Permalänk
Medlem

Dator startar - men får ingen bild

Tjena!

Har stött på problem med mitt bygge. Bytte nyligen chassi, och köpte då ett CX600M från en användare här på forumet pga behövde en mindre PSU. Har kopplat in det och det har fungerat som det ska, fram tills tidigare idag.

När jag skulle starta datorn så startar den som den ska, men jag kommer inte längre än att ett vitt streck står och blinkar på skärmen. Jag kommer in i bios, men inget av det som google föreslagit funkar (kolla så att HDD/SSD hittas, testa med 1 minne i taget osv). Testade då att dra ut SSD och HDD och stoppade i en bootable USB, och kom då till Windowsinstallationen. Testade sedan att koppla in SSD och HDD som extern disk på min laptop för att se om det var något fel på någon av dessa, men inga fel indikerades i tester.

Testade sedan att starta datorn utan HDD och SSD i, drog även ur den kontakten ur PSU:n. Och nu gick det om möjligt ännu sämre. Nu får jag ingen bild på min skärm, som jag fick för ett par minuter sedan. Har testat att starta med både GPU i och enbart köra på inbygda. Ingen skillnad. Datorn startar, alla fläktar snurrar, men ingen bild kommer upp på skärmen. Testad att koppla in datorn i tvn, samma sak där - ingen bild. Testade att koppla skärmen till bärbara och det fungerade, så skärmen är det inga problem med.

Det gör att jag står med tre möjliga fel, där det känns som att det troligaste är moderkortet. Känns som att det borde kommit bild via grafikkortet annars, och har testat med mitt gamla PSU som inte gjorde någon skillnad.

Någon som varit med om liknande?

Jag får alltså ingen bild oavsett om jag testar att köra via GPU eller via moderkortet. På PSU:n har jag konstaterat att en av satakablarna är defekta då datorn inte startar med den i.

Specs
Chassi: Raijintek Styx
PSU: Corsair CX600M
MB: ASRock z97M Anniversary
CPU: Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2 GHz
CPU kylare: Cooler Master TX3 EVO
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
SSD: Samsung 850 Evo 120 GB
HDD: Kingston någonting 1 TB

EDIT: Moderkort, cpu, ram och cpukylare köptes 16 december 2014, så bör vara garanti kvar på moderkortet i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumpjaw:

När jag skulle starta datorn så startar den som den ska, men jag kommer inte längre än att ett vitt streck står och blinkar på skärmen.

Enligt mig är detta blinkande vita streck det värsta man kan få. Men om jag skulle gissa så är det fel i antingen RAM, CPU eller moderkort. Testa komponenter i den ordningen om du har möjlighet till det.

Permalänk
Medlem

@Lumpjaw:

PS. Jag har haft två datorer som dött och som visat detta streck. Den ena var stationer och jag hann nästan byta ut alla komponenter (bland annat moderkort och CPU) innan jag hitta felet den gången, vilket var ramet.

Sen hade jag en laptop som dog på detta sätt. Då kunde jag testa med andra ram men det fungerade inte. Enligt forum på nätet kan sträcket ofta ha med processorn att göra.

Trist att du skulle få problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Enligt mig är detta blinkande vita streck det värsta man kan få. Men om jag skulle gissa så är det fel i antingen RAM, CPU eller moderkort. Testa komponenter i den ordningen om du har möjlighet till det.

Skrivet av AMD-Hippie:

@Lumpjaw:

PS. Jag har haft två datorer som dött och som visat detta streck. Den ena var stationer och jag hann nästan byta ut alla komponenter (bland annat moderkort och CPU) innan jag hitta felet den gången, vilket var ramet.

Sen hade jag en laptop som dog på detta sätt. Då kunde jag testa med andra ram men det fungerade inte. Enligt forum på nätet kan sträcket ofta ha med processorn att göra.

Trist att du skulle få problem!

Gör ingen skillnad med eller utan ram. Något säger mig att moderkortet är boven, men har inget annat att testa med. Det som gör mig konfunderad är dels att datorn inte ger ifrån sig några pip om att något saknas/är trasigt, oavsett om jag försöker starta med eller utan ram. Det är också märkligt att jag numera inte får någon bild oavsett hur jag kopplar.

Permalänk

Kolla så att du har uppdaterade bios. Hade en dator med samma problem, ingen bild trots felsökning av komponenter. Gå in i bios o jämför med tillverkarens senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callekuk:

Kolla så att du har uppdaterade bios. Hade en dator med samma problem, ingen bild trots felsökning av komponenter. Gå in i bios o jämför med tillverkarens senaste.

Bra tanke, och något som föreslagits liet varstans, men problemet här är ju att jag inte får någon bild oavsett utgång eller oavsett vilken skärm jag kopplar datorn till, så kan inte se var/om jag är någonstans. Har testat med att "clear CMOS" via jumpers på moderkortet också, och det gjorde ingen skillnad.

Eller hur löste du det utan bild på skärmen?

Permalänk
Skrivet av Lumpjaw:

Bra tanke, och något som föreslagits liet varstans, men problemet här är ju att jag inte får någon bild oavsett utgång eller oavsett vilken skärm jag kopplar datorn till, så kan inte se var/om jag är någonstans. Har testat med att "clear CMOS" via jumpers på moderkortet också, och det gjorde ingen skillnad.

Eller hur löste du det utan bild på skärmen?

Som jag fattade det så kommer du in och ser bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callekuk:

Som jag fattade det så kommer du in och ser bios?

Yes, vid första starten idag då datorn inte laddade windows kom jag in i bios. Efter att jag tagit ut HDD för att testa så att de inte var trasiga, så får jag ju inte ens längre bild från datorn till skärmen oavsett om jag kopplar via utgång på grafikkortet eller moderkortet vilket är problemet just nu.

Permalänk
Skrivet av Lumpjaw:

Yes, vid första starten idag då datorn inte laddade windows kom jag in i bios. Efter att jag tagit ut HDD för att testa så att de inte var trasiga, så får jag ju inte ens längre bild från datorn till skärmen oavsett om jag kopplar via utgång på grafikkortet eller moderkortet vilket är problemet just nu.

Okej! Kan det vara nätagget som spökar? Med tanke på att det är det enda du rört sen du hade bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callekuk:

Okej! Kan det vara nätagget som spökar? Med tanke på att det är det enda du rört sen du hade bild.

Mja, det är ju inte omöjligt, och det är kanske inte den bästa PSU:n heller, men det känns som att jag i alla fall borde få bild på skärmen då datorn startar osv. Men omöjligt är det ju inte. Något störande också att jag inte hör några pip, så kan ju inte googla efter något sådant heller.

Permalänk
Medlem

HAr nu i alla fall lyckas konstatera varför jag inte hör några beeps från datorn. Tro det eller ej, det finns ingen system speaker... Ingen inbyggd på moderkortet, och där det ska sitta en sitter det ingen. Så antingen har jag glömt sätta dit den när jag monterade första gången eller så saknades den då. Och inte hittar jag kartongen till moderkortet heller. Så blir till att svänga in på datorbutiken imorgon och se om de har någon att avvara.

Permalänk
Medlem

Tack vare @Manneh fick jag tag på en högtalare för moderkortet, och kunde då höra tre korta pip. Fel på minnena var då första tanken. Men så var inte fallet. Istället verkar det som att USB-kabeln till portarna på framsidan av chassit var den felande länken. För när jag tog ur den och startade så går det prima. Sätter jag tillbaka den så piper det igen. Kanske ordnar den kabeln kortslutning av något slag eller liknande. Men nu fungerar datorn igen i alla fall.