Intel "Broadwell-E" Core i7-6950X listas för över 20 000 kronor

Permalänk
Medlem

Ett tips dock, lägg ~2-3ggr mer pengar på grafikkortet än på cpu'n. Är det spelande som gäller så brukar sällan cpu'n belastas så hårt, de flesta spel nyttjar inte alla kärnor och det är graffet som gör den stora skillnaden.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Ett tips dock, lägg ~2-3ggr mer pengar på grafikkortet än på cpu'n. Är det spelande som gäller så brukar sällan cpu'n belastas så hårt, de flesta spel nyttjar inte alla kärnor och det är graffet som gör den stora skillnaden.

Så pass.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Det är som vanligt tillgång och framförallt efterfrågan som styr priset.

Om Intel så hade en förgylld bajskorv som tillräckligt många ville köpa (t.ex. för att den klart överglänser grannens förnicklade dasslock) så skulle den också kosta tjugo tusen. Kunderna i det här fallet har ju trots allt köpt X99, så de är ju inte dumma som saluför en CPU i slutet av plattformens livscykel med den prislappen. Dels för att det är till en grupp på marknaden som redan visat sig vara okänsliga för pris, samt för att de i högre grad kommer vara mottagliga för att köpa en ny CPU istället för att byta hela plattformen.

Nu är det bara att hoppas att AMD börjar uppvisa lite tendenser på att förstå hur man säljer saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hade AMD släppt en vettig processor de senaste 6 åren, hade i7-6950X kostat under tusenlappen.

AMD tog ju runt 900 USD för sin mediokra FX-9590 5GHZ CPU initialt.

Permalänk
Medlem

Spelande är en sak, men behöver man mycket cpu tex för att kunna kompilera om man är utvecklare är det bara att signa för tex Google Cloud Service. Kostar 1$ i signings-avgift och två gratis prova på-månader. Då får man en egen virtuell Debian 8.0 som man kan specca antal kärnor, RAM och HDD för och tom om man i sin tur vill köra Windows eller Ubuntu ovanpå den så går det sen är det bara att rocka även om man sitter på en gammal 486:a med 56k-modem därhemma
(man styr allt i terminalen, vilket inte kräver nästan någon cpu alls, så får man nöjet att belasta Googles oändliga antal server-rack)

Sånt kan nog bli vanligare i framtiden, precis som vi redan nu är vana vid att ha våra hemsidor och semesterbilder i molnet så varför inte köra cpu-tunga saker där också. Även spel lär komma, det är bara frågan om när och inte om så behovet av kraftfulla klienter kommer bara att minska. Nackdelen är ju om man är säkerhets-freak.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Även spel lär komma, det är bara frågan om när och inte om så behovet av kraftfulla klienter kommer bara att minska.

Väck mig när de löst problemen med hög latens.

Det borde ske ungefär samtidigt som trådlösa nätverk får en låg, jämn, latens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Väck mig när de löst problemen med hög latens.

Det borde ske ungefär samtidigt som trådlösa nätverk får en låg, jämn, latens.

Visst kan jag det, det är nog närmare än du tror. Jag minns när den mest fulländade datorgrafiken var långa papperslakan med printade ascii-tecken som man drog ut på radskrivaren i skolan(där kan vi snacka latens!). Dagens 4K-skärmar och interaktiva spel i realtid skulle betraktats som helt omöjligt på den tiden, ändå är vi där nu

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Visst kan jag det, det är nog närmare än du tror. Jag minns när den mest fulländade datorgrafiken var långa papperslakan med printade ascii-tecken som man drog ut på radskrivaren i skolan(där kan vi snacka latens!). Dagens 4K-skärmar och interaktiva spel i realtid skulle betraktats som helt omöjligt på den tiden, ändå är vi där nu

Fysikaliska lagar upphävs inte så lätt.

Terminalernas intåg har förutspåtts i decennier. Plågsamma användarförsök med tunna klienter bedrivs än idag, men förr eller senare så är det väl någon som börjar räkna på produktionsbortfallet av alla små avbrott som sker under en arbetsdag i fjärrskrivbordens vedervärdiga värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fysikaliska lagar upphävs inte så lätt.

Terminalernas intåg har förutspåtts i decennier. Plågsamma användarförsök med tunna klienter bedrivs än idag, men förr eller senare så är det väl någon som börjar räkna på produktionsbortfallet av alla små avbrott som sker under en arbetsdag i fjärrskrivbordens vedervärdiga värld.

Fjärrskrivbord s*ger fett, idag, men vem vet hur det är om 5-10 år? Det fungerar ju utmärkt redan idag med en hel del multimedia i webbläsaren, bara att höja ribban och bygga bättre nätverk

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Fjärrskrivbord s*ger fett, idag, men vem vet hur det är om 5-10 år? Det fungerar ju utmärkt redan idag med en hel del multimedia i webbläsaren, bara att höja ribban och bygga bättre nätverk

Det är skillnad på att titta på Youtube eller att t.ex. köra Excel på distans. Det är svårt att buffra det ingående innehåll i en Excel-fil med mindre än att användaren långsamt drivs till vansinne för att hans tangentbordskommandon inte ger väntad respons. Det klart att det tekniskt går att köra spel på distans, det är ju bara frågan vilka avkall man är villig att göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

@ggalaxyy: Det stämmer inte alltid, jag har en 5960X men det tyngsta jag gör i dagsläget är att spela Elite Dangerous och Heroes of the Storm, pysslar med redigering då och då men det är väldigt lite av tiden : ) Det är faktiskt kul att ha det allra bästa om möjligheten finns .

OnT; Kommer köpa 6950X vid release och sälja 5960X, kommer bli kul att överklocka 10 kärnor, intressant med värmen : )

Jag köper din 5960X för 2500kr.

Permalänk

Ja håper AMD kommer med noe bra, så vi får konkurranse i markedet! Intel er veldig overpriset om dagen.

Permalänk
Medlem

Föråldrad plattform och dyr sådan
Förra generationens arkitektur, förkrympt haswell
Oanvändbara kärnor, hur många program kan hantera 20 trådar?
Lågt klockad och därmed sämre enkeltrådad prestanda
Pris över 20k...

Patetiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd

ntel "Broadwell-E" Core i7-6950X listas för över 20 000 kronor

Hehe, jo finns väl en o annan idiot som betalar det priset, därav att intel kan fortsätta sin horribla prissättnng.
För oss som vägrar betala fantasisummor så hoppas vi på zen (o att det INTE blir fantasisummor).

ps.
Har inte med detta att göra, men jag drar en P3-övergång:
Måste bara hylla Ozzed, älskar hans inlägg till 99%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Föråldrad plattform och dyr sådan
Förra generationens arkitektur, förkrympt haswell
Oanvändbara kärnor, hur många program kan hantera 20 trådar?
Lågt klockad och därmed sämre enkeltrådad prestanda
Pris över 20k...

Patetiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Om du läser artikeln så ser du att priset snarare lär hamna på runt 15000 kr vilket är värt varenda krona om man gör annat än spelar och skriver utan faktiskt jobbar med flertrådade uppgifter som inte funkar på grafikkort.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Jag är absolut inte en AMD fan , men hoppas för allas skull att deras kommande Cpu är bra, så intel får lite press på sig. Priserna är rätt häftiga just nu.
Dock skulle jag köpt ny dator i nuläget "vilket jag inte ska" så hade jag aldrig lagt 20k på en Cpu, hade man renderat eller använt någon mjukvara som nyttjar flera/många trådar så hade jag kanske tänkt om.

Denna cpu och 2-3 feta gpu för 4-5k skärmar i spel ,lär svida i börsen för dom flesta
Fast klart denna cpu köper man kanske inte för att spela spel.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Jag kan bara instämma att priserna är högre än väntat, med tanke på att dessa ska vara riktitad till konsument marknanden så får man säga att det är väldigt dyrt, då det är nästan xeon priser på dessa.

Intel av avskaffat sin tick tock modellen samt fördelat om resurser för att satsa på andra områden i framtiden så some cloud, så har intel visat att dom mer eller mindre har kastat in handuken och att mors lag nu börjat säga nej.

De 8 kärninga varianterna har helt klart bäst värde per kärna, men det vore häftigt att ha en 10 kärning cpu (20 med HT) Och hur dessa överklockar återstår också att se jag skulle gissa på det inte går att klocka speciellt mkt..

Vi kan nog vänta att det kommer stå ganska still under flera år framöver på PC marknaden så det kan vara motiverat att köpa en värsting dator om man tänker på lång sikt, tror deras 10 käringa variant kommer kännas fräsch länge, Även om man får betala rätt mkt extra för det så brukar det ju vara E modellerna som har längst hållbarhet och har tidigare överlevt ett tick-tock intervall.

Priserna speglar intels monopol ställing på marknaden, och jag kan tänka mig att intel också har problem att möta efteråfrågan om dom skulle sätta ett lägre pris. Tror inte intel har bråttom.

Det ska som sagt bli intressant att se vad Zen har att bjuda på, Tror det är ju faktum att dom kommer ha många kärnor till ett bra pris som gör att Zen kommer bli en konkurrent på allvar.

Intel har gett amd all tid i världen att få dom att komma ikapp, även om deras kärna kanske bara preseterar 80% av intels snabbaste kärna så kan Zen ändå konkurrera om dom har många kärnor till ett bra pris.

Om Zen blir en succee tror jag dessvärre att AMD kommer ha väldigt svårt att möta efterfrågan, tror det kommer bli mycket förseningar då amd med deras ganska svaga ekonomi inte klarar av att ta allt för stora risker, så då kommer nog inte tillverka allt för många cpuer innan dom vet efterfrågan, under tiden så kommer nog intel släppa ett motvapen till Zen med samma antal kärnor till samma pris. Vid ett sådant läge tror jag ändå att enormt många kommer sympati köpa AMD Zen för att stödja konkurrenten och fira att AMD är med i cpu kaprustningen igen.
Vi alla längtar tillbaka till dessa dagar när det var konkurrens på riktigt.

Intel har nått mors lag, dom har de senaste 7 åren inte varit innoativa utan framstegen som gjort har igentligen bara med tillverkningen att göra att skala ner tillverkningen till mindre tillverkningsprocess. Intel behöver tänka utanför boxen, börja satsa på nya matrial, vi alla vet grafen och dess potential, optiska processor baserad på laser ?

Permalänk

Inte helt sant att den listas för 20 000kr, tittar man på artikeln på NordicHardware som också skrevs igår så är det ett helt annat pris.

"Riktpris ~15 000 SEK"
http://www.nordichardware.se/nyheter/cpu/intel-core-i7-6950x-...

Permalänk

Ash, aktörer i US är ju ökänt villiga att "gouga" priser... Money talks har en helt annan mening där. Jag tippar på 15k när dammet lagt sig.

Permalänk
Medlem

Nope.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av penaltyout:

20K för 6950X plus att kapa 12K anställda = Profit!

<Sarkasm>
Man kan undra vilket de tjänar mest på....
</Sarkasm>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Jaså ? Annars kan du köpa en färdig för 900 kr.

Jo, kanske någon instegsmodell för intel compute stick kan man nog få för det priset. Men jag syftar mer på en adekvat speldator.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Om du läser artikeln så ser du att priset snarare lär hamna på runt 15000 kr vilket är värt varenda krona om man gör annat än spelar och skriver utan faktiskt jobbar med flertrådade uppgifter som inte funkar på grafikkort.

15000 och då värt varenda krona säger du, vilka flertrådade program talar vi om här... foto editering med Photoshop kanske? Det mesta som görs i det programmet sker enkel trådat och vid 6 trådar är vinsten försumbar. På video och animering verkar det ta slut med 12 trådar men det finns kanske undantag. Processorer med så här många kärnor görs bäst i server miljö som Xeon. Spar pengarna och köp någon bra 6-core istället och om man vill resten på snabb lagringsmedia/grafikkort.

Edit:
För gamers är 4-core redan overkill, man får princip samma spel prestanda på en bra 2-core (i3), multi GPU system och möjlighet till överklockning ger dock anledning att köpa något större processor.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Ett tips dock, lägg ~2-3ggr mer pengar på grafikkortet än på cpu'n. Är det spelande som gäller så brukar sällan cpu'n belastas så hårt, de flesta spel nyttjar inte alla kärnor och det är graffet som gör den stora skillnaden.

Så en grafikkortsbudget runt 60 000 kr med en 6950X?

Jag hoppas att Intel äntligen släpper en i3 med upplåst multipel, den prestandanivån hade räckt för väldigt många. Vi får hoppas att Zen bjuder på något bra runt det segmentet, så kanske Intel kommer loss.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Varför skulle dessa priser vara löjliga? De är inte till för att spela CS med och anledning till att mainstream stannat vid 4 kärnor är för att det inte behövs mer för 99% av användarna.

De har fullt rimliga priser på de CPUs som faktiskt är relevanta för de flesta och för dem som behöver mer så ja smakar det så kostar det.
Det är sällan du får en dubbel så kraftfull mojäng i andra avseenden utan att betala mer än dubbla priset.

2008 behövdes inte 4 kärnor för 99% av användarna, men likväl släpptes sådana processorer och priserna blev snabbt rimliga tack vare konkurrensen, vilket även ledde till att mjukvaran började anpassas för 4 kärnor. Det handlar inte om snålhet utan om utveckling.

20 000 för en vanlig desktop-processor (ej Workstation eller Server) är löjligt hur man än försöker förvränga sanningen till Intels fördel. För de som behöver mer har Intel Xeon-linjen (och AMD Opteron) som är avsett för ett helt annat segment, där dessa priser är legitimerade. Ska man ändå lägga 20 000 på en processor gör man ett bättre köp med någon av dem istället för en återvunnen variant för samma pris.

Citat:

De har ingen obligation att se till att så många som möjligt får så mycket som möjligt så billigt som möjligt.

För den som är ny inom området kanske det är ett främmande koncept. Likväl är det precis så datorindustrin har fungerat de senaste 30 åren. Det är ju just därför det behövs konkurrens. Ett ensamt företag har precis som du säger inte något egenintresse av att utveckla billigare och bättre produkter om folk ändå köper dyrare och sämre produkter för det inte finns något alternativ.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Visst kan jag det, det är nog närmare än du tror. Jag minns när den mest fulländade datorgrafiken var långa papperslakan med printade ascii-tecken som man drog ut på radskrivaren i skolan(där kan vi snacka latens!). Dagens 4K-skärmar och interaktiva spel i realtid skulle betraktats som helt omöjligt på den tiden, ändå är vi där nu

Förutom detaljen att låga latenser kräver snabbare än ljusets hastighet kommunikation har du nästan helt rätt.

Permalänk
Medlem

$1499 var faktiskt precis vad jag hade förväntat mig. Man är nu tvungen att höja priset från $999 för flaggskeppen i entusiast-segmentet. Varför? Jo, därför att tillverkningskostnaden per transistor i princip har slutat sjunka nu! Det vi bevittnar är att många gamla sanningar inte gäller. Utvecklingen går enligt följande:

1. Klockfrekvenserna kan inte längre höjas markant (hände runt 3 GHz)
2. Sedan: fler cores (över ca 4) ger inte längre några fördelar i många applikationer (däribland många spel)
3. IPC kan inte höjas längre, designerna blir inte "bredare" (slog Haswell i taket?).
4. Modernare tillverkningsnoder minskar inte längre kostnaden per transistor (går inte ens att få fler cores billigare!)

http://www.monolithic3d.com/uploads/6/0/5/5/6055488/9892667_o...
28 nanometer är kanske den mest kostnadseffektiva noden. 20 nanometer är inte direkt billigare, och nu vid 14 nanometer kan vi definitivt glömma prispressen. Vi får inte fler cores per dollar.

Vi får högre densitet på chipen, men dyrare chip per kvadratmillimeter. En snabb googling visar att Broadwell-E kan ha "4.7 Billion transistors on 306mm2 dies" medan Haswell-E låg på "2.6 Billion transistors on a 355mm2 die". Så du får ändå 80% fler transistorer för "bara" 50% högre pris!

Permalänk
Master of Overkill

Gillar folk som säger CPUn är helt sämst

Och folk som säger tex dessa ej går klocka, min 5960X klarar 4.8GHz, denna kanske klarar 4,6 + också?
Vem vet!!!

ALLA köper inte dessa, bara dom som vet vad dom vill ha!!!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pepsin:

2008 behövdes inte 4 kärnor för 99% av användarna, men likväl släpptes sådana processorer och priserna blev snabbt rimliga tack vare konkurrensen, vilket även ledde till att mjukvaran började anpassas för 4 kärnor. Det handlar inte om snålhet utan om utveckling.

20 000 för en vanlig desktop-processor (ej Workstation eller Server) är löjligt hur man än försöker förvränga sanningen till Intels fördel. För de som behöver mer har Intel Xeon-linjen (och AMD Opteron) som är avsett för ett helt annat segment, där dessa priser är legitimerade. Ska man ändå lägga 20 000 på en processor gör man ett bättre köp med någon av dem istället för en återvunnen variant för samma pris.

För den som är ny inom området kanske det är ett främmande koncept. Likväl är det precis så datorindustrin har fungerat de senaste 30 åren. Det är ju just därför det behövs konkurrens. Ett ensamt företag har precis som du säger inte något egenintresse av att utveckla billigare och bättre produkter om folk ändå köper dyrare och sämre produkter för det inte finns något alternativ.

Men vill man klocka och ha värsta 10 core ja då är detta valet, har värsta 8 core CPUn som går få i 4.8GHz finns inte i Xeon så detta är valet!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Var sugen på denna tills jag såg prislappen, nu säger plånboken nej till ett nytt bygge och skallen säger vänta tills spel kräver sånna här cpuer!