Permalänk
Medlem

Radera temp filer

Jag har märkt att mitt utrymme minskat på min c disk så mycket på sista tiden, nu har jag så lite utrymme ledigt att datorn laggar som bara den när den vart på ett tag. Har bara ca 1.5 gb ledigt på min ssd disk så segt går det till slut. Körde diskrensning och kollade hur mycket jag kunnde frigöra och då till min förvåning så det mesta hela 52 gb fanns att frigöra på Temporära filer och Temporära internet filer 222mb. Törs jag radera dom där 52 gb temp filerna, antar det är i systemet endast. Vill ju att datorn skall starta som vanligt efter det där och inget strul.

En till sak, ser knappen Rensa systemfiler under den här diskrensningslistan, när var hur skall jag använda den är det nånting också man skall använda eller?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Temp filer är just det som de säger, temporära, de är saker som sparats ner till hårddisken för snabbare surf och vid installationer m.m. det är bara att rensa.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Bara till att rensa. Men håll ett öga, kan häda igen om det är något som buggar eller liknande

Permalänk
Medlem

Men vad gör den där knappen Rensa systemfiler? Menar det finns ju i listan redan temporära filer 53 gb, finns det mer att rensa på den där knappen?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Men vad gör den där knappen Rensa systemfiler? Menar det finns ju i listan redan temporära filer 53 gb, finns det mer att rensa på den där knappen?

Med rensa systemfiler kan man tex ta bort systemåterställningspunkter, den tar inte bort viktiga filer som krävs för att windows ska fungera..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Om man trycker på knappen vidgar den sökområdet. Systemfiler brukar vara om man har windows.old mapp, windows update bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Har bara ca 1.5 gb ledigt på min ssd disk så segt går det till slut.

Stackars SSD... dens WA måste vara genom taket. Du får nog fixa detta ASAP, annars sluter du ut disken fort som F.
I värsta fall kan du nå så illa som 10x i WA, vilket kort sagt innebär att du sliter ut din disk mellan 5-10 gånger fortare än normalt (SSDer har normalt 1-1,5WA idag om de används rätt).

Som folk sagt ovan... temporära filer, ta bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Stackars SSD... dens WA måste vara genom taket. Du får nog fixa detta ASAP, annars sluter du ut disken fort som F.
I värsta fall kan du nå så illa som 10x i WA, vilket kort sagt innebär att du sliter ut din disk mellan 5-10 gånger fortare än normalt (SSDer har normalt 1-1,5WA idag om de används rätt).

Som folk sagt ovan... temporära filer, ta bort.

Japp dom e raderade nu fick tillbaka 53 gb men inte bara på C enheten utan även på utspridda på dom andra också. Men nu har jag 12.8 gb ledigt av 111 gb, hmmm det är säkerligen lite för lite det också. Men som tur är har jag en ny Samsung ssd 256 gb istället för jag har för lite utrymme tycker jag. Och den är snabbare skall vara än den som sitter i nu som är en Kingston 120 gb.

Visa signatur

Fear