Jag kan inte få min stream på twitch att sluta lagga.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte få min stream på twitch att sluta lagga.

Hejsan!

Jag har tänkt att jag sa börja streama lite på twitch när jag spelar, men det går inge bra......

Jag skriver mina spec och inställningar i OBS här innan själva inlägget.

CPU: Intel Core i7-2700k @ 3,50Ghz
64 bitars win 10
Ram minne 8gig
Gpu GeForce GTX 970

Uppladnings hastighet på bredbandet enligt speedtest 10Mbit

Inställningar i OBS
Maximal Bithastighet (kb/s) 2800 (har testat flera olika)
Bufferstorlek (kbit) 2500 (har testat flera olika)
Kvalitetsbalans 8

FMS URL EU: Stockholm, SE
Förbröjning (sekunder) 0

Grundupplösning Anpassad 1920x1080
Bildförhållande 16:9
Upplösnings-nedskalning 1.50 (1280x720)
FPS 30

När jag väl går live på Twitch så för det första så är fördröjningen ca 10sek från vad som händer på min skärm och på twitch ( är det normalt? även fast jag har satt buffertid på 0)

Men det stora problemet är att det går otroligt laggigt, det är som om jag sänder i max 10fps.
Vad kan det här bero på? är min dator för klen för att sända ut i 720? 1080 60fps går såklart inte heller.

Jag har också provat att streama via Xsplit och där använde jag inställningarna som Xsplit rekommenderade förutom att jag sänkte upplösningen från 1080 till 720 och Fps från 60 till 30 men det laggar likadant i twitch då med som med OBS.

Spelet som jag provat att sända med är The Division

Jag har också provat att sända Tibia som är ett väldigt lågt krävande spel. Där hade jag den långa fördröjningen men inte lika mycket laggande. Men endå för mycket laggade för att det ska vara trevligt att titta på.

Vad kan jag göra för att få ordning på det här?

MVH

Permalänk
Medlem

Jag kanske borde inte svara här men har hört talas om att man tydligen i OBS kan ställa in så att din GPU tar över lite mer och detta borde hjälpa i ditt fall, alternativ överklocka din prolle, den tål mer än 3.5. Jag kan ha fel då jag inte är insatt i streaming men en kommentar för mycket är bättre än inget

Permalänk

Använd inte stockholm servern, Den är sjuk dålig,

Vad är din cpu preset då ?

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

@NewCamps:
Tack ska kolla om jag hittar någon sån istälnning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munken_89:

Använd inte stockholm servern, Den är sjuk dålig,

Vad är din cpu preset då ?

Jag har också testat amsterdam men hade samma problem på den med. Vilken är bäst?

Vad menar du med preset cpu?

Permalänk
Medlem

Division är väldigt processor krävande, kör min 5820k i 4.5 och streamar med xsplit (720p).
Har fått dra ner från 60 till 30 fps (första spelet hitills som inte klarat 60fps stream) för att få en ok stream.

Tyvärr har jag ingen lösning på ditt problem, ville bara ge en fingervisning om hur det ser ut för mig med min setup i jämförelse.

Division tullar hårt på datorn!

/Moos

Visa signatur

Asus X99M - Ws | I7 5820k | Corsair Vengeance 32Gb | Msi 1080ti Gaming | Corsair Ax860i | 2x Samsung Evo 500Gb | Samsung 950 Pro 512Gb | 2x 4Tb Deskstar | Elgato Hd60 Pro | H110i | Phantek Enthoo Mini XL | X34-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooss:

Division är väldigt processor krävande, kör min 5820k i 4.5 och streamar med xsplit (720p).
Har fått dra ner från 60 till 30 fps (första spelet hitills som inte klarat 60fps stream) för att få en ok stream.

Tyvärr har jag ingen lösning på ditt problem, ville bara ge en fingervisning om hur det ser ut för mig med min setup i jämförelse.

Division tullar hårt på datorn!

/Moos

Ja jag misstänkte att The Division krävde mycket, men det är märkligt att det är problem även med Tibia. Har du också minst 10sek fördröjning från ditt spel till din stream?

Permalänk
Medlem

Humm.. vill minnas att man kan ställa in fördröjning på streamen.
Kört rätt mycket Cs:Go och valt en viss fördröjning för att undvika "spionage" vid matcher.

Visa signatur

Asus X99M - Ws | I7 5820k | Corsair Vengeance 32Gb | Msi 1080ti Gaming | Corsair Ax860i | 2x Samsung Evo 500Gb | Samsung 950 Pro 512Gb | 2x 4Tb Deskstar | Elgato Hd60 Pro | H110i | Phantek Enthoo Mini XL | X34-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Ja jag misstänkte att The Division krävde mycket, men det är märkligt att det är problem även med Tibia. Har du också minst 10sek fördröjning från ditt spel till din stream?

Det är som minst ca 10-20 sec fördröjning o går inte o få lägre

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vilken decoder kör du??

På cpu eller NVSENC ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Vilken decoder kör du??

På cpu eller NVSENC ??

Jag kör på den som heter kodare x264. har inte provat NVSENC, Kanske värt ett försök?

Permalänk
Medlem

din dator bör kunna streama 1080p60 "tomt, alltså orelevant spel som tibia eller minesweeper eller någonting" så det skall inte lagga på det viset.

10-20 sec fördröjning är normalt.

det munken menar ligger under advanced i OBS x264 CPU preset, felinställt här och det kan bli löjligt tungt för cpun, vill minnas att ju långsammare setting desto mer tungdrivet är det, jag kör faster på min cpu i 1080p 30-45 fps oftast.

när du säger att det ser ut som 10 fps, har du klickat på settings i streamfönstet och tryckt in show video stats och sett vilken fps det faktiskt ligger på samt om du droppar frames?

har du testat titta på din egen stream från en annan dator? titta på videos/streams medans man streamar själv kan vara tungt.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

din dator bör kunna streama 1080p60 "tomt, alltså orelevant spel som tibia eller minesweeper eller någonting" så det skall inte lagga på det viset.

det munken menar ligger under advanced i OBS x264 CPU preset, felinställt här och det kan bli löjligt tungt för cpun, vill minnas att ju långsammare setting desto mer tungdrivet är det, jag kör faster på min cpu i 1080p 30-45 fps oftast.

när du säger att det ser ut som 10 fps, har du klickat på settings i streamfönstet och tryckt in show video stats och sett vilken fps det faktiskt ligger på samt om du droppar frames?

har du testat titta på din egen stream från en annan dator? titta på videos/streams medans man streamar själv kan vara tungt.

Okej ska gå in i advance inställningarna och kolla!

Nej det har jag inte gjort, är helt ny på streaming och visste inte att det gick. ska gå in och kolla om en stund. Nej jag har bara tittat ifrån samma dator. ska prova att titta ifrån min laptop istället.
Jag återkommer med resultat senare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Jag kör på den som heter kodare x264. har inte provat NVSENC, Kanske värt ett försök?

Med NVSENC belastar den GPU mer.Jag kör alltid med den och har minst påverkan på min FPS.

Man kan även köra på cpu inbyggda gpu intel quicksync eller vad det heter..Ska fungera bra det med.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Med NVSENC belastar den GPU mer.Jag kör alltid med den och har minst påverkan på min FPS.

Man kan även köra på cpu inbyggda gpu intel quicksync eller vad det heter..Ska fungera bra det med.

Ok tack så mycket för förklaringen, ska testa det snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

Skrivet av fermia:

Det fungerade bättre nu när jag testade att köra med NVSENC istället på 720 60fps. Fick mer FPS dropps i själva spelet än innan, men streamen gick mycket bättre, men endå inte jättebra. Blev rätt dålig bildkvalitet ibland och FPSen gick allt från 30 till 60 när jag tittade på inställningarna i twitch undertiden jag spelade The Division (kollade på min laptop).
Men Tibia fungerade bra med NVSENC 60fps för det mesta men ibland ner på 40.

Om jag kör med x264 inställningen istället för NVSENC så var den inställd på vearyfast och om det är som du säger att ju långsammare det blir destå mer tung jobbat blir det för CPUn så har jag inte mycket kvar att testa på där, kan ta ultrafast också.

Men om datorn spec borde klara av att sända i 1080 60fps så kanske det är något som spökar endå

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Om jag kör med x264 inställningen istället för NVSENC så var den inställd på vearyfast och om det är som du säger att ju långsammare det blir destå mer tung jobbat blir det för CPUn så har jag inte mycket kvar att testa på där, kan ta ultrafast också.

h.264/x264 är relativt tungt för datorn. Vid belastning över 70% finns stor risk för kastade bilder, dvs filmen börjar hacka.

En tittare laddar ner segment om ca 7 sekunder vilket är en orsak till fördröjning. Dessutom vill man ha en buffer så att det hela tiden finns filmrutor att visa. Live video streaming med h.264 brukar ha en fördröjning på minst 30 sekunder.

Jag vet inget om Twitch, men att den skulle kunna köra utan fördröjning med x264 är inte troligt.