PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av ZyntaaX:

Kan ju tipsa folk om Icas vitlöksbaguetter, om ni vill ha mört/abborre, Jag och 3 kompisar var ute en dag för nÄgot Är sedan o metade frÄn en brygga, var vÀl ute kanske 4-5 timmar, brukar fÄ kanske 5 fiskar pÄ den tiden i vanliga fall... Med vitlöksbaguetterna drog vi fasen upp 67 styckna pÄ bara nÄgon timma..

EDIT: Hade endast 2 spön pÄ oss 4, vi turades om, sÄ var verkligen i med flötet, sen upp direkt..

Hoppas ni skÀms!

HÀr höjer ni ribban för oss andra fiskare och gör de simmande godsakerna krÀsna som aldrig förr. Numera rÀcker det inte med daggmask eller maggots. Nej, nu skall det vara vitlöksbaguetter, rostbiff och vegetarisk sallad med fettfri dressing.

Hoppas ni Àr stolta över vad ni gör mot oss andra.

Visa signatur

Allting Àr gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta pÄ senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av wereaz:

Hoppas ni skÀms!

HÀr höjer ni ribban för oss andra fiskare och gör de simmande godsakerna krÀsna som aldrig förr. Numera rÀcker det inte med daggmask eller maggots. Nej, nu skall det vara vitlöksbaguetter, rostbiff och vegetarisk sallad med fettfri dressing.

Hoppas ni Àr stolta över vad ni gör mot oss andra.

Haha jag hoppas du skÀmtar? De Àr inte direkt smÄ barn som blir krÀsna bara för man ger dom nÄgot speciellt nÄn gÄng. Tror dessutom inte nÄgon annan blir pÄverkad dÄ vi var i en vÀldigt liten sjö dÀr extremt fÄ mÀnniskor Àr..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av ZyntaaX:

Haha jag hoppas du skÀmtar? De Àr inte direkt smÄ barn som blir krÀsna bara för man ger dom nÄgot speciellt nÄn gÄng. Tror dessutom inte nÄgon annan blir pÄverkad dÄ vi var i en vÀldigt liten sjö dÀr extremt fÄ mÀnniskor Àr..

Var inte sÄ sÀker.
Sen jag började ha Kobebiff pÄ gÀddsaxarna sÄ har ingen annan fÄtt gÀdda.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av BergEr:

Var inte sÄ sÀker.
Sen jag började ha Kobebiff pÄ gÀddsaxarna sÄ har ingen annan fÄtt gÀdda.

JodÄ, det har jag visst. Nu har ju visserligen jag doppat mina drag i champagne och smort dom med rysk kaviar men ÀndÄ.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | SkÀrm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Caesar:

Har aldrig testat sjÀlv, bortsett frÄn en timme eller sÄ en kvÀll nÀr jag vandrade runt lite runt Hammarby Sjö med ett UL-spö och nÄgra spinnare.
Om nÄgon vet nÄt vettigt stÀlle dÀromkring (sÀg promenadavstÄnd frÄn Gullmarsplan) sÄ mottar jag gÀrna tips

Det har plockats lite hyggliga borrar i Årstaviken. Kanske kan testa att gĂ„ lĂ€ngst södra sidan och fiska av?

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●

Var ute vid en liten sjö dÀr man tidigare planterat in fisk men som ingen gjort nÄgot med pÄ tvÄ Är. Den ligger pÄ en lokal golfbana. De trodde inte det skulle finnas nÄgot i sjön och efter drygt tre timmar utan hugg tror inte jag det heller. Vackert var det i alla fall!

PÄ bilden ser man mina favorit spön: ABU Veritas 12-38g med Sorön STX 40-rulle (dyrgripen) och ett Berkley Lightning 15-40g med en Mitchell rulle.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | SkÀrm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

PermalÀnk
Medlem ★
●

@Henrik-W Vacker bild, hursomhelst! Ibland gör det (nÀstan) ingenting att man inte fÄr napp..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB flÀskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av MoNkeY-05:

@Henrik-W Vacker bild, hursomhelst! Ibland gör det (nÀstan) ingenting att man inte fÄr napp..

Ja jag hade en jÀtteskön kvÀll och det skadar ju inte att trÀna kastarmen lite ocksÄ.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | SkÀrm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

PermalÀnk
Medlem ★
●

Var ut pÄ Ärets första fisketur igÄr. Blev 9 gÀddor pÄ tvÄ man under de tvÄ timmar vi var ute. Dock ingen riktig storlek pÄ gÀddorna. Den största var bara pÄ 2,3 kg.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

PermalÀnk
Medlem ★
●

@fantomsmurfen Det Àr ÀndÄ gött nÀr det nappar!

Är det nĂ„gon som kör med UL spö? Jag har visserligen 4 spö idag men alla Ă€r ganska lika (ett haspelspö till varje person i familjen) och jag fiskar ofta i Ă„ar med trĂ„ngt mellan trĂ€den och smĂ„ jiggar och lĂ€tta spinnare. KĂ€nns som ett spö pĂ„ max 6'' för 2-10g kastvikter vore perfekt. Hur billigt kan man köpa utan att fĂ„ dĂ„liga grejer, 500:-?

De spö jag har idag Àr:

  • ABU Veritas 12-38g, 8' med Sorön STX 40-rulle

  • Berkley Lightning 15-40g, 8' med en Mitchell-rulle

  • ABU Hurricane set 10-40g, ca. 7'

  • ABU 500 Series 10-30g, ca. 7' med ABU Titan 4-rulle

Ganska lika varandra allihop och ingen av dom Àr speciellt smidig nÀr det Àr trÄngt.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | SkÀrm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Henrik-W:

@fantomsmurfen Det Àr ÀndÄ gött nÀr det nappar!

Är det nĂ„gon som kör med UL spö? Jag har visserligen 4 spö idag men alla Ă€r ganska lika (ett haspelspö till varje person i familjen) och jag fiskar ofta i Ă„ar med trĂ„ngt mellan trĂ€den och smĂ„ jiggar och lĂ€tta spinnare. KĂ€nns som ett spö pĂ„ max 6'' för 2-10g kastvikter vore perfekt. Hur billigt kan man köpa utan att fĂ„ dĂ„liga grejer, 500:-?

De spö jag har idag Àr:

  • ABU Veritas 12-38g, 8' med Sorön STX 40-rulle

  • Berkley Lightning 15-40g, 8' med en Mitchell-rulle

  • ABU Hurricane set 10-40g, ca. 7'

  • ABU 500 Series 10-30g, ca. 7' med ABU Titan 4-rulle

Ganska lika varandra allihop och ingen av dom Àr speciellt smidig nÀr det Àr trÄngt.

Jag har bara tvÄ spön som jag anvÀnder i dagslÀget, ett Berkley Cherrywood, 8' tror jag och 7-28g eller nÄt sÄnt, och ett ABU 6' UL-spö som jag köpte som ett set med rulle för under tusenlappen.
UL-spöet Àr nog det jag tycker Àr roligast, men jag rÄkade skada toppen pÄ det för ett tag sen sÄ nu Àr det bara ca 5'10'' eller nÄt sÄnt.
Har kollat pÄ ett nytt UL-spö men dÄ lutar det nog Ät 7' istÀllet, för det jag uppskattar med UL Àr inte att det Àr kort utan hur rappt och dynamiskt det kÀnns nÀr man kastar med smÄ beten.
Jag har sjÀlv funderat mellan dessa tvÄ:
http://ribatex.se/fiskeutrustning/fiskespon/ultralatt/daiwa-s...
http://ribatex.se/fiskeutrustning/fiskespon/ultralatt/berkely...

SÄ man kan vÀl sÀga att jag sjÀlv har lite samma fundering som du har, fÄr man nÄt vettigt för 349:- eller Àr det bÀttre att lÀgga 270:- till för ett mÀrke jag kÀnner sen tidigare?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Caesar:

Jag har bara tvÄ spön som jag anvÀnder i dagslÀget, ett Berkley Cherrywood, 8' tror jag och 7-28g eller nÄt sÄnt, och ett ABU 6' UL-spö som jag köpte som ett set med rulle för under tusenlappen.
UL-spöet Àr nog det jag tycker Àr roligast, men jag rÄkade skada toppen pÄ det för ett tag sen sÄ nu Àr det bara ca 5'10'' eller nÄt sÄnt.
Har kollat pÄ ett nytt UL-spö men dÄ lutar det nog Ät 7' istÀllet, för det jag uppskattar med UL Àr inte att det Àr kort utan hur rappt och dynamiskt det kÀnns nÀr man kastar med smÄ beten.
Jag har sjÀlv funderat mellan dessa tvÄ:
http://ribatex.se/fiskeutrustning/fiskespon/ultralatt/daiwa-s...
http://ribatex.se/fiskeutrustning/fiskespon/ultralatt/berkely...

SÄ man kan vÀl sÀga att jag sjÀlv har lite samma fundering som du har, fÄr man nÄt vettigt för 349:- eller Àr det bÀttre att lÀgga 270:- till för ett mÀrke jag kÀnner sen tidigare?

Det dÀr Berkley spöt verkar ju riktigt trevligt! Jag gillar ju egentligen ocksÄ lite lÀngre spön, runt 8' men det kÀnner jag att jag har redan, nu fÄr det bli nÄgot annorlunda.

Jag tror jag kommer gÄ pÄ ett billigt set till att börja med, typ:
http://www.dogger.se/sv/rullar-och-spon/haspelset/ul-combo-special?___SID=U
eller ett litet snÀpp upp:
http://www.dogger.se/sv/rullar-och-spon/haspelset/tornado-combo-5-6
Skulle det vara sÄ att jag kÀnner att det inte var min grej sÄ har man inte gjort ett alltför stort hÄl i kassan, man vill ju kunna köpa mer grejer.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | SkÀrm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Henrik-W:

@fantomsmurfen Det Àr ÀndÄ gött nÀr det nappar!

Är det nĂ„gon som kör med UL spö? Jag har visserligen 4 spö idag men alla Ă€r ganska lika (ett haspelspö till varje person i familjen) och jag fiskar ofta i Ă„ar med trĂ„ngt mellan trĂ€den och smĂ„ jiggar och lĂ€tta spinnare. KĂ€nns som ett spö pĂ„ max 6'' för 2-10g kastvikter vore perfekt. Hur billigt kan man köpa utan att fĂ„ dĂ„liga grejer, 500:-?

De spö jag har idag Àr:

  • ABU Veritas 12-38g, 8' med Sorön STX 40-rulle

  • Berkley Lightning 15-40g, 8' med en Mitchell-rulle

  • ABU Hurricane set 10-40g, ca. 7'

  • ABU 500 Series 10-30g, ca. 7' med ABU Titan 4-rulle

Ganska lika varandra allihop och ingen av dom Àr speciellt smidig nÀr det Àr trÄngt.

Köpte nyligen en 6-fotare som jag verkligen gillar (har en polare som kör samma fast 7 fot som ocksÄ Àr riktigt nöjd). FKP Draugen D4 snackar jag om. Kostar cirka 600 kr, vilket Àr riktigt prisvÀrt enligt mig.

Det Àr dock en kastvikt pÄ 8-26g sÄ det Àr inte nÄgot superkÀnsligt (jÀmför med mitt 8' som har 3-18g och sjukt mycket aktion). Men trots det sÄ Àr det en skön kÀnsla i det. Passar riktigt bra till dropshot t.ex, men jag gillade Àven hur det lirade pÄ andra riggar (texas, carolina, neko, vanlig jigg osv).

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Henrik-W:

Det dÀr Berkley spöt verkar ju riktigt trevligt! Jag gillar ju egentligen ocksÄ lite lÀngre spön, runt 8' men det kÀnner jag att jag har redan, nu fÄr det bli nÄgot annorlunda.

Jag tror jag kommer gÄ pÄ ett billigt set till att börja med, typ:
http://www.dogger.se/sv/rullar-och-spon/haspelset/ul-combo-special?___SID=U
eller ett litet snÀpp upp:
http://www.dogger.se/sv/rullar-och-spon/haspelset/tornado-combo-5-6
Skulle det vara sÄ att jag kÀnner att det inte var min grej sÄ har man inte gjort ett alltför stort hÄl i kassan, man vill ju kunna köpa mer grejer.

BestÀllde Berkley-spöet nu, hoppas pÄ att fÄ det innan nÀsta helg

Återkommer med kommentar nĂ€r jag testat det lite!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av drwlz:

Köpte nyligen en 6-fotare som jag verkligen gillar (har en polare som kör samma fast 7 fot som ocksÄ Àr riktigt nöjd). FKP Draugen D4 snackar jag om. Kostar cirka 600 kr, vilket Àr riktigt prisvÀrt enligt mig.

Det Àr dock en kastvikt pÄ 8-26g sÄ det Àr inte nÄgot superkÀnsligt (jÀmför med mitt 8' som har 3-18g och sjukt mycket aktion). Men trots det sÄ Àr det en skön kÀnsla i det. Passar riktigt bra till dropshot t.ex, men jag gillade Àven hur det lirade pÄ andra riggar (texas, carolina, neko, vanlig jigg osv).

LĂ„ter nice, bra tips.

Skrivet av Caesar:

BestÀllde Berkley-spöet nu, hoppas pÄ att fÄ det innan nÀsta helg

Återkommer med kommentar nĂ€r jag testat det lite!

Ser fram emot rapport!

Jag skall försöka ta mig till en fiskebutik i grannstaden och kÀnna pÄ nÄgra, kan inte bestÀmma mig.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | SkÀrm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

PermalÀnk
Medlem
●

tjoho. nÄn som kan tipsa om bra abborre beten. vore intressant Ä se vad andra anvÀnder. SjÀlv var det 15 Är sen man fiskade 'aktivt' .. dÄ var de jiggar Ä nÄn enstaka spinnare som funka..

SÄ vad funkar nu förtiden?

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem ★
●

@MrHummf: Spinnare med orange/röd sked.

Den hÀr har jag fÄtt mÄnga abborrar pÄ.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av fantomsmurfen:

@MrHummf: Spinnare med orange/röd sked.

Den hÀr har jag fÄtt mÄnga abborrar pÄ.
https://static4.motonet.fi/img/5/541641/500/541641.jpg

Samma som för 15Är sedan alltsÄ..

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av DaBone:

Samma som för 15Är sedan alltsÄ..

TÀnkte att utvecklingen kanske har gÄtt framÄt en aning? GÄr man in i en butik idag finns de ju lite mer Àn bara nÄgra fÄ spinnare Ä lite jiggar?
Texas rig / Carolina rig. Drop-shot. osv.. Vara bara en tanke..

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av MrHummf:

TÀnkte att utvecklingen kanske har gÄtt framÄt en aning? GÄr man in i en butik idag finns de ju lite mer Àn bara nÄgra fÄ spinnare Ä lite jiggar?
Texas rig / Carolina rig. Drop-shot. osv.. Vara bara en tanke..

Beror ju lite pÄ hur man vill fiska och vad man tycker Àr kul. Finns extremt mycket olika typer utav jiggar att anvÀnda sig utav, samt mÄnga sÀtt att rigga dessa.

Att smÀlla pÄ en spinnare och bara veva hem Àr för mig ingen höjdare, Àven om det levererar fisk.

Jag kan dÀremot droppa nÄgra "heta" jiggar just nu som har fÄtt mycket uppmÀrksamhet.

Gunki Grubby Shad (speciellt fÀrgen Red Ghost, som Àr fÀrgen pÄ bilden)

Riggas nÀstan alltid med vanlig jiggskalle.

Westin Ring Teez

Kan riggas pÄ olika sÀtt, men tror de flesta kör offsetkrok och carolina/texas-rig.

Westin Shad Teez

Vanligtvis riggad med jiggskalle.

FKP-Gear JL-3

PopulÀr pÄ dropshot.

Piglet Shad

Tror att den oftast riggas med jiggskalle.

Sen har vi hÄrda beten som till exempel:

FKP-Gear VibLure

Rasslar nÀr man vevar hem och gÄr att fÀsta tafs/lina i nÄgon utav de tre hÄlen för att justera gÄngen pÄ betet.

Poppers (samlingsnamn, finns massa olika varianter)

Ytbeten som man knycker hem för att skapa luftbubblor i vattnet, samt att det plaskar ordentligt.

Dessa tvÄ sista Àr nog dom enda "hÄrda" beten jag anvÀnder.

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem
●

Var ut och provade lyckan i helgen med tvĂ„ polare. 30 gĂ€ddor blev det till slut men mest smĂ„, största 2,9 kg. