Vad tror ni om detta bygget som speldator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardcore90:

Stort tack för all hjälp guld värt vad mer exakt är crossfire? Byter till det moderkortet du rekommendera. Kommer jag märka stor skillnad på en freesync skärm och exempelvis den jag hade valt i min förslagslista nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, det går att googla crossfire om du vill ha en detaljerad beskrivning av hur det fungerar

Som förklarades i videon jag länkade ovan kan freesync göra att du slipper små-lagg eller screen tearing (Video av screen tearing). Jag tror det är värt det, speciellt eftersom freesync inte kostar något extra. Finns skärmar för under 3000 kr.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Skrivet av Jäger:

Hehe, det går att googla crossfire om du vill ha en detaljerad beskrivning av hur det fungerar

Som förklarades i videon jag länkade ovan kan freesync göra att du slipper små-lagg eller screen tearing (Video av screen tearing). Jag tror det är värt det, speciellt eftersom freesync inte kostar något extra. Finns skärmar för under 3000 kr.

Haha jo sant! Tyckte du var bra på att förklara så man förstod så tänkte du fick fortsätta med det 😎 byter upp mig i nätagg med då. Känns som att just evga 650watts har fått så bra recensioner men det är alltså samma agg bara att watten skiljer dem åt? Anser du att det är den bästa setupen man kan få för dessa pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardcore90:

Haha jo sant! Tyckte du var bra på att förklara så man förstod så tänkte du fick fortsätta med det 😎 byter upp mig i nätagg med då. Känns som att just evga 650watts har fått så bra recensioner men det är alltså samma agg bara att watten skiljer dem åt? Anser du att det är den bästa setupen man kan få för dessa pengar?

Ja det är samma nätagg, bara effekten som skiljer.

Bästa setupen är svårt att säga, vissa saker är individuellt (chassi, storlek på SSDn, utseende/egenskaper på skärmen osv). Det går att snåla mer på det mesta och ta ett starkare grafikkort för att få mer prestanda idag på bekostnad av kvalité och livslängd. Beror på vad man prioriterar.

Det är ett bra paket om du inte orkar/kan vänta på de nya grafikkorten i alla fall tycker jag.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Skrivet av Jäger:

Ja det är samma nätagg, bara effekten som skiljer.

Bästa setupen är svårt att säga, vissa saker är individuellt (chassi, storlek på SSDn, utseende/egenskaper på skärmen osv). Det går att snåla mer på det mesta och ta ett starkare grafikkort för att få mer prestanda idag på bekostnad av kvalité och livslängd. Beror på vad prioriterar.

Det är ett bra paket om du inte orkar/kan vänta på de nya grafikkorten i alla fall tycker jag.

Ok tack så mycket! Vad skulle jag kunna snåla in på eller byta för att få bättre prestanda men för samma peng?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardcore90:

Ok tack så mycket! Vad skulle jag kunna snåla in på eller byta för att få bättre prestanda men för samma peng?

T ex:
- strunta i att vara förberedd för crossfire och ta det moderkortet och nätagget du hade valt från början
- eller ett billigare nätagg som EVGA GQ 650W
- Billigare chassi
- i5 istället för i7
- en mindre SSD, eller budget-SSD
Och istället ta ett starkare grafikkort, R9 390x, R9 Fury/FuryX, GTX 980ti osv.

Men det offrar kvalité och livslängd på datorn som sagt. Och med tanke på att dyrare grafikkort inte är speciellt prisvärda just nu är det inget jag rekommenderar. Bättre att köpa ett kvalitetsbygge idag så du bara kan uppgradera grafikkortet i framtiden när du behöver med kraft.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jäger:

T ex:
- strunta i att vara förberedd för crossfire och ta det moderkortet och nätagget du hade valt från början
- eller ett billigare nätagg som EVGA GQ 650W
- Billigare chassi
- i5 istället för i7
- en mindre SSD, eller budget-SSD
Och istället ta ett starkare grafikkort, R9 390x, R9 Fury/FuryX, GTX 980ti osv.

Men det offrar kvalité och livslängd på datorn som sagt. Och med tanke på att dyrare grafikkort inte är speciellt prisvärda just nu är det inget jag rekommenderar. Bättre att köpa ett kvalitetsbygge idag så du bara kan uppgradera grafikkortet i framtiden när du behöver med kraft.

Tack så mycket, ska ha det i åtanke om jag skulle besluta mig för att ha ett 980ti kort skulle det funka med övriga setupen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardcore90:

Tack så mycket, ska ha det i åtanke om jag skulle besluta mig för att ha ett 980ti kort skulle det funka med övriga setupen?

Ja det skulle funka, fast Freesync fungerar ju inte med Nvidia grafikkort. Ska du ha adaptiv sync med 980ti är det G-sync som gäller, men de skärmarna är dyrare.

Tänk på att R9 390 räcker långt i 1080p idag. Köp inte mer kraft på grafikkort än du behöver som sagt. För 6500 kr (vad ett ett 980ti kostar idag) kan du köpa både ett R9 390 (3200 kr) idag och ett nytt kort för 3300 kr (+ försäljningsvärdet av ditt 390) om ett år eller två om du behöver mer kraft som kommer vara mycket starkare än 980ti.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

980 ti + 144hz skärm = win

Permalänk
Skrivet av bergla:

980 ti + 144hz skärm = win

Räcker det endast att jag byter till ett 980ti kort utan att jag behöver ändra några andra komponenter i min setup?

Tar gärna tips på bra 144hz skärmar med gsync

Permalänk
Skrivet av Jäger:

Ja det skulle funka, fast Freesync fungerar ju inte med Nvidia grafikkort. Ska du ha adaptiv sync med 980ti är det G-sync som gäller, men de skärmarna är dyrare.

Tänk på att R9 390 räcker långt i 1080p idag. Köp inte mer kraft på grafikkort än du behöver som sagt. För 6500 kr (vad ett ett 980ti kostar idag) kan du köpa både ett R9 390 (3200 kr) idag och ett nytt kort för 3300 kr (+ försäljningsvärdet av ditt 390) om ett år eller två om du behöver mer kraft som kommer vara mycket starkare än 980ti.

Ok då är jag med, grym expertis från din sida det uppskattas! Ska länka dig hur migt slutgiltiga bygge förmodligen kommer bli

Permalänk

Såhär ser det ut nu:https://www.inet.se/kundvagn/visa/9402691/

Vet dock ej än vilken skärm det blir och finns det några vassare ramminnen eller duger dessa gott och väl?

Vad tror ni om denna skärm:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/240807-a...

122495Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir rätt matt när man ger dig massa råd som du inte lyssnar på öht. Att ha Crossfire och onödigt starkt nätagg för att det är "framtidssäkert" är totalt onödigt. Crossfire är inte speciellt trevligt ändå eftersom det ger viss stuttering och ökade problem. Single kort är alltid bättre att köra för icke entusiaster. Som sagt, mitt grundpaket med i5an, 144hz skärmen som jag tidigare länkade(Med såpass hög uppdateringsfrekvens är inte Gsync nödvändigt, trevligt möjligtvis men inte nödvändigt) och ett beggat 980ti. Samt win10 köpt på nätet för 200. Det vore den bästa setupen för dina pengar. Sen vad du väljer att köpa är upp till dig, gl.

Permalänk
Skrivet av bergla:

Blir rätt matt när man ger dig massa råd som du inte lyssnar på öht. Att ha Crossfire och onödigt starkt nätagg för att det är "framtidssäkert" är totalt onödigt. Crossfire är inte speciellt trevligt ändå eftersom det ger viss stuttering och ökade problem. Single kort är alltid bättre att köra för icke entusiaster. Som sagt, mitt grundpaket med i5an, 144hz skärmen som jag tidigare länkade(Med såpass hög uppdateringsfrekvens är inte Gsync nödvändigt, trevligt möjligtvis men inte nödvändigt) och ett beggat 980ti. Samt win10 köpt på nätet för 200. Det vore den bästa setupen för dina pengar. Sen vad du väljer att köpa är upp till dig, gl.

Ok jag förstår, tack så mycket för tipsen så du menar att jag ej kommer behöva mer än 650watts agg även när jag ska byta upp mig i grafikkort som jag säkerligen kommer göra om några år?

Permalänk

Alternativ 2:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9403305/

Alternativ 3:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9403318/

Permalänk

Ska jag köra på ett GTX 1070 eller GTX 1080 till de förslagna konfigurationerna? Eller ska jag vänta på nya radeon korten?

Permalänk
Medlem

Om pengar har någon betydelse för dig så kanske du borde kolla prisjakt innan du handlar allt från Inet. Det finns rätt många hundra att spara på det.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11