Permalänk
Medlem

Bocka aluminium med radie på 20mm?

Hej alla, det är så att jag håller på med att bygga ett eget datorchassi. Tanken är att det ska vara gjort i aluminium, och till vissa delar hade jag tänkt att böja aluminium skivor så att de får en radie på 20 mm. Problemet bara är att bockningsmaskinen här på skolan kan tydligen inte göra en 20mm radie, även om verkstadslärarn hade sagt det...
Så undrar därför om någon vet ett sätt man kan böja en aluminiumskiva 90 grader med en radie på 20mm? Vet att man skulle kunna bocka den flera gånger för hand, men problemet då är att det blir många fula märken. :/

Visa signatur

Världen bästa och högljudaste dator FTW!
Sapphire 7970 Vapor X - MSI Z77 G45 - Cooler Master GX 650W - Intel i5 3570k - 1 TB HDD - Cooler Master Storm Scout II -
2x8 GB Corsair Vengeance - Cooler Master 212 EVO

Permalänk
Medlem

Böj den runt ett rör med 20 mm radie. Vad för tjocklek på plåten använder du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Böj den runt ett rör med 20 mm radie. Vad för tjocklek på plåten använder du.

Plåten är 3 mm tjock och 290mm bred. Provade nyss det du sa och det skulle ju kunna funka. Dock så var biten jag provade på bara 30mm bred, så det lär förmodligen bli mycket tyngre med 290mm.

Visa signatur

Världen bästa och högljudaste dator FTW!
Sapphire 7970 Vapor X - MSI Z77 G45 - Cooler Master GX 650W - Intel i5 3570k - 1 TB HDD - Cooler Master Storm Scout II -
2x8 GB Corsair Vengeance - Cooler Master 212 EVO

Permalänk
Medlem

@ZyAnidE: hade den bara varit runt 1 mm så hade det inte varit några problem, 3 mm blir nog rätt så mycket jobbigare. Det mesta hänger väl på hur väl du får rör och plåt att sitta ihop , krävs i alla fall en tving i varje ända så att de inte glider ur linje med din böj.

Permalänk

@ZyAnidE: skaffa något rör som är 20mm svetsa på en metallplatta, lägg 2 klossar med mellanrum i mellan & lägg plåten på klossarna & pressa ner röret ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@ZyAnidE: skaffa något rör som är 20mm svetsa på en metallplatta, lägg 2 klossar med mellanrum i mellan & lägg plåten på klossarna & pressa ner röret ?

Det jobbiga med det är att det behövs väldigt mycket vikt. Tänkte prova med en kompis senare och se om det funkar

Visa signatur

Världen bästa och högljudaste dator FTW!
Sapphire 7970 Vapor X - MSI Z77 G45 - Cooler Master GX 650W - Intel i5 3570k - 1 TB HDD - Cooler Master Storm Scout II -
2x8 GB Corsair Vengeance - Cooler Master 212 EVO

Permalänk
Skrivet av ZyAnidE:

Det jobbiga med det är att det behövs väldigt mycket vikt. Tänkte prova med en kompis senare och se om det funkar

en bil väger ju en hel del.. eller skruva ihop en jigg och använd en domkraft ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@ZyAnidE: skaffa något rör som är 20mm svetsa på en metallplatta, lägg 2 klossar med mellanrum i mellan & lägg plåten på klossarna & pressa ner röret ?

Ett rör på 20 mm har en radie på 10...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Ett rör på 20 mm har en radie på 10...

okej 40mm stålrör borde ju vara ännu enklare få tag på ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

40mm är standardstorlek i Europa så det borde gå.

Men var inte vitsen att få 20mm diameter på utsidan? Då bör stången vara 40 - 2*tjocklek i diameter.
Jag skulle bocka en tunnare, mjukare plåt och använda 3mm endast för helt raka delar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

40mm är standardstorlek i Europa så det borde gå.

Men var inte vitsen att få 20mm diameter på utsidan? Då bör stången vara 40 - 2*tjocklek i diameter.
Jag skulle bocka en tunnare, mjukare plåt och använda 3mm endast för helt raka delar.

antennrör är väl 38mm ? fast dom brukar vara galvaniserade så blir lite krångligt fixa en jigg

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Som sagt, använd ett rör och bocka runt. De absolut enklaste dimensionerna att hitta är enligt DN-standard. DN25 har en diameter på 33.7mm vilket ger dig en ytterradie på nästan 20(19.85).

Visa signatur

Bara gammalt skräp...