Nytt svenskt projekt "Scaupa" på Indiegogo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

tackar, snällt sagt!
Jo det har hjälpt mig mycket att ha en dialog med er även om jag inte lyckats få ut något än.
Men jag har faktiskt haft lite kontakt med eventuella partners och investerare nu den senaste tiden, så vi får se vad som händer...

Jag önskar dig all lycka! Vore jävligt kul om det faktiskt blev något utav det här!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Jag önskar dig all lycka! Vore jävligt kul om det faktiskt blev något utav det här!

Stort tack!
Jag kommer hur det än går att släppa spelet i någon form. Till att börja med i väldigt begränsad version så att man kan testa runt lite. Detta har jag sagt innan men mitt problem är att jag inte har någon tid att lägga på spelet just nu. Därför letar jag finansiering så att man kan jobba heltid på det.

Permalänk
Medlem

Det var ett tag sen det skrevs något här.

Tycker detta ser otroligt intressant ut och undrar lite hur det går?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Det var ett tag sen det skrevs något här.

Tycker detta ser otroligt intressant ut och undrar lite hur det går?

Hej!
Ja det var ett tag sen...
Är inne i en period med att försöka få finansieringen på plats. Tror att jag får besked vilken dag som helst faktiskt :).

Permalänk
Medlem

Hej!
Ja det var ett tag sen...
Är inne i en period med att försöka få finansieringen på plats. Tror att jag får besked vilken dag som helst faktiskt :).

Står det still?

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk

@ElectricPulze:
Tjena!
Det står faktiskt inte still även om jag varit osynlig här den sista tiden. Allt tar ju 10x längre tid än vad man trodde och det börjar ju bli lite pinsamt med mina ursäkter nu :-). Men både finansiering och annat rör på sig åt rätt håll så i Augusti kan det kanske dra igång på allvar.

Permalänk
Medlem

Bra att höra att det är på väg i rätt riktning

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Bra att höra att det är på väg i rätt riktning

Ja men det går lite väl mycket i sidled också...

Permalänk
Medlem

Längesedan vi hörde eller såg några nyheter om projektet.
Hoppas det fortfarande lever.

Permalänk
Skrivet av Pake:

Längesedan vi hörde eller såg några nyheter om projektet.
Hoppas det fortfarande lever.

Tjena!
Ja jag har lite dåligt samvete för det. Men projektet lever faktiskt
Jag ska försöka få ihop en sammanfattning snart om var projeket står.

Permalänk
Medlem

"Bumpar" lite då jag är extremt nyfiken!

Permalänk
Skrivet av Superolle:

"Bumpar" lite då jag är extremt nyfiken!

Hej, kul att du frågar!
Just nu är det mycket fokus på att få ekonomin att gå ihop vilken skadats rejält de senaste åren .
Jobbar just nu med en "pitch" tillsammans med en art-director som jobbat på Rovio innan, väldigt duktig. Jag kände att för att ta Scaupa vidare så behöver jag gå in på dessa områden, alltså design, story, helhetssyn, "mood" och sådana lite flummiga saker . Även om det dragit ut på tiden så tror jag skarpt på idén. Tror också det passar VR på ett naturligt sätt då det ju handlar om att göra små upplevelser vilket passar VR perfekt.

God Jul alla!

Permalänk
Mattecoach

Härligt att höra att du fortfarande är igång!

Förstår att det är tufft att få alla delar att gå ihop, ekonomin är ju något som ständigt finns i bakhuvudet på de flesta.
Släng upp ett projekt på kickstarter eller lägg ut ett nummer för Swish, är säkert många som vill ge dig lite julefrid!

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Härligt att höra att du fortfarande är igång!

Förstår att det är tufft att få alla delar att gå ihop, ekonomin är ju något som ständigt finns i bakhuvudet på de flesta.
Släng upp ett projekt på kickstarter eller lägg ut ett nummer för Swish, är säkert många som vill ge dig lite julefrid!

