Intressekonflikt med sambo

Permalänk
Medlem

Intressekonflikt med sambo

Som rubriken säger har jag ett litet bekymmer med att kombinera mitt intresse för dataspel och min sambos tankar kring det.

För mig är dataspel ett sätt att varva ner och även en typ av socialt umgänge med nya människor. Min sambo ser dock inte detta.. Hon ser bara mig, ensam vid dator och gör något hjärndött.

Mina argument börjar sina och jag ber om lite hjälp om hur jag kan lösa detta. Jag älskar min sambo samtidigt som datalivet är mitt absolut största intresse.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem

Prata med henne och förklara hur du ser på det.
Kan hon inte acceptera det så gör slut för det kommer inte bli bättre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Entusiast

Nu hör vi ju bara din sida av myntet. Beskriv en vanlig dag eller en vecka hos er. Hur har ni fördelat hemmets sysslor, hur arbetar ni, skola, tider för skola/arbete osv osv

Permalänk
Medlem

Det är din hobby, varför är den sämre än andra hobbys?
Får det inte vara hjärndött eller? Det är ju skönt att koppla av efter en dags arbete.

Kollar din sambo tv? Det är ju ännu mer hjärndött, man interagerar ju inte ens.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av kobb3:

Det är din hobby, varför är den sämre än andra hobbys?
Får det inte vara hjärndött eller? Det är ju skönt att koppla av efter en dags arbete.

Kollar din sambo tv? Det är ju ännu mer hjärndött, man interagerar ju inte ens.

Fast att "attackera" tillbaka genom att säga "jamen din hobby är sämre!!!" blir bara dagisnivå. I ett vuxet förhållande kommer det enbart att slå tillbaka negativt. Däremot håller jag med om att man som partner bör försöka ha förståelse för varandra. Kanske försök bjuda in henne till det istället? Kanske känner hon sig utanför/bortglömd när du sitter vid datorn och vet inte riktigt hur hon ska nå fram Dumt att "lösa" det genom att gnälla såklart dock.

Permalänk
Medlem

Om du sitter och spelar så mycket att det tar upp all gemensam fritid ni har tillsammans, då förstår jag henne även om datorspelandet i sig förmodligen inte är problemet.

Om det däremot bara handlar om hennes kontrollbehov lär det inte finnas några argument som biter. Att påpeka den positiva inverkan spelandet har på ditt välbefinnande hjälper då inte eftersom hennes utspel inte handlar om att ditt spelande är "hjärndött", utan om hennes känslomässiga behov även om hon inte uttrycker det med ord.

Om du inte klagar på vad hon gör på sin fritid har hon ingen rätt att klaga på dig helt enkelt.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har lite samma problem. Håller med om det som sagts här tidigare.

Jag har satt ner foten och sagt till henne att jag sitter vid datorn istället för att läsa eller titta på TV, vilket hon gör. Man säger inte till någon att den personen inte får syssla med sin hobby. Hon får helt enkelt acceptera att jag sitter där och jag vill inte höra något om det.

Sedan är jag också snabb att tala om att hon gärna får komma med förslag på saker vi kan göra om det är det hon vill. För jag tror att det i mitt fall är så att hon vill att vi ska göra något tillsammans, vilket jag också oftast vill. Så hellre än att säga att jag ska sluta sitta vid datorn så kan hon ju fråga om vi ska titta på en film eller whatever. Sedan vill det ju till att man levererar på det då också. Kan ju även vara bra att komma med lite egna förslag också så att det inte alltid är hon som ska föreslå att vi ska göra något.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hur gammal är du? Har ni barn?
Generellt kan man säga att (om det inte är spelmissbruk utan kontrollerat) om du skall sluta med ditt intresse skall hon låta bli sitt största intresse helt enkelt. Det spelar ingen roll vad det är utan skall hon kräva det av dig skall hon föregå med gott exempel och spola sitt största intresse

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Det beror ju på hur mycket du sitter och hur mycket det påverkar ert samliv och saker som det gemensamma ansvaret för hemmet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Min sambo gillade inte att jag spelade i början av vårat förhållande. Jag tappade lite av det intresset efter ett tag men vi har istället hittat gemensamma intressen som t.ex. Klättring, salsa och träna.

Kanske hitta ett gemensamt intresse så kanske hon lättar på det. Jag spelar mest nu när hon inte är hemma eller när hon behöver plugga. Kan inte säga att du spelar för mycket som det inte framkommer men när min tjej kommer hem lägger jag ner ganska direkt och ger henne min uppmärksamhet istället.

