Filer plötsligt försvunna (15-25gb) - Varför?

Permalänk

Filer plötsligt försvunna (15-25gb) - Varför?

Hej!

En väldigt märklig grej hände den 19e April klockan 10:37. Jag har tydligen tagit bort ca. 25GB musik. Jag driver ett litet skivbolag och och under årens lopp kommit att släppa ungefär 175 releaser. Jag har en mapp på datorn där allt är samlat, varje release har en egen mapp och idag när jag kollade igenom akrivet så såg jag att 155 releaser var borttagna från datorn, medan 12 återstod. Jag, eller vad det nu är som har hänt, har inte tagit bort allt i mappen utan lämnade tydligen några.

Så, vad kan ha hänt här egentligen? Finns det någon logisk förklaring till att det bara försvunnit filer? Jag kan inte se att något annat är borta. Och är det inte också märkligt att inte allt i den mappen försvunnit? Om jag gjort något av misstag känns ju det rimligaste att jag råkar ta bort allt, inte bara just 001-155.

Tacksam för tips och förslag på vad som kan vara fel.

Jag har använt mig av vissa gratisprogram för att återställa en del av det (därför jag fick reda på datumet då allt tagits bort). Jag har också använt mig av DiskCheckup för att se om det är något fel på hårddisken men den sa att den var OK. Har gjort malware-tester, virusscanningar och sådär med och inte hittat något suspekt.

Så ja, jag hoppas att någon här har någon idé.

Tack på förhand!

EDIT: Ett annat bevis på att något jävligt märkligt har hänt är att i mapp 156 (katalognummer) så var delar av filerna borta, inte alla. Katalog 1-155 var helt borta. Det är väl också ett tecken på att det inte är jag som råkat göra något märkligt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Vila i frid

Tyvärr är det väl inte så mycket mer du kan göra iom att du gjort återställning till samma disk OM filerna verkligen har raderats. Det är efter sådana här strapatser man ser till att ha en fungerande backup. Det är inte bara så att filerna är flyttade till annan mapp?

Oftast brukar det vara fylle-styrningar eller mus-hjärn-släpp som är orsaken (drag and drop).

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Tyvärr är det väl inte så mycket mer du kan göra iom att du gjort återställning till samma disk OM filerna verkligen har raderats. Det är efter sådana här strapatser man ser till att ha en fungerande backup. Det är inte bara så att filerna är flyttade till annan mapp?

Oftast brukar det vara fylle-styrningar eller mus-hjärn-släpp som är orsaken (drag and drop).

Jag använde mig av programmet FreeUndelete som tydligen kollar om det går att återskapa vissa felar som man tagit bort. Där hittade jag många av dom saknade filerna, men det var svårt att återhämta ordentligt, vissa felar var helt andra låtar än vad namnet antydde och cover arts gick inte att öppna. Men ja, bevis nog.

Tyvärr så hade jag inte heller någon systemåterställningspunkt alls på datorn. Aldrig varit med om det tidigare. :S Brukar alltid finnas ju?

Har också tittat runt om jag råkat flytta men nej. Som sagt, det rörde sig om 155 mappar som är borta, och jag har inte varit full på ett tag heller.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Prova Recuva för att försöka få tillbaka fler filer

Permalänk
Hedersmedlem

@krisljungberg *Trådar sammanfogade*

Tänk på att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne, se §3.3:

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Viradise:

Prova Recuva för att försöka få tillbaka fler filer

Testade det och två andra, men det blev bara rörigt. Ingenting stämde heller. Fel låt, rätt namn, rätt namn, fel låt. Hur nu det går till. Nåja. Det är som det är. Tack för tipset dock!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av krisljungberg:

inte heller någon systemåterställningspunkt

Det är det första jag stänger av på en ny dator - därför att det är där virus/elakheter lägger sig först av allt. En backup är en backup och en kopia av det man anser viktigt. Helst bör du ha två eller tre externa USB-diskar som du roterar dag/vecka dvs så att två av diskarna ligger på hyllan och inväntar nästa katastrof. Har man sin backup-enhet ansluten hela tiden finns risken att även den drabbas av RansomWare t.ex. CryptoLocker.

Om möjligt bör man återskapa disken offline och inte i det levande systemet samtidigt som man lägger över från offline-disken till annat media så att man minimerar skrivandet till den drabbade disken. USB-diskar är billiga. Tid kan vara dyrbar.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Det är det första jag stänger av på en ny dator - därför att det är där virus/elakheter lägger sig först av allt. En backup är en backup och en kopia av det man anser viktigt. Helst bör du ha två eller tre externa USB-diskar som du roterar dag/vecka dvs så att två av diskarna ligger på hyllan och inväntar nästa katastrof. Har man sin backup-enhet ansluten hela tiden finns risken att även den drabbas av RansomWare t.ex. CryptoLocker.

Om möjligt bör man återskapa disken offline och inte i det levande systemet samtidigt som man lägger över från offline-disken till annat media så att man minimerar skrivandet till den drabbade disken. USB-diskar är billiga. Tid kan vara dyrbar.

Jag har 2 externa USB-diskar som jag iofs inte använt som backup särskilt mycket (nu har jag dock fört över massor dit ). MEN, musiken kan jag återfå, det är bara en dryg process, DÄREMOT tycker jag det är obehagligt eftersom jag inte vet vad som hände och hur. Jag vet inte om jag har virus, om jag gjort ett misstag, om disken är trasig eller vad som helst.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är det första jag stänger av på en ny dator - därför att det är där virus/elakheter lägger sig först av allt. En backup är en backup och en kopia av det man anser viktigt. Helst bör du ha två eller tre externa USB-diskar som du roterar dag/vecka dvs så att två av diskarna ligger på hyllan och inväntar nästa katastrof. Har man sin backup-enhet ansluten hela tiden finns risken att även den drabbas av RansomWare t.ex. CryptoLocker.

Om möjligt bör man återskapa disken offline och inte i det levande systemet samtidigt som man lägger över från offline-disken till annat media så att man minimerar skrivandet till den drabbade disken. USB-diskar är billiga. Tid kan vara dyrbar.

Blandar vi inte ihop saker här? Systemåterställningspunkt påverkar bara systemfiler, inte användarfiler. I TS fall hade möjligen Tidigare versioner kunnat avhjälpa honom. Det har ju räddat några från tidigare versioner av CryptoLocker.

Att stänga av möjligheten till systemåterställningspunkt för den händelse att man ska få ett virus låter dumt eftersom risken att få ett korrupt programbibliotek som inte kan återställas är större för den medveten användare. Min W7 installation har överlevt 6 år tack vara systemåterställningen. Den överlevde dock inte MS senaste virus; W10

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Vila i frid

Systemåterställningspunkter är inte min bästa kompis. En backup tar minuter att återställa. Att rensa upp efter systemåterställning, timmar. Det är vad jag erfarit efter ca 4000 fixade datorer genom de senaste 4 åren. Har man varken eller, spar användardatat och gör en nyinstallation. Det är frestande att försöka laga - men tar nästan alltid längre tid än att göra det den "långa säkra" vägen. Men som alltid, ymmv!

Permalänk
Medlem

Några allmänna råd om man misstänker virus ligga bakom försvunna data:
1. Använd inte Windows på den infekterade disken, risken är att skadorna förvärras
2. Sätt disken i en nyinstallerad dator eller ominstallera Win på den drabbade datorn
3. Kolla med tex. CrystalDiskInfo att disken är fysiskt frisk
4. Kör chkdsk på diskens alla partitioner, om Win korrigerar - kör en gång till
5. Lägg aldrig data i systempartitionen (c:)
6. Ta regelbundna systempartitionsbackupper

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är det första jag stänger av på en ny dator - därför att det är där virus/elakheter lägger sig först av allt. En backup är en backup och en kopia av det man anser viktigt. Helst bör du ha två eller tre externa USB-diskar som du roterar dag/vecka dvs så att två av diskarna ligger på hyllan och inväntar nästa katastrof. Har man sin backup-enhet ansluten hela tiden finns risken att även den drabbas av RansomWare t.ex. CryptoLocker.

Om möjligt bör man återskapa disken offline och inte i det levande systemet samtidigt som man lägger över från offline-disken till annat media så att man minimerar skrivandet till den drabbade disken. USB-diskar är billiga. Tid kan vara dyrbar.

Apropå backuper, har du provat Iperius backup? Jag har kört det ett tag istället för Cobian på Server 2012 och även gratisversionen fungerar imponerande bra. Min fråga är helt enkelt, har du provat den inbyggda funktionen som tar backup på hela systempartitionen under drift? Är den pålitlig? Det krävs full licens för att använda funktionen därför har jag inte testat än. Litar på din erfarenhet och kunskap.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av MultiMan:

Apropå backuper, har du provat Iperius backup?

Tyvärr inte. Jag förlitar mig oftast på Windows Server Backup av systemdisk till annan intern disk på servern och låter sen Cobian skyffla kopian av systemdisken till annat backup-media. Senast använt förra helgen när multipla strömavbrott stressade sönder ett ECC-minne (spikar från nätagget?) i ett mindre företags server. Minnesfelet skrev sönder diskarna och ESXI struntade flagrant i att minnet flunkade. Återställd på 2 timmar när felet vad identifierat. PHEW!

Permalänk
Hedersmedlem

@hasenfrasen: Tack! Kanske ska prova den vägen först. Jag har mer eller mindre som krav att det ska köras UPS på alla kritiska maskiner så därför brukar strömavbrott nästan aldrig ställa till det. Helt säker är man ju dock inte och därför vill jag ha bästa möjliga och snabbaste backup men till så låg kostnad det går. Din variant verkar ju uppfylla det!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Har råkat ut för nåt liknande.
Har en hel del foton, en katalog av ett 30-tal är helt plötsligt "tömd" (extern disk)
Har provat lite olika gratisprogram utan o lyckas återskapa några filer.

Nån som har nåt bra företag man kan lämna in den till?
Borde ju gå o återskapa, har inte lagt till eller tagit bort nåt från den efter detta för o inte sabba mer......