CDON låter mig inte använda ångerrätt vid bruten förpackning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megacrash:

Vill ni betala nypris för en begagnad vara?

Använd hjärnan nu... Återförsäljare ska inte sälja returnerade varor som nya

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svaren och insikten, efter mycket om och men med kundtjänsten beviljade de att jag fick returnera det, inga konstigheter.

Det var nog bara att just de som svarade på min förfrågan inte riktigt visste vad de pratade om.

Permalänk
Medlem

om det nu även var en spelkod i kartongen räknas det kanske som likvärdigt ett mjukvaruköp?

då är returrätten förbrukad redan vid avplastningen av ytterkartongen tror jag.

Skrivet av Falcon:

1. ARN har inga muskler, allt de säger och gör är vägledande. Butikerna kan strunta i detta fullständigt.
2. Lagen är till för att tolkas. D.v.s i stort sett två likvärdiga fall, kan få två olika utfall.

det stämmer, men. oftast har ju seriösare butiker policyn att alltid följa ett beslut från ARN.

det kan ev kräva att det är ett specifikt beslut dock, inte ett vägledande fallexempel. även om det skulle var helt identiskt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Ja du har nog rätt i detta fallet. Du har rätt att undersöka produktens egenskaper och funktioner inom 14 dagar så länge produkten hålls i nyskick. Undantaget för detta är DVD, CD-skivor och datorspel/program och livsmedel.
Har aldrig varit några problem alls för mig när jag t.ex utnyttjat ångerrätten mot Netonnet.
Stå på dig!

Undersöka är inte samma sak som att använda. Undersöka betyder att fysiskt titta på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justinbeaver:

Använd hjärnan nu... Återförsäljare ska inte sälja returnerade varor som nya

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, det ska de inte. De ska sälja dem billigare. Den som orsakat att varan inte längre är ny (dvs kunden) ska stå för det produkten måste prissänkas. Alltså ett avdrag på retursumman. Helt logiskt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Undersöka är inte samma sak som att använda. Undersöka betyder att fysiskt titta på kortet.

nja, en undersökning uttrycks ju:

"Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion."

huruvida funktionen på ett grafikkort kan undersökas utanför dator är säkert tolkbart också iof..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

@Cranzle: Btw, varför tog du kontakt med kundtjänst överhuvudtaget? Fick du inte en retursedel med GPU:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

om det nu även var en spelkod i kartongen räknas det kanske som likvärdigt ett mjukvaruköp?

då är returrätten förbrukad redan vid avplastningen av ytterkartongen tror jag.

det stämmer, men. oftast har ju seriösare butiker policyn att alltid följa ett beslut från ARN.

det kan ev kräva att det är ett specifikt beslut dock, inte ett vägledande fallexempel. även om det skulle var helt identiskt.

I så fall är det enda logiska att kunden får betala för spelet, om hen använt koden/skrapat upp den. Dvs avdrag på priset = han kan sälja vidare spelet till någon annan och få tillbaka pengarna på annat sätt än CDON, dock mindre, antagligen.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av justinbeaver:

Använd hjärnan nu... Återförsäljare ska inte sälja returnerade varor som nya

Skickades från m.sweclockers.com

Korrekt. Men just CDON är ju rätt ökönda när det gäller att sälja begagnat som nytt så det förekommer i hög grad Själv råkat ut för det hos dom.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

@Cranzle: Btw, varför tog du kontakt med kundtjänst överhuvudtaget? Fick du inte en retursedel med GPU:n?

Jo jag fick en retursedel men jag tänkte att de kanske hittade någon anledning att inte ta emot returen och så betalade jag för frakt i onödan och de bara skickar tillbaks det? De tar ju in och granskar produkten och avgör om de ska returnera pengarna (eller i mitt fel makulera fakturan) så de kanske hittade någon anledning till att jag inte skulle få använda ångerrätten. Man vet aldrig, så jag tog kontakt med dem och ville vara stensäker vad som gällde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

I så fall är det enda logiska att kunden får betala för spelet, om hen använt koden/skrapat upp den. Dvs avdrag på priset = han kan sälja vidare spelet till någon annan och få tillbaka pengarna på annat sätt än CDON, dock mindre, antagligen.

logik är nog ingen idé att blanda in i villkorstvister..

men nått sånt kunde säkert vara en lösning där som ofta sker flera parter får kompromissa.

sen kanske det inte riktigt är klart heller vilka villkor kodpapper faller under enligt dem. på sätt och vis är det en fysisk produkt, men ändå nedladdning, vilket i sin tur är undantagna returrätt. oskrapat förmodar jag inte nödvändigtvis hjälper så mycket.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

nja, en undersökning uttrycks ju:

"Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion."

huruvida funktionen på ett grafikkort kan undersökas utanför dator är säkert tolkbart också iof..

Det står inte undersöka funktionaliteten, det står undersöka funktion och det kan göras via t.ex. lådan, datablad eller liknande. Ett grafikkort har funktionen att visa en bild på skärmen, processa 3D kalkyleringar m.m. detta går att bekräfta genom att läsa medföljande material och därmed behöver du inte "testa" den, skulle den inte kunna leverera i sin funktion är det fråga om reklamation istället.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Du har rätt att testa varan i 14 dagar från och med det att du hämtar ut den fån ditt ombud eller att den levereras hem till dig. Varan ska då vara enbart testad under en väldigt kort tid samt att förpackningen ska vara ny. (tänk dig att någon annan efter dig ska betala fullpris för den). Har det gått över 14 dagar så är det öppet köp som gäller, det vill säga pengarna tillbaka om produkten är oanvänd/obruten.

Bara en liten rättning, man har i regel rätt att testa produkten en gång under de första 14 dagarna. Man får alltså inte köra grafikkortet under hela perioden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det står inte undersöka funktionaliteten, det står undersöka funktion och det kan göras via t.ex. lådan, datablad eller liknande. Ett grafikkort har funktionen att visa en bild på skärmen, processa 3D kalkyleringar m.m. detta går att bekräfta genom att läsa medföljande material och därmed behöver du inte "testa" den, skulle den inte kunna leverera i sin funktion är det fråga om reklamation istället.

det låter dock väldigt mycket som just en av de där tolkningarna som ARN eller rätt kan göra.

för hela den funktionskontroll du avser där kunde likaväl utförts redan på hemsidan där produkten troligen beställdes, alltså har köparen ingen anledning att ångra köpet därefter.

återstående funktionstest då, att snurra på fläkten för att kontrollera obalans.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Bara en liten rättning, man har i regel rätt att testa produkten en gång under de första 14 dagarna. Man får alltså inte köra grafikkortet under hela perioden.

Stänger man inte av datorn så har man ju bara testat en gång

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av justinbeaver:

Använd hjärnan nu... Återförsäljare ska inte sälja returnerade varor som nya

Det gör de, hela tiden. Idealiskt ska returnerade produkter gå tillbaka till tillverkaren för felkontroll, reparation, och skickas ut, om de returneras för att där är fel på dem. Det sker dock inte, många gånger ställs den defekta varan ut på hyllan i förhoppningen om att nästa kund inte ska reagera på samma fel.
För produkter som returneras, inte för att det är fel på dem, utan för att kunden nyttjar sin ånger-rätt ska återförsäljaren säkerställa att produkten är i väsentligt oförändrat skick, och sen sälja den. Är produkten inte i väsentligt oförändrat skick ska kunden som returnerat den stå för värdeminskningen, och så säljer man produkten till reducerat pris till någon annan.

Skrivet av Ceji:

Undersöka är inte samma sak som att använda. Undersöka betyder att fysiskt titta på kortet.

Så vitt jag vet har du rätten att pröva produkten, för att se om den gör det du vill. Personligen vet jag det innan jag köper en del till en dator, men det är ju lite si och så med det...

