Permalänk
Medlem

Tysta ner datorn?

Tjenare swec, har ett problem med datorn, har gjort allt jag kunnat för att göra datorn tyst men det räcker inte för det jag vill..

Setup (vem vet, kanske är nödvändigt)
i3 2100
MSi H67MA-E45 mATX 1155
Antec KÜHLER 1250 i push konfiguration då man ej kan ta bort org. fläktar.
16Gb HyperX Genesis
Asus nVidia GTX 960 STRIX 4Gb
Antec VP-450P 450W
Seagate Barracuda 1Tb HDD
Samsung 500Gb HDD
Bitfenix AEGIS Core

Fläktar:
1x Coolermaster 120mm LED - Exhaust
1x Bitfenix Spectre - Intake

Fläktarna är i konfigurationen att CM fläkter blåser ut luft där bak, Bitfenix fläkte blåser in uppifrån och radiator fläktarna blåser ut fram i dator-chassit.

Bitfenix chassit har en inbyggt fläktkontroll (5V, 7V, 12V) som BF & CM fläkten är kopplade till och ligger oftast på första läget, brukar gå upp till full effekt när jag spelar. Antec fläktarna ligger konstant på 600-700rpm, Styr dem med ''Antec GRID''
Datorn står på skumgummi kuddar för att bli av med vibrations ljudet från hårddiskarna så det enda som hörs är flås ljudet och knastrandet ifrån vattenpumpen.

Vad tycker ni jag ska göra för att göra datorn tystare? kom gärna med förslag på bra tysta fläktar som inte kostar skjortan haha, ha de gött!

Permalänk
Medlem

Dra ur strömsladden till en fläkt i taget och börja med att byta den som låter mest?
Låter det mycket om PSUn?
Är chassit rätt för ett tyst bygge?

Jag spelar inte så jag vet inte hur tyst man kan få en dator med lite mer prestanda.

Permalänk
Medlem

@Piratenn: tycker inte den verkar föra så mycket väsen men om jag skulle rekommendera något så är det att
1. ta reda på vad som låter mest, fläkt hårddisk, nätagg eller eventuell pump, sedan byta ut den mot en mer premiummodell som du kollat upp om den har bra reviews online eller ta bort den, då datorn aldrig kan vara tystare än sin mest högljudda komponent
2. investera i en fläktkontroll http://www.inet.se/produkt/6909681/nzxt-grid-v2-fan-controlle... din låda ska dock ha en inbyggd fläktkontroller, vet dock inte hur bra den funkar
3. dämpmatta http://www.inet.se/produkt/6901075/be-quiet-ljuddampningskit-...

jag är själv lite av en ljudsnobb, när det kommer till datorn så gillar jag den "silent but deadly" och jag har 9 fläktar i min burk och samtliga är på 300 rpm, vilket gör lådan nästan helt tyst.

kom ihåg att en lågkvalitetsfläkt på 2000 rpm för mer ljud än två högkvalitetsfläktar på 1000, men bidrar inte nödvändigtvis mer till kylningen.
jag skulle säga: kör två 140mm i top, tre 120mm i fram, en 140mm i bot och en 140mm i rear, köra passivt psu, slänga HDDn och köpa massa SSDs och slänga på en luftkylning på processorn, då pumpen i vattenkylningen för massa väsen, speciellt en aio kylning för 600kr, säkert jättevärd kylning men det finns en anledning att inte khüler är den mest populära kylningen, trots sitt låga pris, och det är just för dess ljudnivå. Jag skulle rekommendera: http://www.inet.se/kundvagn/bild/9171592/2016-02-21
sen förstår man ju att du inte vill lägga mer på att tysta datorn än vad du lagt på själva burken, men dessa produkter rekommenderar jag.
lycka till med projektet!

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av bästa sättet att minska ljudnivå

1. Köp ett riktigt tyst chassi. NZXT H440 eller Define R5 är bra exempel.

2. Kör inte AIO vattenkylning för CPU, de kyler sjukt bra men problemet är att pumpen går i typ 2000 RPM och har ett ganska irriterande ljut. När jag bytte från min AIO till Noctuas NH-D15 så blev datorn bra mycket tystare.

3. Kör på många premiumfläktar, fast riktigt låg hastighet. 2 fläktar i låg hastighet flyttar samma mängd luft som 1 vanlig fläkt. Tester har visat att 1 fläkt in, och en fläkt ut räcker gott och väl även för bland de varmare datorerna (på full effekt då, så 2 av varje för dig). Du har ganska energisnåla delar i din dator, så att sätta in t.ex Noctua fläktar med Low-volt-adapters räcker nog gott och väl för dig. Gillar du inte färgschemat på Noctua kan jag rekommendera Fractal Design Venturi HF-14. Flyttar löjliga mängder luft, även med LowNoiseAdapter.

Vill du sänka ljudnivån för så lite pengar som möjligt.

1. Köp ny CPU kylare, typ en Cooler Master 212 Evo eller Dark Rock Pro räcker bra för din i3:a som jag antar inte är överklockad. Råkar den vara överklockad (vilket jag inte tror går? så är Noctuas NH-D15 eller NH-U14S bra modeller att kika in.

2. Köp dämpmattor och sätt på insidan av chassit. Dessa äter upp massvis med ljud och kommer minska ljudvolymen mycket.