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem

Snälla visa henne inte internet spel som hon kan bli beroende av. Finns stor risk att hon fastnar totalt i spelvärden kvinnor älskar denna typ sociala beteende som finns i många spel

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@COith90: Jag har ungefär samma problem men börja få lite mer kontroll på det hela med att låta henne träffa min vänner som jag spelar med och dom berätta sina sidor om vad vi spelar och varför om det är inte ett singleplayer spel då .
I början vara hon inte förtjust i att jag spelade dator men efter hjälp av mina vänner och sen har det inte varit så mycket tjat om att jag spelar dator eller konsol men jag försöker gott som det går att påminna henne om hon säger något om att jag spelar för mycket. Hoppas det löser sig.
Mvh Aunron

Permalänk
Skrivet av COith90:

Som rubriken säger har jag ett litet bekymmer med att kombinera mitt intresse för dataspel och min sambos tankar kring det.

För mig är dataspel ett sätt att varva ner och även en typ av socialt umgänge med nya människor. Min sambo ser dock inte detta.. Hon ser bara mig, ensam vid dator och gör något hjärndött.

Mina argument börjar sina och jag ber om lite hjälp om hur jag kan lösa detta. Jag älskar min sambo samtidigt som datalivet är mitt absolut största intresse.

Tack på förhand!

Du tycker det är kul och du får ut mycket av det socialt, du behöver inte ha fler argument. Däremot kan du fråga henne varför hon stör sig så. Kan ju vara så att hon vill spendera mer tid med dig, men väljer att klanka på din hobby istället för att vara rak och ärlig.

När min partner betett sig på det sättet så brukar jag fråga henne vad hon egentligen vill istället för att argumentera/förklara varför hon har fel, och då blir man lösningen istället för problemet.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Nu hör vi ju bara din sida av myntet. Beskriv en vanlig dag eller en vecka hos er. Hur har ni fördelat hemmets sysslor, hur arbetar ni, skola, tider för skola/arbete osv osv

Vi båda har jobb, mån-fre. Hon slutar vid 16 o jag 17. Hon har även skola på distans. Efter jobb åker vi hem om någon inte behöver göra något. Brukar komma hem och hitta henne med näsan i telefonen med Facebook och bloggar. Vi lagar mat och sen händer inte mycket om vi inte har träning (hennes intresse som jag är med på som "gemensam aktivitet").

Vi lagar mat och städar tillsammans, jag tar hand disk, panna och saker som ska lagas i huset. Hon tar hand om tvätt.

Skrivet av kobb3:

Det är din hobby, varför är den sämre än andra hobbys?
Får det inte vara hjärndött eller? Det är ju skönt att koppla av efter en dags arbete.

Kollar din sambo tv? Det är ju ännu mer hjärndött, man interagerar ju inte ens.

Ställer mig själv samma fråga och har även frågat henne samma sak. Får inga bra svar.
Ibland ser hon på tv, jag gör henne sällskap om jag finner det intressant.

Skrivet av KingCobra:

Hur gammal är du? Har ni barn?
Generellt kan man säga att (om det inte är spelmissbruk utan kontrollerat) om du skall sluta med ditt intresse skall hon låta bli sitt största intresse helt enkelt. Det spelar ingen roll vad det är utan skall hon kräva det av dig skall hon föregå med gott exempel och spola sitt största intresse

Vi båda är 26, eller hon fyller det senare i år. Vi har inga barn och än är det inte planerat i närmaste tiden.
Att hon skulle sluta med sitt största intresse är helt uteslutet för henne, hela hennes familj sysslar med det. Jag har redan satt ner foten, det hjälpte i några veckor men sen tillbaka till det "normala".

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Du tycker det är kul och du får ut mycket av det socialt, du behöver inte ha fler argument. Däremot kan du fråga henne varför hon stör sig så. Kan ju vara så att hon vill spendera mer tid med dig, men väljer att klanka på din hobby istället för att vara rak och ärlig.

När min partner betett sig på det sättet så brukar jag fråga henne vad hon egentligen vill istället för att argumentera/förklara varför hon har fel, och då blir man lösningen istället för problemet.

Det hon säger är att hon ser inte det sociala i spelen. Att de är hjärndöda till ingen nytta och bara slöseri med tid.
Hon har sagt att jag sitter mer vid datorn än är med henne. Men jag vet inte hur hon räknar den tiden. Jag sitter någon/några dagar i veckan vid datorn ca 1-2h åt gången. Hon har näsan i telefonen varannan minut vaken tid. Och vi lägger mer tid i veckan på hennes intresse, ibland hela helger.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem

@COith90: blir dock nyfiken vad hennes intresse är xD

Permalänk
Medlem

Sätter en femma på hästsport.

