Varför tycker folk att AMD processorer är dåliga?

Permalänk
Medlem

Varför tycker folk att AMD processorer är dåliga?

??

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleRehn:

Folk tycker inte dom är dåliga bara sämre än intel.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

För att moderkorten är så dåliga.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

AMD processorer har ganska dålig IPC så om spel inte är väldigt flertrådade så är AMDs bästa CPU i klass med en i3.

Permalänk
Medlem

Underpresterar i krävande spel.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Det är väl egentligen inget man tycker, det är väl mer fakta än något man tycker.

Om något A presterar bättre än något B spelar det ingen roll vad någon tycker. Fakta är fakta.

Iofs måste man fråga sig vad man menar med dåliga. Jag är inne på ren prestanda, inget annat. Andra har kanske andra krav.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Det är fakta. De har inte samma prestanda i spel som Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Den senaste prestanda plattformen dom släppte var med deras fx990 chipset det var runt 2012 senaste cpun som egentligen inte var en överklockad variant av sig själv med handplockade cpuer var fx8350/8320 vilket var runt hösten 2012 vilket nu är 3,5år sedan och vi alla vet ju hur snabbt saker går i teknik världen.

Dom hypade upp lanseringen och levererade en produkt som inte levde upp till förväntningarna den drog mer ström än alternativen den kostade till en början alldeles för mycket och den kombinationen gjorde den till en dålig cpu..
Det är ingen annan än AMD själva som gjort den till en dålig cpu genom att leverera en produkt som inte levererar den prestanda dom hypat upp den till att ha som drar alldeles för mycket ström och kostar för mycket pengar(iaf till en början).

Nu har plattformen flera år på nacken och jag kan ju inte säga att saker blir bättre med tiden i teknik världen.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Dåliga är dom knappast..Men sämre än Intel men så är dom billigare med..

AMD duger fint som HTPC.Vanlig surfdator men till spelande så är Intel överlägsna idag tyvärr får man väl tillägga.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

FM2+ är väl ett hyfsat alternativ, men AM3+ är föråldrat, relativt dyrt, och strömtörstigt.

Permalänk
Inaktiv

Varför tycker folk att chokladglass smakar mer choklad än vaniljglass?
Eftersom det är så, precis som med AMD processorer.

Permalänk

På forum med mycket yngre folk (och även VISSA(absolut inte alla) ***bort/mod*** finns en tendens att stirra sig blinda på en parameter tex prestandaskillnaden mot intels. Det ger att man ignorerar andra tex om prestandan som levereras räcker till det tänkta användningsområdet.
En annan vanligt förekommande forumssabotör här på SC är de som som stirrar sig blinda på prestanda per krona. (finns många av de också)
Gemensamt för de två exemplen är att de gillar att sprida sina "kunskaper" och ge "råd" dvs gissa och skita i vad TS frågat efter i köprådsforumen för att istället reka det som just de själva snöat in på.

De som snöat på prestanda per krona får kortis i huvudet på dem när ser att jag har 1000w psu i en burk som kanske peakar 400-500w men det köptes enbart för att ge mig en så tyst dator som möjligt.

De som är nyanserade lever inte om på samma sätt ute i forumet...

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Varför tycker folk att chokladglass smakar mer choklad än vaniljglass?
Eftersom det är så, precis som med AMD processorer.

För att man har smaklökar???

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Platinumtoad:

På forum med mycket yngre folk (och även VISSA(absolut inte alla) ***bort/mod*** finns en tendens att stirra sig blinda på en parameter tex prestandaskillnaden mot intels. Det ger att man ignorerar andra tex om prestandan som levereras räcker till det tänkta användningsområdet.
En annan vanligt förekommande forumssabotör här på SC är de som som stirrar sig blinda på prestanda per krona. (finns många av de också)
Gemensamt för de två exemplen är att de gillar att sprida sina "kunskaper" och ge "råd" dvs gissa och skita i vad TS frågat efter i köprådsforumen för att istället reka det som just de själva snöat in på.

De som snöat på prestanda per krona får kortis i huvudet på dem när ser att jag har 1000w psu i en burk som kanske peakar 400-500w men det köptes enbart för att ge mig en så tyst dator som möjligt.

De som är nyanserade lever inte om på samma sätt ute i forumet...

