Permalänk
Avstängd

E-sparkonto?

Tjenare jag säljer massa saker i tradera genom swish och det är jättesmidigt men grejen är att det är många som vill ha banköverföring som en tillägg, jag har hört att man ska absolut inte ge ut sin banknummer ut till någon (Privatkonto) och därför har jag nu skapat ett e-sparkonto genom internetbanken (dosan).

Är det säkert att lämna ut sin e-sparkonto till folk i tradera så att de kan överföra pengar till mig? Hur funkar det? Sen undrar jag om man kan jag ta ut pengar från e-sparkonto i bankautomat eller i banken eller är det "låst" och endast sättet att ta ut den är att via överföring från internetbanken (dosan) från e-sparkontot till din privatkonto, jag har Swedbank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av striker1337:

Tjenare jag säljer massa saker i tradera genom swish och det är jättesmidigt men grejen är att det är många som vill ha banköverföring som en tillägg, jag har hört att man ska absolut inte ge ut sin banknummer ut till någon (Privatkonto) och därför har jag nu skapat ett e-sparkonto genom internetbanken (dosan).

Är det säkert att lämna ut sin e-sparkonto till folk i tradera så att de kan överföra pengar till mig? Hur funkar det? Sen undrar jag om man kan jag ta ut pengar från e-sparkonto i bankautomat eller i banken eller är det "låst" och endast sättet att ta ut den är att via överföring från internetbanken (dosan) från e-sparkontot till din privatkonto, jag har Swedbank.

Det är säkert att lämna ut ditt kontonummer till vem som helst. Med kontonummer kan man enbart sätta in pengar så du behöver inte vara orolig.

Permalänk
Medlem

Jag öppnade ett specialkonto enbart för banköverföringar. När någon betalat så skickar jag över pengarna från det kontot till mitt personkonto, bara som exempel.

Om du skall kunna ta ut dina e-spar pengar på bankomat lär du behöva koppla ett nytt kort till det kontot för jag tror inte du kan koppla mer än ett konto till ditt uttagskort/kreditkort.

Har du en bank app är det en smal sak att överföra pengar fram och tillbaka med hjälp av Mobilt BankID.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt bankkort är kopplat till ditt vanliga konto så du kan inte använda det för att ta ut pengar från sparkontot. Dock är det som sagt enkelt att flytta pengar fram och tillbaka i mobilen.

Permalänk
Medlem

*edit*
Fel hade jag
*edit*

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Roger W:

E-spar konto på Swedbank har jag för mig enbart är för ditt "interna" bruk, dvs jag tror inte du kan koppla ett kort mot det...
Ärligt talat är jag tveksam/osäker på om ens någon kan skicka pengar direkt till det kontot från annan bank.

Detta är fel.
Ett e-spar konto är som vilket konto som helst, du kan sätta in pengar och ta ut ifrån det, men för det sistnämnda krävs såklart att du själv äger kontot och har rättighet att ta ut.
Sätta in kan vem som helst göra - från vilken bank som helst.

Jag själv har ett E-sparkonto som jag bytt namn på (detta kan man enkelt göra via Internetbanken) för just Tradera, Blocket / beg-affärer över lag.

Vid en avslutad auktion skickar jag automatiskt ut ett mail till den som vann/köpte med texten typ;

"Hej och grattis till den vunna auktionen.
Sätt in <belopp> + <ev frakt> på följande konto i Swedbank;

Clearing: 0000
Konto: 000000000

Eller Swish'a till : 0701 23 45 67

Maila mig sedan när detta är gjort och jag skickar din vara med posten/schenker efter kontrollerad instättning.

MVH."

Skillnaden på E-spar och andra sparkonton är att E-spar har VÄLDIGT låg ränta. (å andra sidan har alla konton det just nu, men e-spar är alltid extremt låg)
Å andra sidan har du alltid fria insättningar och uttag, hur ofta du vill.

Så kör på!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av kobb3:

Det är säkert att lämna ut ditt kontonummer till vem som helst. Med kontonummer kan man enbart sätta in pengar så du behöver inte vara orolig.

Man kan använda kontonummer för att ta ut pengar också, på ett bankkontor. Dock så ska de inte lämna ut pengar till vem som helst utan endast de som har tillstånd att ta ut från det kontot då.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd

Men jag har för mig att e-sparkonto är säkrare eftersom man kan inte koppla bank- och betalkort till ditt e-sparkonto så kontot står still bara i din internetbank (dosan) vilket är ju bra? enda sättet att röra på de pengarna är att någon ska logga in i din internetbank och överföra pengar eller på något sätt genom banken ta ut pegarna vilket jag tror är nästan omöjligt eftersom man ska fylla i massa paper så det kommer aboslut inte funka.

Även om man inte ska lämna ut sin banknummer så ska det endå vara ganska säker. Det är bättre att skapa ett e-sparkonto och ge ut sin e-sparkonto istället för sin privatkonto i t.ex. tradera..sen kan man också alltid överföra pengarna via internetbanken om man också vill det..så jag ska köra på det!

Här finns mer info om e-sparkonto:
https://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/bankkonton/e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Detta är fel.
Ett e-spar konto är som vilket konto som helst, du kan sätta in pengar och ta ut ifrån det, men för det sistnämnda krävs såklart att du själv äger kontot och har rättighet att ta ut.
Sätta in kan vem som helst göra - från vilken bank som helst.

Där ser man, tackar för förtydligandet!
Jag vill minnas att till och med min egen bank inte ville plocka pengar från e-sparkontot vid interna transaktioner, så jag fick för mig att det gällde även när man skickade till bankkontot.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Roger W:

Där ser man, tackar för förtydligandet!
Jag vill minnas att till och med min egen bank inte ville plocka pengar från e-sparkontot vid interna transaktioner, så jag fick för mig att det gällde även när man skickade till bankkontot.

Vilken bank har du idag?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av gaminggirl:

Man kan använda kontonummer för att ta ut pengar också, på ett bankkontor. Dock så ska de inte lämna ut pengar till vem som helst utan endast de som har tillstånd att ta ut från det kontot då.

Kärvs nog lite leg då ja.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Använder också ett E-sparkonto till Swish och när jag handlar på Tradera. Skillnaden mellan E-sparkonto och ett vanlig sparkonto är att det är lite lite högre ränta, eftersom man sköter det själva via Internetbanken (så var det tidigare iallafall).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

@saturday_sun:

0% just nu och jag tror att E-sparkonto är säkrare än vanlig sparkonto på grund av begränsningar från ett e-konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av striker1337:

@saturday_sun:

0% just nu och jag tror att E-sparkonto är säkrare än vanlig sparkonto på grund av begränsningar från ett e-konto.

OK! Snåla de har blivit på bankerna...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Man kan använda kontonummer för att ta ut pengar också, på ett bankkontor. Dock så ska de inte lämna ut pengar till vem som helst utan endast de som har tillstånd att ta ut från det kontot då.

Ouch, där rök min plan...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av striker1337:

Men jag har för mig att e-sparkonto är säkrare eftersom man kan inte koppla bank- och betalkort till ditt e-sparkonto så kontot står still bara i din internetbank (dosan) vilket är ju bra? enda sättet att röra på de pengarna är att någon ska logga in i din internetbank och överföra pengar eller på något sätt genom banken ta ut pegarna vilket jag tror är nästan omöjligt eftersom man ska fylla i massa paper så det kommer aboslut inte funka.

Även om man inte ska lämna ut sin banknummer så ska det endå vara ganska säker. Det är bättre att skapa ett e-sparkonto och ge ut sin e-sparkonto istället för sin privatkonto i t.ex. tradera..sen kan man också alltid överföra pengarna via internetbanken om man också vill det..så jag ska köra på det!

Här finns mer info om e-sparkonto:
https://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/bankkonton/e...

Alltså, det kommer inte att vara ett dugg säkrare med ett e-sparkanto än ett vanligt konto. Någon kan ju lika gärna gå till baken med ditt e-kontonummer istället..Dessutom kommer ingen att kunna gå till banken och flytta pengar från ditt konto bara för att denna har ditt kontonummer, man måste via upp legitimation. Skulle någon mot förmodan göra ett falsklegg (vilket inte kommer vara värt pengarna som man får från dig) så är det bankens fel och det finns övervakningkameror etc.

Att öppna ett e-sparkonto enbart för detta är lite som att ta bilen istället för att flyga eftersom det känns säkrare att köra bil..

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vilken bank har du idag?

Jag formulerade mig nog klumpigt: har Swedbank (regionalkontor) både då och nu!

Dvs enligt vad de själva, sagt så kan inte Swedbank själva dra pengar direkt från e-sparkonton för att dra mot tex lån.
(vilket ju dock är en annan sak än att lägga in pengar på kontot, vilket du bevisat redan )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

@kobb3:

jag förstår din tankegång men det känns endå lite säkrare att ge ut e-sparkonto eftersom den har mer begränsningar än ett vanlig privat konto, sant? Jag länkade en sida just om det.