Assetta corsa eller iracing eller???

Permalänk
Medlem

Assetta corsa eller iracing eller???

Vilket rekommenderas av dessa 2 , Assetta corsa eller iracing?
Såg på steam att iracing går bara att hyra? kan man inte köpa det?
Tips tankar och ideer emottages

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk

Hej

Det är jättesvårt att ge en rekommendation, beroende på hur seriös du vill vara, och hur mycke pengar du vill lägga ner, har du OTROLIGT mycke pengar att kasta på simracing då kör du iRacing med allt som går att köpa, vill du har riktigt seriös racing då kör du rFactor 2 i dagsläget är det svårt att hitta en simulator som är mer komplett, du har en otroligt bra FFB, den är helt klar vad gäller ligaracing, idag är den lite ifrånsprungen vad gäller grafik, men återigen det beror på vad du vill åt. Bra simkänsla eller bra grafik, jag har spelat pcars 446 timmar, jag har kört Assetto Corsa 167 timmar. Både pcars pch assetto corsa är snygga men det fattas saker som gör att det inte riktigt är vad jag söker i en simulator.

Assetto saknar känsla, jag tycker att man kan köra hur fort som helst, bara gasa och bromsa, kommer man för fort till en kurva är det bara att bromsa och styra lite till så klarar man kurvan, tyvärr lite för enkelt. Sen är det inte optimerat för depåstopp och sådana saker. Man får inte köra själv i depån, och det går tvärbort. Jag vet inte om detta kommer av att dom är optimerade för att vara möjliga att köra med en gamepad. Sen deras nätkod den är ett skämt.

Pcars är den snyggaste simmen idag, INGET klår den på det sättet, men det är samma problem där. Gasa och bromsa styr lite till om du kommer för fort till en kurva, spelar ingen roll hur du kör aggressivt eller snällt, det går lika fort eller sakta på varvet i alla fall. samma sak där, inga riktiga depåstopp. Du blir curlad in och ut ur depån. Går tvärbort, sen att man kan bara ha EN setup till varje bil, inte seriöst enligt mitt tycke. Jag har varit med och kört pcars sen det var beta, och i början var känslan suverän, MEN då konsoll tänket kom på tapeten då tappade det ALLT vad FFB och känsla var. Många som påtalade det men vi fick bara höra att vi var idioter som tyckte det.

iRacing i all ära men tyvärr finns det saker där som gör att jag har gett upp det, den största anledningen är att det kostar fläsk, det är svindyrt att spela det, eftersom det kommer nya saker hela tiden, och ALLT kostar pengar. Sen är det inte gratis att "hyra" det. 1000 spänn per år tycker jag är alldeles för dyrt i mitt tycke. Åsså ska man se till att man har det senaste. Nya bilar och nya banor.

rFactor 2 är som sagt den mest kompletta simmen, bortsett från grafiken. Du måste göra allt själv, ställa in bilen, vara aktsam om däcken, vara rädd om bilen, överkör du så ryker växellåda eller nåt annat. Du kan köra aggressivt i ett par varv och plocka tid, men med det att du nöter mycke mer däck och kan få slå av på takten då för att spara däck eller att ge däcken tid att kallna. rFactor är gjort för att simulera "riktig racing". Sen har du en community där ALLT körs. det finns en miljon olika mods och ligor, Är det nåt du ser som du vill testa så lovar jag att nånstans i världen är det en liga som körs. Moddarna är OFTAST gratis, det finns en del som kostar pengar men då är det låga summor och DÅ är dom otroligt välgjorda.

Men som sagt det är som vanligt väldigt personligt vad man tycker är bra, men vill man ha realism och seriös racing, så nära verkligheten man kan komma (tror jag jag har ju inte kört en GT3a i verkligheten) då är det nog rFactor du letar efter. Vill du bara komma in och köra lite så är både assetto Corsa och Pcars enkla vägar att gå. Är du rik och vill att det ALLTID ska finnas nån att köra mot då är det iRacing du ska köra.

Hoppas jag har gett lite myror i skallen på dig

Permalänk
Medlem

Tack jadu det var mycket bra saker du tog fram och det är uppskattat.
Jag kör nu Dirt Rally vilket jag älskar, svårt och känns så verkligt man kan få blir bara bättre ju mer man nöter.
Köpte i veckan en Logitech G920 med shifter vilket jag gillar som fan, svårt javisst men när man sätter en bana så känns det kalas.
Jag är nog ute efter som du antog rfactor även om assetta corsa skulle kunna vara skoj , Rfactor är iaf det jag ska kolla närmare på.

