Gjorde jag ett bra bilköp ? Ungdom + Mercedes

Permalänk
Medlem

Först så brukar jag kolla värderings-siterna som vägledning. De brukar ligga lite över vad man egentligen behöver betala här på västkusten.

I ditt fall:
http://prntscr.com/atm9bt
http://prntscr.com/atm9el

Med det sagt: 135k eller mindre = bra köp. 135-145k = förväntat köp. Över 145k = dåligt köp.

Sedan så ger ju extrautrustning några tusen till. Men det är som sagt bara en vägledning.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

När det kommer till nya bilar så finns det inga bra bilköp

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Hej igen.

Har en annan viktig fråga som jag måste ha svar på innan jag blir galen. Har märkt att det finns flera olika Diesel sorter. Biodiesel, Lastbils diesel, Preem's ACP o.s.v o.s.v. Vilken Diesel sort ska jag ha på denna Merca ? Vill inte sota igen motorn eller döda katten...

Köpte nyligen en diesel och vad jag kan läsa mig till är allt i dagsläget väldigt likt. Sist tankade jag OKQ8 vilka tidigare haft problem men nu har samma blanding som de flesta andra men kommer kanske testa Statoils Miles Plus nästa gång. Vad jag lyckats få fram verkar det som man ska ha låg mängd RME ( < 7%) och en högre mängd HVO är bra, sen vill man ha tillsatser med renande effekt med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

Hej igen.

Har en annan viktig fråga som jag måste ha svar på innan jag blir galen. Har märkt att det finns flera olika Diesel sorter. Biodiesel, Lastbils diesel, Preem's ACP o.s.v o.s.v. Vilken Diesel sort ska jag ha på denna Merca ? Vill inte sota igen motorn eller döda katten...

Skrivet av Aktsu:

Köpte nyligen en diesel och vad jag kan läsa mig till är allt i dagsläget väldigt likt. Sist tankade jag OKQ8 vilka tidigare haft problem men nu har samma blanding som de flesta andra men kommer kanske testa Statoils Miles Plus nästa gång. Vad jag lyckats få fram verkar det som man ska ha låg mängd RME ( < 7%) och en högre mängd HVO är bra, sen vill man ha tillsatser med renande effekt med.

Statoil och INGO har bra diesel, låg inblandning.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

@Aktsu @PowerNet

Då tankar jag vid Statoil mackar! Har bonus där när jag tankar
Men jag tar och skippar OKQ8 diesel... Har hört att dom hade en inblandning på hela 22%... https://www.flashback.org/p52598749

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

@Aktsu @PowerNet

Men jag tar och skippar OKQ8 diesel... Har hört att dom hade en inblandning på hela 22%... https://www.flashback.org/p52598749

Som du ser i tråden har de ändrat den blandning de kör, kollar du deras produktinformation idag så är den typ som andra tillverkare. Själv kör jag så lite (och dieseln drar så lite) så kommer nog som sagt tanka Miles Plus hos Statoil då den extra kostnaden över 1000 mil per år endast landar på några hundra jämfört med vanlig diesel.

Permalänk

@Aktsu:

Det låter bra. Då fortsätter jag med Statoil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

@Aktsu @PowerNet

Undvik "PREEM EVOLUTION DIESEL" (och Preem över lag) då den innehåller tallolja, vilket sätter igen tanken/rör filter mm, och det går åt mer diesel vid körning på det.

Vet de som bytt från Preem diesel till Statoil och sänkt förbrukningen med rätt många %, och troligen minskade service kostnader/följdskador.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

@PowerNet:

Oh shit!
Har för mig att farsan sa att Preem hade bra diesel... Isåfall håller jag mig ännu mer till Statoil..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

@PowerNet:

Oh shit!
Har för mig att farsan sa att Preem hade bra diesel... Isåfall håller jag mig ännu mer till Statoil..

Tidigare ja, men sedan de börjat blanda in tallolja så är det betydligt sämre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Undvik "PREEM EVOLUTION DIESEL" (och Preem över lag) då den innehåller tallolja, vilket sätter igen tanken/rör filter mm, och det går åt mer diesel vid körning på det.

Vet de som bytt från Preem diesel till Statoil och sänkt förbrukningen med rätt många %, och troligen minskade service kostnader/följdskador.

Fast det verkar ju inte vara sant, den innehåller inte alls tallolja. De verkar ju använda syntetiskt framställd diesel (HVO) från tallolja vilket inte alls kommer ha den effekten då den är exakt samma som ren fossil diesel. Flera rapporter har visat sig att motorn går bättre med stor mängd HVO eftersom den har ett högre cetantal. Så HVO är precis vad du vill ha då det är en renare form av diesel.

