Permalänk
Medlem

Skrivbord

Fick göra ett skrivbord lite hastigt då dottern närmar sig 1 år och gillar allt som har med kablar att göra. Förstår inte vart hon fått det ifrån... Därför åkte datorn in i en ljudisolerad låda under skrivbordet och alla kablar ligger i en egengjord kabellåda under skrivbordsskivan. Enda kabel ut ur den är den som går till vägguttaget.

Lådan har ett 140mm hål i botten med ett damskydd över för att hålla små fingrar och dam borta. Lådan har även en springa i framkant vid dörren för ny luft ska komma in till frontfläkten. Hela baksidan är även öppen så varmluften kommer ut, samt det finns springor i toppen så radiatorn i taket skall få ut värmen.

Det mesta är gjort i garaget, även om en snabb resa till Ikea fick göras för ben och påbyggnadshylla (inte mycket original i den längre däremot, men grundstommen var helt ok). Skrivborddskivan är från mitt gamla skrivbord. Vill byta denna mot en mörkare i oljad massiv ek i stället för klarlackad ekfaner.

Lyckas hålla en helt ok temp på en klockad i7 4790K i 4,5GHz med GTX980 i ett ljudisolerat m-atx-chassi på 37 respektive 42 gradier i idle. Under norrmal load (dvs spel, inte stresstest) ligger CPU på 55-60 och GFX på 70-75 grader. Under stressprogram så drar temperaturerna iväg så klart, men då är det ju bara att öppna dörren.

Dator används mest till CAD, musikinspelning, photoshop och programmering. Sjävklart så spelas det så fort man får lite tid över.

Dator
Mobo: ASUS MAXIMUS VII GENE Z97 mATX
CPU: Intel Core i7 4790K 4,5GHz
CPU-kylare: Corsair Hydro H105
SSD: Samsung SSD PRO 850 256GB
HDD: WD black 1000GB
GFX: ASUS STRIX GTX 980 DC2 OC
RAM: Corsair 32GB 2400MHz VENGEANCE PRO RED
PSU: Seasonic Platinum XP2 760W
Ljudkort: Focusrite Scarlett 6i6
Skärmar: 2x Dell U2412M
Högtalare: Yamaha HS50M
Hörlurar: Sennheiser PC360
Tgnt-bord: Corsair K65
Mus: Qpad 5K Pro

Skrivbordsskivan skulle egentligen behöva vara lite djupare, men fick inte plats med en djupare i detta rummet.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Snyggt! Hade samma dilemma som du, men jag ställde upp datorn på skrivbordet istället. Har fönster så är ju kul att se på den då

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!

Men vart har du köpt USB-hubben?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Snyggt! Hade samma dilemma som du, men jag ställde upp datorn på skrivbordet istället. Har fönster så är ju kul att se på den då

Skrivet av MedionR:

Riktigt snyggt!

Tack!

Spelar in mycket akustisk gitarr och vill då att datorn ska vara så tyst som går. Fick inte plats med den på skrivbordet så det fick bli att göra en liten låda under att ha den i.

Huben finns på Inet

Permalänk
Medlem

var ifrån fick du dom röda tangenterna till tangentbordet?

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av John15:

var ifrån fick du dom röda tangenterna till tangentbordet?

Inet

Permalänk
Medlem
Permalänk

Riktigt snyggt! Blir avis när allt ens egna meckande fortfarande inte slår ikealösningar^^ Själv är jag nyfiken på skärmstället då jag har problem med att hitta ett som inte sviktar.

Skrivet av MedionR:

Riktigt snyggt!

Ett alternativ.
Något budget med 2.0 men värt prisskillnaden. Bra försäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmummricken:

Riktigt snyggt! Blir avis när allt ens egna meckande fortfarande inte slår ikealösningar^^ Själv är jag nyfiken på skärmstället då jag har problem med att hitta ett som inte sviktar.

Ett alternativ.
Något budget med 2.0 men värt prisskillnaden. Bra försäljare.

Tack!

Ville få nått bra sätta att få fram kablarna till mus och tangentbord, USB-utgångar och en SD-kortläsare. Denna löste allt på en gång.
Fick göra en hylla som insats inne i ikea-lådan för att kunna placera ljudkortet på och då passade det rätt bra att sätta huben i den samtidigt.
Har även sågat ur i bakkant för röret till skärmstativet när jag ändå var igång för att kunna placera lådan hela vägen in mot väggen.

Skärmstället är från kjell.com

Permalänk
Medlem

Vad heter den vita hyllan med lådorna på skrivbordet? Ikea, men vad mer?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Vad heter den vita hyllan med lådorna på skrivbordet? Ikea, men vad mer?

Den heter Alex påbyggnadsdel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sideburns:

Tackar! Det blev snyggt, funderar på att göra liknande!

EDIT: Nu är det bestämt, blir Ikea idag efter jobbet!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken på hyllorna högtalarna står på. Hemmabygge?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Lite nyfiken på hyllorna högtalarna står på. Hemmabygge?

Benet är från Ikea men själva hyllan är hemmabygge. Gjord i MDF, lika stor som högtalaren är och så en tillskuren Supreme SP5 mellan högtalaren och hyllan.

Permalänk
Medlem

Riktigt vackert! Precis som jag har tänkt mig mitt i huvudet så du gjorde mitt jobb mycket lättare. Som sagt igen, riktigt snyggt och bra lösningar! 10/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bennis:

Riktigt vackert! Precis som jag har tänkt mig mitt i huvudet så du gjorde mitt jobb mycket lättare. Som sagt igen, riktigt snyggt och bra lösningar! 10/10

Tack. Det var väldigt rolig läsning!!

Permalänk
Medlem

Nice! Använder denna som referens till mitt eget inköp.