+1

Mycket riktigt! Det går inte att säga att något är bättre eller sämre för alla, varken i det här eller många andra – utan det avgörs med den enskilde individens krav och önskemål i åtanke.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker fanboysen kring mellan Intel och AMD cpu i princip är bortblåst. Detta av anledning att Intel har monopol på x86or processorer med bättre prestanda och inget händer, folk sitter med processorer som är flera år gamla och det finns inget nytt vettigt att köpa.

Så väldigt många som inte köper AMD processorer vill att de ska komma tillbaka och ge Intel en fight.

Däremot kan säkerligen AMD vara ett alternativ i budgetsystem, men vanligtvis brukar folk prata om de lite bättre datorerna de har i hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Så väldigt många som inte köper AMD processorer vill att de ska komma tillbaka och ge Intel en fight.

Precis så. Bara väntar på att AMD ska lansera några vettiga produkter som kan konkurrera med Intels motsvarande produkter i både pris och prestanda. Det är aldrig bra med monopol.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Vore kul om Zen blir en hit så det blir lite fight igen.
Annars får man knyta näven i fickan och punga upp för en Intel-plattform igen som vanligt..

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleRehn:

Förmodligen för att de inte har testat flera olika datorsystem med komponenter från olika tillverkare, utan till stor del upprepar vad andra redan säger.

Personligen anser jag att skillnaden mellan AMD och Intel är betydligt mindre än vad man kan tro. Förutsatt att man använder en 60hz-skärm och ett bra grafikkort så kan man i vissa spel märka en skillnad mellan AMD och Intel. Inte nämnvärd skillnad vid vanligt arbete.

Det absolut viktigaste för allmänprestandan är en SSD-hårddisk. För spelprestanda är grafikkortet viktigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Det är väl egentligen inget man tycker, det är väl mer fakta än något man tycker.

Om något A presterar bättre än något B spelar det ingen roll vad någon tycker. Fakta är fakta.

Iofs måste man fråga sig vad man menar med dåliga. Jag är inne på ren prestanda, inget annat. Andra har kanske andra krav.

Fakta är att AMD är sämre än Intel, men ett fullgot alternativ i budgetsegmenten. Många tycker dock att AMD är totalt värdelösa.

Skrivet av BaZZe:

Den senaste prestanda plattformen dom släppte var med deras fx990 chipset det var runt 2012 senaste cpun som egentligen inte var en överklockad variant av sig själv med handplockade cpuer var fx8350/8320 vilket var runt hösten 2012 vilket nu är 3,5år sedan och vi alla vet ju hur snabbt saker går i teknik världen.

Dom hypade upp lanseringen och levererade en produkt som inte levde upp till förväntningarna den drog mer ström än alternativen den kostade till en början alldeles för mycket och den kombinationen gjorde den till en dålig cpu..
Det är ingen annan än AMD själva som gjort den till en dålig cpu genom att leverera en produkt som inte levererar den prestanda dom hypat upp den till att ha som drar alldeles för mycket ström och kostar för mycket pengar(iaf till en början).

Nu har plattformen flera år på nacken och jag kan ju inte säga att saker blir bättre med tiden i teknik världen.

Fast hur mycket hypade AMD egentligen? Jag uppfattade det som att det var mest fansen som hypade.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleRehn:

Amds fx duger till dom flästa spelen men när folk jagar fsb är nog intel att föredra tyvärr.

Jag tycker min fx duger till spel mm i gta v är det mitt grafikkort som är bromsklossen en 7970 ref får jobba 100% medans fx 8350 oc till 4.8 ghz jobbar i 60%.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Fakta är att AMD är sämre än Intel, men ett fullgot alternativ i budgetsegmenten. Många tycker dock att AMD är totalt värdelösa.

Fast hur mycket hypade AMD egentligen? Jag uppfattade det som att det var mest fansen som hypade.

Både och men även AMD press avdelning gick ju ut kalla den intel killer osv alla nyhets redaktioner inklusive sweclockers har ju gått ut klagat på deras marknadsföring och sättet som dom gjorde det på säkert i mer än en fredagspanel har jag hört om det.

Men kan hålla med dig till viss del självklart hypade amd fans upp det men amd var minst lika upp hypade om inte mer skulle jag säga.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jag kör på en Phenom II 1055T hemma till server och dom duger allt, men min förra FX-6100 samt 8120 är inget som jag var nöjd med för 5öre.