Det som gett problem med igensatta filter med mera har varit när OKQ8 körde RME/FAME i dieseln utan några tillsatser, detta gav upphov till algbildning i tanken. I dagsläget verkar de som sagt använda 5-7% RME som alla andra och ha tillsatser som motverkar algbildningen.

För övrigt innehåller Statoil Miles Plus 35% HVO, just för att det gör bränslet bättre.

Permalänk
Medlem

först och främst.

en bil är en förlustaffär, ALLTID.

från det att du köper den så sjunker den i pris och kostar dig pengar samtidigt.

om du köper en bil för 170 laxar och vill sälja den om ett par månader för att få tillbaka pengarna så har du sjabblat dig, man får vääääldigt sällan tillbaka sina pengar. eller ens i närheten av det. och du får verkligen inte igen pengarna för fäörsäkring och skatter osv osv.

köper du däremot en bil för 170 k och är rädd om den, sköter om den, sköter service och håller den ren och snygg. då kan jag tycka att du gjort en bra investering på en bil som kommer hålla i kanske 10-15 år till.

Permalänk

@Aktsu:

Okeeej. Så Statoil eller Preem ?

Permalänk

@pokelia:

Jag planerar på att hålla bilen ganska länge utan att sälja den då Diesel motorer går jävligt långt. Men jag är rädd att motorn ska bli igensotad alternativt att jag blir uttråkad utav de 136 hästkrafterna. Kanske blir chip i framtiden för mer tuff tuff.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en BMW 328i strax efter jag fyllde 22.
Oavsett vad det gäller, har du råd och tycker det är roligt. Ja då är det värt det!

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

@Aktsu:

Nu skriver de inte ut vilka tillsatser de har men jag skulle nog inte bry mig nämnvärt om vilken jag tankade. Kommer nog själv ta mestadels Statoil då jag tycker de ligger bättre till. Skulle inte dra mig för att tanka Preem (eller OKQ8s senaste diesel) heller om jag behövde tanka och såg en av deras mackar då rent tekniskt verkar det i dagsläget inte vara så stor skillnad (förutom att ju dyrare dieselvariant du väljer, desto mer HVO).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

@pokelia:

Jag planerar på att hålla bilen ganska länge utan att sälja den då Diesel motorer går jävligt långt. Men jag är rädd att motorn ska bli igensotad alternativt att jag blir uttråkad utav de 136 hästkrafterna. Kanske blir chip i framtiden för mer tuff tuff.

du behöver inte oroa dig för att motorn skall sota igen, du behöver knappast oroa dig för partikelfiltret heller...

för att undvika att dieselmotorer sotar igen och att partikelfiltret går åt helvete så krävs 2 saker:

1. ta hand om din motor/bil

2. se till att du kör någon längre sträcka då och då och kör över 90 km/h

tar du hand om din motor och bil så sotar den inte igen, dvs rätt olja, rätt filter rätt service osv osv.

kör du kortasträcker HELA tiden och puttrar i 70-90km/h så kloggar partikelfiltret igen. (oroa dig inte, det sker inte över en helg direkt)

det räcker med att du en gång i veckan kör motorväg en stund så att den bränner ut sotpartiklarna.

men medtanke på nytaget körkort och ålder så antar jag att det inte lär vara ett problem

Permalänk
Moderator
Testpilot
Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Den bilen blir en bra köp om den är välskött och sen vet jag inte vilkar utrustning bilen ha.

Men motor, så är mercedes diesel bra kvalitè på de.
Kör de mkt kortar sträckar, kan vara värt drar till motorvägen och kör en växel lägre så den varva lite högre så partikelfiltret är riktigt varmt så den bränner bort allt skit i den lite extra

Permalänk

Verkar som du betalt lite i överkant tyvärr. Men gjort är gjort och tänk inte mer på det förrän du gör ditt nästa bilköp!

Följ service schemat. Byt olja varje år (oftare om du kör extremt mycket). Se till att du spolar av bilen undertill då och då, speciellt om du kört på saltad väg. Smörj nyckelhål nån gång per år (om den har några nyckelhål) , speciellt om du inte använder dem ofta. Spola i alla hål, typ runt dörrar osv.

