Fraktskada på fyndvara

Permalänk
Medlem

Fraktskada på fyndvara

Hej!

Jag köpte en skärm som var fyndvara på CDON. När jag fick hem den var den helt sprucken, och det var väldigt uppenbart att emballaget var i absolut sämsta laget.

Jag anmälde fraktskadan direkt efteråt, och har nu hållit på försöka lösa det med CDON sen i måndags förra veckan.
Igår fick jag ett mail om att dem kunde skicka en ny skärm, om det även skickades med en faktura, som jag då var tvungen att betala. Köpet av den defekta varan skulle då "upphävas". Frågade om jag skulle få tillbaka pengarna jag betalade första gången men har inte fått något svar hittils.

Fungerar det verkligen så här när det blir en skada i frakten?

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

Hej!

Jag köpte en skärm som var fyndvara på CDON. När jag fick hem den var den helt sprucken, och det var väldigt uppenbart att emballaget var i absolut sämsta laget.

Jag anmälde fraktskadan direkt efteråt, och har nu hållit på försöka lösa det med CDON sen i måndags förra veckan.
Igår fick jag ett mail om att dem kunde skicka en ny skärm, om det även skickades med en faktura, som jag då var tvungen att betala. Köpet av den defekta varan skulle då "upphävas". Frågade om jag skulle få tillbaka pengarna jag betalade första gången men har inte fått något svar hittils.

Fungerar det verkligen så här när det blir en skada i frakten?

Helt orimligt att du ska behöva betala för en "ny" skärm bara för posten och/eller @CDON klantat i logistiken.

Stå på dig!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte läst igenom KKL för tillämpning i just det här fallet så jag har inte ett perfekt svar, men det låter märkligt att du ska ligga ute med dubbla priset för produkten när deras leverans inte fungerat som tänkt även om det bara är tillfälligt.
Oavsett så låter det rätt typiskt CDON att krångla i den här typen av ärenden.

Edit:
Följande paragraf i konsumentköplagen är troligen tillämpbar här utan att andra paragrafer ställer till det:

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Jag skulle kalla tillfällig dubbelfakturering som en väsentlig olägenhet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Se där, någon som har full koll. Tack så mycket!

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem

@Ante Pan: https://lagen.nu/arn/1999-4494 kanske kan vara av intresse (ifall CDON försöker häva köpet istället för att leverera en likadan/likvärdig vara till priset du betalt). Säljaren har inte rätt att häva köpet om du inte går med på det, utan de enda återgärder de kan genomföra på eget initiativ är reparation och omleverans.

Om du går med på hävning så har du rätt till skadestånd för den merkostnad du eventuellt drabbas av när du själv införskaffar en likadan/likvärdig vara, ett s k täckningsköp. I slutändan skall du ha en vara motsvarande den ni ursprungligen kom överens om att de skulle sälja till dig, utan att det skall kosta dig mer än ni ursprungligen kom överens om.

(När det gäller konsumenträtt är CDON tyvärr ett företag att se upp med, många medarbetare som har dålig koll på lagar.)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Det var i och för sig något år sedan nu men har haft problem med cdon tidigare, då var det defekta minnesmoduler som hade levererats och de skulle bytas ut, fick med en faktura då de skickade nya hela minnen som jag inte skulle betala enligt dem (frågade extra gång), gick några veckor och så kommer det påminnelse.... allmänt rörigt, kan ju förändrats men har hört mycket andra konstiga liknande historier också om cdon.....
Hoppas det löser sig för dig i alla fall och stå på dig (vänligt)!

Permalänk
Medlem

Det du borde gjort är ju att inte ha accepterat skärmen hos postombudet om emballaget var skadat, när man inte gör det så blir det krångligare, oavsett vilken återförsäljare du valt.

Fakturan låter lite märklig, möjligen om de erbjuder att skicka ut ny skärm innan de fått in gamla först?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Kan ju ge en update här, även om dem inte mailat mig så har dem återbetalat pengarna till mitt konto även fast jag inte konfirmerade den lösning dem erbjöd.

"Posten har bekräftat den reklamation som vi upprättat. Vi kan sända er ett nytt exemplar av varan om du godkänner att den nya varan skickas med en faktura från Qliro. Då köpet av den defekta varan kommer att upphävas så måste den nya fakturan betalas.

Låter det som en bra lösning för din del?"