Köpte ny till grabben igår och kollade först på AMD och deas FM2+ men landade på en i3-6100 ist

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

Jag älskar AMD skulle nästan kalla mig fan boy. Men min 4790k slaktar verkligen min gamla 8350. Iofs så är de ganska så mycket dyrare. Jag hoppas på zen, men om den inte är bra så är nog AMD dött för mig.

Visa signatur

4790k 32GB 2200MHz 512GB 850PRO Palit GTX 1080

Permalänk

kör själv en 1090T, tycker dom fungerar utmärkt iaf på vintern processor/element i samma chip, kan inte bli bättre
dock impad över att jag kan köra den passivt kyld med en silverstone Heligon HE02

men ja... tyvärr är dom(amd) inte med i prestanda jakten längre :/
och som folk då redan har sagt i tråden så ger de intel i stort sett monopol på prestanda chipen = hutlösa priser

Visa signatur

finns det inte ... skapa det!!

Permalänk
Medlem

#popcorn

Ja, därför att Intel presterar bättre.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Antagligen för att de stirrar blint på syntetiska benchmarks som är optimerade för Intel. Som AMD-användare kan jag spela ALLA spel utan de minsta prestandaproblem. Är det något magiskt med min dator? Nej, den är "bara" powered by AMD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viceroy:

Antagligen för att de stirrar blint på syntetiska benchmarks som är optimerade för Intel. Som AMD-användare kan jag spela ALLA spel utan de minsta prestandaproblem. Är det något magiskt med min dator? Nej, den är "bara" powered by AMD.

Märks att FX-8350 är riktigt kass i singletrådad prestanda.
I nya spel som dying light etc fungerar det ypperligt.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Jag kör på en Phenom II 1055T hemma till server och dom duger allt, men min förra FX-6100 samt 8120 är inget som jag var nöjd med för 5öre.

Köpte ny till grabben igår och kollade först på AMD och deas FM2+ men landade på en i3-6100 ist

Köpte också en ny i3-6100 härom veckan. Har haft både AMD och Intel tidigare baserat på mitt behov, men efter att ha kollat runt lite så fanns det liksom inget vettigt alternativ från AMD som kunde konkurrera. Och det är väl så det är just nu. För de behov de flesta har så är Intels alternativ vettigare just nu. Men det kan svänga - och då skulle både jag och de flesta andra antagligen välja AMD istället.

Permalänk
Medlem

Jag hör till den där kategorin "prestanda per krona". Det var därför jag köpte min FX-8350 eftersom den då gav mest prestanda per krona när det gällde videokomprimering (jag är intresserad av att redigera video och sådant).

Men ska man köpa nytt idag och vill ha högre prestanda då hänger inte AMD med längre. Det är väl därför AMD anses "dåliga", man menar då att de inte klarar de högsta prestandakraven. Eftersom AMD inte kommit med något nytt som presterar bättre än vad det gjorde för 4 år sedan så kan man hellre kolla på begagnat om man klarar sig i denna prestandaklass.

Men även på begagnatmarknaden så börjar jag bli skeptisk till AMD. Kollade på en AMD Phenom II X6 1055T begagnat på tradera häromveckan men då priset gör över 600 kr känns det inte intressant längre eftersom man kan få en intel i5 2500 billigare. Möjligen kan man hitta billigare moderkort till AMD (hittade ett AM3 för 150 kr nyligen) men det blir ändå inte värt i prestanda per krona. Så mitt seanste "prestandaköp" blev en intel Core i7 2600 med tillhörande moderkort och minne begagnat. Visst min FX-8350 presterar likvärdigt just för videokomprimering men i övrigt ligger den i lä. En FX-8350 är av någon anledning ofta dyrare begagnat än Core i7 2600 (utan K).

Men ska man köra riktig lågbudget, som att bygga dator till barnen eller bara en lagringsdator att sätta hårddiskar i så kan man fynda gamla AMD prylar. Eller som någon nämnde HTPC där finns det trevliga APUer från AMD. Fast å andra sidan skaffade jag mig den billigaste intel NUC man kan köpa ny som fixade 4K video och allt man kan tänka sig så inte ens där har AMD något stort övertag.

Men som många andra hoppas vi på ändring när AMD släpper zen i höst. Hoppas verkligen AMD kommer med i matchen igen då. Det gynnar alla om vi kan få vettig konkurrens igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Märks att FX-8350 är riktigt kass i singletrådad prestanda.

Kan du ge exempel på ett par spel som jag kan testa? Vill se om spelupplevelsen blir påverkad negativt på grund av processorn.