SSD utan AHCI (dåliga skrivhastigheter)

Permalänk
Medlem

SSD utan AHCI (dåliga skrivhastigheter)

Tja!

Har precis köpt en SSD till min burk från 2010. En Kingston V300 med skrivhastigheter på 450 mb/s.
Problemet jag upptäckt nu är att mitt moderkort inte stödjer AHCI, vilket jag tror är anledningen till att jag inte får ut mer än 200 mb/s vid benchmark. Moderkortet jag har är Asrock n68c-s ucc. Jag har kontrollerat i kommandotolken ifall TRIM är aktiverat och det verkar visa att det är det men jag är osäker på om det stämmer. Så frågan är hur jag optimerar min SSD även fast jag inte har AHCI stöd i moderkortet?

Kan tilläggas att jag försökt använda Kingston toolbox men den hittar inte ens min hårddisk. I min nuvarande konfig har jag två 500gb WD diskar och en Kingston SSD.

Permalänk
Medlem

Tyvärr måste du ha AHCI aktiverat för att Kingston Toolbox ska hitta disken.. Så tyvärr måste du nog skaffa ett annat moderkort med AHCI stöd för det..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Får tyvärr bekräfta detta.

Hittade tom en tråd där de försökt modda BIOSet till den för att få igång det, men funktionen vägrade gå igång.
Alt är extra kontrollerkort eller nytt moderkort för AHCI.

Du lär aldrig få vidare bra prestanda på det moderkortet för SSD, tyvärr. Finns en anledning vill varför man slutat använda Nvidia Chipset... de var inget bra precis.
Om du lägger in RAID drivarna så förhoppningsvis får du lite bättre prestanda med dem och RAID läge, men det är inte säkert. IDE brukar nämligen vara den långsammaste av alla alt.

Du kan fortfarande köra en SSD, men den kommer köra i IDE/RAID läge, utan trim. För att motverka bristen på trim får du sätta av ca 25% av SSDns utrymme som icke partitionerat utrymme (så man fick göra förr i tiden när man saknade trim). Gör du inte iaf lite utrymme till detta kommer du tappa både prestanda (inkl 4k) och slita ut disken snabbare än normalt.
Detta är den enda optimeringen du kan göra i denna sitsen...

Undvik att köra benchmarks mer än absolut nödvändigt för att se tex skillnaden mellan IDE och RAID läge. För de sliter hårt på en disk utan TRIM, och kan vara väldigt opålitliga ändå.

Permalänk
Medlem

Jeg tror ikke problemet er fordi du ikke har AHCI nok mere at du kun har Sata2 og for og kunne få den fulde hastighed fra din SSD skal du have Sata3.

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Medlem
Adderat länk
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”