Kul att höra, tack för omtanken
Jag har ju gått från Kickstarter tankar till investering och nu ev. tillbaka igen. Många insatta har berättat hur svårt det kan vara på Kickstarter och att det ofta är de som redan är kända som lyckas. Men jobbet med pitchen kommer nog att användas i en kampanj, dumt att inte försöka.

Permalänk
Medlem

Nästan ett år sedan vi fick se något nytt från projektet. Hoppas att det inte stannat av helt och hållet. Har du möjligtvis någon ny video eller nya bilder vi kan få se

Permalänk
Medlem

Kul att höra, tack för omtanken
Jag har ju gått från Kickstarter tankar till investering och nu ev. tillbaka igen. Många insatta har berättat hur svårt det kan vara på Kickstarter och att det ofta är de som redan är kända som lyckas. Men jobbet med pitchen kommer nog att användas i en kampanj, dumt att inte försöka.

Finns det något vi här på SweClockers kan göra för att hjälpa dig? Det här har oerhört stor potential och vi måste alla se till att du klarar detta!

Permalänk
Skrivet av Pake:

Nästan ett år sedan vi fick se något nytt från projektet. Hoppas att det inte stannat av helt och hållet. Har du möjligtvis någon ny video eller nya bilder vi kan få se

Tjena!
Ja och jag har dåligt samvete för det faktiskt... förra året var ett riktigt knepigt år då jag kämpade med investering och samtidigt överleva ekonomiskt eftersom jag endast hade ett par konsultuppdrag. Var väldigt nära en investering men de ändrade sig då de hittade ett annat projekt i sista stund och jag blev tvungen att på kort varsel hitta ett jobb. Har gjort en del utveckling på gui och andra delar men också i funktioner som tex att man kan göra grottor. Har även kontakt med en art-director som hjälper till att hålla ihop design m.m. Ett tag satsade jag på att få ut kidz versionen först då den kräver mindre insatser ekonomiskt men nu i slutet så ändrade jag mig och kör på vanliga Scaupa istället. Jag har lagt ner så mycket tid i Scaupa att jag inte ger upp det utan att i alla fall få ut ett demo. Men det blir på ledig tid jag får jobba på det nu. Att få ut en test version är inte gigantiskt med jobb utan är nån månads jobb, men då behöver jag lägga heltid på det och det är just den delen som är problematisk...

Försökte också komma i kontakt med Notch men det är inte så enkelt. Tänkte mig att typen av spel och att man är ensam i projektet kunde intressera honom, men jag tror han är skittrött på alla som kontaktar honom med projekt som han ska investera i. Men det hade varit kul att träffa honom personligen och visa upp vad man har...

Skrivet av Superolle:

Finns det något vi här på SweClockers kan göra för att hjälpa dig? Det här har oerhört stor potential och vi måste alla se till att du klarar detta!

Hej!
Snällt att du frågar, tack
Jag tror att det enda som fungerar är att få ut en test-version så snabbt som möjligt innan det blir allt för gammalt. Känner ni någon artist inom spelutveckling(modellerare,animatör,grafiker m.m.) som är duktig och som kan vara intresserad av ett projekt som detta så meddela mig gärna. Men även andra saker som att hantera/skapa hemsidor och forum och hålla dessa vid liv är intressant. Där finns många saker man behöver jobba på som jag inte räcker till för. Sen får vi göra någon deal för betalning, småjobb kan jag ju betala för men andra kanske man kan ta på andra sätt.

Permalänk
Medlem

Hej!
Snällt att du frågar, tack
Jag tror att det enda som fungerar är att få ut en test-version så snabbt som möjligt innan det blir allt för gammalt. Känner ni någon artist inom spelutveckling(modellerare,animatör,grafiker m.m.) som är duktig och som kan vara intresserad av ett projekt som detta så meddela mig gärna. Men även andra saker som att hantera/skapa hemsidor och forum och hålla dessa vid liv är intressant. Där finns många saker man behöver jobba på som jag inte räcker till för. Sen får vi göra någon deal för betalning, småjobb kan jag ju betala för men andra kanske man kan ta på andra sätt.

Jag är tyvärr inte mer än blott en simpel telekomtekniker med väldigt föga kunskap inom programmering... Jag har istället skapat en tråd i Feedback forumet här. Vi som har uppskattat denna tråd och ditt projekt måste hjälpa dig att nå ut till den stora massan.

Att få ut en test-version är ingen dum idé men se till att ta betalt för den. Det du har gjort är redan värt att betala för! Jag kommer stå först i kön!

Mvh Philip

Permalänk
Skrivet av Superolle:

Jag är tyvärr inte mer än blott en simpel telekomtekniker med väldigt föga kunskap inom programmering... Jag har istället skapat en tråd i Feedback forumet här. Vi som har uppskattat denna tråd och ditt projekt måste hjälpa dig att nå ut till den stora massan.

Att få ut en test-version är ingen dum idé men se till att ta betalt för den. Det du har gjort är redan värt att betala för! Jag kommer stå först i kön!

Mvh Philip

Va kul
Nu har tråden varit lite död ett tag så det är kanske inte så många som tittar förbi, men den kan ju komma igång igen...

Permalänk
Medlem

Hur kan jag ha missat detta! Ser verkligen grym ut, påminner om Unity3D editorn fast i first-person.
Har inte kollat mer än de allra första klippen i trådstarten (19 sidor.. har tyvärr inte orken att läsa igenom allt här för att vara uppdaterad!) så jag måste bara få fråga; Vad går det ut på? Är det gjort för att skapa världar och sedan kunna ladda in dem i något annat(som en map-creator), eller är det mer som ett sandbox-minecraft där du skapar din egna värld och gör vad tusan du vill i den?

Hursomhelst så ser det verkligen fantastiskt ut.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Va kul
Nu har tråden varit lite död ett tag så det är kanske inte så många som tittar förbi, men den kan ju komma igång igen...

Den verkar redan ha gjort det! Nu är det bara att jag och dina andra beundrare hjälper till att hålla liv i den så du kan lägga tid på annat!
Har du något att lägga ut? Behöver inte vara än ny funktion utan kanske bara en lätt presenterande video som är precis så lång och intressant att man vill söka vidare och se vilket fantastiskt jobb du har gjort!

Edit: För att förtydliga så tror jag att folk kan tycka att videon på förstasidan är lite lång.

Skrivet av Pamudas:

Hur kan jag ha missat detta! Ser verkligen grym ut, påminner om Unity3D editorn fast i first-person.
Har inte kollat mer än de allra första klippen i trådstarten (19 sidor.. har tyvärr inte orken att läsa igenom allt här för att vara uppdaterad!) så jag måste bara få fråga; Vad går det ut på? Är det gjort för att skapa världar och sedan kunna ladda in dem i något annat(som en map-creator), eller är det mer som ett sandbox-minecraft där du skapar din egna värld och gör vad tusan du vill i den?

Permalänk
Medlem

Va kul

Jag tycker att du ska finslipa ett VR-läge i Scaupa och passa på att rida på VR-vågen som börjar nu i vår.

Det finns inte jättemycket VR-spel av hög klass ute och om du kommer ut med en early access-version av Scaupa, med bra VR-stöd, helst med stöd för rörelsekontroller typ Vive och Oculus Touch, så kommer du att få mycket mer uppmärksamhet och förhoppningsvis även en del inkomster (ett gratis demo, en betald early access-version).

Det kommer inte heller vara något problem för dig att komma upp på Steam om du lägger in stöd för Vive... de hungrar efter innehåll.