Skrivet av Ceji:

Nä, det ska de inte. De ska sälja dem billigare. Den som orsakat att varan inte längre är ny (dvs kunden) ska stå för det produkten måste prissänkas. Alltså ett avdrag på retursumman. Helt logiskt tycker jag.

Ungefär så säger lagen, men lagen har även lämnat utrymme för att sälja varan till fullpris, eftersom du som kund har rätt att återlämna den i väsentligt oförändrat skick, utan värdeminskning. JAG är av åsikten att det är helt okaj, och här gör Elgiganten något jag anser är viktigt i sammanhanget. De sätter en klisterlapp på förpackningen som säger att det är ett av kund returnerat exemplar. (Nå, det gjorde de på hörlurarna jag returnerade i alla fall)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

"Väsentligen oförändrat skick" är vad jag förstår, borttaget helt ur lagtexten? Därmed är det fritt fram för butikerna att göra ett ett avdrag om de anser att varan på något sätt tappat i värde.

Eller har jag fattat fel?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Orfi:

Har full förståelse för vad du säger, men ARN är en bunt hobbyjurister vars beslut och rekommendationer butikskedjorna kan skita helt i utan konsekvenser. Om du inte räknar deras "svarta lista" som en konsekvens, vilket är skrattretande.

Det är lite som låtsasjuristerna i denna tråden kan man säga, en jävla massa tyckande och källcitat från lagen.nu men ingen som verkar förstå att lagen är skapt för att tolkas, inte något annat. Om lagen var svart-på-vitt tydlig och rak, skulle vi inte behöva advokater, jurister eller domare.

Ledsen för dig dock, du borde haft ett "case" enligt folkvett.

Om lagar är "svart-på-vitt" så faller hela syftet. Lagar skall tolkas för att vara flexibla nog att anpassas och användas vi en mängd situationer.
Om man bara drar en linje mellan "OK" och "INTE OK" så kan det bli väldigt tokigt. Lagarna blir även snabbt utdaterade och icke-relevanta för framtiden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

"Väsentligen oförändrat skick" är vad jag förstår, borttaget helt ur lagtexten? Därmed är det fritt fram för butikerna att göra ett ett avdrag om de anser att varan på något sätt tappat i värde.

Eller har jag fattat fel?

Ja du har fattat det fel. Dom får göra ett avdrag om varan tappat i värde för att du tagit den i bruk. Inte för att du undersökt den.

Så här skriver Hallå Konsument (Konsumentverket):

Citat:

Du har rätt att undersöka varan

För att veta om du vill ha en vara måste du kunna undersöka den. Men ska du kunna lämna tillbaka varan måste den vara i oförändrat skick. Du får inte använda en vara eller hantera den på ett sätt som inte är nödvändigt. Gör du det kan säljaren kräva ersättning för varans värdeminskning. Förutsatt att säljaren har informerat om att en eventuell värdeminskning ska ersättas.

http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/angerratt/

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det står inte undersöka funktionaliteten, det står undersöka funktion och det kan göras via t.ex. lådan, datablad eller liknande. Ett grafikkort har funktionen att visa en bild på skärmen, processa 3D kalkyleringar m.m. detta går att bekräfta genom att läsa medföljande material och därmed behöver du inte "testa" den, skulle den inte kunna leverera i sin funktion är det fråga om reklamation istället.

Det finns massor med produkter med s.k. "tick-boxar" som säger vad produkten stöder där det som sägs är mer eller mindre sant. Datablad för konsumentprodukter är ofta så osanna som tillverkarna tror sig komma undan med.

Hur ska du som kund kunna veta att grafikkortet funderar tillsammans med din skärm om du inte testar det?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Hur ska du som kund kunna veta att grafikkortet funderar tillsammans med din skärm om du inte testar det?

Genom att interfacen följer vissa standarder, tex hdmi och displayport.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Genom att interfacen följer vissa standarder, tex hdmi och displayport.

Jag tycker du har en ganska svart/vit tolkning av det hela. Alla tillverkare följer inte standarder till punkt och pricka helt felfritt, dessutom har dom en ovana att säga att dom följer standarder när dom inte gör det fullt ut. Även med standarder så finns det tolkningar och inte alla tolkningar fungerar tillsammans.

Det går inte att säga att bara för ett grafikkort har HDMI så funkar det i skärmen som har HDMI. Visst, i typ 99.999% av fallen gör det säkert det, men det finns ofta fall där produkt A inte lirar med produkt B, men när man testar dom mot andra motsvarigheter så funkar bådadera.

F.ö. får man gå till förarbetena till lagen och de tolkningar som gjorts för att förstå vad som menas med "egenskaper och funktion".

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tycker du har en ganska svart/vit tolkning av det hela. Alla tillverkare följer inte standarder till punkt och pricka helt felfritt, dessutom har dom en ovana att säga att dom följer standarder när dom inte gör det fullt ut. Även med standarder så finns det tolkningar och inte alla tolkningar fungerar tillsammans.

Det går inte att säga att bara för ett grafikkort har HDMI så funkar det i skärmen som har HDMI. Visst, i typ 99.999% av fallen gör det säkert det, men det finns ofta fall där produkt A inte lirar med produkt B, men när man testar dom mot andra motsvarigheter så funkar bådadera.

F.ö. får man gå till förarbetena till lagen och de tolkningar som gjorts för att förstå vad som menas med "egenskaper och funktion".

Men om tillverkarna inte följer standarderna så reklamera man produkten eftersom den är felaktig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men om tillverkarna inte följer standarderna så reklamera man produkten eftersom den är felaktig.

Det är lättare sagt än gjort. Konsumenten skyller på grafikkortet, säljaren skyller på skärmen. Som vanlig konsument har man ingen rimlig möjlighet att kontrollera var felet ligger och troligtvis har säljarna inte heller det, utan de litar nog oftast på vad tillverkaren säger.

Som jag skrev innan så finns det även tolkningsmöjligheter i nästan alla standarder och två olika tolkningar kanske inte lirar ihop. Dessutom så tror jag inte "egenskaper och funktion" ska tolkas alltför bokstavligt. Däremot tror jag inte den motivering TS angav i trådstarten antyder att han endast använt kortet för att testa egenskaper och funktion.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är lättare sagt än gjort. Konsumenten skyller på grafikkortet, säljaren skyller på skärmen. Som vanlig konsument har man ingen rimlig möjlighet att kontrollera var felet ligger och troligtvis har säljarna inte heller det, utan de litar nog oftast på vad tillverkaren säger.

Som jag skrev innan så finns det även tolkningsmöjligheter i nästan alla standarder och två olika tolkningar kanske inte lirar ihop. Dessutom så tror jag inte "egenskaper och funktion" ska tolkas alltför bokstavligt. Däremot tror jag inte den motivering TS angav i trådstarten antyder att han endast använt kortet för att testa egenskaper och funktion.

Syftet med lagen var att man skulle få likartade möjligheter som i butik och inte om att "lagstifta om öppet köp" i en butik kan inte heller provmontera ett grafikkort och se hur det överklockar och liknande saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lagen är ganska lätt, den är skriven för att skydda konsument från köp där den inte riktigt visste vad den köpte och i grunden är det från telefonförsäljning och dörr till dörr där du sällan har tid eller möjlighet till att få informationen.

Lagens mål är att göra ett köp på distans likvärdigt med ett köp i butik där du kan undersöka produkten och ta reda på vilka funktioner (inte funktionalitet då alla produkter som säljs ska fungera enligt lag och om de inte gör det ska du ersättas(Konsumentköplagen) ) den har m.m. men för att det inte ska finnas något "loop holes" i lagen är den generellt skriven vilket gör att den kan nyttjas för det mesta.

Företagare har ofta svårt att slåss mot denna lag därav accepterar de till viss gräns returer utan minsta tjafs samt att de ofta även har öppet köp i butik och därmed låtsas man lite att detta faller in under samma vilket gör det lättare för alla parter.

Med internet är lagen applicerbar men mycket av det som lagen ska skydda mot är redan uppfyllt egentligen då många försäljare listar funktioner etc, det är inte frågan om öppet köp eller liknande utan du måste faktiskt ha ett legitimt skäl till att använda ångerrätten. Att grafikkortet inte klockade bra eller det fanns ett billigare är inte skäl nog däremot är faktiskt svaret det hade en annan färg än jag trodde skäl nog även om de kan bli ett visst ifrågasättande på det.

Om kortet inte fungerar som det ska, med din skärm eller på annat sätt då är det fråga om en reklamation OM det inte visar sig att kortet faktiskt inte har den funktionen egentligen, då är det ångerrätten som skall nyttjas.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Lite skillnad på ångerrätt och öppet köp. Varje butik bestämmer om de vill ha öppet köp eller inte. Ångerätten måste de följa. Att förändra en vara är att göra den begagnad. Har du bara packat upp varan och kontrollerat den och sen ångrat dig. Då gäller ångerrätten. Men att bruka en vara räknas som att varan är förbrukad och då gäller inte ångerrätten. Detta som jag skrev nyss gällde innan 2014. Efter 2014 så gäller nya regler som @PeCe skrev.

Ångerrätten gäller alltså oavsett status på produkten, gäller dock inte vid felhantering av kund.

Permalänk
Medlem

Det är så sjukt att folk ska kunne använda en produkt för sedan skicka den i retur. Jag hade blivit riktigt skit sur om jag hade köpt en produkt för full pris och sedan var det någon tomte som hade använd det innan. Det är lite så att man vet hur en själv behandlar en produkt, men det är så sjukt månge som absolut inte vet hur man hanterar t.ex. ett grafikkort.

Jag köpte för ett tag sedan en Chromecast 2 på kjell.com Bäckebol GBG som faktiskt hade varit använd, såg det då den hade ett SSID redan lagrats, just i det fallet såg den annars som ny ut, dessutenom är det lite begränsat hur mycket fel en lekman ska kunne göra på en sådan produkt. Så i det fallet gjorde jag inget.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ja du har fattat det fel. Dom får göra ett avdrag om varan tappat i värde för att du tagit den i bruk. Inte för att du undersökt den.

Så du menar att "väsentligen oförändrat skick" finns kvar i lagtexten? Eller hur hade jag fel menar du?

Jag tycker inte du bidrog med någon ny fakta.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Så du menar att "väsentligen oförändrat skick" finns kvar i lagtexten? Eller hur hade jag fel menar du?

Det skrev jag inte. Du skrev "Därmed är det fritt fram för butikerna att göra ett ett avdrag om de anser att varan på något sätt tappat i värde" och det är fel. Butikerna får inte godtyckligt dra av lite hur dom vill för att varan tappat värde.

Numera kan köparen ångra ett köp även i de fall då denne nyttjat varan mer än vad som krävs för att undersöka varans egenskap och funktion och det är i de fallen som något avdrag kan komma i fråga. Med gamla laglydelsen kunde givetvis handlarna lösa problemet ändå, men då var det goodwill från handlarens sida.

Om du vill se hur ARN resonerar kring ett sånt här ärende så kan du söka efter ärendenummer "2014-05617" på:
http://adokweb.arn.se/digiforms/sessionInitializer?processNam...

Det ärendet handlar om ett par skor, men är informativt ändå. Hittade bara två ärenden om såna här avdrag och det som fanns om elektronik var varken informativt eller särskilt intressant eftersom företaget gick på pumpen pga att dom missat i informationsplikten och därmed verkar ARN inte ha tagit ställning till själva avdragsfrågan.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"