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Administrativ avgift

Just fyndvaror har dom väl som policy att är de sönder får du pengarna tillbaka?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Just fyndvaror har dom väl som policy att är de sönder får du pengarna tillbaka?

Vilket i så fall inte är i liinje med KKöpL...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ante Pan:

Kan ju ge en update här, även om dem inte mailat mig så har dem återbetalat pengarna till mitt konto även fast jag inte konfirmerade den lösning dem erbjöd.

"Posten har bekräftat den reklamation som vi upprättat. Vi kan sända er ett nytt exemplar av varan om du godkänner att den nya varan skickas med en faktura från Qliro. Då köpet av den defekta varan kommer att upphävas så måste den nya fakturan betalas.

Låter det som en bra lösning för din del?"

Som redan är sagt så har du som kund rätt att begära omleverans eller reparation (upp till säljaren att välja vilket av de två som ska användas) så du kan vänligt tacka nej och be dem välja ett av de två alternativen istället.
Däremot är väl frågan om det är värt det. Rör det sig om någon hundrig eller två så hade jag vänt mig till någon annan försöljare istället för jag antar att det kommer bli ett antal turer till om du väljer att inte gå med på deras nuvarande lösning så slipper du CDONs knackiga support. Det brukar kosta mer i tid/energi/irritation än det är värt om det rör sig om mindre summor. Tycker jag iaf.

Edit: Jag gjorde antagandet att du skulle få betala fullpris på den nya fakturan vilket ju inte är säkert så ferrats fråga nedan är relevant.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Ante Pan:
Frågan är ju vilket pris du får på den? Menar de att du betalar fullpris eller det rabatterade? Är det så att varan sjunkit i pris? hur stor var sänkningen på den trasiga skärmen? Kan även vara att med den shitstorm som varit runt CDON efter black friday och Julhandeln så har de ändrat sin policy och gör alltid bättre för kunden oavsett för att försöka vinna tillbaka lite tillit och godd will från folk.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Jag betalade 1750:- för en U2414H, full pris är 2490:-.
Och det var ett pris jag kunde justifiera då jag egentligen ville köpa en U2515H, men tänkte att jag kunde komma undan med det här erbjudandet.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem

@Ante Pan:

När du hämtar ut paketet så godkänner du det för ytliga skador.
Har produkten skador trots helt förpackning så är det en annan femma.

Netonnet har samma garantier och ångerrätt på fyndvaror, tror CDON har det med

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Yrka på rätten till §30 & §33. De får stå för mellanskillnaden för att du skall få en funktionell U2414H. Du har rätten att ta mellanskillnaden utan att köpa en skärm och stoppa i fickan. Eller bara ta och köpa skärmen någon annanstans.

KKöpL är inget företag får leka med.

Fler än Cdon har försökt det där på mig och det gäller att vara tydlig, rak och saklig i kommunikationen. Var tydlig med att du inte accepterar en hävning utan skadestånd. (Dvs mellanskillnanden mot vad du behöver ge för att köpa en ny skärm + frakt för denna från en annan butik).

Då kommer de snabbt som attan skicka ut en ny utan kostnad till dig. (de gjorde de för mig när jag hotade med att köpa en datormus hos en annan butik då de vill betala tillbaka pengarna för den jag köpt på 50%-ig rea).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är en stor skillnad när det gäller konsumentköplagen om det är en REA produkt, dvs en prissänkt "ny" vara eller om det är en "Fyndvara" som är en begagnad-, defekt-, demo produkt etc .

När det gäller en "Fyndvara" kan du inte begära en "ny" produkt eftersom du inte köpt en "ny" produkt.
Och finns det ingen "likvärdig produkt", dvs ytterligare fyndvara så har säljaren rätt att häva köpet eftersom det annars innebär "oskälig kostnad för säljaren." Och du kan inte heller kräva kompensation för mellanskillnaden:

"Om prisnedsättningen är avsedd att utgöra en kompensation för att varan säljs som sekunda, t. ex. på grund av nån defekt, kan köparen inte göra gällande ett anspråk på ersättning för prisskillnad som tar sikte på en vara av fullgod kvalitet till ordinarie pris."

Är det däremot en prissänkning av en "ny" produkt så är du i din fulla rätt att kräva omleverans enl konsumentköplagen.

En sak som dock kan påverka är vad CDON skriver om garanti. För deras fyndvaror gäller följande: "Normal garanti gäller på produkterna om inget annat anges i beskrivningen."

Så läs vad dom skrev ang just den produkten du köpte. Har dom friskrivit sig från garantin för din vara är det inte mycket att göra. Har dom inte gjort det kan du kräva reparation/omleverans enl vad som står i garantin.

http://cdon.se/hemelektronik/fyndh%C3%B6rnan/

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorp:

Det är en stor skillnad när det gäller konsumentköplagen om det är en REA produkt, dvs en prissänkt "ny" vara eller om det är en "Fyndvara" som är en begagnad-, defekt-, demo produkt etc .

KKöpL gör inga undantag för produkter köpta på rea, som fyndvaror etc.

Skrivet av zorp:

När det gäller en "Fyndvara" kan du inte begära en "ny" produkt eftersom du inte köpt en "ny" produkt.
Och finns det ingen "likvärdig produkt", dvs ytterligare fyndvara så har säljaren rätt att häva köpet eftersom det annars innebär "oskälig kostnad för säljaren." Och du kan inte heller kräva kompensation för mellanskillnaden:

"Om prisnedsättningen är avsedd att utgöra en kompensation för att varan säljs som sekunda, t. ex. på grund av nån defekt, kan köparen inte göra gällande ett anspråk på ersättning för prisskillnad som tar sikte på en vara av fullgod kvalitet till ordinarie pris."

Är det däremot en prissänkning av en "ny" produkt så är du i din fulla rätt att kräva omleverans enl konsumentköplagen.

Om varan säljs till nedsatt pris med en specificerad defekt så kan man självklart inte reklamera för denna defekt. Defekten kan även bidra till att man inte kan göra krav gällande mot priset på en ny vara, vilket du påpekade. Detta i sig ger dock inte säljaren automatiskt rätt att på eget initiativ häva köpet. Att säljaren får en merkostnad är i sig inte en "oskälig kostnad", utan storleken på merkostnaden får ställas i proportion till priset på varan. Var gräsen dras är ngt köpare och säljare får förhandla om, och om en lösning inte kan nås så får det avgöras av ARN eller rätten.

Om jag får spekulera så har dock ingen defekt specificerats (men det får TS gärna svara på); de flesta företag säljer "fyndvaror" med beskrivningar som "Demoprodukt", "Allmänt slitage", "Att varan säljs som en fyndprodukt kan bero på <lista med ett antal vanliga anledningar>". Detta är då inte en specifikation av det exakta felet (om det specificeras så blir det en del av varans egenskaper; exempelvis "skärmfot saknas").

Skrivet av zorp:

En sak som dock kan påverka är vad CDON skriver om garanti. För deras fyndvaror gäller följande: "Normal garanti gäller på produkterna om inget annat anges i beskrivningen."

Så läs vad dom skrev ang just den produkten du köpte. Har dom friskrivit sig från garantin för din vara är det inte mycket att göra. Har dom inte gjort det kan du kräva reparation/omleverans enl vad som står i garantin.

Det handlar om KKöpL ("reklamationsrätten"), inte garanti. KKöpL är en icke dispositiv lag, vilket innebär att de inte kan friskriva sig från den i köpeavtalet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

På varan stog inget om annan garanti, och specificering för fyndvaran var att original förpackning inte fanns, och att märken av vanligt användande kunde synas.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av zorp:

Det är en stor skillnad när det gäller konsumentköplagen om det är en REA produkt, dvs en prissänkt "ny" vara eller om det är en "Fyndvara" som är en begagnad-, defekt-, demo produkt etc .

När det gäller en "Fyndvara" kan du inte begära en "ny" produkt eftersom du inte köpt en "ny" produkt.
Och finns det ingen "likvärdig produkt", dvs ytterligare fyndvara så har säljaren rätt att häva köpet eftersom det annars innebär "oskälig kostnad för säljaren." Och du kan inte heller kräva kompensation för mellanskillnaden:

"Om prisnedsättningen är avsedd att utgöra en kompensation för att varan säljs som sekunda, t. ex. på grund av nån defekt, kan köparen inte göra gällande ett anspråk på ersättning för prisskillnad som tar sikte på en vara av fullgod kvalitet till ordinarie pris."

Är det däremot en prissänkning av en "ny" produkt så är du i din fulla rätt att kräva omleverans enl konsumentköplagen.