Jag testar gärna det åt dig. Har en Rift DK2 och förbokat en Vive.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag tycker att du ska finslipa ett VR-läge i Scaupa och passa på att rida på VR-vågen som börjar nu i vår.

Det finns inte jättemycket VR-spel av hög klass ute och om du kommer ut med en early access-version av Scaupa, med bra VR-stöd, helst med stöd för rörelsekontroller typ Vive och Oculus Touch, så kommer du att få mycket mer uppmärksamhet och förhoppningsvis även en del inkomster (ett gratis demo, en betald early access-version).

Det kommer inte heller vara något problem för dig att komma upp på Steam om du lägger in stöd för Vive... de hungrar efter innehåll.

/hulle.

What he said.

Hänga på VR-vågen kommer som sagt ge dig mycket.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Kan man bygga hela kartan? inkl. husen osv? Eller är layouten redan färdig från start?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

/hulle.

Det här var faktiskt en strålande bra idé!

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Hej!
Ja min tanke med Scaupa är att kunna skapa världar och enkla upplevelser i dessa. Man bygger i first-person vy med olika robotar med olika egenskaper. Så det är inget typiskt spel där man löser ett färdigt uppdrag utan det är just det som är din uppgift. När du skapat ditt äventyr/upplevelse så kan du dela ut den till vänner. De laddar ner det och testar det. Det kan vara en VR upplevelse där du går balansgång, eller en enkel skattjakt osv osv. Man kan även sätta ihop sin värld med andras och genom det utöka och kombinera äventyr.

Men grunden är skapandet, dvs glädjen i att designa något och veta att andra kommer "spela" det. Sen vad ni fyller era världar med är helt upp till er, men till er hjälp så får ni olika tema-pack och effekter.

Permalänk
Skrivet av Legitimt:

Kan man bygga hela kartan? inkl. husen osv? Eller är layouten redan färdig från start?

Hej,
Ja ni får bygga allt själv om ni vill. Men det kommer finnas vissa "presets" där en del redan är gjort också. Som det är nu så bygger ni inte husen utan dessa typer av objekt väljer ni från en lista med färdiga objekt. Jag har funderat på att lägga in möjlighet till husbygge men det får vänta till en ev. uppdatering.

Permalänk
Skrivet av Hulle:

/hulle.

Skrivet av Patrasket:

What he said.

Hänga på VR-vågen kommer som sagt ge dig mycket.

Skrivet av Superolle:

Det här var faktiskt en strålande bra idé!

Ja jag håller med
I höstas så fixade jag stöd för DK2 med deras senaste SDK så det ska fungera med deras CV1 som det är nu. Får lägga in stöd för Vive så fort jag får tag i hårdvara...

Jag har planerat att släppa en tema-pack som passar VR. Eftersom det handlar om att skapa upplevelser i Scaupa så tror jag VR passar Scaupa perfekt.

Jag kanske ska göra som ni nämner att satsa på VR initialt för att surfa lite på vågen... :). Bra idé!

Permalänk

Kul om tråden börjar få liv igen, nu blir man inspirerad
Ska se vad jag kan plocka fram och visa upp...

Permalänk
Medlem

Hej,
Ja ni får bygga allt själv om ni vill. Men det kommer finnas vissa "presets" där en del redan är gjort också. Som det är nu så bygger ni inte husen utan dessa typer av objekt väljer ni från en lista med färdiga objekt. Jag har funderat på att lägga in möjlighet till husbygge men det får vänta till en ev. uppdatering.

Hur kommer det se ut i framtiden gällande presents objekt. Är det något som communityn ska kunna deisgna och lägga till? typ Garr's mod (sub -> add) eller ska ni lägga till?
Tänker bara så att om man ger friheten till personer att bygga och göra exakt vad dem vill så kommer dem också vilja ha ännu mer för att kunna fullfölja sina planer och fantasier.
Jag tror iaf att om man vill att sitt spel ska leva för evigt så måste man våga ge bort en del av kakan.