Permalänk
Medlem

Tillfällig förvaring av datordelar?

Hej. vet inte riktigt vart jag ska lägga detta ämne så gör det här.

Mitt moderkort har pajjat, och datorn ska nu plockas isär för att det ska kunna skickas tillbaka. Men jag funderar över vart jag ska förvara processor, grafikkort, minne o.s.v för att det inte ska bli skadat av statisk elektricitet?

Funkar det att vara försöktig och sen lägga det i vanliga plastpåsar? Var och en för sig såklart.

Permalänk

Re: Tillfällig förvaring av datordelar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeppann
Hej. vet inte riktigt vart jag ska lägga detta ämne så gör det här.

Mitt moderkort har pajjat, och datorn ska nu plockas isär för att det ska kunna skickas tillbaka. Men jag funderar över vart jag ska förvara processor, grafikkort, minne o.s.v för att det inte ska bli skadat av statisk elektricitet?

Funkar det att vara försöktig och sen lägga det i vanliga plastpåsar? Var och en för sig såklart.

antistat påsar är ju ett bra alternativ

Permalänk
Medlem

mjo men jag har inte tillgång till sådana. Orkar inte fixa heller. Är det alltså riskfyllt att lägga dem i vanliga påsar`?

Permalänk
Medlem

Det är nog större risk ifall du ska ha ner dom i en vanlig påse än att bara låta dom ligga på en yta där ingen är och pillar,

Permalänk
Medlem

jag har en skrivbordslåda med diverse komponenter ska jag dock förvara ett relativt nytt graffe så har jag lite antistatpåsar liggandes... dessa är dessutom inte dyra att köpa heller

Permalänk
Medlem

Lägg det i ett skåp där du inte är så ofta. Lägger du bara sakerna tex på en trähylla tar dom knappast någon skada.

Glöm bara inte esd-bandet när du pillar med grejjorna, och lägg cpu:n med pinnarna uppåt så är det minst risk att du böjer dom.

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

kjell o co har antistatpåsar

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Medlem

brukar lägga de på en hylla... men om alla gamla skrotgrejer man har ligger på hög i en byrålåda.. brukar funka iaf..

Permalänk
Medlem

Bumpar denna!

Har en 3770k som jag ska ta med till en kompis imorn.

Den är lös så har ingen kartong eller nåt att ha den i.

Om jag inte har en antistatpåse hur ska jag förvara den?

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Skrivet av segafreaktwo:

Bumpar denna!

Har en 3770k som jag ska ta med till en kompis imorn.

Den är lös så har ingen kartong eller nåt att ha den i.

Om jag inte har en antistatpåse hur ska jag förvara den?

I en plastburk fast packa in den i toalettpapper innan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok tack för tipset! xD

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk

Annars tidningspapper.

Permalänk
Hedersmedlem

Att slå in den i papper är bland det absolut dummaste man kan göra. Papper är ett av de material som är lättast att ladda upp och som lätt genererar statisk elektricitet. Det är dessutom extra känsligt vintertid när luften är ganska torr.

Har du inget vettigt esd-säkert emballage så är det bättre att inte ta med den alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jaha nu har jag redan lagt ned den i en plast låda med toapapper runt om!

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Att slå in den i papper är bland det absolut dummaste man kan göra. Papper är ett av de material som är lättast att ladda upp och som lätt genererar statisk elektricitet. Det är dessutom extra känsligt vintertid när luften är ganska torr.

Har du inget vettigt esd-säkert emballage så är det bättre att inte ta med den alls.

Skickades från m.sweclockers.com

När jag var barn och var i Eskilstuna, så fanns det en stor metallboll med en mindre boll i storlek med pingisboll som svävade kring den större.
Det den stora bollen gjorde var att alstra REJÄLT med statisk elektricitet.
Skall vi säga åt honom att låta hålla sina komponenter vid denna när han ändå praktiserar papper?

Skämt åsido, TS, läs på om vilka artiklar som alstrar statisk elektricitet.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Att slå in den i papper är bland det absolut dummaste man kan göra. Papper är ett av de material som är lättast att ladda upp och som lätt genererar statisk elektricitet. Det är dessutom extra känsligt vintertid när luften är ganska torr.

Har du inget vettigt esd-säkert emballage så är det bättre att inte ta med den alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Såpass? Då har jag lärt mig nått nytt. Inte jätteinsatt i statisk elektricitet. Låter märkligt då det annars är svårt att leda ström i torrt papper. Iofs kanske det är grejen, det leder inte utan lagrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Jaha nu har jag redan lagt ned den i en plast låda med toapapper runt om!

Den kommer med största säkerhet klara sig bra den där processorn. Går inte hålla på att bajsa på sig över statisk elektricitet.
Nästa tips blir att frakta prylar med go pro drönare där man hänger dom i ett esd-armband.
Gjort är gjort nu vet du till nästa gång

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk

Jag funderar lite över det där med papper. Är ganska säker på att de flesta någon gång torkar bort kylplatta med just toapapper. Då är det alltså en väldigt dålig idé? Vad skall man torka av med då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jeppann:

mjo men jag har inte tillgång till sådana. Orkar inte fixa heller. Är det alltså riskfyllt att lägga dem i vanliga påsar`?

så alla kartonger & antistat påsar som datordelarna kom i har du slängt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

Jag funderar lite över det där med papper. Är ganska säker på att de flesta någon gång torkar bort kylplatta med just toapapper. Då är det alltså en väldigt dålig idé? Vad skall man torka av med då?

Skickades från m.sweclockers.com

Kaffefilter och tops funkar.

Skrivet av Grönahunden:

så alla kartonger & antistat påsar som datordelarna kom i har du slängt ?

Kolla datumet

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

Jag funderar lite över det där med papper. Är ganska säker på att de flesta någon gång torkar bort kylplatta med just toapapper. Då är det alltså en väldigt dålig idé? Vad skall man torka av med då?

Fast nu är vi inne på hur ESD fungerar. En liten, ganska hårt knycklad papperstuss, i handen på någon som är potentialutjämnad med chassit, kommer inte vara en speciellt stor risk.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem

Undvik denna frisyr när du ska pilla med cpun >

Det är klart att torrt papper kan bli väldigt statiskt laddat men ett fett/fuktat papper uppför sig helt annorlunda, det är rätt stor skillnad på att torka kladd och att slå in komponenter i papper, dessutom är det stor skillnad på om papperet är absolut torrt eller rumstort eller fuktat, har ni inte lekt med silkespapper, kammar och ballonger för att se hur statisk elektricitet fungerar ? Jag trodde alla gjorde sånt åtminstone på fysiklektionerna på högstadiet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Kaffefilter och tops funkar.

Kolla datumet

Oj !! & nästa sak Jeppann Senast aktiv 2010-06-06

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

Såpass? Då har jag lärt mig nått nytt. Inte jätteinsatt i statisk elektricitet. Låter märkligt då det annars är svårt att leda ström i torrt papper. Iofs kanske det är grejen, det leder inte utan lagrar.

Kanske ska undvika ge råd åt andra om du inte är insatt i ämnet?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

Jag funderar lite över det där med papper. Är ganska säker på att de flesta någon gång torkar bort kylplatta med just toapapper. Då är det alltså en väldigt dålig idé? Vad skall man torka av med då?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använder alltid Tops av bomull.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

@Mogwaii: Ska man hårddra det hela kan vi då även konstatera att bomull oxå är nästintill om inte lika dåligt som papper. Men nu släpper vi det, jag hade fel.

Permalänk
Medlem

Alltså, skydd mot statisk urladdning är ett rätt svårt ämne i sig. Som tur är är i de flesta fall monterad elektronik (kretskort, moderkort, grafikkort osv) rätt bra skyddade i och med den större kapacitans som ledningsnät mm utfgör. Vad som är bra att vara medveten om är dock att i stort sett alla fibrer och plaster som inte är tillverkade för att specifikt vara säkra med avseende på ESD inte heller är det.

Generellt råder regeln att allt som inte leder är farligt m.a.p. ESD. En bomullströja laddas upp rätt bra av att gnuggas runt lite på kroppen, detsamma gäller en bit skumplast eller bommulstops. Men, på det stora hela är det inget större problem. Dina kläder är oftast lite fuktiga från svett och luftfuktighet inne bidrar även den till att ladda ur statiskt laddade saker. Dessutom är man ju sällan och pillar på benen på integrerade kretsar, tänker på exemplet när man tvättar värmespridaren på en processor. Det är också så att sånt som leder väldigt bra, såsom aluminiumfolie och andra metaller, inte heller är säkert då det erbjuder en snabb urladdningsväg för ackumulerad laddning.

För att packa in elektronik som ska förvaras är det ingen bra idé att packa in i torrt papper, vanliga plastpåsar eller (som jag en gång såg ett studentgäng göra) yllefiltar. Bättre isåfall att lägga det någonstans där ingen pillar på sakerna.

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Att slå in den i papper är bland det absolut dummaste man kan göra. Papper är ett av de material som är lättast att ladda upp och som lätt genererar statisk elektricitet. Det är dessutom extra känsligt vintertid när luften är ganska torr.

Har du inget vettigt esd-säkert emballage så är det bättre att inte ta med den alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Varierar väldigt mycket mellan olika typer av papper, vanligt tidningspapper har tex elektriska egenskaper som inte ligger så långt ifrån en esd påse med avseende på att det är "lagom" ledande för att förhindra snabba urladdningar. Tidningspapper är alltså det bästa du kan använda om du inte har tillgång till en esd påse.

Hur tex toa papper mm är kan jag inte utala mig om dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

@Mogwaii: Ska man hårddra det hela kan vi då även konstatera att bomull oxå är nästintill om inte lika dåligt som papper. Men nu släpper vi det, jag hade fel.

Vet inte om det är rätt? Folk som hanterar tex moderkorts nerpackning på fabrik har bomulls hanskar på sig, iaf en dokumentär jag har sett. Kan ha fel men varför har dom då hanskar på sig?
Dom har iofs esd armband på sig , kanske därför de använder de.

Sen använder dom flesta jag vet och har läst om tops vid rengöring av cpu. Topsen är desutom våt av rengörings medel.
Att du rekomenderar något som förstör komponenter är dumt att nämna, att sen mothugga att tops gör samma sak som papper?, iaf så rengör jag med blöta/lätt fuktiga tops.

Hoppas inte ts produkter har gått sönder bara.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Kartonger

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit