Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Statisk IP (satt av MAC) försvinner efter ett tag

Permalänk
Medlem

Statisk IP (satt av MAC) försvinner efter ett tag

Tjenixen!

Sitter på com hem's router "Compal CH7284e" hemma, då det var den som följde med. Eftersom port forwarding kräver IP adresser, så tänkte jag att det enklaste var att sätta min dators IP statisk. Det fungerar, jag anger MAC adressen och vilken IP den ska få. I några veckor fungerar det susen, sen när jag sätter på datorn och startar servern, så helt plötsligt så kan man inte connecta till servern. Då går jag inte och kollar i routern och ser att min MAC->IP konfiguration inte finns kvar. Mina port forwards stannar, men den statiska IP'n försvinner. Ingen aning om varför. Om någon skulle kunna ge lite ljus på detta så skulle det uppskattas!

Mvh Kristoffer

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk

Blir de samma om du väljer reservera ip?
Svårt att säga, de routrar man får med är ju inga höjdare alltid

Du kan ju även sätta statiskt i datorn och bara se till att DHCP rangen inte inkluderar det IP:et

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wahlmat:

Tjenixen!

Sitter på com hem's router "Compal CH7284e" hemma, då det var den som följde med. Eftersom port forwarding kräver IP adresser, så tänkte jag att det enklaste var att sätta min dators IP statisk. Det fungerar, jag anger MAC adressen och vilken IP den ska få. I några veckor fungerar det susen, sen när jag sätter på datorn och startar servern, så helt plötsligt så kan man inte connecta till servern. Då går jag inte och kollar i routern och ser att min MAC->IP konfiguration inte finns kvar. Mina port forwards stannar, men den statiska IP'n försvinner. Ingen aning om varför. Om någon skulle kunna ge lite ljus på detta så skulle det uppskattas!

Mvh Kristoffer

Du har inte satt en statisk ip på datorn utan gjort en reservation i dhcpservern, statisk ip innebär att du stänger av dhcp i datorn och själv tilldelar den önskade uppgifter.
Ditt problem kan kanske bero på att routern uppdaterats eller så har den tappat minnet av nån annan anledning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan göra som du har gjort, dvs reservera in IP-adress i routern. Verkar dock som om compal glömmer bort detta.
Nästa variant är att ändra på det adressområde som compal använder för sin DHCP server och sedan sätta en statisk IP i din dator som ligger utanför detta område. Nödvändigt då du annars skulle kunna få "krock" på IP-adresser i ditt LAN.
Tredje varianten är att skaffa dig en "riktig" brandvägg/router som du placerar efter compal modemet och låter denna vara DHCP server i ditt LAN. Då måste du stänga av NAT i ditt compal vilket ger att ditt compal enbart arbetar som ett modem och det är din brandvägg innanför som får den globala IP-adressen.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Tackar! Ska ta och kolla på routern vad som kan tänkas finnas där i som är fel, av det ni har nämnt!

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015