Permalänk
Medlem

Bygglogg av Loleo - Corex pV - Vattenklyning

Hej Sweclockers, det här kommer att vara min bygglogg till min nya dator.
Jag är rätt så bekväm med att bygga datorer men jag är inget ''pro''. Detta kommer även vara första gången jag gör en custom loop så låt oss hoppas det går bra.
Här är en link på alla delar: http://pcpartpicker.com/user/lelo08/saved/zZnYcf
Och här är lite förklaring för vad som kan se knasigt ut. Jag valde ett r7 360 tillfälligt tills jag väntar på Pascal/ polaris eller tills priserna på andra grafik kort sänker sig. Det kostade ''bara'' en lax så inget speciellt. Thermaltake core p5 passar med ett E-ATX board, även om det klassas som ATX. Det enda som är annorlunda är att 24-pin sladden kommer ha lite svårare att nå.

Det är första gången jag gör en bygg logg av någon typ och jag är ingen proffs fotograf därmed ursäktar jag för kvalitén på bilderna.
Tips och konstruktiv kritik är välkommet men ifall det bara blir hatiskt så kommer jag nog bara sluta uppdatera byggloggen.
Några planer för framtiden av bygget kommer nog bli att köpa sleeved extensions, bättre grafik kort (såklart), LED strips, Vinyl wrap och spraypainting av Noctua rubber mounting.
Jag hoppas att vi kan ha det trevligt här och jag kan lära mig en, två, tre, fyra eller fem saker men troligen mer. x)

Lista på delar På väg/ Hemma
CPU: Hemma
Moderskort: Hemma
GPU: Hemma
Chassi: Hemma
PSU: Hemma
NVME: Hemma
Water loop: Hemma
Fläktar: Hemma
RAM: Hemma
OS: Hemma

Bild på alla delar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

Hej Sweclockers, det här kommer att vara min bygglogg till min nya dator.
Jag är rätt så bekväm med att bygga datorer men jag är inget ''pro''. Detta kommer även vara första gången jag gör en custom loop så låt oss hoppas det går bra.
Här är en link på alla delar: http://pcpartpicker.com/user/lelo08/saved/zZnYcf
Och här är lite förklaring för vad som kan se knasigt ut. Jag valde ett r7 360 tillfälligt tills jag väntar på Pascal/ polaris eller tills priserna på andra grafik kort sänker sig. Det kostade ''bara'' en lax så inget speciellt. Thermaltake core p5 passar med ett E-ATX board, även om det klassas som ATX. Det enda som är annorlunda är att 24-pin sladden kommer ha lite svårare att nå.

Det är första gången jag gör en bygg logg av någon typ och jag tar mina bilder med en iPhone 5 kamera så jag ber om ursäkt för kvalitén på dem. Tips och konstruktiv kritik är välkommet men ifall det bara blir hatiskt så kommer jag nog bara sluta uppdatera byggloggen.
Några planer för framtiden av bygget kommer nog bli att köpa sleeved extensions, bättre grafik kort (såklart), LED strips, möjligen Vinyl wrap och spraypainting av Noctua rubber mounting.
Alla delar är betalda sedan 2 dagar sedan och de är på väg. Paketen ifrån Inet och NetonNet är redan här och har redan öppnat dem.
Jag hoppas att vi kan ha det trevligt här och jag kan lära mig en, två, tre, fyra eller fem saker men troligen mer eftersom jag är inte den bästa byggaren. x)

Ohh, ett vattenkylt väggmonterat case :0

Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Medlem

@Roaster: Jarrå, en uppdatering kommer snart med de två första paketen.

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut. Följer med stort intresse.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering! - Uppdatering 1.
Uppdaterade bilderna med bra kvalité och ljus.

Processorn

Grafikkortet

950 pro, snacka om ett lätt paket, var nästan rädd att det inte fanns någonting i det.

Och slutligen det stora stygga moderkortet!

Dold text

Det var allt för nu, ses snart igen!

Misstag med länk och nya bilder. :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

En liten uppdatering! - Uppdatering 1.
Varning! Under följande spoiler kommer många bilder, tagna av en potatis och av en skakig hand. Den som fortsätter gör det på egen risk.

http://postimg.org/image/j5ug054jx/
http://postimg.org/image/j5ug054jx/
Men vad kan detta vara?
http://postimg.org/image/4vgaawytp/
http://postimg.org/image/5q7faow25/
Vad tittar fram här då?

Ahh, det var ju en Asus Rampage V Extreme!
http://postimg.org/image/3o6xwfy31/
http://postimg.org/image/uajelf2a5/
Alla delar än så länge, riktigt glad att allt kom helt och inget packet var misshandlat, PostNord +1!
http://postimg.org/image/5xv27770t/

Dold text

Ops! Vet någon hur man gör så bilderna syns ''ordentligt''? Annars bara tryck: Öppna bild i nytt flik tills det är fixat.

Börja med att lägga upp bilderna på imgur.com istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En ny liten uppdatering! Alla EKWB delar kom hem idag, bilderna blev lite bättre, tror jag. - Uppdatering 2

Dold text
Permalänk

Stiligt!

Permalänk
Medlem

Alla komponenter - Uppdatering 3
OBS! Det är ganska många bilder, ni har blivitt varnade.

Fläktarna

Alla vattenkylningsdelar

Dold text

Internminnet O.O

Dold text
Dold text

Det var allt för nu men har redan börjat bygga datorn och kommer bygga ''custom loopen'' till helgen, ha det bra!

Permalänk
Medlem

Uppdatering 4

Uppdateringarna fortsätter - Uppdatering 4
Goddag Sweclockers! Idag har jag en liten uppdatering för ni som läser. De mesta av dator komponenterna är installerade (det inkluderar även vattenkylningen, såklart) och jag har redan börjat använda datorn och det är väldigt kul. Glasspanelen är inte på än eftersom jag har fortfarande mycket byggande kvar men mer om det senare i uppdateringen.

Lite bilder i spoiler.

Ganska mager version av datorn.

Sido vy.

Fån detta perspektivet kan man verkligen uppskatta både radiatorns längd men även hur många fläktar det verkligen är.

Jäkligt tjock kabel.

-
Hoppa till en helg senare så är vattenkylningen installerad. Det var en skrämmande upplevelse att fylla på systemet för första gången och att se luftbubblorna rusa genom slangarna. Men i slutändan var det lätt värt det.

Närbild på CPU block.

Med Led's på. (Ber om ursäkt för dålig bildkvalité :/ )

Och tillfällig kabeldragning.

Dold text

Så vad händer nu i bygget? Jo, massor faktiskt.
Imorgon sticker jag iväg för att hämta min NZXT Hue+ (huehuehuehue) och en phanteks PWM fan hub. Det kommer bli väldigt kul att installera led slingorna. :I
Sedan kommer jag beställa ett Cable Mod Sleeved cable extensions pack i färg röd och svart. Vet ej om jag vill köpa ett basic pack eller ett ''full kit'', vad tror ni blir bäst? Jag kommer även kila ner till stan för att köpa lite sprejfärg, matt svart för fläkt hörnen (de fula bruna avtagbara antivibrations hörnen). En lite tråkig nyhet är att min PCIE-riser var defekt men jag är redan i kontakt med Thermaltake och kommer att få en ny snart (det är även därför min GPU är monterad på ett traditionellt vis på de senare bilderna). :/
Den sista ''stora'' nyheten är att jag kommer vinyl wrap framsidan av chassit. Carbon fiber blir det men detta kommer ske lite senare eftersom jag inte har beställt grejerna än. Men det var allt! Ganska mycket har hänt och jag hoppas verkligen att ni kan tycka det är lite skoj att läsa denna loggen. Tills nästa gång.

Permalänk
Medlem

Uppdatering 4.5 - Inga bilder :/
Hej allihopa!
Inga bilder den här gången, tyvärr, men nästa helg kommer det nog någonting. Jag har hämtat upp och installerat min Phanteks Fan hub (tack gode gud) och även min NZXT hue+ (med extra slingor packetet). Leker just nu runt lite med alla olika inställningar men har fått alla LED slingor att lysa förutom en. Sprej färgen funkade inte alls bra och bara ''skalades'' bort så kommer nog köpa lite plastidip (troligen beställer det). Annars presterar datorn bra, iallafall processor vis men är just nu extremt taggad för pascal alltså 1080. Kommer definitivt köpa den så fort jag kan. Det var ju anledningen att jag inte köpte en 980ti eller fury x. Vi ses kanske denna helgen och ha det bra. (sorry för dåligt med uppdateringar och bilder).

Permalänk

Trevligt bygge!
Ska bli kul att se resultatet.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Uppdatering 4.75

Äntligen så händer någonting, kanske? - Uppdatering 4.75
Som rubriken lyder nu händer någonting eller rättare sagt nu kommer någonting att hände. Kommer inte helt avslöja vad men en relativt stor komponent kommer att ersättas med något nytt. Liten teaser: cramsetase V rpo. Bokstäverna och orden är omkastade och en siffra är ersatt med någonting annat. Har ni tid över kanske ni kan lista ut vad som sker samtidigt som ni får lite hjärngympa.
Ha det bra alla Sweclockers och ses till nästa uppdatering!

Permalänk
Medlem

Updatering 5 - It's alive! Byggloggen alltså.

Hej Sweclockers!
Dags för en ny uppdatering och nu med bilder! Massor med saker har ändrats eller iallafall en del saker. Nytt chassi och en ''liten'' förändring kring färgtemat, avslöjar ingenting om det den här uppdateringen, det får bli den nästa.

Så bilder på nya chassit, typ teaser.

Varför ska jag ''göra den min''? Den är ju redan min! xD Skämt åsido så är det en väldigt bra slogan

Lager-efter-lager med paketering för oss ner till kärnan av paketet chassit! Jag måste ge kredit till Cooler master för deras paketering, riktigt gedigen, chassit kom fram i prima form.

Frän logga.

Nelson (min hund) är väldigt nöjd med chassit!

Dold text

Så lite mer obligatorisk tråkig text till dessa roliga bilder. Chassit är ATX men jag kommer modifiera det så att E-ATX passar i det. Kanske kommer bygga en ljuspanel under moderkortet för extra belysning och kommer isåfall länka upp den till NZXT huehuehuehue+. Kommer kanske även måla vissa partier av chassit om det passar. Så kommentera gärna vad du känner/ tycker om detta. Vi ses i näta uppdatering som antingen blir senare ikväll eller på morgonen.

Mvh Loleo

Detta avslutar uppdatering 5.

Liten derp.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

Vi ses i näta uppdatering som antingen blir senare ikväll eller på morgonen.

Hur går det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Hur går det?

Har lite jobb tills nästa stora uppdatering men kan ladda upp en liten teaser.