Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Jag håller med dig det är en säkerhetsrisk. Även om man inte kan få ut lösenordet idag kanske Microsoft råkar släppa en dålig patch där man kan plocka ut lösenordet. Samt komma runt brandväggen som gör att man inte kommer åt intranätets resurser.

Men visst det är bättre att man wifisense-delar lösenordet än delar det muntligt. Så länge inte scenariot ovan inträffar.

Ser man förresten om nätet man anslutit sig till är Wifi-sense delat? Tänker om man supportar någon mindre kund som inte kommer åt de interna resurseran och det visar sig att den fått nätet delat av en kollegas facebook

Wi-Fi Sense är inte någon säkerhetsrisk egentligen.

För att du ska kunna dela ut ditt trådlösa nätverk måste du ange lösenordet. Och det är endast anslutningen till internet som delas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Jag vet vad det är, och har lyft dess säkerhetsbristen.
Att den W10 fanboys ignorerar dessa är en annan sak.
Microsoft har det = NSA, FRA mfl och det är stor risk att det avlyssnas på vägen till /från servrarna, och dina vänner, där de enkelt kan få fram lösenordet.
Lika så att släppa in icke familjemedlemmar i privata/företagsnät är ingen bra idé.

Det känns lite som att argumentera med en vägg här, men det är inte osäkert utan mer säkert. Man delar nätverksnyckeln via en krypterad tjänst som innebär att lösenordet aldrig visas eller går att ta fram i klartext och därmed aldrig kan delas vidare. Dessutom kan ingen som ansluter till ett nät via denna tjänst komma åt det interna nätet. Dina spekulationer eller långsökta antaganden om NSA/FRA och att det kan gå att ta fram lösenorden är bara just spekulationer utan grund i verkligheten.

Om NSA eller FRA nu kommer åt allt på en dator med W10, som du påstår om och om igen utan belägg, så skiter de väl fullständigt i nyckeln till det trådlösa nätet? Vad tror du de ska med den till liksom? Hur sannolikt är det att NSA åker hem till dig för att komma åt dina utdelade nätverksmappar eller din internetuppkoppling?

Att vad du säger är en anekdot har inget med sanningshalten att göra utan att det är ett enstaka exempel som du hävdar är symptomatiskt. Det behövs mer än ett värde för att det ska vara ett mönster liksom.

Jag plockar lite lösryckta citat från dig nedan för att svara på, övrig argumentation från dig motiverar inte ett svar i min mening.

Citat:

Det finns reklam i en "standard W10", kolla bara på startmenyn, och i "Metro" med. Det är inget ett antivirusskydd löser.

Det finns ingen reklam utöver Skaffa Office-appen, i Pro i alla fall. Förslagen för butiken som någon ovan länkade har jag inte sett, men de kanske finns i Home, dock var de ju bara att högerklicka på om man inte ville se igen så det är ju inget större problem. Det finns inget i Metro så jag vet inte vad du menar med det.

Citat:

Det har funnits ända sedan Windows släpptes, inget som hindrat användaren för att göra en ren installation från skiva, / skivor, eller tidigare floppy disketter.

Om man har köpt Windows separat så har man kunnat installera om det. Har man fått med Windows till en dator har man kunnat installera om den versionen som kom med datorn med all crapware som ju ominstallationens syfte var att få bort. Det är inte alls samma sak som att alla nu kan installera en helt ren och laglig kopia direkt från MS eller via funktioner inbyggda i Windows.

Citat:

Såklart att WiFi nyckeln delas med i de fallen det är WPA/WPA2 nycklar. Du vet, alla företag kör inte med certifikat/central autensieeing.

Oavsett så kommer man inte åt de interna resurserna på nätverket. Och ett företag som kör WiFi med kass säkerhet kommer att ha kass säkerhet oavsett denna tjänst och denna tjänst gör inte säkerheten sämre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Jag håller med dig det är en säkerhetsrisk. Även om man inte kan få ut lösenordet idag kanske Microsoft råkar släppa en dålig patch där man kan plocka ut lösenordet. Samt komma runt brandväggen som gör att man inte kommer åt intranätets resurser.

Men visst det är bättre att man wifisense-delar lösenordet än delar det muntligt. Så länge inte scenariot ovan inträffar.

Ser man förresten om nätet man anslutit sig till är Wifi-sense delat? Tänker om man supportar någon mindre kund som inte kommer åt de interna resurseran och det visar sig att den fått nätet delat av en kollegas facebook

Klar det kan få ut lösenordet, lösenordet måste ju finnas i klartext både på din dator, hos Microsoft (dock i en krypterad fil av Microsoft) och hos din "polare", vilket gör att det finns i klartext hos åtminstone 2 parter mer än dig själv.

