare?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K