En sak som dock kan påverka är vad CDON skriver om garanti. För deras fyndvaror gäller följande: "Normal garanti gäller på produkterna om inget annat anges i beskrivningen."

Så läs vad dom skrev ang just den produkten du köpte. Har dom friskrivit sig från garantin för din vara är det inte mycket att göra. Har dom inte gjort det kan du kräva reparation/omleverans enl vad som står i garantin.

http://cdon.se/hemelektronik/fyndh%C3%B6rnan/

Ja och nej.

Att det är en fyndvara betyder inte automatiskt att ÅF har friskrivit sig från att slippa leverera motsvarande/likvärdigprodukt.
Se t ex Arn 1999-4494.

Bara för att produkten är under realisation så ändras inte villkoren. Samma sak går att applicera på Fyndvaror och demoprodukter. Detta regleras under §16 i KKöpL med hur annorlunda demo- eller Fyndprodukten får vara.

Vid fel regleras påföljder under §22. Det är därmed rätt tydligt att kund köper en skärm för 1800kr som har funktion A, B & C. Har rätt till en ersättningsprodukt med funktionen A, B & C.
Kund kanske säger att funktion B (skärmen måste inte vara svart) inte är av väsentlighet för kund. Då kan ÅF leverera något som uppfyller kraven A & C.

ÅF får leverera en Fynd/Demo produkt om den motsvarar ursprungsproduktens skick, form och funktion. Men de kan inte friskriva sig från omleverans/avhjälpande kravet.
Accepterar inte kund hävning så måste ÅF lösa via omleverans eller reparation. I detta fallet så finns det inte en chans att det är billigare att laga en spräckt fyndskärm än att skicka ut en helt ny produkt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

På varan stog inget om annan garanti, och specificering för fyndvaran var att original förpackning inte fanns, och att märken av vanligt användande kunde synas.

Enligt det påståendet som CDON ger så är det samma sak som att dom tänker paketera det i en egen kartong och att dom inte torkat av skärmen med lämpligt medel. Så allt som är svårare än att torka av skärmen från fett och fingeravtryck och möjligen blåsa av den med tryckluft är CDON:s problem.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Fick mail igår. Skärmen kunde inte ersättas av en ny, pga att det var en fyndvara. Antar jag får nöja mig med pengarna tillbaka.

Det med att dem skulle skicka en ny skärm med en faktura verkar dem inte följt upp med.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ante Pan:

Fick mail igår. Skärmen kunde inte ersättas av en ny, pga att det var en fyndvara. Antar jag får nöja mig med pengarna tillbaka.

Det med att dem skulle skicka en ny skärm med en faktura verkar dem inte följt upp med.

Nöj dig inte med pengarna tillbaka. Du har rätt till en likvärdig produkt. Be om en likvärdig produkt enligt konsumentköplagens §22.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

Hej!

Jag köpte en skärm som var fyndvara på CDON. När jag fick hem den var den helt sprucken, och det var väldigt uppenbart att emballaget var i absolut sämsta laget.

Jag anmälde fraktskadan direkt efteråt, och har nu hållit på försöka lösa det med CDON sen i måndags förra veckan.
Igår fick jag ett mail om att dem kunde skicka en ny skärm, om det även skickades med en faktura, som jag då var tvungen att betala. Köpet av den defekta varan skulle då "upphävas". Frågade om jag skulle få tillbaka pengarna jag betalade första gången men har inte fått något svar hittils.

Fungerar det verkligen så här när det blir en skada i frakten?

Du har självklart rätt att få din vara hel och fungerade (om inte annat anges). Om du betalar för detta och CDON inte levererar detta (eller deras ombud har sönder den) så får de ersätta dig med likvärdig produkt om det finns. Sedan får de i sin tur tjabba med ombudet om ersättning eller så.

Jag hade problem med ett R9 290 kort med 4GB som jag köpt hos komplett som strulade. Kortet såldes dock inte längre. Komplett ersatte dock med "likvärdig vara" (efter ok från mig) vilket var ett R9 390 med 8GB. Jag behövde inte lägga några pengar mellan.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Det finns ingen likvärdig produkt, pga att det var en fyndvara. Och då kunde dem inte beställa en ny produkt.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Ante Pan:
Här har du ett dokument som du kan mer eller mindre använda om du så önskar:

Citat:

Jag anser att ni har gjort helt fel angående en av mina pågående reklamationer:

Jag utgår att följande händelse och misshantering av denna reklamation beror på okunnig personal och att ni kommer hantera detta på bästa möjliga sätt.

