SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Svag Wi-Fi i huset - lösning?

Hej!

Vi fick fiber installerat hos oss för ett tag sedan, internet via kabel fungerar väldigt bra, dock är Wi-Fi uselt! Vet inte om det är så för andra Telia-kunder som har deras router eller om det bara är vi som upplever det. Vi bor i en villa med två våningar, och är man andra våningen så kan man t.ex. nästan glömma att kolla på en video på mobilen då det buffrar hela tiden. Nu är frågan vad vi borde göra för att få bättre Wi-Fi i en villa med 2 våningar, har hört talas om bryggning? Är det det bästa sättet? Finns det för/nackdelar med bryggning? Just nu har vi som sagt Telias router.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Dra kabel till övervåningen, köp en accesspunkt (AP) och placera den på en central plats.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Är det bättre än bryggning? Problemet gäller också första våningen.

Permalänk
Hedersmedlem

Bryggning har ingenting med WiFi att göra utan är enbart för att göra om ett kombinerat modem/router till enbart modem och köra egen router. Uteffekten är lagstadgad så även om du skaffar egen router löser det inte dina problem på andra våningen. Första våningen kan möjligen bli bättre.

Berätta alltid om vilka prylar det gäller.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har också uselt wifi, har dock en repeater redan så täckning är inte problemet. Har du testat med en annan router?

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Aha då gäller alltså accespunkt, men då Wi-Fi är dåligt på första våningen måste jag inte brygga först och sen köra på en accespunkt för andra våningen via den nya routern?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batrapo:

Har också uselt wifi, har dock en repeater redan så täckning är inte problemet. Har du testat med en annan router?

Nej har inte testat med en annan router, då måste jag väl brygga först. Vad är en repeater dock?

Är det samma som accespunkt eller vad innebär det? Verkar finnas många alternativ.

Permalänk
Medlem

Om det blir läge att köpa ett nytt system så vill du undersöka Ubiquiti och deras Unify AP:s

Installerade nyligen själv en Edgerouter POE och deras AC Lite AP. Väldigt trevligt system och relativt enkelt att komma igång med numera (med de nya Wizards osv) även om det är semi-pro grejer. Prestandan är helt underbar på alla sätt. Väldigt prisvärt även om det blir något dyrare än de all-in-one routrar som man vanligtvis köper som konsument. Om du vill snåla och inte har så snabbt WAN så kan du köra på deras "X" serie som inte har lika hög throughput.

Permalänk
Medlem

@finally:

Det är en accesspunkt som körs via elnätet.
Du slipper alltså dra nya kablar.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk

Dåligt nät? Eller konkurrens på band

Hej

Kolla med en app och mobiltelfon hur mottagningen är så du vet vad du kan förvänta dig, går att göra mycket med placering och dylikt. jag hade i lägenhet problem med full täckning och då vart det bandet som hade förmånga olika wifi på sig som utgjorde problemet.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Om det blir läge att köpa ett nytt system så vill du undersöka Ubiquiti och deras Unify AP:s

Installerade nyligen själv en Edgerouter POE och deras AC Lite AP. Väldigt trevligt system och relativt enkelt att komma igång med numera (med de nya Wizards osv) även om det är semi-pro grejer. Prestandan är helt underbar på alla sätt. Väldigt prisvärt även om det blir något dyrare än de all-in-one routrar som man vanligtvis köper som konsument. Om du vill snåla och inte har så snabbt WAN så kan du köra på deras "X" serie som inte har lika hög throughput.

jag kör också Ubiquiti. Deras router blir ganska snabbt avancerad om du vill göra något utanför wizard. Utmärkt prestanda och prisvärt.

Som AP kör jag Ubiquiti Unifi AP AC. Nu lite gammal, ganska dyr och tyvärr inte helt 100 i prestandan.
Jag skulle nog som lägst gå in på Ubiquiti UniFi AP AC PRO hos Ubiquiti.
Men deras admingränssnitt är utmärkt. Stökigt dock att de vill ha admin programmet på en dator. Byter du dator utan att ha backup måste du köra reset på AP för att kunna administrera.

Annars kan du köra Ruckus om du vill ha ett steg upp från Ubiquiti i prestanda.

Permalänk
Skrivet av Pudeln:

Installerade nyligen själv en Edgerouter POE och deras AC Lite AP.

Hur är räckvidden, klarar du dig med en AP?

Permalänk
Medlem

Har fått väldigt många förslag nu vilket jag uppskattar! Tycker ni att jag ska brygga för att få bättre Wi-Fi på första våningen och sen köra på en accespunkt för andra våningen som MultiMan sa, eller köra på en powerline som Shamzin nämnde? Edgerouter verkar också vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batrapo:

Men repeater är normalt sett en dålig lösning som inte alls går att jämföra med att sätta upp en extra AP (accesspunkt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Har fått väldigt många förslag nu vilket jag uppskattar! Tycker ni att jag ska brygga för att få bättre Wi-Fi på första våningen och sen köra på en accespunkt för andra våningen som MultiMan sa, eller köra på en powerline som Shamzin nämnde? Edgerouter verkar också vara ett alternativ.

Edgerouter är en ren router utan wifi överhuvudtaget. Så den löser inga wifi-problem (det är Ubuiquiti AC Lite/Pro som du behöver i så fall).

Powerline är en fullösning eftersom elnätet inte är konstruerat för att överföra så höga frekvenser, så i vissa bostäder fungerar det bra och i vissa fungerar det dåligt (kan variera mellan olika uttag i samma hus också).

Permalänk
Medlem

Ärligt talat tycker jag det känns som att väldigt mycket krånglas till här. Jag hade börjat med att köpa en riktig router (lägg iaf 2500:-, värt det i slutändan) och placerat den centralt på den nedre våningen och struntat totalt i skokartongen som internetleverantörerna ger en. De påstår alltid att deras prylar är superbra och har högt värde men det skulle lika gärna kunna stå Ica Basic på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barry Lyndon:

Hur är räckvidden, klarar du dig med en AP?

Jag har den minsta (AC Lite) av den nya Unify serien. Räckvidden är sjukt bra jag kan surfa hos en granne som bor två lägenheter lateralt från mig och en vertkalt våningen under min. Jag bor i ett blåbetonghus med väldigt tjocka och hårda väggar (man måste ha borrhammare för att borra här, slagborr funkar inte). Dock minns jag inte om jag hade 5Ghz bandet då. Kan hända att det bara var 2.4Ghz (alltså hos grannen).

Om du kör på den lite större APn som heter AC Pro så kommer du få ännu bättre räckvidd samt hela AC bandet. De har även en AP som heter long range som har ytterligare räckvidd men använder bara samma bandbredd som Lite APn (som jag har). Om du vill klara dig med en AP så det nog den du ska ha.
Jag får ändå ca 150Mb/s ner och ca 130 upp när jag kör bredbandskollen när jag sitter just nu på balkongen i andra änden från APn (AC Lite). Med min gamla all in one router kunde inte någon Wifi signal alls när jag satt på balkongen och fick surfa på 4G.

Tänk på följande innan du köper en dyr "all in one" router typ Net Gear Nighthawk eller Asus flaggskepp. För samma pengar eller lite till så kan du få ett modulärt system som går att anpassa precis till de behov du har. Flr några år sedan så kanske man behövde vara utbildad för att sätta upp Ubiquiti, men nu är det lika lätt som vilken konsumentrouter som helst då de har "Wizards" för att snabbt sätta upp.

Jag kommer aldrig köpa en konsument all in one router igen, Inkluderat motsvarande Netgear Nighthawk.

Jag har denna routern:

Och denna APn (den första lilla men han visar hela serien)

Permalänk
Medlem

@Pudeln: Verkar vara väldigt bra produkter från Ubiquiti! Om vi nu bestämmer oss för att köra på AP AC Lite som accespoint för andra våningen i huset, vad ska vi ha för router till första våningen? Eftersom någon skrev att Ubiquiti routrar inte ger Wi-Fi. Eller kommer AP:n räcka för till att ge Wi-Fi till båda våningarna?

Permalänk
Skrivet av finally:

@Pudeln: Verkar vara väldigt bra produkter från Ubiquiti! Om vi nu bestämmer oss för att köra på AP AC Lite som accespoint för andra våningen i huset, vad ska vi ha för router till första våningen? Eftersom någon skrev att Ubiquiti routrar inte ger Wi-Fi. Eller kommer AP:n räcka för till att ge Wi-Fi till båda våningarna?

Fördelen med att välja dessa produkter före en all-in-one är att man kan placera AP på det mest optimala stället (vilket vanligtvis inte är där du vill ställa routern) och då klarar man sig oftast med en AP.

Permalänk
Medlem

@finally:

Om du kör den routern jag köpte så har den en "enkel" switch inbyggd samt POE (Power over Ethernet) så du kan koppla in tre stycken AP direkt till den via ethernetkabel. APna får då ström från routern (man aktiverar strömmen i Routerns OS).

Själv behöver jag bara en AP så jag använder de andra två portarna till LAN. Den porten som blir över är ett eget LAN som jag ska koppla till en switch. Det LANet blir ett dedikerat LAN som jag kommer ha för två Windows Server 2012 maskiner.

Men om du inte har server så kan du ha alla portar till ett LAN precis så som han väljer att göra i videon. Då klarar du nog alla dina behov med en ER POE router samt en eller flera Unify AP.to

Man får med en "inducer" POE nätdel till Unify AP:na. Så om du har en router eller switch som inte har POE så kan du använda den. Om du väljet den billigare Edgerouter X så kan den skicka strömmen paasivt genom routern från inducern har jag för mig.
Om du har snabbt WAN så som fiber kan det vara värt att investera i ER POE routern alternativt ER Lite routern + Edgeswitch. Även om det blir lite mkt pengar. Dock inte så mycket mer än ett flagskepp från Netgear eller Asus.

Sorry om jag är dålig på att förklara
I ett nötskal så säger jag att om du lägger ca 500 till 1000 kr mer än en bra konsumentrouter så får du en väldigt bra nätverk dom du kan växa med.

Permalänk
Medlem

ett spännande alternativ är Ubiquiti's nya produkt som det stod om på idg idag.
https://www.amplifi.com/

Artikeln på idg
http://techworld.idg.se/2.2524/1.657924/amplifi-router-ubiqui...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mba:

ett spännande alternativ är Ubiquiti's nya produkt som det stod om på idg idag.
https://www.amplifi.com/

Artikeln på idg
http://techworld.idg.se/2.2524/1.657924/amplifi-router-ubiqui...

Tackar för tipset!

den såg riktigt intressant ut. Synd att man får vänta till hösten för en lansering i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Nej har inte testat med en annan router, då måste jag väl brygga först. Vad är en repeater dock?

Är det samma som accespunkt eller vad innebär det? Verkar finnas många alternativ.

Jo precis, om jag inte misstar mig är det samma. Köpte min på aliexpress för runt en hundring. Den förlänger wifi signalen till övervåningen (eller var du vill).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

@Azzz1:

Om du kör den routern jag köpte så har den en "enkel" switch inbyggd samt POE (Power over Ethernet) så du kan koppla in tre stycken AP direkt till den via ethernetkabel. APna får då ström från routern (man aktiverar strömmen i Routerns OS).

Själv behöver jag bara en AP så jag använder de andra två portarna till LAN. Den porten som blir över är ett eget LAN som jag ska koppla till en switch. Det LANet blir ett dedikerat LAN som jag kommer ha för två Windows Server 2012 maskiner.

Men om du inte har server så kan du ha alla portar till ett LAN precis så som han väljer att göra i videon. Då klarar du nog alla dina behov med en ER POE router samt en eller flera Unify AP.to

Man får med en "inducer" POE nätdel till Unify AP:na. Så om du har en router eller switch som inte har POE så kan du använda den. Om du väljet den billigare Edgerouter X så kan den skicka strömmen paasivt genom routern från inducern har jag för mig.
Om du har snabbt WAN så som fiber kan det vara värt att investera i ER POE routern alternativt ER Lite routern + Edgeswitch. Även om det blir lite mkt pengar. Dock inte så mycket mer än ett flagskepp från Netgear eller Asus.

Sorry om jag är dålig på att förklara
I ett nötskal så säger jag att om du lägger ca 500 till 1000 kr mer än en bra konsumentrouter så får du en väldigt bra nätverk dom du kan växa med.

Tack för svar! Verkar vara ett bra alternativ, men känns lite overkill med tanke på att vårat hus inte är så jätte stort. Deras produkter verkar vara anpassade till stora ytor. Sen är man inte så kunnig heller inom det här området så det kan bli krångligt att komma igång med det.

Men om jag skulle nu kolla på ett annat alternativ än Ubi, vad rekommenderar du? Brygga en vanlig router och köpa en AP?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av finally:

Tack för svar! Verkar vara ett bra alternativ, men känns lite overkill med tanke på att vårat hus inte är så jätte stort. Deras produkter verkar vara anpassade till stora ytor. Sen är man inte så kunnig heller inom det här området så det kan bli krångligt att komma igång med det.

Men om jag skulle nu kolla på ett annat alternativ än Ubi, vad rekommenderar du? Brygga en vanlig router och köpa en AP?

Du ska inte brygga routern utan bara addera så många AP som behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska inte brygga routern utan bara addera så många AP som behövs.

Tänkte så eftersom Wi-Fi är svag på undervåningen och andra våningen. Kommer Wi-Fi bli bättre om jag adderar 1-2 accespoints med Telias router, då den redan är svag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av finally:

Jag blir konfunderad här. Hur stort är ditt hus och hur ser det ut? När du skriver att du inte har så stort hus så får det mig att tänka att du egentligen har något annat problem. Varför ska jag förklara här.

Vi har en 1½-plans villa på 177kvm. I villan har vi fiber från Telia med deras äldre Smart-box, dvs inte den de delar ut nu. Den äldre Smarten har sämre WiFi än den nyare. Tillsammans med Smarten kör jag en Ubiquity AC-Lite AP som jag satt mitt i huset längst upp. AP'n servar hela huset med WiFi utan problem samt även en del av trädgården.
Anledningen till att jag skaffade AP'n var inte att jag inte kunde täcka in hela huset med routern från Telia, dock är den routern placerad i ena änden av huset, så täckningen var inte helt optimal. Notera nu, att även med Telias router som enda WiFi-källa så kunde jag täcka in hela huset med WiFi. Ingenstans hade jag de problem som du beskriver med att man inte kan strömma video tex. Faktiskt så sitter en av de största förbrukarna av WiFi, min son, så långt bort från routern som det går och han klagade aldrig på täckningen. Och då sitter han ofta och kollar YouTube och spelar online samtidigt (galningen).

För att summera så tycker jag inte att du ska byta ut Telias router om du bara vill ha bättre WiFi-täckning. Skaffa en AC-Lite och placera mitt i huset så får du bättre WiFi än vilken router som helst. Använder du denna lösningen så får du fördelen att du gradvis kan shifta över enheter till det nya nätverket efter hand som du ser att det funkar. Skaffar du en helt ny router så kommer du att få ett avbrott tills du får igång den. Det kommer resten av familjen att uppskatta. Har du andra tjänster från Telia såsom TV, telefoni osv. så slipper du strula med att få igång dem. Kort sagt, lös inte fler problem än du behöver.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag blir konfunderad här. Hur stort är ditt hus och hur ser det ut? När du skriver att du inte har så stort hus så får det mig att tänka att du egentligen har något annat problem. Varför ska jag förklara här.

Vi har en 1½-plans villa på 177kvm. I villan har vi fiber från Telia med deras äldre Smart-box, dvs inte den de delar ut nu. Den äldre Smarten har sämre WiFi än den nyare. Tillsammans med Smarten kör jag en Ubiquity AC-Lite AP som jag satt mitt i huset längst upp. AP'n servar hela huset med WiFi utan problem samt även en del av trädgården.
Anledningen till att jag skaffade AP'n var inte att jag inte kunde täcka in hela huset med routern från Telia, dock är den routern placerad i ena änden av huset, så täckningen var inte helt optimal. Notera nu, att även med Telias router som enda WiFi-källa så kunde jag täcka in hela huset med WiFi. Ingenstans hade jag de problem som du beskriver med att man inte kan strömma video tex. Faktiskt så sitter en av de största förbrukarna av WiFi, min son, så långt bort från routern som det går och han klagade aldrig på täckningen. Och då sitter han ofta och kollar YouTube och spelar online samtidigt (galningen).

För att summera så tycker jag inte att du ska byta ut Telias router om du bara vill ha bättre WiFi-täckning. Skaffa en AC-Lite och placera mitt i huset så får du bättre WiFi än vilken router som helst. Använder du denna lösningen så får du fördelen att du gradvis kan shifta över enheter till det nya nätverket efter hand som du ser att det funkar. Skaffar du en helt ny router så kommer du att få ett avbrott tills du får igång den. Det kommer resten av familjen att uppskatta. Har du andra tjänster från Telia såsom TV, telefoni osv. så slipper du strula med att få igång dem. Kort sagt, lös inte fler problem än du behöver.

Alla hus är olika, det är vanligt att en wifi-källa räcker i ett vanligt hus men det är också vanligt att en wifi-källa inte räcker i ett helt hus. Sen påverkar det också vilka klienter och behov man har.

Jag håller med om att man inte behöver byta router. Men däremot håller jag inte med om att en AC-lite skulle ge bättre täckning än en bra konsumentrouter, det stämmer inte alls, det är samma wifi-kretsar och antennteknologi som i bra konsumentroutrar.
T o m så att företags-AP som t ex AC Lite ofta har lite sämre täckning än de bästa routrarna eftersom man inte behöver (eller ens vill ha) för bra täckning i större wifi-nät med många AP.
Smallnetbuilder har tyvärr inte testat AC-lite, AC-LR eller AC-Pro än, men andra proffs-AP de testat (som gamla Ubiquiti AC och Linksys LAPAC1750) har t o m lite sämre täckning än de bästa konsumentroutrarna.

Rekommendera gärna AP från Ubiquiti om du vill (jag gillar dom också), men man ska inte överdriva deras egenskaper.
En stor fördel är ju att de kan monteras i taket mitt i ett rum, det gör det lättare att få optimal placering. Och det gör ju mkt för wifi-täckningen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av finally:

Tänkte så eftersom Wi-Fi är svag på undervåningen och andra våningen. Kommer Wi-Fi bli bättre om jag adderar 1-2 accespoints med Telias router, då den redan är svag?

Ja man lägger till APs efter behov, man brukar ha många AP i ett större nät för att få täckning och det finns oftast ingen anledning att ta bort någon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.