Coil whine från PSU (eller om det är GPUn??)

Permalänk
Medlem

Coil whine från PSU (eller om det är GPUn??)

Halloj!

Märkte idag när jag sparkade igång datorn att jag får coil whine från min PSU (misstänker att det är PSUn i alla fall).
Dock tycks jag bara få detta när mitt 780GTX Ti är inkopplat.. tar jag bort kortet så får jag inget läte från PSUn.
PSUn har ca 4 år på nacken..
https://www.inet.se/produkt/6900191/corsair-hx-850w-80-silver-modular#/recensioner

Jag satte in 780GTX Ti kortet för ca 1 vecka sedan, och körde igår hyfsat krävande spel (VR grejer).. och märkte då inget av det igår, men idag så tycks den som sagt fått för sig att börjar göra lite ljud..

Ute i Windows Desktop är det lugnt, men sparkar jag igång 3DMark så börjar den låta ordentligt..

Min första fråga är..
Kan jag på något sätt felsöka om det är PSUn eller grafikkortet som spökar?

Min andra fråga är..
Kan det va så att eftersom PSUn har några år på nacken så har delar av den gett upp?.. Framförallt efter att ha levererat ström till två Radeon 6970CF kort under några år och sedan få ett 780GTX Ti att bita i.

Några tankar och funderingar?

Täntke testa att stoppa i ett av mina gamla 6970 senare och se om jag får samma problem.. antar att det bör kunna utesluta om det är PSUn eller grafikkortet som har fått sig ett frispel..

//Inx