Permalänk
Medlem

Letar tyst mekaniskt tangentbord!

Halloo Sweclockers!

Letar i skrivande stund efter ett mekaniskt tangentbord! Jag vill inte längre köra med ett vanligt och ligga ett steg bakom i gaming :-D!

Budgeten är oviktig men jag hade föredragit om det kunde vara så tyst som möjligt! Läst om O-ringar bland annat som tillbehör som eventuellt skulle hjälpa, har dock ingen vidare erfaranhet av detta eller mekaniska tangentbord egentligen! Brorsan rekommenderar Ducky pga dess kvalité, men jag tycker hans låter störande mycket, lite av ett dilemma här..

Läst om Corsair Strafe RGB Silent, kan det vara ett alternativ? Eventuellt med O-rings också?

Ett problem är dock att polarna klagar på ljudet från mitt nuvarande tangentbord (ej mekaniskt ) men då min Samson USB mick ligger precis framför vid foten av skärmen. Så hade hoppats på att hitta en bra mekanisk lösning samt/eventuellt byta ut micken (Blue Microphone Yeti??) och om det finns möjligt att mounta på skärmen eller i luften på något vänster för att skapa utrymme ifrån tangentbordet. Alltså så knapparns hörs mindre genom Skype eller andra liknande program.

Tacksam för alla svar och rekommendationer av både tangentbord & - eller mikrofonlösningar!

Med vänlig hälsning,
Daniel

Permalänk
Medlem

Cherry MX Silent ska ju vara tysta, har dock ej provat dom själv. Corsair verkar ha ensamrätt på dem.

Permalänk
Medlem

Corsair har ensamrätt på MX silent i sex månader.
När de nu var MX släppte de.
Sen är väl de där Mathias kända för att vara tysta-ish... Men inte så vackra tastatur imo...

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Jag testade mekaniskt men gick tillbaka till Rubberdome då det var helt enkelt för högljudd med mekaniskt. Om nu MX silent röda switchar med kanske O-rubberrings dessutom som extra dämpning skulle vara betydligt tystare än vanliga MX Brown så kanske är det värt att testa pånytt. Dock hade jag ett Corsair men gillade det inte pga knapparna kändes en aning för höga, får väl vänta på andra tillverkare att de får släppa MX silent varianter. Dessutom konstaterade jag att även Brown som visserligen känns som en bra som en kompromiss mellan skrivande och spelande så även dem tycktes vara en aning långsammare än Rubberdome keyboard knappar, märktes iallafall i Unreal Tournament med t.ex. double-tapping för att dodge'a, fick göra det aningen långsammare när jag testade med mekaniskt så borde väl därför köra på röda switchar istället.

Inte är väl höjden på knapparna exakt lika högt på alla mekaniska tangentbord? Vissa har väl mera nedsänkta knappar än andra? Jag gillar sådär medelhöga knappar själv.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag testade mekaniskt men gick tillbaka till Rubberdome då det var helt enkelt för högljudd med mekaniskt. Om nu MX silent röda switchar med kanske O-rubberrings dessutom som extra dämpning skulle vara betydligt tystare än vanliga MX Brown så kanske är det värt att testa pånytt. Dock hade jag ett Corsair men gillade det inte pga knapparna kändes en aning för höga, får väl vänta på andra tillverkare att de får släppa MX silent varianter. Dessutom konstaterade jag att även Brown som visserligen känns som en bra som en kompromiss mellan skrivande och spelande så även dem tycktes vara en aning långsammare än Rubberdome keyboard knappar, märktes iallafall i Unreal Tournament med t.ex. double-tapping för att dodge'a, fick göra det aningen långsammare när jag testade med mekaniskt så borde väl därför köra på röda switchar istället.

Inte är väl höjden på knapparna exakt lika högt på alla mekaniska tangentbord? Vissa har väl mera nedsänkta knappar än andra? Jag gillar sådär medelhöga knappar själv.

De aldra flesta mekansika tangentborden är ungefär lika höga, just för att de är mekaniska och mekaniken tar plats!
Visst där finns säkert de som kan få ner de några millimeter lägre just att de försöker men jag skulle generellt säga att höjden oftare beror på profilen av knappar (keycaps) som sitter på. Söker du efter tex granite keycaps, tror de är så kallad DSA profil, kan du se att de är helt platta på alla rader, detta ger åtminstånne känslan av att tangetbordet är lågt. De flesta andra profiler har olika höjd på de olika raderna för att de ska bli en bätte kännsla att skriva på då man håller handen centrerad av bordet och därför rör tangenterna olika i höjdled.

Men där finns som sagt några undantag där jag sett låga mekaniska tangentbord men då tror jag de kör några egna switchar som inte hör till något av de stora företagen.
Jag vet inte vad det är med "höjden" på mekaniska tangetbord folk känner är ett problem. Lägg dit ett handledsstöd, som man borde ha oavsett för ergonomiska anledningar, så ligger de helt perfekt.

Tillbaka till TS fråga så skulle jag säga att tyst är rätt personligt, man reagerar så väldigt olika på ljud. Jag har bla en bräda med Cherry MX red med O-ringar för kortar slaglängd samt dämpning. Jag tycker de är väldigt tyst och jag är rätt säker på att alla MX switchar utom de som är "clicky" kommer låta ungefär lika lite med den modden. Utan O-ringar låter det mer OM man bottnar tangenten, vilket kan vara rätt lätt på lätta tangenter som MX red, blue, brown. Den taktila feedbacken som finns bla i MX blue / brown är menad att ge dig en kännsla när tangenten är aktiverad så du kan sluta trycka ner den onödigt långt. Då försvinner även mycket av oljudet.
Men bara för att där finns taktile feedback betyder det inte att du automatiskt kommer sluta att bottna tangenter, specielt inte på lätta switcharna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Halloo Sweclockers!

Letar i skrivande stund efter ett mekaniskt tangentbord! Jag vill inte längre köra med ett vanligt och ligga ett steg bakom i gaming :-D!

Budgeten är oviktig men jag hade föredragit om det kunde vara så tyst som möjligt! Läst om O-ringar bland annat som tillbehör som eventuellt skulle hjälpa, har dock ingen vidare erfaranhet av detta eller mekaniska tangentbord egentligen! Brorsan rekommenderar Ducky pga dess kvalité, men jag tycker hans låter störande mycket, lite av ett dilemma här..

Läst om Corsair Strafe RGB Silent, kan det vara ett alternativ? Eventuellt med O-rings också?

Ett problem är dock att polarna klagar på ljudet från mitt nuvarande tangentbord (ej mekaniskt ) men då min Samson USB mick ligger precis framför vid foten av skärmen. Så hade hoppats på att hitta en bra mekanisk lösning samt/eventuellt byta ut micken (Blue Microphone Yeti??) och om det finns möjligt att mounta på skärmen eller i luften på något vänster för att skapa utrymme ifrån tangentbordet. Alltså så knapparns hörs mindre genom Skype eller andra liknande program.

Tacksam för alla svar och rekommendationer av både tangentbord & - eller mikrofonlösningar!

Med vänlig hälsning,
Daniel

Jag tror du först ska byta plats på din mick innan du gör något annat. Om den ligger precis vid tangentbordet kommer den givetvis plocka upp mycket av ljudet. Du kan inte fästa den åvanpå skärmen eller något? Du kan göra något enkelt med dubbelhäftandentejp.
Räcker inte det rekommenderas helt klart att börja med headset istället. Det är så enkelt som att de ljudet som oväsnas mest, relativ ljudnivå vid mic, kommer låta mest hos dina polare. Genom att få micken väldigt nära munnen kommer den relativa ljudnivån från din mum långt överväga tangentbordet.

Bara en snabb reality check också, byte av tangentbord gör dig inte till en bättre gamer. Det kommer troligen ge en bättre skriv / spel upplevelse men inte mer än så.

Permalänk
Medlem

Tack för rekommendation om DSA keycaps... tycks vara det som jag behöver då jag gillat rubberdome keyboards som kör med ungefär samma utforming. Sen är väl frågan vart man får tag på nordiska såna keycap set.

Gällande handledsstöd / knapphöjden så har jag testat på detta men jag föredrar personligen en sån ställning att jag lutar armen på stolens armstöd samt har bordet ställt i en sån höjd att handflatan lutar mot bordskanten + keyboarden liggandes mot kanten av bordet för detta ger optimal stabilitet, det känns inte lika stabilt när jag bara har wristen liggandes på handledsstödet. Märkväl jag har väldigt lindrig symptom av "Essential tremor" (okontrollerade skakningar i händerna vid aktivering av musklerna t.ex. lyfta en helfull kaffekopp kan vara problematiskt med en hand och emotionell stress osv påverkar oxå) och denna ställning då jag får luta handflatan mot bordskanten ger en betydligt ökande känsla av stabilitet vilket gör att jag kan mera exakt röra mig runt i spel som Unreal Tournament där man ska kunna väldigt exakt dodgea runt banorna i rätt riktning och osv. Med Corsair Vengeance K70 kändes det som det blev en aning för högt, speciellt då man skulle komma åt siffer eller F1 knapparna, 1-2 mm skillnad i knapphöjden kan ge stor skillnad i känsla redan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk

Köpte för inte så länge sen en Corsair STRAFE med Cherry MX Silent. Upplever brytarna som väldigt tysta i jämförelse med Cherry MX Red som jag hade tidigare i en Qpad MK 85.

Skulle väl ändå inte säga att de är "helt" tysta men duger för mig! Lite väl dyrt är tangentbordet däremot kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tack för rekommendation om DSA keycaps... tycks vara det som jag behöver då jag gillat rubberdome keyboards som kör med ungefär samma utforming. Sen är väl frågan vart man får tag på nordiska såna keycap set.

http://i.imgur.com/yYDiWHg.jpg

Gällande handledsstöd / knapphöjden så har jag testat på detta men jag föredrar personligen en sån ställning att jag lutar armen på stolens armstöd samt har bordet ställt i en sån höjd att handflatan lutar mot bordskanten + keyboarden liggandes mot kanten av bordet för detta ger optimal stabilitet, det känns inte lika stabilt när jag bara har wristen liggandes på handledsstödet. Märkväl jag har väldigt lindrig symptom av "Essential tremor" (okontrollerade skakningar i händerna vid aktivering av musklerna t.ex. lyfta en helfull kaffekopp kan vara problematiskt med en hand och emotionell stress osv påverkar oxå) och denna ställning då jag får luta handflatan mot bordskanten ger en betydligt ökande känsla av stabilitet vilket gör att jag kan mera exakt röra mig runt i spel som Unreal Tournament där man ska kunna väldigt exakt dodgea runt banorna i rätt riktning och osv. Med Corsair Vengeance K70 kändes det som det blev en aning för högt, speciellt då man skulle komma åt siffer eller F1 knapparna, 1-2 mm skillnad i knapphöjden kan ge stor skillnad i känsla redan.

Ska du köpa ett komplett standard DSA keycaps set, ska du inte bl.a köpa något t-bord från corsair, då deras botten rad, inte har standard mått på botten rad tangenterna, så ett standard (typ ett DSA set) keycaps set nedre botten rad kommer inte att passa, bl.a Spacebaren som har standard måttet 1x6.25 vilket corsairs t-bord inte inte har, corsair har 1x6.5.

Tror inte att du kan få tag på ISO/Nordic DSA sets, i alla fall inte i sverige.

Finns några DSA sets här men i ANSI layout, ibland kan finnas köp extra ISO/Nordic sets men för det mesta är det ISO/UK, har inte kollat DSA seten här så vet inte om det finns några ISO/Nordic "köp extra" sets.
http://pimpmykeyboard.com/keysets/

Om du kollar i länken, ser du att Ducky, Das, WASD, Deck + några till har en standard botten rad (Ctrl, Win, Alt, FN/Menu å Spacebaren, samma mått på ISO/ANSI) jämför med bl.a corsair strafe/RGB, k70 ser du skillnaden.

http://www.maxkeyboard.com/mechanical-keycap-layout-and-size-...

En dålig bild på mitt ANSI DSA Galaxy Class set (Massdrop):

Spacebaren är Duckys.

Tillägg i text.
Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Ingen som har några konkreta rekommendationer till tangentbord? Eller bör man vänta tills cherry silent släpps till alla märken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Ingen som har några konkreta rekommendationer till tangentbord? Eller bör man vänta tills cherry silent släpps till alla märken?

Skickades från m.sweclockers.com

Har ett Topre Realforce med Type-S brytare. Det är väldigt tyst och klart bland de skönaste mekaniska tangentbord jag har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Söker du efter tex granite keycaps, tror de är så kallad DSA profil, kan du se att de är helt platta på alla rader, detta ger åtminstånne känslan av att tangetbordet är lågt.

DSA-profil är egentligen lika höga som de lägsta tangenterna på ett vanligt tangentbord: ASDF-raden.

De lägsta tangenterna för Cherry MX-brytare finns på Cherry's egna tangentbord, och framför allt på två varianter i "MX-Board" - serien. De är bara ca 1.2 mm eller så lägre än andra tillverkare, men Cherry har också lite tricks för att få dem att se lägre ut. De fanns att testa på Dustin Expo i Sthlm i lördags.

De tystaste o-moddade Cherry MX-tangentbord jag testat var ett äldre Ducky och ett Xtrfy. Men då har jag inte testat MX Silent-brytarna än.
Det mest högljudda jag testat är ett som jag byggt själv -- jag tror att jag monterat plattan för tajt.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Inaktiv

Mina tystast tangentbord är ju helt klart Topre-brädorna (-s). Och personligen är det mina favvo-switchar (men det är högst personligt, och det är bara man själv som kan bestämma vad man själv tycker!). (Har Cherry MX, blå, brun, röd, clear, grön, svart och Gateron brun, röd, svart och Topre brädor)

Men Topre bräda med uppsläppsdämpning och smorda stabilisatorer är svårt att slå i tysthet: enlig min åsikt. Men jag har inte testat/hört Cherry-silent (hmm: får nog köpa en sådan )

Instegsmodellen på topre kan väl anses vara CM Novatouch (men då krävs det lite moddning a la strykjärn och smörjning av stabilisatorer och utbyte av tangenterna: då skräpet som sitter på är...skräp) eller så går du direkt på Topre-s. Fördel Novatouch är att Cherry MX-caps passar, det gör det inte på Topre-s (å andra sidan är Topres Stock-caps väldigt bra).

Ang. lågprofil så är ju DSA 0,291"(7,4mm) och G20 är 0,180"(4,6mm)

Standard-rad på nedersta raden (7*1,25U och 6,25U SP) spar dig rejält med pengar och ger dig fler möjligheter när du fastnar i t-bords träsket (undvik också brädor med "off-center-stem Caps-Lock").

Kan du med att "konvertera" till ANSI-layout så ger det också fler möjligheter och spar dig pengar i långa loppet.

Kan du med "60%" så tycker jag att "Pok3r" ger dig väldigt mycket för pengarna: Alu-chassi, PBT-caps (ISO om du vill) och hyfsat enkelt att modda till bakgrundsbelyst (Eller köp med bakgrundsbelysning direkt: personligen har jag alltid det avstängt: men jag gillar att man har möjligheten att tända upp )

glömde bort Cherry Silent
Permalänk
Medlem

Razer Blackwidow verkade vara rätt skönt och tyst, kolla upp deras oranga brytare.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av omnia:

När de nu var MX släppte de.
Sen är väl de där Mathias kända för att vara tysta-ish... Men inte så vackra tastatur imo...

Ja, dom är helt klart tystare än de "vanliga". Mitt Silent tangentbord låter helt klart mindre än mitt med MX Brown (K70). Dock gillar jag mer att skriva på det senare men det är så klart högst personligt. Att dessutom driva kollegan mitt emot till vansinne är ju värt en hel del bara det

Permalänk
Skrivet av omnia:

Corsair Strafe med mx silent släpptes väl i oktober förra året om jag inte är fel ute. Då borde andra tillverkare snart kunna producera i mx silent när den ensamrätten går ut, menar du?
Hade varit skönt att ha silent som alternativ till mina mx browns, men tvärvägrar att köpa Corsair Strafe för att det har en så förbannat ful design. :/

Visa signatur

Define R4 - i7 4930K - NH U9B - GTX 780 - P9X79 - RM 750W - 16GB 1600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av nuggets232:

Corsair Strafe med mx silent släpptes väl i oktober förra året om jag inte är fel ute. Då borde andra tillverkare snart kunna producera i mx silent när den ensamrätten går ut, menar du?
Hade varit skönt att ha silent som alternativ till mina mx browns, men tvärvägrar att köpa Corsair Strafe för att det har en så förbannat ful design. :/

Precis, som jag har fattat det iallfall. Sa det borde narma sig nu. Inte heller varit pa Corsairs design tag..
Ar riktigt nojd med mitt CM Storm TKL /Brown dock. Aven om jag inte agt andra mekaniska tangentbord tidigare...

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

bytte just från röda med o-ring til bruna med o-ring, och de bruna tycker jag personligen är tystare även om de har ett litet Klickande ljud när man trycker ned dem. kanske är för att jag faktiskt känner när man trycker ned tangenten så jag inte slår den i botten varje gång men jag sitter med öppna lurar så hör allt ljud väldigt bra även när jag spelar.

kan rekommendera att gå och testa bruna brytare för att se om de faller dig i smaken. tror att Logitech G710+ har o-ringar redan monterade på det tangentbordet så kan ju vara värt att känna på det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: välj mx silent med o ringar eller utan dom är sjukt tysta även utan