Permalänk

GTX 980 ti 85 grader.

tjenare allesammans! Jag fick min nya burk igår, taurus 980 ti.
startade mitt första spel på datorn idag å de ser välldigt fint ut må jag säga! Men! kortet ligger på 85 grader när jag lirar.
jag har alltid varit skeptisk om grader och sådant. är detta normal grad för kortet eller oroar jag mig i onödan?

all grafik i spelet är på Ultra (Spelet är The Division)

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/test/21094-msi-geforce-gtx-980-ti-...

Varmare än normalt men inte superhögt. Finns många 980Ti kort så svårt att säga mer med infon du ger.

Permalänk

@Gainsgoblin: jag spelar på 2560x1440 upplösning med om det gör något

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin921210:

@Blomkungen: jag spelar på 2560x1440 upplösning med om det gör något

Det hade underlättat om du skrivit vilket 980 ti du har?
Samt hur förutsättningarna inne i ditt chassi ser ut?

Permalänk
Medlem

Tänker snarare vilket kort du har och hur det ser ut med luft i chassit.

Permalänk
Medlem

Kortet ska ju gå ner i frekvens om blir för varm för att skydda sig själv. Se till du har vettig ventilation i lådan bara.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk

luft är bör inte vara nå problem, det är Inets Taurus 980ti

http://www.inet.se/produkt/1517104/taurus-overkill-gtx-980-ti...

Dom sa för inte så länge sedan att dom just nu använde "980 ti blow-out"

undrar dock om den är överklockad från start? hur kan man se detta?

graderna studsar mellan 78 till 85

Permalänk
Medlem

Inte alls ovanlig temp för ett blowout kort.

Alla nya Nvidia kort överklockar sig själva och sen gradvist sänker OC'n om det blir för varmt (GPU Boost 2.0)

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

@martin921210:
För att utesluta allt snack om luft i lådan. Tag av locket, spela en stund med locket av, se om det blir skillnad. Då vet du ju om den får nog med sval luft, eller om åtgärder krävs. Jag antar då att du inte sitter i bastun med datorn?
Dessutom när du har locket av, kan du ju konfirmera att alla monterade chassi fläktar snurrar. Den besta mekaniker kan ju glömma?

Om jag kommer ihåg rätt, så är hög temp gränsen på moderna GPU en bit över 100 grader, så med allt på max och den upplösningen, tycker jag inte det är farlig temp. Men kan du få ner den gör det ju ingen skada.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

@martin921210: Det bör ju stå i specifikationerna/instruktionsboken du fick med vilken kortfabrikant det är. Taurus/Inet gör ju inga egna 980ti...
Jag tror de använt sig av Gigabytes kort, åtminstone förut. Men en temp på 85 behöver inte alls vara nåt problem om du kör på högre upplösningar/ultrainställningar.
Har ett ASUS STRIX m 3 fläktar som funkar ypperligt, men visst, pressar jag det kan jag definitivt hamna över 80 grader.
Men det är också därför det är viktigt med riktiga kvalitetskomponenter och vettiga material i korten, ex schyssta heatsinks.

Märker du att kortfläktarna går tokhögt eller att tempen snabbt går upp när du spelar mindre krävande grejer kan du ju höra m iNet om allt är som det ska. Jag har själv en burk därifrån (dock ihopsatt av egenvärde komponenter) och har bara gott att säga om det företaget.

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inget så fint som ett 980ti utan ett 970 och där är fläktkurvan som kommer med väldigt låg. Testa att göra en egen fläktkurva där du får kylning vs fläktljud som du känner dig nöjd med.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Nu har jag slitit av sidan på burken å ska se om tempen ändrar sig. Docks å står det "MSI Gtx 980 ti" märkte jag. om det är namnet

Samma temp när sidan är av å alla fläktar snurrar fint

Permalänk
Medlem

Ser kortet ut typ som dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3169827
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3205635

Isåfall är 85 grader helt normalt. De där OEM radialkylarna får inte ner tempsen lägre än så under belastning såvitt jag läst.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ser kortet ut typ som dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3169827
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3205635

Isåfall är 85 grader helt normalt. De där OEM radialkylarna får inte ner tempsen lägre än så under belastning såvitt jag läst.

Verkar som det är referenskortet han fått med datorn:
http://www.inet.se/produkt/1517104/taurus-overkill-gtx-980-ti...
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-980-...
Specifikationerna stämmer.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Något udda, spelar också på 1440p och har ett 980 Ti med Nvidias referenskylare (av blow-out-typ) och med en överklockning från 1000 MHz till 1450 MHz tickar den på fint vid 89C i spel. 85C är inte riktigt sådär högt i generell grafikkortsväg, men för att vara ett 980 Ti på stockclocks är det faktiskt rätt så varmt. Dock inget jag skulle oroa mig över, 85C är som sagt fullt normalt i grafikkortsväg.

Du kanske har fått MSIs blow-out-kylare? Alltså inte Nvidias referenskylare av metall. Referenskylaren är riktigt högkvalitativ för att vara referenskylare så jag skulle inte vara överraskad om MSIs kylare presterade en hel del sämre.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Hur snabbt snurrar fläkten då ? öka den lite i msi afterburner så bör det gå ner lite, något varmt tycker jag.. och då är det inte sommar heller va kommer det då landa på 100 grader ???

Permalänk
Medlem

Bra, då har du konstaterat att det är ett MSI kort. (Jag har ett MSI 970 själv.) och att tempen inte är högre pga dålig ventilation i chassiet.
Kan du styra fläktarna med medföljande program eller nått?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

tjenare! förlåt att jag inte hinner med att svara hehe, komentarer flyger in.

först så ser grafikkortet ut något som denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3205635

och jag har inget MSI program så gott som jag vet? skulle någon kunna hjälpa mig med det?

och fläkten snurrade runt 2200+rpm när jag spelade

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin921210:

tjenare! förlåt att jag inte hinner med att svara hehe, komentarer flyger in.

först så ser grafikkortet ut något som denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3205635

och jag har inget MSI program så gott som jag vet? skulle någon kunna hjälpa mig med det?

och fläkten snurrade runt 2200+rpm när jag spelade

Allt ser normalt ut om du har det där kortet, så du har inget att oroa dig för. Du behöver inget MSI-program fastän du har ett MSI-grafikkort, Nvidia-drivrutinerna sköter allt

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

@XFTality: okej vad härligt! Tack så himmla mycket allisammans! har alltid varit lite paranoid när det gäller tempraturer hehe. Iaf så håller sig cpun fin och kall!

Permalänk
Medlem

Ja, jag har också ett 980ti och vill påstå att det är fullt normala temps i "the division". Däremot kan det vara värt att fundera på att skapa en egen fläktkurva, då kortet kommer klocka ner sig då det når dessa temperaturer. (vilket förstås gör att du tappar en del prestanda) Prova det interna benchmark verktyget i spelet och se skillnaderna då du får ner temperaturen. (kör msi afterburner för detta själv) Har inte sett något spel tidigare där skillnaden är så uppenbar.

Permalänk

@Jaw_B: har du någon guide eller kan du berätta hur det funkar? har alldrig använt det förr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XFTality:

Något udda, spelar också på 1440p och har ett 980 Ti med Nvidias referenskylare (av blow-out-typ) och med en överklockning från 1000 MHz till 1450 MHz tickar den på fint vid 89C i spel. 85C är inte riktigt sådär högt i generell grafikkortsväg, men för att vara ett 980 Ti på stockclocks är det faktiskt rätt så varmt. Dock inget jag skulle oroa mig över, 85C är som sagt fullt normalt i grafikkortsväg.

Du kanske har fått MSIs blow-out-kylare? Alltså inte Nvidias referenskylare av metall. Referenskylaren är riktigt högkvalitativ för att vara referenskylare så jag skulle inte vara överraskad om MSIs kylare presterade en hel del sämre.

Hade precis samma temp på mitt 980ti referenskort under belastning innan jag köpte hybridkylaren

Permalänk

Halluj allesammans. kan ha gett fel info på kortet. det är denna https://www.inet.se/produkt/5411451/msi-geforce-gtx-980-ti-6g...

vet ej om det är samma som jag linkade sisst hehe. dock så sa inet att 85c inte är någon fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin921210:

tjenare allesammans! Jag fick min nya burk igår, taurus 980 ti.
startade mitt första spel på datorn idag å de ser välldigt fint ut må jag säga! Men! kortet ligger på 85 grader när jag lirar.
jag har alltid varit skeptisk om grader och sådant. är detta normal grad för kortet eller oroar jag mig i onödan?

all grafik i spelet är på Ultra (Spelet är The Division)

Antar att det är ett fractal design chassie, då får du sådana temperaturer. Inte alls farligt resultatet blir väl att kortet går sönder efter 5 år istället för efter 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin921210:

Halluj allesammans. kan ha gett fel info på kortet. det är denna https://www.inet.se/produkt/5411451/msi-geforce-gtx-980-ti-6g...

vet ej om det är samma som jag linkade sisst hehe. dock så sa inet att 85c inte är någon fara.

Det är klart att dom säger det. Hursomhelst så ska man inte kolla på temperaturer när man köper en färdigbyggd dator - du har garanti på hela rasket i 3 år så bara att spela på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Det är klart att dom säger det. Hursomhelst så ska man inte kolla på temperaturer när man köper en färdigbyggd dator - du har garanti på hela rasket i 3 år så bara att spela på.

Tror du på största allvar att Inet skulle säga att han har ett kort han inte har?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Gustav.Henrik:

Antar att det är ett fractal design chassie, då får du sådana temperaturer. Inte alls farligt resultatet blir väl att kortet går sönder efter 5 år istället för efter 10 år.

Är det Taurus lär det ej vara Fractal Design-chassi. För övrigt; hur menar du att ett Fractal-chassi skulle medföra högre temp på grafikkorten?
Har själv ett FD R5 och ventilationen/genomströmningen är utmärkt.
Sedan har det ju väldigt många o flexibla möjligheter till både vanliga och vätskekylda aggregat.
Som sagt, en temp på runt 85 är inget att oroa sig för på nyare kort, de (flesta) är tillverkade för extrema temperaturer. Det är inget som ska medföra förkortad livslängd. Däremot om man överklockar långt över högsta rekommenderade nivåer regelbundet kan det självklart bränna komponenter tidigare....men nuförtiden verkar ju just inget vara gjort för att hålla mer än 3-5 år, då tjänar inte tillverkarna så mkt cash...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tror du på största allvar att Inet skulle säga att han har ett kort han inte har?

Förstår inte vad du menar, givetvis syftade jag på temperaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Förstår inte vad du menar, givetvis syftade jag på temperaturen.

Då missförstod jag dig, haha. Antog att du menade kortet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.