Asus Maximus Hero VIII Z170 Problem

Permalänk
Medlem

Asus Maximus Hero VIII Z170 Problem

Hej,

jag har lite problem med mitt MH8 Z170. Väldigt ofta när jag startar datorn så får jag inget ljud till mina högtalare.
Jag har även haft problem med att musen är strömlös vid boot men det fixade jag genom att stänga av ena USB-kontrollern i bios.
Har ni fått in fler rapporter om sådana här problem och är det någon fix på gång?

Ljudet är riktigt irriterande, ofta tänker man inte på att man inte har något ljud förrän man startar ett spel. Då måste man stänga av igen, starta om och starta spelet igen innan det fungerar. Det är vanliga högtalare inkopplade i den gröna porten på baksidan.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Subzero299:

Hej,

jag har lite problem med mitt MH8 Z170. Väldigt ofta när jag startar datorn så får jag inget ljud till mina högtalare.
Jag har även haft problem med att musen är strömlös vid boot men det fixade jag genom att stänga av ena USB-kontrollern i bios.
Har ni fått in fler rapporter om sådana här problem och är det någon fix på gång?

Ljudet är riktigt irriterande, ofta tänker man inte på att man inte har något ljud förrän man startar ett spel. Då måste man stänga av igen, starta om och starta spelet igen innan det fungerar. Det är vanliga högtalare inkopplade i den gröna porten på baksidan.

Hej,

Kan problemet möjligtvis vara extremt lågt ljud istället för inget ljud?
Prova detta:
1. Högerklicka på högtalarikonen i taskbar och välj Playback Devices.
2. Markera din standardenhet för ljud-ut, och klicka på Properties.
3. Välja tabben Enhancements, bocka i Loudness Equalization och tryck på Apply/OK.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Kan problemet möjligtvis vara extremt lågt ljud istället för inget ljud?
Prova detta:
1. Högerklicka på högtalarikonen i taskbar och välj Playback Devices.
2. Markera din standardenhet för ljud-ut, och klicka på Properties.
3. Välja tabben Enhancements, bocka i Loudness Equalization och tryck på Apply/OK.

Ska prova nästa gång jag inte har något ljud.
Nu är musproblemet tillbaka igen, musen har ingen ström efter att datorn startar ibland. Klickar jag på en musknapp så vaknar den men fungerar inte. Bara reboot löser det.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Subzero299:

Ska prova nästa gång jag inte har något ljud.
Nu är musproblemet tillbaka igen, musen har ingen ström efter att datorn startar ibland. Klickar jag på en musknapp så vaknar den men fungerar inte. Bara reboot löser det.

Vilken USB-port sitter musen i?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Hej,

jag har lite problem med mitt MH8 Z170. Väldigt ofta när jag startar datorn så får jag inget ljud till mina högtalare.
Jag har även haft problem med att musen är strömlös vid boot men det fixade jag genom att stänga av ena USB-kontrollern i bios.
Har ni fått in fler rapporter om sådana här problem och är det någon fix på gång?

Ljudet är riktigt irriterande, ofta tänker man inte på att man inte har något ljud förrän man startar ett spel. Då måste man stänga av igen, starta om och starta spelet igen innan det fungerar. Det är vanliga högtalare inkopplade i den gröna porten på baksidan.

Hade bla detta problem med ljudet med mitt Maximus VIII Ranger också, vilket jag antar använder samma ljudkrets? Det blev lite bättre med senaste bios + drivers från asus men hör fortfarande knaster vid start av ljud samt att det "smäller" till en gång rätt högt vid uppstart av windows. Känns inte som Asus har lyckats med drivers/ljudkretsen på dessa modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Vilken USB-port sitter musen i?

Musen sitter i "Intel USB ports 9-10" Den sitter alltså i 9 eller 10.
Har provat andra också iofs.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

@ASUS_Caroline Har du något mer tips på hur jag skall kunna felsöka ljudproblemet?
Det är det mest irriterande problemet och uppkommer rätt ofta. Har försökt att avinstallera drivrutinerna och installera dem igen men det vill inte heller fungera.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av coopish:

Hade bla detta problem med ljudet med mitt Maximus VIII Ranger också, vilket jag antar använder samma ljudkrets? Det blev lite bättre med senaste bios + drivers från asus men hör fortfarande knaster vid start av ljud samt att det "smäller" till en gång rätt högt vid uppstart av windows. Känns inte som Asus har lyckats med drivers/ljudkretsen på dessa modeller.