Jag kommer lägga fram vad som har hänt, vad ni har erbjudit er göra, vilket lagstöd jag har och slutligen vad ni har gjort som är fel samt vilka alternativ som finns enligt lagen.

Händelseförlopp följer:
Jag köper en skärm på er fyndhörna.
Följaktligen:
Det finns inga notiser om att produkten är skadat, defekt eller på annat har en funktionsnedsättning från en ny vara. Jag köper skärmen i god tron att skärmen kommer fungera bra som en skärm, det visar sig att skärmen är defekt.

Undertecknad reklamerade därav produkten hos er:
Det ni erbjöd mig på reklamationen var:
1. Häva köpet och få pengarna tillbaka. Köpa en ny skärm för fullpris.

-----------------------------Följande är endast lagstöd och hur lagarna tolkas.------------------------------
Det jag vill hänvisa till nu är följande:

Konsumentköplagen(1990:932):
16§ - Fel på varan:
1:a stycket:
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används
o Produkten är defekt och omöjlig att använda.
3:e stycket:
Varan skall anses felaktig,
om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket.
(2a stycket:
4. Vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
o Ni inte hänvisa till att produkten såldes på fyndhörnan och således friskriva er från ersättning.)
Detta faller även inom:

17§ - Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
• Att produkten inte uppfyller det som det bör, en skärm skall vara en skärm, även om den säljs som fyndprodukt.

Med detta i åtanke är följaktligen det ni skall ersätta en fungerande produkt, en produkt som uppfyller ändamålet.
• Ni skall alltså ersätta mig med en produkt som fyller den funktionen som den produkten jag missleddes till att köpa eller på annat sätt avhjälpa mig med ersättning eller omleverans utan kostnad.

Understöd till att ni skall ersätta mig med kostnadsfri omleverans/avhjälpande eller ersätta kostnaden för produkten + skadestånd för täckköp utan kostnad finns i:
22§ Påföljder vid fel på varan.

26§
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne.
• Ni skall således ersätta mig med omleverans med en fungerande skärm, avhjälpa mig(reparera eller byta ut den defekta skärmen) eller Ersätta mig för kostnaden (skadestånd) som produkten hade (om än dock endast om jag accepterar detta utfallet) men då infaller även 33§, även kallat täckköp. Dvs jag kan gå till en av era konkurrenter, köpa produkten och kräva ersättning från er med lagstöd, ni betalar således mig för produkten jag köpte hos er och mellanskillnaden för att köpa en fungerande skärm, även om den inte säljs i en fyndhöra så infaller 33§ enligt 16§, 17§ samt 26§.
• Samtliga metoder skall ske utan kostnad för mig.
o Detta innebär att jag skall kunna få avhjälpning och få en ny skärm (att jag betalar mellanskillnaden mellan en ny skärm och priset på fyndvaran är alltså orimligt och utan lagstöd).
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Liknelse:
Om jag köper ett grafikkort på fyndhörnan, låt säga ett GTX 680 för 2000kr som sedan går sönder inom 2veckor innebär inte att butiken kan erbjuda mig ett grafikkort för 2000kr utan att de måste erbjuda mig en vara som kan uppfylla samma funktion(enligt 16§) förslagsvis ett GTX 680, 770 eller motsvarande produkt ur AMDs produktserie. Om jag personligen skall använda grafikkortet till t ex Cuda renderingar, Nvidia 3D gaming eller helt enkelt inte vill köpa ett AMD kort så klassas AMDs produkter helt enkelt inte som en likvärdig ersättningsprodukt.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

För att peka ut några fel i ert tillvägagångssätt och återkoppla till era erbjudanden att hantera ärendet:
1. Att jag skall betala mellanskillnaden mellan den defekta produkten och en ny som fungerar.
a. Detta är rakt av fel då ni skall ersätta mig med en produkt som var på det sättet ni sålde varan, dvs ni sålde den som 100% fungerande. Följaktligen gäller 16§, 17§.
b. Jag skall enligt 26§ 3:e stycket “få avhjälpning eller omleverans utan kostand eller väsentlig olägenhet”. Att jag betalar mellanskillnaden för en ny skärm är således inte utan kostnad och 26§ följs då ej från er sida.
2. Få köpa en produkt hos er som kostar lika mycket som produkten kostade på fyndhörnan.
a. Nej, men jag kan häva köpet och då även kräva skadestånd enligt 33§ och köpa produkten någon annanstans och ni betalar mellanskillnaden så att 26§ 3:e stycket uppfylls åter igen.