Skrivet av Galvanizer:

Wi-Fi Sense är inte någon säkerhetsrisk egentligen.

För att du ska kunna dela ut ditt trådlösa nätverk måste du ange lösenordet. Och det är endast anslutningen till internet som delas.

Ja, det är en väldigt stor säkerhetsrisk.
Dels så sprids ditt lösenord till alla kontakter du har, dels så kommer användaren åt allt internt i nätverket (Tro inte på att Microsoft säger att det "endast" är internet som delas, då anslutningen måste ske via lokala nätverket ut mot internet) vilket gör att en användare till ett delat nätverk kommer åt precis allt i lokala nätverket.

Skrivet av snajk:

Det känns lite som att argumentera med en vägg här, men det är inte osäkert utan mer säkert. Man delar nätverksnyckeln via en krypterad tjänst som innebär att lösenordet aldrig visas eller går att ta fram i klartext och därmed aldrig kan delas vidare. Dessutom kan ingen som ansluter till ett nät via denna tjänst komma åt det interna nätet. Dina spekulationer eller långsökta antaganden om NSA/FRA och att det kan gå att ta fram lösenorden är bara just spekulationer utan grund i verkligheten.

Om NSA eller FRA nu kommer åt allt på en dator med W10, som du påstår om och om igen utan belägg, så skiter de väl fullständigt i nyckeln till det trådlösa nätet? Vad tror du de ska med den till liksom? Hur sannolikt är det att NSA åker hem till dig för att komma åt dina utdelade nätverksmappar eller din internetuppkoppling?

Att vad du säger är en anekdot har inget med sanningshalten att göra utan att det är ett enstaka exempel som du hävdar är symptomatiskt. Det behövs mer än ett värde för att det ska vara ett mönster liksom.

Jag plockar lite lösryckta citat från dig nedan för att svara på, övrig argumentation från dig motiverar inte ett svar i min mening.
[/quote]
Det är som sagt väldigt osäkert, då dels lösenordet sprids till alla kontakter i klartext, dels finns hos Microsoft och dess "samarbetspartners" (ex NSA; FRA, och diverse andra spioneri) vilket gör att de enkelt kan komma åt andra tjänster du har om du råkar ha samma lösenord där.

Skrivet av snajk:

Det finns ingen reklam utöver Skaffa Office-appen, i Pro i alla fall. Förslagen för butiken som någon ovan länkade har jag inte sett, men de kanske finns i Home, dock var de ju bara att högerklicka på om man inte ville se igen så det är ju inget större problem. Det finns inget i Metro så jag vet inte vad du menar med det.

Då har du inte sett den reklamen som tur är.
Ska se om jag kan ordna upp en W10 maskin och printa vad som menas.

Skrivet av snajk:

Om man har köpt Windows separat så har man kunnat installera om det. Har man fått med Windows till en dator har man kunnat installera om den versionen som kom med datorn med all crapware som ju ominstallationens syfte var att få bort. Det är inte alls samma sak som att alla nu kan installera en helt ren och laglig kopia direkt från MS eller via funktioner inbyggda i Windows.

Det har du kunnat hela tiden, så länge du haft tillgång till en ISO fil så har produktnyckeln fungerat att använda, vilket ger en riktig ren installation, inte en fusk rensning som Microsoft gör i systemet vid W10.

Skrivet av snajk:

Oavsett så kommer man inte åt de interna resurserna på nätverket. Och ett företag som kör WiFi med kass säkerhet kommer att ha kass säkerhet oavsett denna tjänst och denna tjänst gör inte säkerheten sämre.

Såklart de kan komma åt det, så länge man är ansluten till ett nätverk så kan man komma åt allt, om inte nätverket är fysiskt eller logiskt separerat (ex med VLAN), Microsofts "WiFi sense" brandvägg är inget att lita på, för som man säger "runt varje brandvägg finns en väg runt".

WPA2 är inte "kass säkerhet" om man ser till ett mindre nätverk med några datorer, utan väldigt vanligt på mindre företagsnätverk för ex telefoner, surfplattor, laptops mm att ansluta till.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Dels så sprids ditt lösenord till alla kontakter du har, dels så kommer användaren åt allt internt i nätverket (Tro inte på att Microsoft säger att det "endast" är internet som delas, då anslutningen måste ske via lokala nätverket ut mot internet) vilket gör att en användare till ett delat nätverk kommer åt precis allt i lokala nätverket.

Ingenting delas ut automatiskt. Endast internetanslutningen delas... du ger ingen åtkomst till dina enheter på nätverket, då får man ansluta på vanligt sätt.

Varför skulle detta ens vara aktiverat på Windows 10 Enterprise?

Skrivet av PowerNet:

Det har du kunnat hela tiden, så länge du haft tillgång till en ISO fil så har produktnyckeln fungerat att använda, vilket ger en riktig ren installation, inte en fusk rensning som Microsoft gör i systemet vid W10.

Vill man bara återställa datorn så använder man den nya funktionen i Windows 10... precis som på alla mobiler, surfplattor och andra enheter som finns idag.

Vill man formatera hårddisken helt så får man göra som tidigare.

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Att företagsanvändare är med i statistiken? Det är fakta.

Företag byter dock hårdvara rätt sällan, mjukvara ännu mer sällan. kommer ta bra länge innan win 7 är borta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Att man skall installera ett operativsystem från scratch, för att sedan inte kunna spara bilder vart man vill på disken, utan att behöva pilla med rättigheter etc, gör mig så jävla förbannad.

Hatar när man redan börjat mixtra med sitt OS, med spel, program, inställningar, teman, favoriter etc, för att sedan vilja spara en bild och se sånt här skit.

Förbannade jävla skit alltså. Det är vad jag tycker om Win 10 just nu.

Permalänk
Avstängd

kanske lite off topic, tänkte installera windows 10, hur är det med usb 3.0 portarna som jag har i själva moderkortet, behövs det drivrutiner för dem? behövs det drivrutiner för chipset tex? eller fixar windows 10 allt det själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Att företagsanvändare är med i statistiken? Det är fakta.

Men sluta nu, ingen kan läsa framtiden,,inte ens du, så ge dig.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av emina41:

kanske lite off topic, tänkte installera windows 10, hur är det med usb 3.0 portarna som jag har i själva moderkortet, behövs det drivrutiner för dem? behövs det drivrutiner för chipset tex? eller fixar windows 10 allt det själv?

Det absolut bästa är att alltid tanks hem drivrutiner för respektive moderkort från tillverkarens hemsida istället. Då får man allt man behöver installerat och fixat. Se bara till att dubbelkolla så att det inte följer med några extra program som dom ibland försöker smuggla in genom att ha rutan ikryssad/bockad vid själva installationen

Bla försökte Asrock få mig att installera både Chrome och Norton Internet Security + 360. Se upp helt enkelt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emina41:

Windows 10 fixar det automatiskt ja.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Ingenting delas ut automatiskt. Endast internetanslutningen delas... du ger ingen åtkomst till dina enheter på nätverket, då får man ansluta på vanligt sätt.

Varför skulle detta ens vara aktiverat på Windows 10 Enterprise?

Vill man bara återställa datorn så använder man den nya funktionen i Windows 10... precis som på alla mobiler, surfplattor och andra enheter som finns idag.

Vill man formatera hårddisken helt så får man göra som tidigare.

Klart att det delas ut, finns inget som säger annat.

Och såklart att de kommer åt allt i nätverket, förutsätt inget annat. Låter man något få access till ett privat nätverk (eller företagsnätverk) så får man anse att det är helt ofarligt att någon får tag på alla dess filer, och att alla dess filer nu är fria för alla att sprida.

Du vet, alla kör inte W10 Pro eller högre inom företag, eller kör med centrala system alls. Utan köper en laptop, eller så i en vanlig butik (ex NetOnNet, Siba mfl) och kör med den.

Precis som jag sade, att vill man göra en ren installation så får man göra det via skiva/usb eller annan media.

Skrivet av Broken-arrow:

Företag byter dock hårdvara rätt sällan, mjukvara ännu mer sällan. kommer ta bra länge innan win 7 är borta.

Precis, brukar t många år innan företag byter till nytt OS, speciell då det ska passera testning, dels så ska servrar uppdateras till ny serverversion, hårdvaran hos klienterna ska bytas ut i många fall (Då många företag gör en uppgradering av OS i samband med att hårdvara byts ut, om ens då).

Skrivet av strejf:

Windows 10 fixar det automatiskt ja.

Vilket även W7 gör med ja :).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Att man skall installera ett operativsystem från scratch, för att sedan inte kunna spara bilder vart man vill på disken, utan att behöva pilla med rättigheter etc, gör mig så jävla förbannad.

