Tunn plasthinna kan förvandla ögonlinser till datorskärmar

Permalänk
Melding Plague

Tunn plasthinna kan förvandla ögonlinser till datorskärmar

Skärmar framför ögonen finns redan i form av Google Glass och VR-headsets, men nu har forskare i Australien lyckats skapa grunden för att integrera detta i linser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Framtid

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Sjukt. Kan bli riktigt coolt!

Permalänk
Medlem

Oj är vi där redan. Spännande!

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Bära linser och handskas med dessa är inte så kul eller lätt som det låter. Jag tar hellre vanliga glasögon över linserna.

Permalänk
Medlem

Men för tusan SweC, lägg av med dessa vilseledande rubriker.

Rubrik: Tunn plasthinna förvandlar ögonlinser till datorskärmar

Avslutande mening: "VR-headset som visar upp bilden på vanliga linser är alltså inget som kommer dyka upp den närmaste tiden med andra ord."

Alltså, jag förstår att man vill göra en iögonfallande rubrik, men kanske hade nåt i stil med: Ny nanoteknik kan i framtiden möjliggöra digitala bildkretsar i kontaktlinser.

Hoppas på en skärpning från SweC redaktionen när det kommer till rubriksättning.

Edit: Cool teknik oavsett, även om det bara verkar handla om små organiska ledande kretsar. Rätt långt från fungerande transistorer etc. Sen kan man ju undra hur energiförsörjningen skall ske? Det lär ju nästan krävas att man laddar upp nån kapacitans kontinuerligt, via ögonens rörelse mot ögonlocken, typ. Kanske kan fungera, om det kan drivas med sjukt små spänningar och låg ström, men det känns som en biologisk fråga om vad man kan hämta från kroppen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Med tanke på den orimliga prisbilden för "tjock-vr", så lär ju inte detta bli bättre rent prismässigt. Sen är det inte så kul om man tappar bort det heller. Jag har svårt att se att det här kommer slå igenom på bred front.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med tanke på den orimliga prisbilden för "tjock-vr",

Varför är den prisbilden orimlig?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Med tanke på den orimliga prisbilden för "tjock-vr", så lär ju inte detta bli bättre rent prismässigt. Sen är det inte så kul om man tappar bort det heller. Jag har svårt att se att det här kommer slå igenom på bred front.

Vad menar du med "orimlig" prisbild? Kostar inte oculus typ 7000kr? Folk köper gamingskärmar för de pengarna. Hyfsade TV apparater börjar i den prisklassen. Ljudsystem är svindyrt. Men det finns tillräckligt många som köper det för att det ska fortsätta finnas så jag tror inte 7000kr är något större problem faktiskt inte om det fungerar okej. Sen sjunker det nog i framtida generationer.
Sen kan du ju kika på hur mycket iphones av senaste modell man ser ute på gatan. Och de byter många vartannat år...

Sen kanske du inte tycker det är värt pengarna men jag tror knappast det är orimligt dyrt för vad det är.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Bära linser och handskas med dessa är inte så kul eller lätt som det låter. Jag tar hellre vanliga glasögon över linserna.

Vet inte om du är erfaren linsanvändare eller inte men iallafall...ge det en vecka eller två så ska du se att det inte är några bekymmer. Använder linser dagligen och det tar 2 min att sätta in/ta ut dem.

Permalänk
Medlem

Minns när bluetooth-headset var nytt och man trodde att folk gick runt och pratade med sig själva.

Att gå runt på ett LAN där alla hardc0re gamerz sitter har såna linser istället för skärmar kommer ge mig en obehaglig flashback.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Varför är den prisbilden orimlig?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad menar du med "orimlig" prisbild? Kostar inte oculus typ 7000kr? Folk köper gamingskärmar för de pengarna. Hyfsade TV apparater börjar i den prisklassen. Ljudsystem är svindyrt. Men det finns tillräckligt många som köper det för att det ska fortsätta finnas så jag tror inte 7000kr är något större problem faktiskt inte om det fungerar okej. Sen sjunker det nog i framtida generationer.
Sen kan du ju kika på hur mycket iphones av senaste modell man ser ute på gatan. Och de byter många vartannat år...

Jag tycker att 2-3000Kr hade varit mer rimligt med tanke på vad man får. Nu känns det mest som de försöker tälja guld för att tillgången är kass. Men som det var sagt så kanske det rättar till sig så småningom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Som @emilakered skulle sagt... #FRAMTIDEN

.. Men detta är riktigt coolt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att 2-3000Kr hade varit mer rimligt med tanke på vad man får. Nu känns det mest som de försöker tälja guld för att tillgången är kass. Men som det var sagt så kanske det rättar till sig så småningom.

För 2000kr får du ju knappt en bra telefon/Skärm/TV/grafikkort. Så att en "ny" sorts produkt som de antagligen har lagt ganska mycket resurser på att ta fram skulle säljas för 2-3000kr tror jag inte hade varit en så bra affär för dom.
Men visst hade de fått sålt fler exemplar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att 2-3000Kr hade varit mer rimligt med tanke på vad man får.

Tvärtom så hade det varit orimligt om Rift kostat 2-3000 kr, med tanke på den teknik den består av.

Tror du förväxlar ordet orimligt med "mer än vad jag vill betala".

Permalänk
Medlem

Något som lär vara väldigt svårt med detta om man nu kommer någonvart här är ju att man ska kunna dels fokusera på denna skärm som är så nära samt att man vill kunna byta vad man tittar på.
i ett vanligt vr headset kan ögonen titta på olika delar av skärmen men det går inte här för skulle man försöka titta på något annat kommer ögat flyttas och linsen flyttas med så man tittar fortfarande på exakt samma punkt. svårt att få in gyro eller någon form av avkänning på den lilla ytan.

Hoppas folk förstår, det kändes som jag fick det lite rörigt.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@nikwid: Tekniken har potential till att användas för att bygga kretsar som kan visa upp bilder, men som med all forskning är det skillnad på potential och faktisk tillämpning i praktiken (vilket vi också tar upp i nyheten). Uppdaterade rubriken för att bättre reflektera att det handlar om potential och inte faktum.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

För 2000kr får du ju knappt en bra telefon/Skärm/TV/grafikkort. Så att en "ny" sorts produkt som de antagligen har lagt ganska mycket resurser på att ta fram skulle säljas för 2-3000kr tror jag inte hade varit en så bra affär för dom.
Men visst hade de fått sålt fler exemplar.

Ja och det är väl det som är grejen? Det här ska ju in i var mans vardagsrum och VR är så hett så hett.. Menjag känner att det svalnar ju mer det stiger i pris, och det skulle inte förvåna mig om priset sjunker till mer rimliga nivåer ganska snart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja och det är väl det som är grejen? Det här ska ju in i var mans vardagsrum och VR är så hett så hett.. Menjag känner att det svalnar ju mer det stiger i pris, och det skulle inte förvåna mig om priset sjunker till mer rimliga nivåer ganska snart.

Ska du ha billig VR finns ju sonys, samsungs eller google cardboard men då får du också vad du betalar för. Alla kan inte sälja billiga produkter som kan säljas på ICA maxi. Vissa tillverkare kommer satsa på högre prissegment vissa kommer satsa på kvantitet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hmm, och hur skall de små godingarna få ström - måste man äta ett 9-volts batteri till frukost varje dag?

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja och det är väl det som är grejen? Det här ska ju in i var mans vardagsrum och VR är så hett så hett..

Vem har sagt att Rift ska in i var mans hem?

Ingen, hoppas jag. Var mans hem har inte ens en kapabel pc så det faller ju redan där.

Permalänk
Medlem

pixeltätheten måste vara enorm för att man inte ska gå och störa sig på det.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd

Skulle nog aldrig se mig själv trycka in något sådant skit i ögonen även om de är fränt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att 2-3000Kr hade varit mer rimligt med tanke på vad man får. Nu känns det mest som de försöker tälja guld för att tillgången är kass. Men som det var sagt så kanske det rättar till sig så småningom.

Tror du missförstår det hela.
att ta fram sådan här teknik är flera tusen arbetstimmar,produkttester osv, detta kostar pengar så även om produkten är "billig" så måste man ta ut ett högre pris så att man kan betala tillbaka till banker /aktieägare eller whatever...
som exempel så kostade det Volvo Cars drygt 20 miljarder kronor att ta fram nya XC90 och visst den bilen kommer så småningom att köra dig Autonomt men du kommer få betala för det.

Tycker mer det låter som att det ligger utanför vad du är villig att betala.
Du skulle bara veta vad jag köpte min första PC för en IBM 8088 med turbo från 4.7 MHz till 7 MHz

Sedan om vi pratar Rifft så har man varit tydlig med att första versionen av Rifft säljs till självkostnadspris $599:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Bära linser och handskas med dessa är inte så kul eller lätt som det låter. Jag tar hellre vanliga glasögon över linserna.

Vad pratar du om? Linser känns inte, finns inget som man kan stöta emot, eller tappa.
Linser tar max 10 sekunder per öga vid in / urtagning, spelar ingen roll, båda går lika fort.

Skrivet av gabriel15:

Skulle nog aldrig se mig själv trycka in något sådant skit i ögonen även om de är fränt.

Skit? Folk använder linser dagligen, jag bland andra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Vet inte om du är erfaren linsanvändare eller inte men iallafall...ge det en vecka eller två så ska du se att det inte är några bekymmer. Använder linser dagligen och det tar 2 min att sätta in/ta ut dem.

Tar 20 sekunder*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Såg koncept för detta för många år sedan, kan inte minnas var dock. Men nej tack! Kommer aldrig peta saker i ögonen, därför jag valde glasögon och inte linser

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara köra in en kabel i huvudet istället... (eller trådlöst!)
^ Seriously though, är det teoretiskt möjligt för sådan teknologi att existera i framtiden?

Permalänk
Medlem

En HDMI-kontakt in i varje öga då? Lite nyfiken på hur man löser strömförsörjning och signalöverföring utan att det skaver i ögonen. Antar man kör med någon sorts integrerat batteri och trådlös teknik?

Permalänk

Hade inte Google redan börjat titta på det här? Fast då främst med medicinska användningsområden. Exempelvis att mäta sockernivån i tårvätskan eller något liknande vilket kan hjälpa diabetiker.
(Kan ha varit något annat företag än Google)

Felstavning och tillagd text