AMD börjar ge Nvidia en match?

Permalänk
Medlem

@RaBlack:

Du hade behövt läsa igenom tråden, då du begick samma misstag som flera andra tidigare gjort, dvs dom tog inaktuella siffror.

Alla dina länkar är från 2014 eller 2015, dom graferna jag postade var från tester utförda 2016.

AMD optimerar sina drivrutiner för Fury korten och det blir väldigt tydligt.

Gör om Gör Rätt, kan hjälpa till;

21 januari 2016 från Hardware Asylum.

Nitro kortet är snabbare än ett 980 Classified från EVGA, dvs fabriksöverklockat.

Det händer igen, vad oväntat. . .

Och igen . . .

Här tar 980 kortet hem det!

GTA 5 i 1440P

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Man bör utgå från samma spel men med dagens drivisar för AMD. Hur stora tror du skillnaderna kan vara procentuellt från drivrutin till drivrutin från spel till spel? På det viset kan man då räkna fram ungefärliga siffror på samma spel även om de nu är från 2012 eller 2015. Utgå då alltid med nya drivisar även för det gröna laget. Sedan beror det också på ifall man får andra problem på datorn p.g.a. nyare drivrutiner. Ibland är många tvungna att köra med just äldre drivrutiner just för att överhuvudtaget kunna få igång deras spel utan crash m.m.. Nvidias 980/970 är riktigt bra överklockningskort för de som gillar att överklocka vare sig man vill eller ej.

Länkar från mars månad 2016..
http://techfrag.com/2016/03/08/amd-vs-nvidia-gpu-rankings-and....
http://wccftech.com/amd-radeon-crimson-16-3-drivers/

Som det ser ut så beror det på också vilka spel man spelar, äldre eller nyare en stabil dator eller ska man kanske ha olika drivrutiner för olika spel varje gång man vill spela ett äldre eller nyare spel...

Jag föredrar en stabil dator med en stabil drivrutin som fungerar för alla spel jag äger vare sig de är gamla eller nya. Viktigast är väl ändå att kunna spela spelen man har utan crash och konstiga artifakter, buggar o.s.v. Nä men då ska man istället få hålla på med nya uppdateringar varje gång för varje spel... varför inte ha rätt drivrutin inkluderat i varje spel från början.. LOL... Oj nu funkar inte jättegamla spelet skyrim som dessutom är moddat med 2016 graphic mod som i sig innehåller 249/418 mods... eller ännu värre denna mod kräver denna drivrutin annars funkar inte spelet med denna drivrutin som skulle få upp mina FPS i detta nya andra spel jag köpt... (Skämt med liten sanning) o (Skål) o fortsatt trevlig helg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@RaBlack:

Du hade behövt läsa igenom tråden, då du begick samma misstag som flera andra tidigare gjort, dvs dom tog inaktuella siffror.

Alla dina länkar är från 2014 eller 2015, dom graferna jag postade var från tester utförda 2016.

AMD optimerar sina drivrutiner för Fury korten och det blir väldigt tydligt.

Gör om Gör Rätt, kan hjälpa till;

21 januari 2016 från Hardware Asylum.

http://www.hardwareasylum.com/images/sapphire_r9fury-nitro/sapphire_r9fury-nitro_chart135-1.png

Nitro kortet är snabbare än ett 980 Classified från EVGA, dvs fabriksöverklockat.

http://www.hardwareasylum.com/images/sapphire_r9fury-nitro/sapphire_r9fury-nitro_chart133-1.png

Det händer igen, vad oväntat. . .

http://www.hardwareasylum.com/images/sapphire_r9fury-nitro/sapphire_r9fury-nitro_chart136-1.png

Och igen . . .

http://www.hardwareasylum.com/images/sapphire_r9fury-nitro/sapphire_r9fury-nitro_chart125-1.png

Här tar 980 kortet hem det!

GTA 5 i 1440P

http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2016/01/GTA5-1440p.png

MVH

Dessutom är fury billigare, klart bättre val mot 980 i dagsläget.

Permalänk

Tycker den är tråden är rätt irrelevant. Om drygt två månader kan vi ha Pascal och Polaris här. Det är de korten som kommer att ge förutsättningarna för hur balansen mellan nVidia och AMD blir därefter. Vem, som funderar på att köpa ett grafikkort, bryr sig om dagens grafikkort längre när de nya är ute? Men jag hoppas på att AMD framstår som ett minst lika bra val som nVidia när de nya korten kommit.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Tycker den är tråden är rätt irrelevant. Om drygt två månader kan vi ha Pascal och Polaris här. Det är de korten som kommer att ge förutsättningarna för hur balansen mellan nVidia och AMD blir därefter. Vem, som funderar på att köpa ett grafikkort, bryr sig om dagens grafikkort längre när de nya är ute? Men jag hoppas på att AMD framstår som ett minst lika bra val som nVidia när de nya korten kommit.

Tja, jag vet inte vad du gör med dina gamla kort, men jag använder dem också.

290x kort som än kan prestera kanonbra i tex the Division tycker jag inte är fy skam, med tanke på priset de kostade och att de är 2 år gamla och fortfarande lätt har 1500kr+ i värde. Tom gamla 7970 kort är kanon bra för lite lägre spelnivå än, för typ <1000kr. Som sagt, man uppgraderar bara om det är vinst i att göra det. Och något som tydligt märkts på senaste är hur lång tid du kan använda ett många AMD kort, och ändå spela, trots nyare tekniker, nyare kort osv. Jag personligen skulle bli vansinnig om jag behövde lägga 5+ kkr på nytt grafikkort varje år... men det är tydligen vad en del Nvidia användare vill göra.

Om inget annat så lär du väl försöka sälja dina gamla kort, och då är det rätt bra att ha lite fakta bakom om du vill få hyfsat betalt för dem också.

Sen håller jag med dig att jag hoppas på en jämn fight mellan Nvidia och AMD, för det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Du är ute och seglar, dom korten som släpps först kommer inte vara snabbare än 980Ti och Fury X, möjligtvis ligger dom jämsides med Fury och 980, men det är på sin höjd.

Dom större kretsarna kommer i höst / vinter.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Dessutom är fury billigare, klart bättre val mot 980 i dagsläget.

@Silcan:

Ej Fury Nitro inkl. pris 4790:-
Sapphire Radeon R9 Fury Tri-X HDMI 3xDP 4GB

För Fury Nitro inkl. pris 5490:-
Sapphire Radeon R9 Fury Nitro Backplate OC HDMI 3xDP 4GB

Ej referens GTX 980, 4890:-
Asus GeForce GTX 980 Strix DirectCU II OC HDMI 3xDP 4GB

Kolla in skillnaden på denna video.
Referens GTX 980 överklockad vs Fury Nitro OC överklockad.

https://www.youtube.com/watch?v=V5_qztvOZT4

Ganska likvärdiga med tanke på att GTX 980 referens är äldre

Däremot är det bästa köpet och prisvänligast idagsläget bland GTX 980, R9 fury och R9 390X de sistnämnda.

Sapphire Radeon R9 390X Tri-X OC HDMI 3xDP 8GB (Grafikkort (PCI Express)) * 3 790:-
Sapphire Radeon R9 390X Nitro Backplate HDMI 3xDP 8GB (Grafikkort (PCI Express)) 4 090:-

Mvh: RaBlack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@KalBumling: Nja, just VRM:rna är det referenskylaren kyler ganska bra.
Misstänker att BitCoin mining har knäckt många kort.
Jag äger själv ett R9 290, med referenskylare.

Jag har ägt 8-9st 290 med referenskylare och inga av dom har "bra" VRM temps om om man använder standard fläktprofilen (vissa ex ligger över 100C@stock). Det sitter riktigt sunkiga thermal pads på VRM kretsarna och du kan sänka tempsen rejält om du byter ut dom. Det skiljer 10-15C mellan korten där jag bytt ut padsen och dom som kör med stock. Ett kort som pressar 100C+ vid full load på VRMn kommer ha betydligt kortare livslängd än ett som ligger 10-20C lägre.

Tyvärr så sitter det warranty void stickers på en del tillverkares kort och dom har fått behålla sina stock pads, är också dessa som under årens lopp fått åka in på RMA. Då ska nämnas att de körts undervoltade/underklockade med betydligt lägre temps än stock fläktprofilen lägger korten på. Visst de har använts till mining men det har mina 15+ 7950 också och inte ett enda av dom har strulat sedan slutet av 2012 och samma sak med alla 5850/5870 jag ägt före det.

Jag skulle rent av vilja påstå att mining kan slita mindre på kort än gaming, allt handlar om temps/spänning och ett undervoltade/bra kylt mining-kort kommer förmodligen leva längre än ett yolo-klockat gamingkort som måste leva med konstanta hot/cold cycles.

Sen kan ju tilläggas att om man håller ett 290 på mer sansade temps runt <75C core och <80C VRM så drar kortet 20-30W mindre pga läckage vid högre temps. Tog ju dock fram tills att fury/R9 Nano släpptes innan AMD insåg den logiken (nano har 75C target temp), nano kan förövrigt vara ett av de trevligaste korten AMD släppt i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

AMD har inte riktigt haft lika optimerat för DX11, DX12 verkar passa deras GCN mycket bättre.

AMDs drivers och optimeringar har inte varit perfekta, förmodligen på grund av kostnader.

Nvidia har dessutom optimerat sin processnod väldigt bra på Maxwell, något som nödvändigtvis inte kommer att gälla på 14/16nm..

Kommer att bli intressant. (köpte lite aktier i AMD också nydligen. men mest pga Zen. )

Precis! Själv kör man Nvidia men köpt aktier i AMD...

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Jag har ägt 8-9st 290 med referenskylare och inga av dom har "bra" VRM temps om om man använder standard fläktprofilen (vissa ex ligger över 100C@stock). Det sitter riktigt sunkiga thermal pads på VRM kretsarna och du kan sänka tempsen rejält om du byter ut dom. Det skiljer 10-15C mellan korten där jag bytt ut padsen och dom som kör med stock. Ett kort som pressar 100C+ vid full load på VRMn kommer ha betydligt kortare livslängd än ett som ligger 10-20C lägre.

Tyvärr så sitter det warranty void stickers på en del tillverkares kort och dom har fått behålla sina stock pads, är också dessa som under årens lopp fått åka in på RMA. Då ska nämnas att de körts undervoltade/underklockade med betydligt lägre temps än stock fläktprofilen lägger korten på. Visst de har använts till mining men det har mina 15+ 7950 också och inte ett enda av dom har strulat sedan slutet av 2012 och samma sak med alla 5850/5870 jag ägt före det.

Jag skulle rent av vilja påstå att mining kan slita mindre på kort än gaming, allt handlar om temps/spänning och ett undervoltade/bra kylt mining-kort kommer förmodligen leva längre än ett yolo-klockat gamingkort som måste leva med konstanta hot/cold cycles.

Sen kan ju tilläggas att om man håller ett 290 på mer sansade temps runt <75C core och <80C VRM så drar kortet 20-30W mindre pga läckage vid högre temps. Tog ju dock fram tills att fury/R9 Nano släpptes innan AMD insåg den logiken (nano har 75C target temp), nano kan förövrigt vara ett av de trevligaste korten AMD släppt i mitt tycke.

Jaså?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.1/§1.6*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Faktum kvarstår fortfarande att jag har fler än ett release kort som legat på 100C+ på VRMs med standarfläktprofilen som var vid release. Sen om dom bytt pads eller ändra fläktkurvan kan jag inte svara på. Den där grafen är ju def inte från release då kortet jämförs med DCII.

edit: En ytterligare sak är att 290x referens hade en tendens att throttla och jag skulle ta alla VRM temps med en nypa salt om du inte är 100 på att kortet körts i 1ghz.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aeig:

Du är ute och seglar, dom korten som släpps först kommer inte vara snabbare än 980Ti och Fury X, möjligtvis ligger dom jämsides med Fury och 980, men det är på sin höjd.

Dom större kretsarna kommer i höst / vinter.

MVH

Så du tror att det enda som släpps i sommar är x60/1060? Historiskt sett har ju alltid 70-versionen släppts samtidigt som 80-versionen och 70-versionen har alltid varit ett gäng procent bättre än förra generationens 80-version.

Har väl vart ungefär samma från AMD och deras 50- och 70-versioner
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enligt rykten från NHM så kommer Polaris 10 och 11 inte vara flaggskepp utan satsa på budget och energieffektivitet. Toppkretsen kommer erbjuda prestanda i 980 (ti?) klass.
Bägge kommer använda GDDR5x istället. Blir köp!

Senare mot slutet av året eller början på nästa kommer flaggskeppet med HBM2 minne.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Enligt rykten från NHM så kommer Polaris 10 och 11 inte vara flaggskepp utan satsa på budget och energieffektivitet. Toppkretsen kommer erbjuda prestanda i 980 (ti?) klass.

Senare mot slutet av året eller början på nästa kommer flaggskeppet med HBM2 minne.

Kommer man kunna använd dessa med äldre moderkort? Har en https://us.msi.com/Motherboard/790FXGD70.html#hero-overview

Permalänk
Medlem

Ser inte varför det inte skulle fungera. Vet ifs en del moderkort som har behövt BIOS uppdateringar för att stödja vissa grafikkort. Men det du länkar har ju iaf PCI express.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Herr Kantarell:

Länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Jag känner hur vinden börjar vända för AMD. De senaste tiden tycker jag mig se tendenser att AMD har börjat knappat in det stora försprånget Nvidia har på marknaden. Fury X presterar nu ungefär likvärdigt som Geforce Ti980, vilket den inte gjorde förra sommaren. AMD's 390 sopar banan med GTX 970, och dessutom så kommer snart DX12 spelen ut, vilket verkar luta åt att AMD knaprar in ytterligare fps på Nvidia. Samtidigt läser man rapporter om att Nvidia har en del problem med sina nya drivare, vilket brukar vara tvärtom.

Det är visserligen för tidigt att säga, men är Polaris minst lika bra som Pascal kan detta bli mycket intressant i slutet av året.

AMD har aldrig (och kommer troligtvis nog aldrig) bli bättre en Nvidia nä det gäller pålitliga drivers, prestanda & bra över klockning.
(ja, jag ägt ett flertal AMD kort, men alltid gått tillbaka till Nvidia)

AMD 390 sopar banan med gtx 970 ?? (roligt skämt). senaste versionen av 3dmark 11 är ett bra test och se vad din GPU klarar...tycker du ska jämföra de 2 korten där lite innan. (bara ett tips)

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel_va:

AMD har aldrig (och kommer troligtvis nog aldrig) bli bättre en Nvidia nä det gäller pålitliga drivers, prestanda & bra över klockning.

AMD 390 sopar banan med gtx 970 ?? (roligt skämt). senaste versionen av 3dmark 11 är ett bra test och se vad din GPU klarar...tycker du ska jämföra de 2 korten där lite innan. (bara ett tips)

Sämsta typen av "fanboy-uttalande".

Är du medveten om vilken svår sits du sätter dig själv i när du påstår att: AMD har aldrig (och kommer troligtvis nog aldrig) bli bättre en Nvidia nä det gäller pålitliga drivers, prestanda & bra över klockning " ? För det första har du tydligen inte koll på olika generationer av kort, AMD har varit bättre än Nvidia gällande olika generationer tidigare. Vad som händer i framtiden är väl skrivet i stjärnorna? Eller du har kanske någon spåkula där hemma?

Är man sedan så inskränkt så att man inte fattar att konkurrens är bra för oss kunder och för utvecklingen så kanske man inte hör hemma på ett entusiastforum där det faktiskt är tänkt att man ska besitta åtminstone en del kunskap?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av spel_va:

Problemet är att folk jämför dom i standardutförande , 390 är bara ett överklockat 290 ... Och sedan räknar de flesta bort de nästan 50% överklocken man kan få ut från bra eftermarknads 970´s

Samma sak med 980TI överklockningspotentialen.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel_va:

Nvidia nä det gäller pålitliga drivers

Lustigt uttalande efter att det var några veckor sen dom fick dra tillbaka en release lite panikartat och det var ju inte första gången det hänt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andra94:

Problemet är att folk jämför dom i standardutförande , 390 är bara ett överklockat 290 ... Och sedan räknar de flesta bort de nästan 50% överklocken man kan få ut från bra eftermarknads 970´s

Samma sak med 980TI överklockningspotentialen.

Nja. Visst får du höga siffror på GPU core när du överklockar ett 970 men det betyder inte att det är snabbare än ett 1200MHz 290/390. 970 är väldigt avskalat och det går inte att jämföra antal MHz mellan korten.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Datavetare
Skrivet av chipw00t:

Nja. Visst får du höga siffror på GPU core när du överklockar ett 970 men det betyder inte att det är snabbare än ett 1200MHz 290/390. 970 är väldigt avskalat och det går inte att jämföra antal MHz mellan korten.

Skulle inte säga att 970 är avskalat, "front-end" hos Maxwell är långt mer avancerad än hos GCN vilket är orsaken till att Maxwell tenderar att prestera långt närmare sitt teoretiska max. Väldigt snarlik jämförelse är Xeon E7 v3 (Haswell) mot POWER8. POWER8 är en "bredare" design med högre teoretisk prestanda och nästan dubbla TDP, ändå presterar toppmodellerna av dessa snarlikt inom många områden och det mesta av förklaringen är att den förra är långt bättre på att i praktiken utnyttja de resurser som faktiskt finns i kretsen (även här handlar det om "front-end" samt cache-design, den är extremt väldesignad i Intels nuvarande CPUer).

I båda lägena är det definitivt möjligt att skapa program som kommer kunna nyttja den teoretiska fördelen i den andra kretsen. I POWER8 fallet kan man göra något som behöver massiv bandbredd mot RAM (den är typ dubbelt så hög i POWER), i GCN kan man i vissa spel dra upp inställningarna till en nivå där prestanda är helt shader-begränsat. Ett väldigt bra exempel på det senare är Rise of the Tomb Raider där 390 är snabbare än 970 när allt är på max, problemet är att FPS då hamnar på 30-40... Om man sänker till "high", vilket ser i stort sätt lika bra ut enligt artikeln (själv spelar jag detta spel på XboxOne och det ser lysande ut även där), så kliver 970 om 390X.

Och visst kan man inte jämföra frekvenser rakt av, men det som påpekades var dels att Maxwell-kort som säljs med eftermarknadskylare har till att börja med en "fabriksöverklockning" på 10-20 % (lite beroende på modell) och ovanpå det går det att överklocka en del till. När SweC testade Sapphire 390 strax innan jul så testade man också att överklocka, referens 970 är långsammare än ett Sapphire 390 (som är "fabriksöverklockat" 4 %) i de flesta fall i 2560x1440. När man överklockar båda modellerna till max är 970 snabbare i majoriteten av fallen, det i 2560x1440 (970 presterar relativt sett bättre i 1920x1080).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Nej @Yoshman. I testet du länkade angående 390 nitro blev det 5-5 i testerna mellan 970 och 390 i 1440p och då med en relativt medelmåttig OC på 390, samt att Crimson inte hade lanserats än.

I 1080p "stock" testerna så vann 390 i 7 av 3 test.

Vet inte hur du läser grafer egentligen.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel_va:

Både nvidia och amd har utvecklat dåliga drivers lite till och från. Några exempel:

Nvidia
http://www.destructoid.com/don-t-install-the-newest-nvidia-dr...
http://www.techspot.com/news/38131-nvidia-19675-gpu-driver-bu...
Har också fixats med senare drivrutiner.

Amd
http://www.digitaltrends.com/computing/amd-crimson-causing-fa...
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/3up8r2/amd_bug...
Folk som påstått att deras grafikkort brunnit upp på grund av en bugg i drivrutinen som gör att fläkten inte snurrar snabbare när den bör. Har dock fixats efteråt som du kan se i länken ovan.

Så, jag skulle säga att drivrutinen är en smaksak, för ärligt talat, jag har även ett 960 som körs i htpcn och fungerar utmärkt. Jag gillade nvidias ui betydligt mer innan amd släppte sin crimson driver. Nu ligger de jämt, skulle jag säga

Personligen skulle jag säga att 3d mark inte bevisar någonting då det är syntetiska tester. Jag litar mer på tester i riktiga spel.
Vad beträffar 390 vs 970 finns det redan några trådar som tar upp just detta och har gett bra jämförelser (vill minnas att jag har sett en bra råd här på sweclockers som du kan kolla upp). För övrigt brukar man väl välja det kort som passar ens ekonomi och krav oberoende av om det står amd eller nvidia på kretsen?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av chipw00t:

Nej @Yoshman. I testet du länkade angående 390 nitro blev det 5-5 i testerna mellan 970 och 390 i 1440p och då med en relativt medelmåttig OC på 390, samt att Crimson inte hade lanserats än.

I 1080p "stock" testerna så vann 390 i 7 av 3 test.

Vet inte hur du läser grafer egentligen.

Överklockad 970 "vinner" dessa mot överklockad 390 i 2560x1440

1. Dragon Age

2. The Witcher 3

3. Bioshock

4. Metro: Last Light Redux

5. Tomb Raider

6. Civilization: Beyon Earth

1920x1080 är Sapphires 390 som är "fabriksöverklockad" mot 970 referens, jämför du med 970-modeller som folk faktiskt köper har de eftermarknadskylare och är "fabriksöverklockade" betydligt mer än 4 % så kommer du få en annan "vinnare".

Men detta belyser åter igen det jag skrivit massor med gånger: skillnaden i prestanda mellan 970 och 390 är så minimal att saker som "fabriksöverklockning" och ren jämförelse av FPS leder till totalt olika "vinnare". Slutsatsen folk rimligen borde dra av detta är att prestanda är i praktiken identisk, vem som "vinner" är irrelevant då det handlar om minimala skillnader. Man måste använda andra saker än prestanda för att särskilja dessa två kort, personligen värderar jag en tyst dator extremt högt så för mig är "vinnaren" mellan dessa två kort självklar, gillar däremot skarp vad jag läst om Polaris så här långt och har genom åren haft betydligt fler ATI/AMD GPUer än Nvidia så är inte någon som alltid köper Nvidia.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

historiskt sätt så har Nvidias drivers varit MYCKET mer pålitliga.........sant eller falskt ???
Nvidia 9-serie klockar bättre en AMD R9-serie (värme, prestanda, energi åtgång)......sant eller falskt ???
Nvidia GTX 980 ti är det bästa kortet just nu på marknaden.......sant eller falskt ???

ja är definitivt ingen Nvidia fanboy...jag kör med den GPU som passar bäst för det jag gör (spel, andra 3D applikationer, etc)

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Det där med att Nvidia skulle haft stabilare drivrutiner än AMD/ATI är bara en skröna.
Har haft 50/50 av korten genom åren från båda hållen, och på senare tid i takt med framförallt mitt 970 så har det stundtals varit enorma problem med att få stabila drivers.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Adam West:

Det där med att Nvidia skulle haft stabilare drivrutiner än AMD/ATI är bara en skröna.
Har haft 50/50 av korten genom åren från båda hållen, och på senare tid i takt med framförallt mitt 970 så har det stundtals varit enorma problem med att få stabila drivers.

Får man fråga hur dessa problem manifesterar sig? Har då inte märk några som helst problem med MSI 970 på Win10, det trots att jag kör djävulens påfund: GeForce Experience (och installerar drivare därifrån). Systemet är i.o.f.s väldigt "städat" då jag inte använder det till något annat än spel, har t.ex. ingen mus/tangentbord till datorn utan kontrollerar den m.h.a. en XboxOne kontroller i Steam "big-picture" mode.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Varför säger och tror folk att AMD är så bra?
Enda anledningen jag finner är väl priset... och kanske hänger det ihop med livslängd och komponenter, drivrutiner m.m..... det kanske är därför de är lite billigare än Nvidia's eller?

Jag har gillat AMD en gång i tiden och lite mer idag men fortfarande så står jag på andra sidan ändå.... dels för att Nvidias produkter aldrig har pajat för mig och dels att jag gillar deras extra ögongodis som man får i vissa spel, PhysX, Gameworks m.m.

Tycker det är roligt att AMD växer till sig igen, de kan om de bara vill.

MVH