Om det är ett klick du hör från ljudkortet varje gång du startar datorn så beror det på reläet där.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Subzero299:

@ASUS_Caroline Har du något mer tips på hur jag skall kunna felsöka ljudproblemet?
Det är det mest irriterande problemet och uppkommer rätt ofta. Har försökt att avinstallera drivrutinerna och installera dem igen men det vill inte heller fungera.

När du ominstallerat drivrutinerna, rensade du bort de gamla drivrutinerna med ex. Driver Sweeper först?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

När du ominstallerat drivrutinerna, rensade du bort de gamla drivrutinerna med ex. Driver Sweeper först?

Er programvara för ljuddrivrutiner rensar de gamla drivrutinerna och startar sen om datorn, efter det installeras det igen.
Edit: Ser att det kommit ny Bios i dagarna, någon information om vad som ändrats/fixats?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

När du ominstallerat drivrutinerna, rensade du bort de gamla drivrutinerna med ex. Driver Sweeper först?

Jag har nu avinstallerat Asus Rog brandade drivrutinerna och nu fungerar det. Det är alltså ett problem med drivrutinerna till Windows 10.

Denna var det jag avinstallerade totalt för att det skulle fungera "Realtek Audio Driver V6.0.1.7553(SonicSuite V2.2.701) for Windows 7 32bit & 64bit / 8.1 64bit / 10 64bit."

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

@Subzero299: Märkte idag när jag startade datorn att jag har samma problem som du har/hade. Musen fungerade inte, det som funkade för mig var att bara koppla ur och sedan koppla in musen direkt igen. Så är ingen 'HUGE Deal' men är fortfarande lite smått irriterande :/ Har senaste drivrutinerna på allt så det är inte problemet. Har även senaste BIOS.

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vizuka:

@Subzero299: Märkte idag när jag startade datorn att jag har samma problem som du har/hade. Musen fungerade inte, det som funkade för mig var att bara koppla ur och sedan koppla in musen direkt igen. Så är ingen 'HUGE Deal' men är fortfarande lite smått irriterande :/ Har senaste drivrutinerna på allt så det är inte problemet. Har även senaste BIOS.

Jag har faktiskt inte haft detta problem på ett tag. Prova att avinstallera Asus programvara för överklockning. Det programmet ger jag inte mycket för.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

@Subzero299: Har inte installerat några av ASUS 'Utilities'. Så det är inte problemet. Har inte AI Suite II heller Men, jag hade dock detta problem på mitt förra moderkort också. Så börjar nästan undra om det bara är musen som det är fel på :/ Hade detta problem med mitt förra moderkort vilken USB port jag än använde :/ Det var dock också ett ASUS moderkort.
Btw, min mus är en Zowie ZA12.

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

@Subzero299: Föresten, du skrev att du fixade USB problemet (att din mus ibland inte får ström på boot etc) genom att stänga av ena USB kontrollern. Skulle du kunna berätta exakt vilka inställningar det var du ändrade på så skulle jag också kunna ändra dem då jag just nu har samma problem och kan gärna testa detta!

// Vizuka

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Jag har en liknande problem, ljudet verkar (enligt min uppfattning) inte riktigt vara i sync med videos och cutscenes i spel.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Jag har inte haft några sådana problem förutom att jag har märkt att på vissa youtube klipp får jag inget ljud?

Så har ni ljud på det här youtube klippet?

Medan det här klippet har jag ljud på.

Tycker det har varit lite för många ljudlösa klipp jag ska ha stött på nu, med det nya bygget än vad det var tidigare.
Ger mig faan på att första klippet är ljudlöst bara för att. *asg*

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

Jag har inte haft några sådana problem förutom att jag har märkt att på vissa youtube klipp får jag inget ljud?

