Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Måla grafikkort inklusive backplate?

Jag håller på att planera ett bygge som jag kommer att hålla på med under året, och avsluta när Zen-processorerna kommer, för det är en sådan jag tänkt mig. Bygget kommer att gå i vitt och rött, och jag skall bygga i ett Enthoo Luxe White:

Kortet som skall in i burken är det Sapphire R9 390 Nitro som jag har i min nuvarande dator. Problemet är ju att det inte är särskilt vitt. Detta måste såklart åtgärdas. Därför har jag några frågor:

- Att skruva bort själva skyddet som sitter över komponenter och fläktar kan jag göra ganska lätt, men hur gör jag med backplaten? Är det bara att skruva loss den också? Jag är rädd för att backplaten kan hålla heatsinken på plats, och den vill jag verkligen inte leka med. Jag har aldrig skruvat isär ett kort med backplate förut. Så här ser det ut:

- Jag har tänkt sandpappra med ett väldigt fint papper och sedan spraya med värmebeständig färg och tänkt använda antingen denna: http://www.clasohlson.com/se/Sprayf%C3%A4rg%20CRC%20Pro%20Pai... eller denna: http://www.clasohlson.com/se/Sprayf%C3%A4rg%20CRC%20Pro%20Pai... (den första är matt, den andra blank)

Funkar det med den typen av färger, eller bör jag köpa någon annan?

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Du får ju inte av kåpan och fläktarna utan att skruva loss hela kylaren.
Pilla bort hela kylaren direkt så du inte förstör kortet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Du får ju inte av kåpan och fläktarna utan att skruva loss hela kylaren.
Pilla bort hela kylaren direkt så du inte förstör kortet.

Såg det nu tyvärr. Jaja, det är väl som att plocka bort kylaren på CPUn, bara att ta bort den gamla kylpastan och applicera ny när jag monterar ihop kortet igen?

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Såg det nu tyvärr. Jaja, det är väl som att plocka bort kylaren på CPUn, bara att ta bort den gamla kylpastan och applicera ny när jag monterar ihop kortet igen?

jag har precis målat min backplate de är enkelt men väldigt små skruvar så tappa inte bort dem. de är bara att
applicera ny pasta som du sa

Permalänk
Medlem

@IshethZenunim: Japp. Kan vara bra med nya thermal pads också. Kosta några tior. Ska väl gå att återanvända dom gamla men det är inget jag skulle göra.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |