Dator startar - men får ingen bild
Tjena!
Har stött på problem med mitt bygge. Bytte nyligen chassi, och köpte då ett CX600M från en användare här på forumet pga behövde en mindre PSU. Har kopplat in det och det har fungerat som det ska, fram tills tidigare idag.
När jag skulle starta datorn så startar den som den ska, men jag kommer inte längre än att ett vitt streck står och blinkar på skärmen. Jag kommer in i bios, men inget av det som google föreslagit funkar (kolla så att HDD/SSD hittas, testa med 1 minne i taget osv). Testade då att dra ut SSD och HDD och stoppade i en bootable USB, och kom då till Windowsinstallationen. Testade sedan att koppla in SSD och HDD som extern disk på min laptop för att se om det var något fel på någon av dessa, men inga fel indikerades i tester.
Testade sedan att starta datorn utan HDD och SSD i, drog även ur den kontakten ur PSU:n. Och nu gick det om möjligt ännu sämre. Nu får jag ingen bild på min skärm, som jag fick för ett par minuter sedan. Har testat att starta med både GPU i och enbart köra på inbygda. Ingen skillnad. Datorn startar, alla fläktar snurrar, men ingen bild kommer upp på skärmen. Testad att koppla in datorn i tvn, samma sak där - ingen bild. Testade att koppla skärmen till bärbara och det fungerade, så skärmen är det inga problem med.
Det gör att jag står med tre möjliga fel, där det känns som att det troligaste är moderkortet. Känns som att det borde kommit bild via grafikkortet annars, och har testat med mitt gamla PSU som inte gjorde någon skillnad.
Någon som varit med om liknande?
Jag får alltså ingen bild oavsett om jag testar att köra via GPU eller via moderkortet. På PSU:n har jag konstaterat att en av satakablarna är defekta då datorn inte startar med den i.
Specs
Chassi: Raijintek Styx
PSU: Corsair CX600M
MB: ASRock z97M Anniversary
CPU: Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2 GHz
CPU kylare: Cooler Master TX3 EVO
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
SSD: Samsung 850 Evo 120 GB
HDD: Kingston någonting 1 TB
EDIT: Moderkort, cpu, ram och cpukylare köptes 16 december 2014, så bör vara garanti kvar på moderkortet i alla fall.