Hatar när man redan börjat mixtra med sitt OS, med spel, program, inställningar, teman, favoriter etc, för att sedan vilja spara en bild och se sånt här skit.

Förbannade jävla skit alltså. Det är vad jag tycker om Win 10 just nu.

Får väl spara saker vart jag vill på disken med Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Klar det kan få ut lösenordet, lösenordet måste ju finnas i klartext både på din dator, hos Microsoft (dock i en krypterad fil av Microsoft) och hos din "polare", vilket gör att det finns i klartext hos åtminstone 2 parter mer än dig själv.

Nej, inte i klartext någonstans. Du verkar inte veta vad kryptering är men det finns, används här och innebär att lösenordet inte är synligt.

Citat:

Det är som sagt väldigt osäkert, då dels lösenordet sprids till alla kontakter i klartext, dels finns hos Microsoft och dess "samarbetspartners" (ex NSA; FRA, och diverse andra spioneri) vilket gör att de enkelt kan komma åt andra tjänster du har om du råkar ha samma lösenord där.

Nej lösenordet sprids inte till alla kontakter eller till någon, däremot kan kontakterna ansluta till ditt nät om du väljer att dela det med dem. Ingen kan heller komma åt något på nätverket utöver internetanslutningen denna väg. Spekulationer om NSA/FRA kan vi lämna därhän för de är inte det minsta intresserade av nycklarna till våra trådlösa nät och inte ens Snowdens läckta dokument tyder på att de skulle jobba på det sättet. Vill du säkra ditt nät mer så använd bättre säkerhet på nätet (WPA2 duger ganska bra hemma om du har en tillräckligt lång och komplicerad nätverksnyckel och stänger av WPS) och släpp inte in någon, men behöver du släppa in någon och inte har möjlighet till ett separat gästnät så är wifi-sense bra mycket säkrare än alternativen.

Citat:

Då har du inte sett den reklamen som tur är.
Ska se om jag kan ordna upp en W10 maskin och printa vad som menas.

You do that.

Citat:

Nej. Man har inte tidigare (före 8) kunnat installera ett rent Windows med en nyckel som gäller för förinstallerat Windows ens om man har tillgång till installationsfilerna utan man har varit hänvisad till tillverkarens Windows som ju är det man vill komma bort ifrån. Har man en retail-nyckel för Windows så har man kunnat det förstås men få har det och det är aldrig en sådan som medföljer en ny dator.

Citat:

Såklart de kan komma åt det, så länge man är ansluten till ett nätverk så kan man komma åt allt, om inte nätverket är fysiskt eller logiskt separerat (ex med VLAN), Microsofts "WiFi sense" brandvägg är inget att lita på, för som man säger "runt varje brandvägg finns en väg runt".

Jo det där gamla ordspråket känner ju alla till... eller nej förresten, det har jag aldrig hört trots att jag pluggat IT-säkerhet.

Citat:

WPA2 är inte "kass säkerhet" om man ser till ett mindre nätverk med några datorer, utan väldigt vanligt på mindre företagsnätverk för ex telefoner, surfplattor, laptops mm att ansluta till.

För ett företag som har affärshemligheter på sitt nät så är det kass säkerhet. Bättre än WEP eller WPA men fortfarande inte säkert. Hur vanligt det är vet jag inte men jag har aldrig stött på det på företag som är större än att typ chefens tonårsson är deras IT-kille eller så. Vilket visserligen inte är helt ovanligt för väldigt små företag.

Skrivet av PowerNet:

Jo, villkoren för tjänsten och alla "experter" som har försökt få fram dem men inte lyckats.

Citat:

Och såklart att de kommer åt allt i nätverket, förutsätt inget annat. Låter man något få access till ett privat nätverk (eller företagsnätverk) så får man anse att det är helt ofarligt att någon får tag på alla dess filer, och att alla dess filer nu är fria för alla att sprida.

Nej.

Citat:

Du vet, alla kör inte W10 Pro eller högre inom företag, eller kör med centrala system alls. Utan köper en laptop, eller så i en vanlig butik (ex NetOnNet, Siba mfl) och kör med den.

Jo, men då har de accepterat sämre säkerhet och mindre kontroll över sin IT-miljö.

Citat:

Precis, brukar t många år innan företag byter till nytt OS, speciell då det ska passera testning, dels så ska servrar uppdateras till ny serverversion, hårdvaran hos klienterna ska bytas ut i många fall (Då många företag gör en uppgradering av OS i samband med att hårdvara byts ut, om ens då).

OS på servrar byts nog oftare än på klienterna då säkerheten ofta är mer kritisk där. Så har det varit på de flesta ställen jag jobbat på i alla fall. Men många företag är i olika stadier av utrullningen av tian och fler lär tillkomma. Det innefattar testning och så men likväl så gör man det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Men sluta nu, ingen kan läsa framtiden,,inte ens du, så ge dig.

Redan innan 2016 har ca 40-50% av alla företag som kör Windows 7 uppgraderat till Windows 10. 2017, 20-30% till.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Så sant. B o r t a kommer det inte vara på många och långa år.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Så sjukt nöjd, från det att man sätter in USB stickan och ska installera, tills att du är HELT färdig, 30-35 minuter!!! <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Vi vet att du inte har läst på vad Wi-Fi Sense är för något... och inte heller ens provat använda det, eftersom du skriver en massa felaktigheter.

Använder du det så delar du internetanslutningen... du ger inte någon åtkomst till dina lokala enheter.

Och som standard så delar du inte någonting alls... det är ett aktivt val du måste göra själv på din egen dator.

Sedan nämnde jag att detta är en funktion man avaktiverar i företagsmiljö... om man nu ens använder trådlösa nätverk. Vi gör inte det här på företaget på grund av att trådat är säkrare.

Skrivet av PowerNet:

Nej och jag har inte påstått det heller.

Skrivet av PowerNet:

Precis som jag sade, att vill man göra en ren installation så får man göra det via skiva/usb eller annan media.

Eller använda den nya funktionen som sagt. Den raderar allt om du väljer det.

Skrivet av PowerNet:

Vilket även W7 gör med ja :).

Vilken nytta har man av det när man ska installera Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Redan innan 2016 har ca 40-50% av alla företag som kör Windows 7 uppgraderat till Windows 10. 2017, 20-30% till.

Spelar ingen roll,,,du har fortfarande ingen aning om vad som kommer i framtiden, ingen har, så ge dig nu tack!
Du gissar bara, så håll dig till det och presentera inte det som fakta

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Inaktiv

Jag är nyfrälst, halleluja!!!!!

Med den nya hårdvaran som köptes i slutet av förra året som är anpassat för Windows 10 och nya drivrutiner som släppts sedan jag senast provade 10:an är allt jäkelskap med Windows 10 som jag hade förra året helt borta då jag hade konstant blåskärms maraton och otaliga krascher.

Nu är min speldator i prima skick och all min negativitet gentemot Windows 10 borta.

Laptopen med Windows 8.1 rör jag inte för tillfället då jag inte känner mig redo för det ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Skrivet av Dockland:

Så sant. B o r t a kommer det inte vara på många och långa år.

Vet inte varför, men jag får en känsla av att dessa kommentarer säger emot varandra......

Att få företag att byta operativsystem snabbt, är som att få en oljepråm att vända på en femöring..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vet inte varför, men jag får en känsla av att dessa kommentarer säger emot varandra......

Att få företag att byta operativsystem snabbt, är som att få en oljepråm att vända på en femöring..

Jag skrev fel såklart. Jag menade innan slutet av 2016... nu har ju inga företag knappt hunnit med skiftet.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag skrev fel såklart. Jag menade innan slutet av 2016... nu har ju inga företag knappt hunnit med skiftet.

Problemet med dina teorier är att du tror att Win10 är den slutgiltiga versionen som Microsoft kommer trycka ner i halsen på folk tills jorden undergång.
Microsoft kommer om några år med en ny Windowsversion... Må den heta Win11 eller något annat.

Kommer du fortfarande tycka att alla ska installera Win10 när nästa Windows kommer, att ska man alltid ha det senaste skriket och alltid följa modet?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kronvrak:

Problemet med dina teorier är att du tror att Win10 är den slutgiltiga versionen som Microsoft kommer trycka ner i halsen på folk tills jorden undergång.
Microsoft kommer om några år med en ny Windowsversion... Må den heta Win11 eller något annat.

Kommer du fortfarande tycka att alla ska installera Win10 när nästa Windows kommer, att ska man alltid ha det senaste skriket och alltid följa modet?

Apple har ju använt version 10 för sitt OS X under många år nu.

Varför skulle inte Microsoft kunna göra likadant?

Att det kommer nya Windows-versioner är ju en självklarhet. Däremot så kommer grunden i fortsättningen vara Windows 10.

Senaste versionen är 1511 för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Det blir Windows 10 på alla företag som fortsätter använda Microsoft. Varesig de vill eller inte. Men 10:an blir det.

Läs på.

E: Jobbar och har jobbat i 20 år med just storföretag och deras uppgraderingscykler för klient OS och Serverversion.
Jag vet ganska exakt hur det kommer se ut i slutet av 2016 och slutet av 2017. Inte exakt såklart, det vet ingen, men med 5-10% felmarginal.
Det låter inte som du har någon erfarenhet från Enterprisemiljö och hur cyklerna ser ut.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Vila i frid

Nu går Microsoft för verkligen långt i sin strävan att knuffa ut Windows 10. Den aktiva åtgärden av användare av W7/8 att sätta DisableOsUpgrade i registret nollställs numera av Microsofts uppdateringar.

http://www.theregister.co.uk/2016/01/12/microsofts_get_window...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Apple har ju använt version 10 för sitt OS X under många år nu.

Varför skulle inte Microsoft kunna göra likadant?

Att det kommer nya Windows-versioner är ju en självklarhet. Däremot så kommer grunden i fortsättningen vara Windows 10.

Senaste versionen är 1511 för övrigt.

Nej de har de inte. De använde version 10 under 1 år, mellan OS X 10.9 och OS X 10.11 var OS X 10.10.
Helt skilda benämningar, att gå ifrån att döpa OS efter versioner, till att inte ha versionsnummer alls. Hur kommer det se ut om 20 år (Då MS idag säger att W10 är sista operativet) hur ska man veta om personen kör W10 ifrån 2015 eller från 2035? Går inte att veta utan versionsnummer av OS:et, vilket Microsoft snart kommer med Windows 11/Windows 12 etc för att folk ska köpa nya datorer från tillverkare, varför skulle folk annars köpa nytt med 3-5 års mellanrum om datorn rent tekniskt håller i 10 år eller mer och får fria fixar i all framtid?

Microsoft klommer på att de vil sälja, och återgår då snart till nya versionen med jämna mellanrum för att sälja.
För som det är nu så byter företag servrar, datorer mm med ca 3 års mellanrum (då de oftast har garanti/supportavtal med leverantör i tre år) och då passar på att byta OS, mjukvars mm i samband, vilket kommer Microsoft till del i nya licenser mm.

Skrivet av Dockland:

Det blir Windows 10 på alla företag som fortsätter använda Microsoft. Varesig de vill eller inte. Men 10:an blir det.

Läs på.

E: Jobbar och har jobbat i 20 år med just storföretag och deras uppgraderingscykler för klient OS och Serverversion.
Jag vet ganska exakt hur det kommer se ut i slutet av 2016 och slutet av 2017. Inte exakt såklart, det vet ingen, men med 5-10% felmarginal.
Det låter inte som du har någon erfarenhet från Enterprisemiljö och hur cyklerna ser ut.

Nej det är inte klart.
Finna de som kommer vara kvar på W7 tills W11/W12 kommer, alt går över mer till Mac datorer. Mac är den enda kategori av datorer som ökar, PC marknaden backar annars.

Skrivet av hasenfrasen:

Nu går Microsoft för verkligen långt i sin strävan att knuffa ut Windows 10. Den aktiva åtgärden av användare av W7/8 att sätta DisableOsUpgrade i registret nollställs numera av Microsofts uppdateringar.

http://www.theregister.co.uk/2016/01/12/microsofts_get_window...

Inte förvånande att Microsoft "våldtar" kunderna ännu mer.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Vi vet att du inte har läst på vad Wi-Fi Sense är för något... och inte heller ens provat använda det, eftersom du skriver en massa felaktigheter.

Använder du det så delar du internetanslutningen... du ger inte någon åtkomst till dina lokala enheter.

Och som standard så delar du inte någonting alls... det är ett aktivt val du måste göra själv på din egen dator.

Sedan nämnde jag att detta är en funktion man avaktiverar i företagsmiljö... om man nu ens använder trådlösa nätverk. Vi gör inte det här på företaget på grund av att trådat är säkrare.

Nej och jag har inte påstått det heller.

Eller använda den nya funktionen som sagt. Den raderar allt om du väljer det.

Vilken nytta har man av det när man ska installera Windows 10?

Är det reset ni menar, så gör den inte 100 ren installation tyvärr, utan finns kvar rester.

Fick jag erfara när oset två dagar efter reset (startmenyn hade strulat då också) la startmenyn av och när jag väl fick fram reset och fick det att funka blev oset korrupt, med konstanta blåskärmar.

Ren installation så har det nu fungerat i månader.

Nej reset är inte pålitligt, om oset redan är trasigt på grund av win 8.1 inte var helt friskt och följde med till win 10.

Så är oset trasigt gör ren installation inte reset.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej det är inte klart.
Finna de som kommer vara kvar på W7 tills W11/W12 kommer, alt går över mer till Mac datorer. Mac är den enda kategori av datorer som ökar, PC marknaden backar annars.
Inte förvånande att Microsoft "våldtar" kunderna ännu mer.

Jodå, det är det. Vänta bara.

W11/W12? Vad pratar du om?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Jo det finns i klartext, både i din dator, hos Microsoft och hos din kontakt.
Hur ska du annars kunna använda lösenordet för anslutningen om det inte finns i klartext? Du vet, din dator och router utbyter det i klartext, inte som ett certifikat.
Jo det sprids till dina kontakter, och till Microsoft mfl, och i klartext.

Jo det vet jag. WiFi sense delar ut ditt lösenord.
Och jag säger fortfarande: ger man någon tillgång till ett trådlöst nätverk så kommer de åt allt, det kan inte Microsoft hindra.
Om man inte själv har ett gästnätverk/separerat med VLAN etc.

Bara för att nätverksnyckeln skickas till routern i klartext så betyder inte det att användaren kan se den i klartext. MS har kontroll över anslutningen när man använder WiFi-sense (och egentligen annars också) och således kan de hindra åtkomst till vad de vill.

Citat:

Du vet, majoriteten av användarna har låg eller mycket låg kompetens inom datorer och trycker ok på allt som kommer upp, och då råkar det aktiveras.

Det finns en del sådana användare, men här så betyder ett klick på Ok att man inte delar nätverksnyckeln med sina kontakter. För det krävs att man bockar i en ruta.

Citat:

"Varför skulle detta ens vara aktiverat på Windows 10 Enterprise?"
Det var det jag svarade på, alla kör inte Professional eller högre, med central AD och policy hantering.

Har man inte kompetensen, eller pengarna, att köra det som man borde så får man ha bättre säkerhetspolicys (som att denna funktionen ska vara avaktiverad) och se till att användarna följer dem. Kan man inte det så har man problem oavsett vilket OS man kör.

Citat:

Bara framförde att W7 gör samma, så inget exklusivt för W10.

Ja, Windows har sedan XP skickat med en massa drivrutiner. Dock lär inte drivrutiner för usb-3 eller andra saker som kom efter Windows 7 finnas i Windows 7. Bara en nedladdning bort visserligen, men är det exempelvis drivrutinerna till nätverkskortet som saknas så kan det bli lite jobbigt.

Skrivet av PowerNet:

Nej de har de inte. De använde version 10 under 1 år, mellan OS X 10.9 och OS X 10.11 var OS X 10.10.
Helt skilda benämningar, att gå ifrån att döpa OS efter versioner, till att inte ha versionsnummer alls. Hur kommer det se ut om 20 år (Då MS idag säger att W10 är sista operativet) hur ska man veta om personen kör W10 ifrån 2015 eller från 2035? Går inte att veta utan versionsnummer av OS:et, vilket Microsoft snart kommer med Windows 11/Windows 12 etc för att folk ska köpa nya datorer från tillverkare, varför skulle folk annars köpa nytt med 3-5 års mellanrum om datorn rent tekniskt håller i 10 år eller mer och får fria fixar i all framtid?

Fast det är ju fortfarande OSX alltså 10.x. Windows kan precis på samma sätt ligga kvar på Windows 10 och släppa 10.1 osv. och om tjugo år kanske de är uppe i Windows 10.145 eller nåt. Apple släppte också nya OS ganska ofta tidigare, som MS, så MS kan välja samma strategi som Apple när det gäller namn (/nummer) -givning av sitt OS. Ditt svammel om hur det inte går att veta vilket OS man har eller så är bara svammel, folk vet, i alla fall de som behöver veta, vilken version av OSX de har och således kan de som behöver också hålla reda på om de är på W10.1 eller W10.17 liksom.

Citat:

Microsoft klommer på att de vil sälja, och återgår då snart till nya versionen med jämna mellanrum för att sälja.
För som det är nu så byter företag servrar, datorer mm med ca 3 års mellanrum (då de oftast har garanti/supportavtal med leverantör i tre år) och då passar på att byta OS, mjukvars mm i samband, vilket kommer Microsoft till del i nya licenser mm.

Fast företag köper inte licenser så utan de betalar volymlicenser och har rätt till att installera vilken version av Windows (som fortfarande supporteras) de vill så länge de betalar licenskostnaden, vilken betalas löpande.

Citat:

Nej det är inte klart.

Det beror förstås på hur man kategoriserar datorer. Hybrider har ökat rejält det senaste året exempelvis och där finns inte Apple representerat alls. Lenovo och HP har också ökat sin försäljning. På företagsmarknaden har Apple ingen chans eftersom de inte bygger företagsmodeller även om de har ökat inom denna kategori. Sen ökar bara Mac om man tittar på andelen, inte i faktiska försäljningssiffror för de har minskat sedan föregående år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Jodå, det är det. Vänta bara.

W11/W12? Vad pratar du om?

Nej det är det inte.
Många kommer sitta kvar på W7, eller gå till Mac alt Linux tills W11/W12 eller vad nästa version av Windows kommer heta.

W11/ W12 = Windows 11/12

Skrivet av snajk:

Bara för att nätverksnyckeln skickas till routern i klartext så betyder inte det att användaren kan se den i klartext. MS har kontroll över anslutningen när man använder WiFi-sense (och egentligen annars också) och således kan de hindra åtkomst till vad de vill.

Jo det kan den.
Nej de kan inte hindra åtkomst till lokala nätverket.

Skrivet av snajk:

Det finns en del sådana användare, men här så betyder ett klick på Ok att man inte delar nätverksnyckeln med sina kontakter. För det krävs att man bockar i en ruta

Som sagt, majoriteten har inte koll utan bara klickar på vad som.

Skrivet av snajk:

Har man inte kompetensen, eller pengarna, att köra det som man borde så får man ha bättre säkerhetspolicys (som att denna funktionen ska vara avaktiverad) och se till att användarna följer dem. Kan man inte det så har man problem oavsett vilket OS man kör.

Nej, många företag har ingen speciell policy, så det finns inget att följa (speciellt mindre företag).

Skrivet av snajk:

Ja, Windows har sedan XP skickat med en massa drivrutiner. Dock lär inte drivrutiner för usb-3 eller andra saker som kom efter Windows 7 finnas i Windows 7. Bara en nedladdning bort visserligen, men är det exempelvis drivrutinerna till nätverkskortet som saknas så kan det bli lite jobbigt.

Ja, och de finns ju inte då heller i W8 eller W10, då mycket hämtas från Windows Update.

Skrivet av snajk:

Fast det är ju fortfarande OSX alltså 10.x. Windows kan precis på samma sätt ligga kvar på Windows 10 och släppa 10.1 osv. och om tjugo år kanske de är uppe i Windows 10.145 eller nåt. Apple släppte också nya OS ganska ofta tidigare, som MS, så MS kan välja samma strategi som Apple när det gäller namn (/nummer) -givning av sitt OS. Ditt svammel om hur det inte går att veta vilket OS man har eller så är bara svammel, folk vet, i alla fall de som behöver veta, vilken version av OSX de har och således kan de som behöver också hålla reda på om de är på W10.1 eller W10.17 liksom.

Nej det är inte samma sak.
På Windows så är en ny version ex W7, W8 W10 mot hos Apple så är det .9 .10 .11. Och 10. Siffran är egentligen orellevant för OS versionen.
Så om inte Microsoft släpper ett W11/W12 etc så kommer det bli stora problem i framtiden med "Vilket OS kör du?" Och får svaret "W10" ja men från vilket år?
Från 2015, 2020, 2025? 2033? Går inte att veta om man inte går in på byggnummret som ex är 1511.

Skrivet av snajk:

Fast företag köper inte licenser så utan de betalar volymlicenser och har rätt till att installera vilken version av Windows (som fortfarande supporteras) de vill så länge de betalar licenskostnaden, vilken betalas löpande.

De köper licenser med, speciellt mindre företag som inte har volymlicenser.

Skrivet av snajk:

Det beror förstås på hur man kategoriserar datorer. Hybrider har ökat rejält det senaste året exempelvis och där finns inte Apple representerat alls. Lenovo och HP har också ökat sin försäljning. På företagsmarknaden har Apple ingen chans eftersom de inte bygger företagsmodeller även om de har ökat inom denna kategori. Sen ökar bara Mac om man tittar på andelen, inte i faktiska försäljningssiffror för de har minskat sedan föregående år.

Hybrider är marginell marknad, säljs inte många av de.
Nej, de enda som ökar i förfäljning av datorer är Apple, vilket de gjort senaste åren.
Och Apple har stor dominans inom företagsmarknaden, speciellt inom film/musik/bild/tidningar.

Och Apple bygger flera företagsmodeller, främst Mac Pro, men även iMac och Macbook Pro är riktade mot företagare.

Visa signatur