Ett skärm av samma modell eller likvärdig produkt, dvs väldigt snarlik i färg, form, funktion som uppfyller samma ändamål, likt skillnaden mellan GTX 680 och GTX 770.

Jag åberopar Konsumentköplagen och 26§ enligt 22§. Då Varan såldes på Fyndhörnan men 17§ samt 16§ är applicerbar vilja jag att ni följer lagen och gör ett av följande:

Avhjälper mig med en ny fungerande skärm eller reparera befintlig skärm utan kostnad.
Ersätter mig med en fungerande produkt, en U2414H.
Ersätter mig med kostnaden för skärmen samt prisskillnaden för ett täckköp hos en annan återförsäljare.

All korrespondens sparas tills dess denna angelägenheten är avklarad.
Tack på förhand.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Ante Pan: Bullshit, de får sluta med sina rövigheter. Om du accepterar att "fyndhörnan" inte innebär att du har rätt till dina konsumenträttigheter så kan butiken fortsätta med sina rövigheter till nästa person. Se dokumentet jag skrev i inlägget ovan.

Jag jobbar själv i butik och det är läskigt vad folk har dålig koll, även de som jobbar med detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

@DavidtheDoom: Det finns ingen likvärdig produkt, pga att det var en fyndvara. Och då kunde dem inte beställa en ny produkt.

Det spelar ingen roll om det kallas fyndvara eller om det är "ny".
Du har köpt en skärm som ska fungera till pris A, sedan att en ny är pris B har inte med saken att göra.
De ska leverera en likvärdig produkt även om det är till priset "B".

Du ska alltså få denna skärm
http://cdon.se/hemelektronik/dell-ultrasharp-u2414h-ips-24-bl...

Köparens rättigheter
När det är fel på varan har köparen rätt till någon
av följande åtgärder.
• Avhjälpande – reparation utan kostnad för köparen inom skälig tid.
Skälig tid innebär oftast ett par dagar. Säljaren bör erbjuda en ersättningsvara om reparationen tar längre tid.
Om säljaren inte avhjälper felet kan köparen få ersättning för att själv ordna med reparation.
Omleverans – köparen får en ny, likvärdig vara utan kostnad. Tänk på att även reavaror om- fattas.
Huvudregeln är att köparen har rätt att välja mellan avhjälpande och omleverans
om valet inte orsakar säljaren oskälig kostnad.
• Prisavdrag – köparen får en ersättning som motsvarar skillnaden av en ny, felfri varas
värde och den felaktiga varans värde.
• Hävning – köpet går tillbaka. Säljaren får tillbaka varan och köparen får tillbaka pengarna.
Om köparen har haft nytta av varan har säljaren rätt att göra ett avdrag för nyttan.
Köparen har samtidigt rätt till ränta på pengarna säljaren betalar tillbaka. Räntan ska
räknas från dagen då betalningen gjordes.
För hävning krävs att felet är av väsentlig betydelse för köparen.
Källa: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Dold text
Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Brainsplitter: Precis. En till som förstår lagtexten.

Korta drag är den mycket simpel.
Köper kund produkt A så ska kund få produkt A. Oavsätt fynd, demo, dålig packning etc.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Ante Pan: Använd dig av mallen som @DavidtheDoom: gjorde i sin spoiler i inlägg #16000090.
Väldigt bra text som du kan kopiera och använda till att få CDON att förstå att de har inkompetent personal.

Blir riktigt irriterad när företag försöker fula sig och inte ens kan konsumentköplagen...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DavidtheDoom:

@jonnti: Precis. En till som förstår lagtexten.

Korta drag är den mycket simpel.
Köper kund produkt A så ska kund få produkt A. Oavsätt fynd, demo, dålig packning etc.

Helt enig.

Man betalar inte för trasig produkt eller felaktig tjänst. Är transportören vållande är dom ansvariga, har transportören någon sorts friskrivningsklausul så är uppdragsgivaren ansvarig.

Man kan ju erbjuda sig att betala för den varan du har fått i det skicket det är, viket inte är många kronor.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt