Permalänk
Medlem

Nu har jag inte riktigt kollat på vad andra har skrivit, men vissa delar ser lite slösaktiga ut.

Skärm: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3235704, Du sparar 12k
GPU: rekommenderar 2x Fury X eller liknande
SSD/HDD: Evo är halva priset mot Pro. 6 TB hdds -> 2x 3 TB

osv osv, men framförallt skulle jag skaffat en vettig HiFi-anläggning för 10-15k. Tror det kommer ge dig en mycket bättre upplevelse än vad 10 extra fps, ett bakbelyst tangentbord etc etc kan

Permalänk
Medlem

För 50k är det tjänstefel att inte rekommendera denna;

https://www.inet.se/produkt/4305126/samsung-950-series-pro-51...

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av improwise:

Hur är det med CPU och SLI/CrossFire, har X99 en fördel mot Skylake där?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Går det att vara lite mer detaljerad? Minns något om at X99 skulle ha fler PCI-e lanes men vad det får för praktisk betydelse jämfört med en Skylake CPU har jag svårare att bedöma, snackar vi 1% skillnad eller 50% typ

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av improwise:

Går det att vara lite mer detaljerad? Minns något om at X99 skulle ha fler PCI-e lanes men vad det får för praktisk betydelse jämfört med en Skylake CPU har jag svårare att bedöma, snackar vi 1% skillnad eller 50% typ

Du har 2 mer cores + mer PCI lanes om du vill ha mer saker tex annat i PCI slottar.

Sen handlar det ju om upplösning + settings + spel + vilken CPU med vilka GPUs.

CPU flaskar ju fortare vid starkare GPUs.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du har 2 mer cores + mer PCI lanes om du vill ha mer saker tex annat i PCI slottar.

Sen handlar det ju om upplösning + settings + spel + vilken CPU med vilka GPUs.

CPU flaskar ju fortare vid starkare GPUs.

Säg så här, är det värt eller tom givet att man ska satsa på en X99 idag om man vill köra SLI/CrossFire istället för en Skylake?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Säg så här, är det värt eller tom givet att man ska satsa på en X99 idag om man vill köra SLI/CrossFire istället för en Skylake?

Ska du klocka processorn?

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem

Om inte så ger ju en 6700K ett bättre resultat i spel direkt ur lådan

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar starkt att du dessutom har VR i baktanke. Ska du spendera 50k och är intresserad av VR bör du verkligen tänka på att göra en starkt VR-redo dator!

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av REPTiL3:

Ska du klocka processorn?

Nä, tror inte jag har orken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Jag rekommenderar starkt att du dessutom har VR i baktanke. Ska du spendera 50k och är intresserad av VR bör du verkligen tänka på att göra en starkt VR-redo dator!

Men innebär det inte i praktiken att satsa på mkt GPU kraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Men innebär det inte i praktiken att satsa på mkt GPU kraft?

Förmodligen. Jag har faktiskt ingen aning :D.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Med en budget på 50k, är x99 fan ett måste!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Hoppas du är medveten om att skärmarna du har valt må vara bra men dom har en hel del problem med blb, döda pixlar o annat. Finns ett flertal trådar om det och även en hel del recensioner på prisjakt. Kan vara bra o läsa på om dom.
Asus kvalitéskontroll är under all kritik.

Problemet är bara att det ända alternativet Acer i samma prestandaklass inte verkar vara ett dugg bättre.

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9298031/

där har du ett tips, så skulle jag nog byggt för 50k:D

sen är ju lite fläktar plus windows o lite inte helt fel

Permalänk
Medlem

Ska du köra på out of the box-hastigheten på allt så skulle jag säga att Skylake och Fury X är vad du ska köra på.
X99 är bättre om du överklockar, då bashastigheten är relativt låg, men dom klockar fort upp till riktigt bra hastigheter.
Fury X spöar upp GTX 980 Ti i bashastigheten, speciellt i högre upplösning, men 980 Ti klockar som en best i jämförelse med Fury X, så du skulle tjäna prestanda på att köra 980 Ti överklockat.

Har du verkligen ingen ork så att säga så gå på Skylake och Fury X. Men det är nog värt det att gå X99 och GTX 980 Ti tycker jag.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av aquilla:

Nu har jag inte riktigt kollat på vad andra har skrivit, men vissa delar ser lite slösaktiga ut.

Skärm: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3235704, Du sparar 12k
GPU: rekommenderar 2x Fury X eller liknande
SSD/HDD: Evo är halva priset mot Pro. 6 TB hdds -> 2x 3 TB

osv osv, men framförallt skulle jag skaffat en vettig HiFi-anläggning för 10-15k. Tror det kommer ge dig en mycket bättre upplevelse än vad 10 extra fps, ett bakbelyst tangentbord etc etc kan

Du missade att länka till skärmen.
Fury x är inte mycket billigare än 980ti och jag är skeptisk till både amd och ati.. Känns som det racklat de senaste 20 åren. Fördelen är ju priset på skärmarna.

SSDn valde jag pga grym prestanda. (upp till 2500MB/s) och 6 TB disk är egentligen till servern som bara har plats för en disk till..

Surroundsystemet borde väl duga till lite explosioner och motorljud hoppas jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

Med en budget på 50k, är x99 fan ett måste!

Jag kollade lite snabbt i går natt på det och det verkar ju klart intressant! Dock verkar man "behöva" klocka upp professorn. Minnesbandbredden var väl också högre på x99?

Låt säga att jag väljer en i7 5820k. Vilket moderkort och ram är bra då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

Ska du köra på out of the box-hastigheten på allt så skulle jag säga att Skylake och Fury X är vad du ska köra på.
X99 är bättre om du överklockar, då bashastigheten är relativt låg, men dom klockar fort upp till riktigt bra hastigheter.
Fury X spöar upp GTX 980 Ti i bashastigheten, speciellt i högre upplösning, men 980 Ti klockar som en best i jämförelse med Fury X, så du skulle tjäna prestanda på att köra 980 Ti överklockat.

Har du verkligen ingen ork så att säga så gå på Skylake och Fury X. Men det är nog värt det att gå X99 och GTX 980 Ti tycker jag.

Fast hur är det om man köper 980Ti som redan är överklockade, finns väl en hel del kort som är det från start? Inte så att jag eg har något emot överklockning som sådant men har inte riktigt tiden att göra det, speciellt om det innebär ökad risk för problem, krascher och liknande. Speltiden är nog begränsad ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast hur är det om man köper 980Ti som redan är överklockade, finns väl en hel del kort som är det från start? Inte så att jag eg har något emot överklockning som sådant men har inte riktigt tiden att göra det, speciellt om det innebär ökad risk för problem, krascher och liknande. Speltiden är nog begränsad ändå

Man brukar kunna ställa in en relativt säker överklockning om man bara kollar runt lite på forum vad folk ställt in och ställa lite under det för att få en skön prestandaskjuts.
Ja, det finns många fabriksöverklockade kort, men dom brukar vara custom PCB med flera strömfaser för att dom lätt ska gå att överklocka. Nästan alla kort går att pumpa upp mer, även om dom redan är klockade. 980 Ti är en best på överklockning. Köper man dessutom en med bra kylning så får man extra överklockning genom GPU boost. Fast AMD är rätt duktiga på att släppa ganska okej kort som bara blir bättre och bättre med tiden.

Jag tror att du blir nöjd vad du än köper, men jag tror att 980 Ti är lättare att ha att göra med. Se bara till att du tittar upp ett med bra kylare. Har ett som låter som en lövblåsare och går relativt varmt. Presterar ju, men inte vad jag förväntat mig av kortet. Det ska ändå under vatten så.
Personligen skulle jag gått med Fury X, mest för att jag gillar AMDs marknadsspelstil mer än Nvidias, plus att AMD presterar bättre i högre upplösningar. Men kör på det som känns bäst för dig.

Visa signatur

GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

Man brukar kunna ställa in en relativt säker överklockning om man bara kollar runt lite på forum vad folk ställt in och ställa lite under det för att få en skön prestandaskjuts.
Ja, det finns många fabriksöverklockade kort, men dom brukar vara custom PCB med flera strömfaser för att dom lätt ska gå att överklocka. Nästan alla kort går att pumpa upp mer, även om dom redan är klockade. 980 Ti är en best på överklockning. Köper man dessutom en med bra kylning så får man extra överklockning genom GPU boost. Fast AMD är rätt duktiga på att släppa ganska okej kort som bara blir bättre och bättre med tiden.

Jag tror att du blir nöjd vad du än köper, men jag tror att 980 Ti är lättare att ha att göra med. Se bara till att du tittar upp ett med bra kylare. Har ett som låter som en lövblåsare och går relativt varmt. Presterar ju, men inte vad jag förväntat mig av kortet. Det ska ändå under vatten så.
Personligen skulle jag gått med Fury X, mest för att jag gillar AMDs marknadsspelstil mer än Nvidias, plus att AMD presterar bättre i högre upplösningar. Men kör på det som känns bäst för dig.

Jag har personligen lite svårare för AMDs programvara än nVidias vilket är skälet att jag lutar åt grönt. Men överklockning i all ära men rätt snabbt finns ju ändå något som är nyare och bättre ändå, name of the game

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonad:

2560x1440 delat med 2 => 1280*720 vilket är en standardupplösning som man kanske kan leva med i spel?

3 skärmar med 1280*720*3 är 75% av antalet pixlar på en (2560*1440 skärm. Då borde väl åtminstone bilspelen flyta på bra? Eller blir det andra effekter på prestandan när man kör 3 skärmar så man inte kan räkna på det sättet?

Alla andra spel kan jag tänka mig att köra på endast en skärm..

du kan ju driva en https://www.inet.se/produkt/2341196/benq-35-xr3501-curved#spe... med 980 Ti utan problem om du vill testa en sådan här skärm så slipper du jobbiga svarta kanter.

https://www.youtube.com/watch?v=1W9q3ZZdAqo

Razer headsetet du valt har jag också och det är otroligt dåligt ljud.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag har personligen lite svårare för AMDs programvara än nVidias vilket är skälet att jag lutar åt grönt. Men överklockning i all ära men rätt snabbt finns ju ändå något som är nyare och bättre ändå, name of the game

Inget fel med det. Dissa dom inte för hårt bara, för dom har gjort bättre på drivrutinsfronten än Nvidia den senaste korta tiden.
Vad jag vet så är det Gigabyte, EVGA och MSI man ska gå för när det gäller 980Ti. Kortet jag har som låter mycket är ett EVGA SC+ ACX 2.0+, vilket kan vara måndagsex eller bara kylaren, vet faktiskt inte. Köper du dom lite fetare versionerna av någon av dom tillverkarna så bör du inte ha några problem, men kolla några reviews. Ett säkert kort kan ju vara EVGAs hybridkort, som kyler kärnan med vatten och VRMer med luft. Där bör det gå tyst och kallt som tusan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

Inget fel med det. Dissa dom inte för hårt bara, för dom har gjort bättre på drivrutinsfronten än Nvidia den senaste korta tiden.
Vad jag vet så är det Gigabyte, EVGA och MSI man ska gå för när det gäller 980Ti. Kortet jag har som låter mycket är ett EVGA SC+ ACX 2.0+, vilket kan vara måndagsex eller bara kylaren, vet faktiskt inte. Köper du dom lite fetare versionerna av någon av dom tillverkarna så bör du inte ha några problem, men kolla några reviews. Ett säkert kort kan ju vara EVGAs hybridkort, som kyler kärnan med vatten och VRMer med luft. Där bör det gå tyst och kallt som tusan.

Är det EVGAs hybridkort som SweClockers testade och som väl än så länge är det tystaste och svalaste 980Ti kortet? Nackdelen med överklockning är väl att jag förmodar att den drar mer energi och att temperaturen då stiger och även ljudnivån då, men förmodar att det är rätt marginellt.

EVGA har som bekant en rätt intressant trade up policy så här i Pascal-tider, någon mer GPU tillverkare som har något liknande? Någon som hunnit mest att testa den och se vad den verkligen innebär i pratkiken?

(Börjar kanske komma lite från ämnet men förmodar att TS likt mig är intresserad av frågeställningen)

Edit:
Lite oroväckande om du säger att ditt EVGA SC+ ACX 2.0+ låter mkt för det är väl det 980Ti kort som enligt SweClockers tester ska vara det tystaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är det EVGAs hybridkort som SweClockers testade och som väl än så länge är det tystaste och svalaste 980Ti kortet? Nackdelen med överklockning är väl att jag förmodar att den drar mer energi och att temperaturen då stiger och även ljudnivån då, men förmodar att det är rätt marginellt.

EVGA har som bekant en rätt intressant trade up policy så här i Pascal-tider, någon mer GPU tillverkare som har något liknande? Någon som hunnit mest att testa den och se vad den verkligen innebär i pratkiken?

(Börjar kanske komma lite från ämnet men förmodar att TS likt mig är intresserad av frågeställningen)

Edit:
Lite oroväckande om du säger att ditt EVGA SC+ ACX 2.0+ låter mkt för det är väl det 980Ti kort som enligt SweClockers tester ska vara det tystaste?

Jo, det är förmodligen fel på kylaren. Det har coilwhine också. Men det ska under vatten snart, så det är inga större problem. Det var köpt som begagnat här på marknaden, så hoppades väl inte på ett änglakort.

Det är nog det enklaste kortet att få kallt och tyst, eftersom att kylaren kommer som AIO. Annars har du ju deras hydro-modell, som jag har för mig inte kommer med AIO utan är till för custom loop. Känner inte till någon annan hybrid så här på rak arm.

När du överklockar så behöver du inte röra volten om du vill att den ska hålla sig kall. Det brukar gå att få upp den riktigt högt utan att ens pilla på volten. En stor fördel med att den går kallt även överklockad och i full load är att GPU boost hjälper till ännu mer.
Jag har inte koll på exakta siffror, men jag tror att 980Ti boostar så högt som möjligt när det är kallt, sen så klockar det ner sig i inkrement av 12Mhz när kortet går över 60°C eller så. Så två kort som klockar lika högt kan ha helt olika prestanda bara på grund av kylningen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Min erfarenhet säger att de som klagar på SLI oftast är de som aldrig testat det själva.
Visst finns det spel där SLI stödet är obefintligt eller dåligt, men i de flesta icke indiespel funkar det ypperligt.

Jag har haft dubbla grafikkort 2ggr i mitt liv..varje gång så lovar jag mig själv att aldrig mera ha det..bara strul med dual GPU's...

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonad:

Fury x är inte mycket billigare än 980ti och jag är skeptisk till både amd och ati.. Känns som det racklat de senaste 20 åren.

Haha bs.. eller så har du haft en sned verklighetsuppfattning de senaste 20 åren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av REPTiL3:

Haha bs.. eller så har du haft en sned verklighetsuppfattning de senaste 20 åren.

Med den där dryga kommentaren antar jag att du inte har någon aning om vad du pratar om.

På 386-tiden var amd liksom Cyrix under performers, speciellt på flyttal.

På 486-tiden hade amd lite snabbare processorer i slutet, upp emot 120 eller 133MHz, men de hade svårt att hänga med i pentium-eran. Flyttal var de svaga på. Stabiliteten var det väl lite si och så med, mest pga vias chipset.

K6an kommer jag inte ihåg om den var vassare än p2an vid start men k6-3 var populära. Vias chipset hade en del dåliga rykten även då.

När Athlon kom så var den överlägsen intel (p3?). Via gjorde fortfarande buggiga chipset, speciellt 686b jävlades om man överförde data från två diskar på olika ide-kanaler samtidigt som något ljud spelades upp om man hade ett sb live.

AMD har under större delen av sin existens ansetts vara lite lägre kvalitet och prestanda än intel. Det tog många år innan de stora datortillverkarna började använda amd i sina produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonad:

Med den där dryga kommentaren antar jag att du inte har någon aning om vad du pratar om.

På 486-tiden hade amd lite snabbare processorer i slutet, upp emot 120 eller 133MHz, men de hade svårt att hänga med i pentium-eran. Flyttal var de svaga på. Stabiliteten var det väl lite si och så med, mest pga vias chipset.

K6an kommer jag inte ihåg om den var vassare än p2an vid start men k6-3 var populära. Vias chipset hade en del dåliga rykten även då.

När Athlon kom så var den överlägsen intel (p3?). Via gjorde fortfarande buggiga chipset, speciellt 686b jävlades om man överförde data från två diskar på olika ide-kanaler samtidigt som något ljud spelades upp om man hade ett sb live.

AMD har under större delen av sin existens ansetts vara lite lägre kvalitet och prestanda än intel. Det tog många år innan de stora datortillverkarna började använda amd i sina produkter.

Jag hade svårt att se skillnaden mellan de olika märkena innan pentiumtiden.
En 486 från Cyrix, Intel eller AMD. Hade en DX2 som presterade rätt bra och höll rätt länge för sin tid. Dom två datorerna innan den har jag inte ens namn på.
Rätta mig om jag har fel, men det fanns väl ingen 80-1/2/3/4-86 som gjorde flyttal bra? Då fick man väl skaffa ett separat kort för att sköta sånt?

AMD har gjort sina framsteg på processorfronten, där 64-bit är ett av dom riktigt stora. Vid och runt Athlon-tiden så låg dom faktiskt riktigt bra till.

AMD/Ati som grafikkortstillverkare har däremot aldrig varit dåliga. Dom har fått skit för dåliga drivers, vilket dom har varit sega med under vissa perioder, och dom har haft några floppar, men absolut inte fler eller färre än Nvidia. På den fronten har dom tagit skit dom inte förtjänat tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonad:

Prestandan i amd's processorer har utan tvekan vart upp och ned under åren med det är dom väl knappast ensamma om, och deras/ati's gpu'er har det väl inte varit något fel på? Ångrar att jag köpte mitt 980Ti istället för FuryX då amd's grafikkort verkar hänga med bättre i längden

Visa signatur