Alltså, är det verkligen bara 1-2 timmar 1-3 dagar i veckan? I så fall är det ju väldigt orimliga krav hon ställer. Men just med datorer så flyger ju gärna tiden lite.. Kanske känns så lite men egentligen så är det en del mer? Försöker bara förstå, lägger ingen värdering i det.

I övrigt så är det inte mycket vi kan hjälpa dig med, det handlar nog inte så mycket om argument som att det är något ni behöver lösa, på ena eller andra sättet. Någon måste acceptera att backa.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Skaffa dig en ny sambo, en person som inte är ödmjuk eller empatisk nog att lyssna och acceptera att du har intressen som du behöver få utöva är inte en person du vill leva ditt liv med.

Hon låter trångsynt och omogen, hon kommer till slut att förlora respekten för dig pga detta och söka sig till en annan hanne ( även om hon är fel ute ).

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

På fullaste allvar; dumpa henne.

Jag var i ett liknande förhållande för några år sedan med en tjej som helt enkelt inte kunde förstå hur en vuxen man kunde sitta och spela dator- och tv-spel överhuvudtaget. Det var någonting som bara barn gjorde enligt henne. Det kan tilläggas att jag under de åren jobbade hemifrån (flyttade till en annan ort för hennes skull) så jag spenderade större delen av dagarna hemma med att dels jobba men även sköta om de vardagliga sysslorna eftersom att jag hade tid och möjlighet till det. Jag var alltså i princip den som gjorde allting i hemmet och ifall vi inte behövde åka och handla mat så hade jag för det mesta maten klar när hon kom hem runt 17:00-tiden varje dag.

Om jag sedan under kvällen satt en timme eller två vid datorn och spelade istället för att sitta och umgås med henne i soffan och kolla på hjärndöda såpor, tecknade disneyfilmer (ja, på fullaste allvar) eller program i stil med "let's dance", "så ska det låta" osv så var jag osocial och tråkig. Kom jag med förslag på serier eller filmer som jag gärna ville se så fick jag oftast svaret "det låter ju inte som något bra" men så gick hon med på att se dem. En kvart in i filmen/serier så satt hon också med näsan i mobilen och kollade facebook, pinterest eller diverse modebloggar.

Nu kan man ju ställa frågan hur jag överhuvudtaget kunde bli tillsammans och till råga på allt sambo med en sådan tjej när det inte verkade finnas någon personkemi överhuvudtaget? Ja, vad fan ska man säga. Hon såg väldigt bra ut och sexet var bra men det var också allt.

Så nej, ta verkligen och reflektera över er relation och ifall du verkligen vill spendera framtiden med en person som inte verkar förstå eller vill acceptera ett av dina större intresse. Risken är väldigt stor att du kommer att känna dig kvävd i ett sånt förhållande i det långa loppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av COith90:

Som rubriken säger har jag ett litet bekymmer med att kombinera mitt intresse för dataspel och min sambos tankar kring det.

För mig är dataspel ett sätt att varva ner och även en typ av socialt umgänge med nya människor. Min sambo ser dock inte detta.. Hon ser bara mig, ensam vid dator och gör något hjärndött.

Mina argument börjar sina och jag ber om lite hjälp om hur jag kan lösa detta. Jag älskar min sambo samtidigt som datalivet är mitt absolut största intresse.

Tack på förhand!

Kan hon inte ens se och förstå varför det är så viktigt för dig och vilka fördelar det ger dig så tycker jag du ska ta dig en funderare om denna människan är den som du vill spendera resten av ditt liv med. Man måste inte intressera sig för varandras intressen, men att respektera dom är ett måste däremot.

Man kan se det från andra sidan myntet med, känner hon sig ensam? Är hon ensam i livet när hon inte är med dig? Det kan vara det grundliggande problemet med.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Min sambo hade lika åsikt, hon hade på sin höjd spelat super mario på 8bit, och tyckte att datorspel är det värsta som finns

Jag fick henne att spela igenom HL2, sedan dess har vi spenderat runt 2500 timmar sedan 2011 tillsammans i alla möjliga spel

Skrivet av Barren Wuffet:

På fullaste allvar; dumpa henne.