Håll lacken vaxad så mycket du orkar:P Tänk på att lägga lite vax extra ofta på strålkastarna så blir de inte så blästrade.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Ganska offtopic, och borde troligtvis fråga om detta på garaget men du verkar kunna lite om gamla franska bilvrak Har precis skaffat min första bil, en Peugeot 406 -00:a, och när man tar en skarp kurva fort så känns det som hela baken släpper, typ som att köra en volvo på isen, är det nåt gammalt vanligt fel som hände gamla peugeoter?

Jag gissar på dåliga bussningar. Alternativt stötdämpare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Fast det verkar ju inte vara sant, den innehåller inte alls tallolja. De verkar ju använda syntetiskt framställd diesel (HVO) från tallolja vilket inte alls kommer ha den effekten då den är exakt samma som ren fossil diesel. Flera rapporter har visat sig att motorn går bättre med stor mängd HVO eftersom den har ett högre cetantal. Så HVO är precis vad du vill ha då det är en renare form av diesel.

Det som gett problem med igensatta filter med mera har varit när OKQ8 körde RME/FAME i dieseln utan några tillsatser, detta gav upphov till algbildning i tanken. I dagsläget verkar de som sagt använda 5-7% RME som alla andra och ha tillsatser som motverkar algbildningen.

För övrigt innehåller Statoil Miles Plus 35% HVO, just för att det gör bränslet bättre.

Nej. De använder tallolja från massaindustrin.
"En restprodukt från den svenska skogen
Tillsammans med Södra och Sveaskog har vi hittat en stor råvarupotential för den svenska marknaden – en restprodukt från skogsindustrin. När pappersmassa produceras är det fibrerna i träet som används. Den mängd vätska som blir över tas också till vara på. Vätskan kallas tallolja, och utvinns ur svartlutet, vilket är ett samlingsnamn på de substanser som kommer från kådan.

På vår fabrik SunPine utanför Piteå upparbetas talloljan till råtalldiesel. Den levereras sedan till vårt bioraffinaderi på Hisingen i Göteborg, den första av sitt slag i världen. Genom en helt ny hydreringsteknik omvandlas råtalldiesel till förnybar diesel. Den förnybara dieseln består av kolväten vars egenskaper är lika med kolväten i fossil diesel."

Medans Statoil/INGO kör med rapsolja som bas i tillsatserna, vilket är bättre.

Skrivet av Melinho2895:

@Aktsu:

Statoil, eller INGO.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej. De använder tallolja från massaindustrin.
"En restprodukt från den svenska skogen
Tillsammans med Södra och Sveaskog har vi hittat en stor råvarupotential för den svenska marknaden – en restprodukt från skogsindustrin. När pappersmassa produceras är det fibrerna i träet som används. Den mängd vätska som blir över tas också till vara på. Vätskan kallas tallolja, och utvinns ur svartlutet, vilket är ett samlingsnamn på de substanser som kommer från kådan.

På vår fabrik SunPine utanför Piteå upparbetas talloljan till råtalldiesel. Den levereras sedan till vårt bioraffinaderi på Hisingen i Göteborg, den första av sitt slag i världen. Genom en helt ny hydreringsteknik omvandlas råtalldiesel till förnybar diesel. Den förnybara dieseln består av kolväten vars egenskaper är lika med kolväten i fossil diesel."

Medans Statoil/INGO kör med rapsolja som bas i tillsatserna, vilket är bättre.
Statoil, eller INGO.

Nej det är inte tallolja i dieseln, det du citerade stödjer ju precis det jag säger, att de använder tallolja för att framställa HVO vilket kemiskt är detsamma som ren fossil diesel. Hittar inget hos Statoil vad de framställer sin HVO ifrån så var fick du informationen om vad de använder för HVOn?

Alla producenter har däremot runt 5% RME (raps-metyl-eter) vilket är vad som gett problem tidigare utan tillsatser då tillsatserna krävs för att inte få bakterie-/alg tillväxt i tanken. Så nej, Preems diesel innehåller inte tallolja vilket du först hävdade, det är en syntetisk diesel framställd från tallolja vilket är en markant skillnad. Det förstanämda vore hemskt för motorn och det senare är tom bra då HVO bara har positiva effekter i de undersökningar som gjorts.

Som sagt, att ha en del HVO är bra då det är en renare dieselform vilket ger högre cetantal och alla leverantörer har HVO i sin diesel i olika mängd (ju dyrare desto mer HVO gäller t.ex. hos Statoil).

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Verkar som du betalt lite i överkant tyvärr. Men gjort är gjort och tänk inte mer på det förrän du gör ditt nästa bilköp!

Följ service schemat. Byt olja varje år (oftare om du kör extremt mycket). Se till att du spolar av bilen undertill då och då, speciellt om du kört på saltad väg. Smörj nyckelhål nån gång per år (om den har några nyckelhål) , speciellt om du inte använder dem ofta. Spola i alla hål, typ runt dörrar osv.

Håll lacken vaxad så mycket du orkar:P Tänk på att lägga lite vax extra ofta på strålkastarna så blir de inte så blästrade.

Nope finns inga nyckelhål alls så det behöver jag inte oroa mig över. Jag kollade oljan och den är riktigt svart. Säljaren sa att den var bytt för 3 månader sedan hos en Mercedes verkstad. Men det kanske ska vara så på diesel motorer att oljan är riktigt mörk ? Sen tvättade jag bilen med shampoo som har vax i sig så det blir lite 2 in 1 men det kanske inte räknas som riktig vax ?

Permalänk
Medlem

Bilköp över typ 20.000 är aldrig bra köp, men man får ju dra ner problemet till grunden

Dvs, bil kostar pengar. Så enkelt är det, antingen lägger man lite mindre eller lite mer.
Personligen så betalar jag sällan över 50.000 för en bil, då dem sjunker väldigt snabbt i värde, och det finns andra roligare saker man kan göra för de pengarna man sparar (T.ex göra sin 50.000kr bil mycketmycket snabbare än "bruschs" M3a )

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Nope finns inga nyckelhål alls så det behöver jag inte oroa mig över. Jag kollade oljan och den är riktigt svart. Säljaren sa att den var bytt för 3 månader sedan hos en Mercedes verkstad. Men det kanske ska vara så på diesel motorer att oljan är riktigt mörk ? Sen tvättade jag bilen med shampoo som har vax i sig så det blir lite 2 in 1 men det kanske inte räknas som riktig vax ?

Olja ska aldrig vara svart

Jämför med bilden som ett "exempel".

En av oljans primära syften är att rensa ur skit (har för mig det är typ rena, kyla, smörja, skydda osv), och en svart motorolja innebär att den rensat ur skit från motorn.

Dieselmotorer kanske sotar mer och därav kräver tätare intervall, men jag kör aldrig mer än 500 mil utan byta (dock en bensinare med turbo).

Edit*

Är det gjort på verkstad så står det i serviceboken.
"Tillit är bra, kontroll är bättre"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

@SuperSverker:

Sneglade på en Skoda RS 2.0 Turbo några stunder, men tänkte att jag gärna vill behålla körkortet en stund till.. xD

Permalänk

@SuperSverker:

Jo, säljaren sa att det är normalt för diesel motorer att ha svart olja. (Har bara haft bensin bilar förr så har ingen aning hur det är med diesel). Någon som har erfarenhet utav diesel får gärna vara vänlig och förklara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

@SuperSverker:

Sneglade på en Skoda RS 2.0 Turbo några stunder, men tänkte att jag gärna vill behålla körkortet en stund till.. xD

Ja, men en dieselmerca är ett lite mer långtgående köp (Jag byter gärna bil ganska ofta, då jag lägger mig rätt långt ner i spektrat, och byter/servar mycket själv, även om tanken är att ha kvar min stackars S40 2.0T som bara gått 8000 mil ett bra tag)

edit igen*

Man ska aldrig fråga andra vad dem tycker om ens bil, det blir aldrig bra Ta hand om den och se till att du tycker om den, då är det den bästa bilen för dig.
Frågar du mig så skulle jag aldrig hålla med, då jag gärna åker lite närmare vägen, lite skumpigare, och lite snabbare för att kunna köra Mercedes =)(Nåja, iaf enl min budget)

Skrivet av Melinho2895:

@SuperSverker:

Jo, säljaren sa att det är normalt för diesel motorer att ha svart olja. (Har bara haft bensin bilar förr så har ingen aning hur det är med diesel). Någon som har erfarenhet utav diesel får gärna vara vänlig och förklara.

Brukar var mer tillsatser i olja för dieselmotoroer, för att rensa mindre partiklar etc.
Har faktiskt aldrig själv ägt en diesel, men på jobbet tankar vi 5W-30 i alla fordon...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Jag köpte mig en BMW 328i strax efter jag fyllde 22.
Oavsett vad det gäller, har du råd och tycker det är roligt. Ja då är det värt det!

http://i.imgur.com/6ZWsjGN.jpg

Den va inte helt fel!
Vad köpte du den för ? Automat ?