/Tony

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk

Sen kan du kolla in på Swedishsimracers.se en community för dom som är lika knäpp som jag.

Där finns det många likasinnade.

Permalänk
Medlem

du skriv swedishsimracers.se ? funkar inte men utan .com men tur jag har kvar länkar oxå

http://forum.swedishsimracers.com/ allt fungerar ..

eller

http://www.racedepartment.com/

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk

okay då, men det var ju nära

Permalänk
Medlem

@Rinsewood
Konstigt. Jag får köra själv in i depån i Assetto Corsa. I pCars däremot..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Stock car extreme eller starare deras nya automobilista ska inte förglömmas heller. http://www.game-automobilista.com/

Gällande körkänsla så rankar jag det högst före Assetto Corsa. iRacing har jag inte hittat plånbok för att riktigt investera i.

Kör dock mest rFactor 2 ändå endurance racing främst i team.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det fanns ju massor med spel att välja på, har iaf tagit ner demon till rfactor2 som jag ska prova, verkar vara bra forum iaf
Jätte bra tips ni har man e tydligen riktig rookie inom detta

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

@Rinsewood:
Tack för infon kring rfactor 2, det låter som att det har kommit upp sig sen jag provade senast. Hur är det med prestandan i det nu? Minns att det var ett problem jag upplevde, på en dator som då var ganska vettig.

För att svara på frågan om vilket spel som gäller så kan jag säga att jag främst kör iracing. Mycket av den anledning att jag till stor del kan välja att köra ett race när jag vill. Dock med lite varierande kvalité. Medan i andra spel så har man ofta behövt vara med i en liga för att få till race och då har det oftast varit fasta tider som gäller.

Permalänk
Medlem

testat rfactor2 demon lite känns rätt ok med stor inlärnings faktor, köpte sen assetto corsa med 3 dreampacks vilket känns rätt ok det lilla jag testat men saknar f1 bilar , är det nåt man kan få via en mod eller hur funkar AC?? vill inte köra så mycke mer på assetto då jag ev lämnar igen det och steam har väl nån begränsning på 2tim??
Hur moddbart är assetto och är det lätt? finns det många moddar gratis/kostar?
Ju mer man tittar på alla dessa racing spel desto svårare blir det

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Assetto har diverse formel bilar både nyare och gammalt. Testa Lotus 98t från 1986 och höj turbotrycket till 100% så får du 1200hp med rejäl ketchup effekt på köpet!

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem

@Iggy_82:

Låter som en bra ide

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Måste fråga lite mer av er som kan, jag har logitech g920 med shifter men jag får det inte att fungera, i spelet när man ställer in så är allt på rätt plats men väl i bilen på väg ur pitstop får jag ej i nån växel , paddlarna fungerar, en annan sak är oxo jobbig då man precis kommit till start så skakar ratten massor och slutar ej förräns en växel är i, nån som har nåt tips , ställer jag in nåt fel?
Jag väljer g920 profilen, väljer styrning den funkar, sen gas broms som jag måste välja invert då dessa går åt fel håll , kopplingen vet jag ej då jag aldrig får i växlarna, vad gör jag för fel?

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

@solifer68:

Du kanske borde berätta vilket spel det gäller.

Ett tips kan vara att även om du har angett i spelet vilken ratt du har så kalibrera ratten i spelet och mappa om alla kontrollerna. Det är inte säkert att dom stämmer med default alla gånger.

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trött:

@solifer68:

Du kanske borde berätta vilket spel det gäller.

Ett tips kan vara att även om du har angett i spelet vilken ratt du har så kalibrera ratten i spelet och mappa om alla kontrollerna. Det är inte säkert att dom stämmer med default alla gånger.

Sorry var spelet assetto corsa, men i spelet har jag kalibrerat den samt mappat om det som behövdes, vad som jag fått bort är detta skakande iaf, och igår så funkade växlarna med, kanske det är så enkelt som att vissa bilar bara har paddel växling

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solifer68:

kanske det är så enkelt som att vissa bilar bara har paddel växling

Så enkelt är det, bilar som ej går att få med paddlar irl så måste du använda växelspaken även i AC, bilar som finns med paddlar så använder du paddlarna.