Ny dator startar i en halv sekund sen dör den.

Permalänk
Medlem

Ny dator startar i en halv sekund sen dör den.

Hej.

Jo det är så att jag håller på hjälpa en polare att plocka i hop hans PC i delar från komplett, har byggt ett antal förut så helt nybörjare är jag inte. Problemet är att efter montage så var det dags att testköra datorn, hade fortfarande inte kopplat in HDD eller CD men ville mest se satt den startade så det såg bra ut så långt, det gjorde det inte.

När jag försökte dra igång datorn så får den bara ström i någon tusendels sekund känns det som, fläktarna hoppar igång men dör samma sekund som dom startar, ungefär som att det bara kommer en "strömpuls" Jag har nu testat att plocka isär datorn igen och har modekortet liggandes utanför burken med endast CPU, minne och ström kopplat och testade igen men fortfarande samma resultat.

Modekortet är av följande modell: MSI Z170I Gaming Pro AC.
Nått jag noterade var att modekortet är det absolut minsta jag har sett, med endast en PCI-E port och två minnes portar. uppskattningsvis 12 gånger 12 cm.

Värt att nämna är att jag inte ser någon diod lysa när strömmen är påslagen men när jag trycker på Power knappen så blinkar en röd diod till en gång och texten precis i anslutning till dioden lyder "CPU+"

Hoppas verkligen jag har nån här som vet vad som kan strula.

Bifogar ett klipp på hur det ser ut! https://www.youtube.com/watch?v=uCZFGvKYT9E&feature=youtu.be

Tack!

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla att cpu är correct monterad, testa med bara en ram sticka, testa i båda ram slottsen.

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Medlem

Detta hände mig också när jag monterade en dator, och jag hade tydligen råkat böja 2 pins på moderkorts sockeln, så ta dig en titt på den. Kan vara svårt att se så kolla från olika vinklar!

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

@Hankook: Eftersom det är ett modulärt nätagg, har du kollat så alla sladdarna sitter ordentligt i själva agget?

Vilken cpu är det och vilka minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickenowl:

Dubbelkolla att cpu är correct monterad, testa med bara en ram sticka, testa i båda ram slottsen.

Har testat det utan framgång, har inte kollat CPUn.

Skrivet av Tazadar:

Detta hände mig också när jag monterade en dator, och jag hade tydligen råkat böja 2 pins på moderkorts sockeln, så ta dig en titt på den. Kan vara svårt att se så kolla från olika vinklar!

Jag tyckte det såg ut att vara två stycken mindre böjda pins innan jag påbörjade monteringen men jag reflekterade inte så mycket över det utan tänkte väl "Det borde inte spela nån roll" Hur åtgärdar jag i så fall problemet?

Skrivet av MacAllan:

@Hankook: Eftersom det är ett modulärt nätagg, har du kollat så alla sladdarna sitter ordentligt i själva agget?

Vilken cpu är det och vilka minne?

CPU: Intel Core i7-6700K Skylake
Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB.

Strömkablarna till modekortet sitter integrerat i nätagget så dom ska sitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hankook:

Har testat det utan framgång, har inte kollat CPUn.

Jag tyckte det såg ut att vara två stycken mindre böjda pins innan jag påbörjade monteringen men jag reflekterade inte så mycket över det utan tänkte väl "Det borde inte spela nån roll" Hur åtgärdar jag i så fall problemet?

CPU: Intel Core i7-6700K Skylake
Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB.

Strömkablarna till modekortet sitter integrerat i nätagget så dom ska sitta.

Tyvärr kan böjda pins orsaka diverse problem.
Prova att räta dom med en tandpetare eller liknande, ta det försiktigt så du inte knäcker dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tyvärr kan böjda pins orsaka diverse problem.
Prova att räta dom med en tandpetare eller liknande, ta det försiktigt så du inte knäcker dom.

Jag ska testa det i morgon, tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Jag använde mig av en stiftpenna då denna passar perfekt på pinsen.
Sen laddade jag ner en förstoringsglas app på min telefon för att kunna se lättare.
OCH glöm inte bort att ha bra med ljus när du ska göra detta, blir lättare då

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Problemet löst, lyckades bända tillbaka pinsen tillräckligt för att det skulle fungera! Tackar alla för hjälpen!