Permalänk
Avstängd

Bästa budget GPU för max 2.000

tänkte bygga dator och behöver smakråd om vilket grafikkort man ska satsa på för max 2 papp , vill inte ha någon gamingelitedragonwar1337420 dator utan en helt enkel speldator som man kan dra csgo på låga settings med 100/120 fps +
och filmtittande osv ja ni förstår tack för mig ha en fortsatt trevlig kväll

Permalänk
Avstängd

någon vänlig själ?

Permalänk
Medlem

@Xeruf

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9122891/yep

Lite över men det är dem som är the shit i den prisklassen du siktar i.

Annars begagnat här på marknaden.

GTX770/780
R9 290/290X

Permalänk
Medlem

Ett gtx 750ti eller ett 370 skulle nog vara en bra lösning för dig. Väldigt strömsnåla kort som är svala och tysta.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Avstängd

@Santrik: om man köper ett begagnat här och det inte skulle fungera är man körd då ? bor i blekinge så inte så mycket som säljs :S

Permalänk
Avstängd

@bobzombie: ohfan min tjej har 660 och tycker det presterar sådär så är lite tveksam på ett 560ti typ ^^ 960 är väl okej i den prisklassen

spelar det roll om man har 2/3/4 gb i kortet när man bara ska lira cs och glo på film osv?

Permalänk
Medlem

Även GTX 960 siktas vid de priserna.
Tex : http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/221223-asus_g...
Inet hade ett Asus Strix (bättre kylare) GTX 960 med 4 GB ram (dyrare) för 1800:- på senaste rean.
Tror det är samma 960 som Santrik länkar till ovan.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeruf:

@bobzombie: ohfan min tjej har 660 och tycker det presterar sådär så är lite tveksam på ett 560ti typ ^^ 960 är väl okej i den prisklassen

spelar det roll om man har 2/3/4 gb i kortet när man bara ska lira cs och glo på film osv?

Jo visst det finns alltid snabbare kort ja 960 är ett helt okej kort fördelen är att vissa kort klockar väldigt bra som mitt från gigabyte kör det i 1550mhz. Men om du inte vill överklocka så är 380 ett snabbare kort out of the box.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle alltid säga att begagnat är mest prisvärt, prova att lägga upp en köpesannons här på sweclockers.

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9123263/2016-01-24 hade tänkt bygga denna sen köper jag Ram och R9 380 från Komplett.se tror ni det kan bli något? anledningen jag tog sådant dyrt chassi är för jag har liksom headset musmatta mus tangentbord från razer så hade varit lite smexigt med pricken över iet

Permalänk
Avstängd

dock märkte jag chassit är atx och moderkortet är matx så får ändra lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Jo visst det finns alltid snabbare kort ja 960 är ett helt okej kort fördelen är att vissa kort klockar väldigt bra som mitt från gigabyte kör det i 1550mhz. Men om du inte vill överklocka så är 380 ett snabbare kort out of the box.

Ha det gött

det är möjligt att klocka 380 aswell

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem

660 räcker gott för CSGO, behövs inget bättre. Vad för processor har du, det är mycket viktigare i CSGO?

Permalänk
Avstängd

spana in länken jag länkade

Permalänk
Avstängd

största frågan är väl 960 eller 380..

Permalänk
Skrivet av Xeruf:

största frågan är väl 960 eller 380..

De presterar generellt väldigt likvärdigt, med en viss fördel för det ena eller andra kortet i vissa spel. GTX 960 drar lite mindre ström.

Ang. ditt val av chassi så saknar det 5,25-tumsplatser så DVD:n får du skippa, eller byta chassi.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

GTX 960 är ett helt suveränt kort för pengarna. r9 380 är ett bra kort men arkitekturen börjar bli lite väl gammal vid det här laget. Jag skulle definitivt satsa på ett 960. Har faktiskt rekommenderat det till två av mina vänner den senaste månaden. och som sagt tidigare i tråden, du kan, om du håller huvet kallt och letar lite hitta ett 960 för under 1900:- och det min vän, det är rena fyndet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av John15:

det är möjligt att klocka 380 aswell

Ja det stämmer. Och om jag skulle köpa ett av korten idag så hade det blivit ett 380.

Ha det gött

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@Guybrush82: hur ska jag göra med dvdn då ? asså behöver bara använda det vid ett tillfälle och det är instalera windows ^^

Permalänk
Avstängd

Byter ämnet lite snabbt bara, intel i3 6100 sägs vara det bästa valet för en budget cpu och man väljer den 2kärniga inteln framför alla 4-6 kärniga amd processorer. ska jag köra på i3 6100 eller vad tycker ni ? och det här med socket 1151 är det något speciellt med det? byggde senast för 4 år sedan så inte så stor koll på sockets osv

Permalänk

R9 380 drar 2-3W mer än en GTX 960 men presterar lite bättre i ett flertal spel!
https://youtu.be/NTpNZEW31G0?t=6m

Detta bör svara på din fråga om processor,
https://www.youtube.com/watch?v=G5ejBlynOV8

Permalänk
Skrivet av Xeruf:

@Guybrush82: hur ska jag göra med dvdn då ? asså behöver bara använda det vid ett tillfälle och det är instalera windows ^^

Tjena, om du inte har skivan än, köp gärna på Microsofts hemsida och köp USB-valet (Du får ett färdigt USB), eller så kan du ladda ned och ladda över det på ett eget USB. 1300kr för Win10 Pro. På så sätt behöver du ingen CDläsare.

Visa signatur

|RAM|4x2 DDR3 Ram |Grafikkort| Palit Geforce GTX 970 |Processor| i5 4460 (4 Core, 3,2ghz) |Hårddisk| 1 TB |Moderkort| Gigabyte H81M-DS2V |Kringutrustning| Corsair K70 Cherry MX Brown | HyperX Cloud II | Logitech G900|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeruf:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9123263/2016-01-24 hade tänkt bygga denna sen köper jag Ram och R9 380 från Komplett.se tror ni det kan bli något? anledningen jag tog sådant dyrt chassi är för jag har liksom headset musmatta mus tangentbord från razer så hade varit lite smexigt med pricken över iet

Sitter själv med en i3 6300 och hade nyligen ett 750ti. Allt på max i 1080p gav ca 200fps i CS

ps. Lite dyrt chassi för en budget dator i mitt tycke, lägg hellre pengarna på cpu/gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

GTX 960 är ett helt suveränt kort för pengarna. r9 380 är ett bra kort men arkitekturen börjar bli lite väl gammal vid det här laget. Jag skulle definitivt satsa på ett 960. Har faktiskt rekommenderat det till två av mina vänner den senaste månaden. och som sagt tidigare i tråden, du kan, om du håller huvet kallt och letar lite hitta ett 960 för under 1900:- och det min vän, det är rena fyndet.

380 är Tonga så du har fel angående gammal arkitektur. Jag tycker du ska ta 380

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

De presterar generellt väldigt likvärdigt, med en viss fördel för det ena eller andra kortet i vissa spel. GTX 960 drar lite mindre ström.

Ang. ditt val av chassi så saknar det 5,25-tumsplatser så DVD:n får du skippa, eller byta chassi.

GTX 960 klockar däremot betydligt bättre än R9 380 som har mindre marginal för klockning.
Trots det är nog R9 380 något snabbare, men saker som att temp/ljudnivå påverkar och Nvidia har bättre och stabilare drivrutiner väger också in.

http://www.anandtech.com/bench/product/1591?vs=1596

Angående dvd, så kan du temporärt dra el och Sata kablar till en lös dvd läsare medans du installerar windows.
Ta bort den sedan och sätt ihop ditt chassi, problem solved.

.... eller http://www.inet.se/kategori/93/externa

typo
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

GTX 960 klockar däremot betydligt bättre än R9 380 som har mindre marginal för klockning.
Trots det är nog R9 380 något snabbare, men saker som att temp/ljudnivå påverkar och Nvidia har bättre och stabilare drivrutiner väger också in.

http://www.anandtech.com/bench/product/1591?vs=1596

Angående dvd, så kan du temporärt dra el och Sata kablar till en lös dvd läsare medans du installerar windows.
Ta bort den sedan och sätt ihop ditt chassi, problem solved.

Att nvidia har bättre drivers stämmer inte, har haft skit mycket problem med 900 serien. Det att amd ska ha kassa drivers är nått som hänger kvar sen 2011-2012.

Ha det gött

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Att nvidia har bättre drivers stämmer inte, har haft skit mycket problem med 900 serien. Det att amd ska ha kassa drivers är nått som hänger kvar sen 2011-2012.

Ha det gött

Ptja, var och en har rätt till sin egen åsikt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Ptja, var och en har rätt till sin egen åsikt.

Ja att mitt kort vägra att gå ner under 1000mhz bara för att jag har en 144hz skärm. Känns ju som bra drivers fast med den sista drivern så låser ju inte datorn vid spel iaf.

Ha det gött

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Ja att mitt kort vägra att gå ner under 1000mhz bara för att jag har en 144hz skärm. Känns ju som bra drivers fast med den sista drivern så låser ju inte datorn vid spel iaf.

Ha det gött

Låter udda och inte bra, har det fixat sig? (Det är ditt gkort och inget med just den modellen utav skärm? )
Har ingen "gamerskärm" själv, så jag har ej stött på detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Låter udda och inte bra, har det fixat sig? (Det är ditt gkort och inget med just den modellen utav skärm? )
Har ingen "gamerskärm" själv, så jag har ej stött på detta.

Nej det är en bugg i nvidias drivrutiner dom löste buggen för folk som bara har en 144hz skärm men har man flera skärmar inkopplade så är buggen kvar. Så nvidia vet om problemet men har inte löst det fullt ut än.

Ha det gött

Visa signatur