Jag var i ett liknande förhållande för några år sedan med en tjej som helt enkelt inte kunde förstå hur en vuxen man kunde sitta och spela dator- och tv-spel överhuvudtaget. Det var någonting som bara barn gjorde enligt henne. Det kan tilläggas att jag under de åren jobbade hemifrån (flyttade till en annan ort för hennes skull) så jag spenderade större delen av dagarna hemma med att dels jobba men även sköta om de vardagliga sysslorna eftersom att jag hade tid och möjlighet till det. Jag var alltså i princip den som gjorde allting i hemmet och ifall vi inte behövde åka och handla mat så hade jag för det mesta maten klar när hon kom hem runt 17:00-tiden varje dag.

Om jag sedan under kvällen satt en timme eller två vid datorn och spelade istället för att sitta och umgås med henne i soffan och kolla på hjärndöda såpor, tecknade disneyfilmer (ja, på fullaste allvar) eller program i stil med "let's dance", "så ska det låta" osv så var jag osocial och tråkig. Kom jag med förslag på serier eller filmer som jag gärna ville se så fick jag oftast svaret "det låter ju inte som något bra" men så gick hon med på att se dem. En kvart in i filmen/serier så satt hon också med näsan i mobilen och kollade facebook, pinterest eller diverse modebloggar.

Nu kan man ju ställa frågan hur jag överhuvudtaget kunde bli tillsammans och till råga på allt sambo med en sådan tjej när det inte verkade finnas någon personkemi överhuvudtaget? Ja, vad fan ska man säga. Hon såg väldigt bra ut och sexet var bra men det var också allt.

Så nej, ta verkligen och reflektera över er relation och ifall du verkligen vill spendera framtiden med en person som inte verkar förstå eller vill acceptera ett av dina större intresse. Risken är väldigt stor att du kommer att känna dig kvävd i ett sånt förhållande i det långa loppet.

Precis vad jag också upplevt tidigare. En riktig "svensson svensson" vars högsta dröm är fredagsmys alá svensk TV och och tacos är verkligen inget att ha. dumpa skiten så får hon skaffa volvo, vovve, villa med en kille som bara kör missionären

Permalänk
Medlem

De som inte vill förstå kommer inte förstå. Och det behöver de inte heller.

Och detta är något som troligtvis kommer komma upp i olika former genom hela livet. Man får hitta en strategi som fungerar så att man inte riskerar att bli begränsad i det långa loppet.

Ni kanske får flytta nånstans där det finns ett till rum så att du kan avsätta tid att få göra vad f*n du vill utan att nån lägger sig i. Om det nu är så himla jobbigt för henne att se på.

Det är så mycket lättare att hantera för dem som har sina intressen utanför hemmet. Då behöver man inte försvara vad man väljer att göra.
Ja självklart finns gränser för vad man bör acceptera att den andra gör. Men det behöver ju inte sägas för det är ju självklart.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av LNDL:

En riktig "svensson svensson" vars högsta dröm är fredagsmys alá svensk TV och och tacos är verkligen inget att ha. dumpa skiten så får hon skaffa volvo, vovve, villa med en kille som bara kör missionären

Skrattade mer än lämpligt kvart i 1 på natten!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv

Det finns gott om brudar men ont av vettig hobbys. Min åsikt är att man ska göra det som man tycker är skoj, säger någon emot så svara bara med att denna är ersättningsbar.

Däremot konstruktiv kritik är bra, som att man för egen skull borde träna mer eller om man t.ex är arbetslös kanske borde inrikta sig på ett annat yrke än professionell gamer om man ej är i toppvivån.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att majoriteten av tjejer för det mesta verkar vilja spendera sin hemmatid med att titta på TV eller Facebook så tycker jag ärligt talat inte att de har så mycket att säga till om i det fallet om de ska klanka ned på din hobby. Förstår de inte en sån enkel sak, gärna från början, men säg efter en genomgående förklaring, så är de inte värda att lägga tid på från första början ens.

Permalänk
Medlem

få henne att testa minecraft så är hon också fast i spelträsket så löser det sig.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Ge henne Sims 4 så kommer hon börja matcha gardiner med mattor och annat sen bygga en familj.

sen nästa gång hon säger nått
ja men du spelar ju The sims

''men men det är ju inte samma sak'' and thats that.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Avstängd

Hade samma problem i mitt första samboförhållande för 10 år sedan.
Gick så långt så jag smög upp på nätterna för att spela, eftersom jag inte fick det annars.
Byt sambo eller bo själv är mitt svar.

Permalänk
Medlem

Skaffa barn är ju annat ett sätt att lösa det hela på, eftersom det raserar allt vad fritid heter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Skaffa barn är ju annat ett sätt att lösa det hela på, eftersom det raserar allt vad fritid heter

Hahaha... ha... haaaaaeeeeeeuuuuhuhuhuhu... *snyft*

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB