Nvidia Geforce GTX 1080

Permalänk
Medlem

Det här var inte alls som jag hade hoppats. Vi pratade på jobbet om det här med "dubbel prestanda mot ett titan x" Men dom pratade inte om vad. Säkert i VR men det struntar man i.

neee det här var inte roligt

Hoppade över 9-serien (sitter med ett 780 nu). Hade siktet inne på ett 1070 och AMD kan kanske skapa en bra match mot ett 1070.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Det var mindre spännande än jag hade hoppats på. Men jag väntar med mitt omdöme tills partnerkorten kommer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Väntad prestanda enligt mig, lite svagare i 4k än väntat men ingen överraskning. Blir att vänta och se på vad AMD visar.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Nice Nvidia! blir förmodligen ett köp när skatteåterbäringen kommer.

Haha, inte bara jag som går i dom banorna alltså..

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv

Man får nog vänta på nästa titan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Det verka vara en lång bit kvar tills vi får se riktig 4K gaming med ett kort som de flesta hoppats på enligt mig.

Väldigt långt kvar med tanke på att nvidia medvetet gör en extremt liten prestandaökning per ny generation. Så räkna med 16% prestandaökning per ny grafikkrets.

Permalänk
Medlem

Och om nu AMD knappt kan konkurrera med 980Ti ....

Permalänk
Medlem

Ge mig ett 1080 från EVGA nu! Grymt!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Imponerande grafikkort! Alltid kul när det händer nåt, hoppas AMD kan bjuda upp också

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Hoppas man kan beställa 1080 snart.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Nä blir till att invänta hbm2. Ingen brådska ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Avstängd

Precis som alltid så hypar sweclockers användare upp kommande kort som second coming of christ. Ny nm och teknik och kortet är 2x snabbare än tidigare blabla.

Som vanligt, är hoppet precis som det alltid varit runt 15-20 fps.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se Nvidias partnertillverkares kort i Juni

Permalänk
Medlem

Ganska imponerande, men det ryckte inte alls i köpfingret, kanske beror på att priset är käpprätt åt helvete med tanke på kretsens storlek. Vad kommer GTX 1080 Ti kosta? 9000:- i referensutförande?

Detta kanske blir första gången på ett bra tag som jag hoppar över en generation.
Får se hur 1080 Ti presterar (och ifall prestandan ens behövs, tycker att mitt GTX 980 Ti fortftarande klarar av allt jag kastar mot den.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paltkoma:

Det här var inte alls som jag hade hoppats. Vi pratade på jobbet om det här med "dubbel prestanda mot ett titan x" Men dom pratade inte om vad. Säkert i VR men det struntar man i.

neee det här var inte roligt

Nämndes faktiskt ganska specifikt under deras presskonferens att det var just i VR som det var dubbelt upp i prestanda.

Imponerande kort, men inte så imponerande som jag hoppades på. Gillar inte heller att priserna tycks öka och öka för varje generation... i alla fall inte när min lön är densamma.

1080Ti när det kommer om ett halvår eller så borde däremot vara väldigt imponerande.

Permalänk
Medlem

Vad kritiska många är. I 1440p är det en 65% ökning i prestanda mot GTX 980, vilket är det mest rättvisa kortet att jämföra mot om man vill se ökning från generation till generation. Det är en ökning man sällan annars får se.

Tycker det är riktigt nice. Hoppas AMD svarar med liknande prestanda och om inte annat i alla fall extremt prisvärda kort.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Precis som alltid så hypar sweclockers användare upp kommande kort som second coming of christ. Ny nm och teknik och kortet är 2x snabbare än tidigare blabla.

Som vanligt, är hoppet precis som det alltid varit runt 15-20 fps.

Känns som att du jämför med GM200, en krets som är grovt dubbla storleken... Du får ju jämföra det men en krets med samma storlek.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Känns som att du jämför med GM200, en krets som är grovt dubbla storleken...

Därav det märkliga priset

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

HardwareCanucks lyckades klocka upp sitt kort rätt bra, +400
"performance that’s close to TWO GTX 980 Ti’s"

Well that isn’t all that shabby now is it? After more than two hours working on Precision the core was able to hit a constant Boost speed of 2126MHz, representing a pretty shocking 400MHz+ overclock when compared to the standard load results I achieved. The memory got in on the party as well with a decent showing at 5670MHz. This was all accomplished while maintaining a fan speed of 55% which proved to be quiet enough to not disturb gaming sessions.

Now actually getting to this point wasn’t easy and it should be noted that even though NVIDIA’s cooler is quite capable, its default fan profile is absolute garbage if you intend on overclocking. I also smashed head first into a voltage and Power Limit wall so even if I would have been able to achieve higher theoretical frequencies, they would have been dragged back down to earth by NVIDIA’s Boost algorithms.

Performance scaling was extremely decent as well, as evidenced by the in-game results below. OK, now I’m being facetious….the resulting performance from these overclocks is mind-blowing. I want to put this into context for everyone: when overclocked, the GTX 1080 can achieve performance that’s close to TWO GTX 980 Ti’s in SLI.

Dold text
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Folk som säger att det inte är ett stort hopp.. SNÄLLA. Den lilla kretsen Pascal totalt UTPRESTERAR förra generationens stora krets.

Vissa har alltid något att klaga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Ser ut som mitt 780Ti får leva vidare

Skrivet av Oliver91:

blir ett köp när priset sjunker.. annars får 780 Ti leva vidare!

Väntar vi inte på 1080TI grabbar? Jag sitter själv också på ett 780ti, men hade inte räknat med att köpa ett 1080. Frågan är bara när och om 1080ti kommer

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

Äsch, mitt 7970 får leva ett litet tag till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Känns som att du jämför med GM200, en krets som är grovt dubbla storleken...

Jämför gammal teknik med ny teknik. Och det folk har sagt på Sweclockers, reddit, oc3d, oc.net osv..

Typ.. 1080 the 980Ti Killer megadeluxe. Upgrading from 980Ti to 1080 cus its gon' rek, double the performance woah yolo, new NM is the bees knees.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

När får vi se tester på GTX 1070? Måste vi vänta till juni på dessa?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Vad kritiska många är. I 1440p är det en 65% ökning i prestanda mot GTX 980, vilket är det mest rättvisa kortet att jämföra mot om man vill se ökning från generation till generation. Det är en ökning man sällan annars får se.

Tycker det är riktigt nice. Hoppas AMD svarar med liknande prestanda och om inte annat i alla fall extremt prisvärda kort.

Blir per automatik att man jämför mot 980ti korten då det ligger på samma prisnivå.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Entusiast

Varför förväntade några av er mera än det här? Alla rykten har ju pekat på en "upp till 70%" förbättring gentemot GTX 980 och "upp till 30%" gentemot GTX Titan X och det levererades.

Det är synd att det är som det är med överklockningen för utan allt det ur vägen så kan man inte riktigt säga bu eller bä om kortet men hittills ser det ändå bra ut även om cirka 6500kr är ett högt pris såklart.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

När får vi se tester på GTX 1070? Måste vi vänta till juni på dessa?

Jag är också nyfiken på det. Det är ett kort, jag nästan garanterat, kommer att köpa.
Sjukt imponerande resultat från GTX 1080, vilken bjässe!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Hade velat se hur det presterade mot 295x2 och ett gigabyte 980ti g1 gaming eller 980ti strix

Sen var det en väldigt stor miss att inte ha med ljudnivån eller temps. Hade även velat se om/när kortet throttlas av värmen.
Varför ska man jämföra kortet mot ett 980? Det är ju självklart att man jämför det med 980ti då dom kostar i princip lika mycket.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant med GPGPU tester i CUDA/OpenCL program som Cycles, Octane, Indigo(v4) etc.

Kommer till största del basera mitt val mellan 1070 och 1080 på detta.

Permalänk
Medlem

Dubbla prestandan än mitt kort 970, ska köpas när asus 1080 strix kommer!