Så har ni ljud på det här youtube klippet?

Medan det här klippet har jag ljud på.

Tycker det har varit lite för många ljudlösa klipp jag ska ha stött på nu, med det nya bygget än vad det var tidigare.
Ger mig faan på att första klippet är ljudlöst bara för att. *asg*

Jag kollade precis och jag har ljud i det första videoklippet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Skrivet av Vizuka:

Jag kollade precis och jag har ljud i det första videoklippet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ju intressant då är ju frågan varför inte jag har det?

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

Det var ju intressant då är ju frågan varför inte jag har det?

Ingen aning, aldrig hört talas om problemet tidigare, men några saker du kan prova (som du kanske redan har provat) är att byta webbläsare och kanske ominstallera dina ljud-drivrutiner. Sen en annan sak, är det endast på YouTube som du får dessa problem eller är det på alla hemsidor? Vilka tillägg har du till din webbläsare? Händer det i spel också? Eller andra saker förutom videos?

Jag hoppas jag kan hjälpa till på nåt sätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Skrivet av Vizuka:

Ingen aning, aldrig hört talas om problemet tidigare, men några saker du kan prova (som du kanske redan har provat) är att byta webbläsare och kanske ominstallera dina ljud-drivrutiner. Sen en annan sak, är det endast på YouTube som du får dessa problem eller är det på alla hemsidor? Vilka tillägg har du till din webbläsare? Händer det i spel också? Eller andra saker förutom videos?

Jag hoppas jag kan hjälpa till på nåt sätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Nybyggt så har inte hunnit testa så mycket, bara upptäckt det på YouTube än så länge.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

Jag har inte haft några sådana problem förutom att jag har märkt att på vissa youtube klipp får jag inget ljud?

Så har ni ljud på det här youtube klippet?

Medan det här klippet har jag ljud på.

Tycker det har varit lite för många ljudlösa klipp jag ska ha stött på nu, med det nya bygget än vad det var tidigare.
Ger mig faan på att första klippet är ljudlöst bara för att. *asg*

Skrivet av Vizuka:

Jag kollade precis och jag har ljud i det första videoklippet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ljudet funkar för mej men får detta (som förmodligen orsakar fördröjning i ljudet):

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Ljudet funkar för mej men får detta (som förmodligen orsakar fördröjning i ljudet):
http://i.imgur.com/oIlaX2N.png

Ahhha men jag får inget ljud alls.
Hittade ett ljudlöst klipp till nämligen det här?

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk

Och ett till ljudlöst klipp.

Det underliga är kollar jag musik videos så funkar ljudet till 100% hittills. Även om jag kollar på videos tagna med mobiler som från Söndagens konsert jag var på.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

För mej fungerar ljudet.

Efter många dagars felsökning så lutar det åt att det är fel på moderkortet och/eller grafikkortet för min del.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

För mej fungerar ljudet.

Efter många dagars felsökning så lutar det åt att det är fel på moderkortet och/eller grafikkortet för min del.

Jaha jag har löst mitt problem. Löjligt enkelt visade det sig.
I Realtek HD-ljudkonfiguration ändrade jag från 5.1 högtalarläge till Stereo jag kör bara 2.1 just nu vet inte om det skulle funkat om jag hade haft 5.1 uppkopplat.
Så har jag ljud även i dom klippen som tidigare var ljudlösa.

Hoppas ni andra oxå hittar lösningen på era problem.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Byggde om datorn igår till detta moderkort. Har haft ett par problem än så länge det det värsta är att Sonic Studio säger "Sonic Studio does not support the current default audio device. Please switch devices to continue using Sonic Studio"

Finner detta väldigt underligt då jag använder den optiska ljudporten på datorn. Testat både med mina Steelseries H och Logitech Z906 inkopplade på den porten och den vägrar fungera för varken eller tyvärr =(

Igår fick jag en BSOD som jag är ganska säker beror på ROGs Ramcache funktion. AL Suite 3 crashar till och från. Tråkigt med sådana här problem när man betalar tusenlappen extra för ett moderkort än vad man hade behövt.