Muskampen 2025: Segraren korad!

Konstig lukt. Undrar om det är nätagget.

Permalänk
Medlem

Konstig lukt. Undrar om det är nätagget.

Har ett 750w nätagg som är rätt gammalt vid det här laget. Har för mig att det är ett chieftech men inte helt säker.

Hursom har jag märkt en skum doft när jag suttit vid datorn vid några tillfällen. Typ kemisk. Har inte märkt några problem med dator/hårdvara dock.

http://imgur.com/YnEXxtk

Här är voltsen i hwinfo64 i idle. Körde prime95 i 40 min utan att något blev tokigt (glömde dock att ha på hwinfo/hwmonitor) och ska köra ett längre stresstest i prime95 imorgon också. Men allt ser väl bra ut på bilden i alla fall? Inte jättebra på detta ^^

tackar för svar!

Permalänk
Medlem

Bakelit? Dina kondensatorer kanske håller på och läcker... (fenol från fenolplast)

Eventuellt är det till att inspektera om dom svällt upp
Ser ut ungefär såhär:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/Defekte_K...

Permalänk
Medlem

Läste gammalt + chieftech oj oj
Betänk att när detta agget säger upp sig så tar den med sig det mesta av datorn också = dyrt.

Kör du moderna datorkomponenter bytt agg snarast.......

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha släppt dig?

Skämt åtsido så tror jag att (som tidigare nämnts) nätaggregatets kondensatorer börjar att svälla och eventuellt läcker.
Kolla omedelbart nätagget...

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Du råkar inte ha släppt dig?

Skämt åtsido så tror jag att (som tidigare nämnts) nätaggregatets kondensatorer börjar att svälla och eventuellt läcker.
Kolla omedelbart nätagget...

Hmm okej. Hur kollar jag nätagget då? Är lite skraj att öppna upp det då jag vet att det kan finnas spänning kvar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinsen:

Hmm okej. Hur kollar jag nätagget då? Är lite skraj att öppna upp det då jag vet att det kan finnas spänning kvar!

Lukta först på nätagget, du borde känna lukten ganska ordentligt. Om du inte vill öppna det kolla med ficklampa genom fläkten på kondensatorerna om de ser "missformade" svullna ut!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Äh jag köper ett nytt helt enkelt. Det här har ändå 5-7 år på nacken så det är dags att byta hur som helst. Tack för alla svar.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Chieftec agg ifrån typ 2011 som funkar utan problem, dock så köpte jag en av de bättre tror jag. Vilken modell har du?

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av djnaden:

Jag har ett Chieftec agg ifrån typ 2011 som funkar utan problem, dock så köpte jag en av de bättre tror jag. Vilken modell har du?

Lite osäker men det är ett 750w tror det är ett av deras bättre även här. Modulärt är det iaf.

Körde prime95 och valley benchmark samtidigt i en timme och det hände inget då.

http://imgur.com/1mARk6T

Alla volter ser väl ok ut också?

Tänker nog köpa ett nytt i alla fall dock.

Permalänk
Medlem

Öppna absolut inte ett nätaggregat om du inte vet precis vad du håller på med. Kan i extrema fall leda till allvarliga skador eller död.

Permalänk
Medlem

Nytt nätagg antagligen kondningarna och agget ripplar nog rätt kraftigt!

Köp Evga g2 eller corsair rmx 2 kvalitets agg med 10 års garantid

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d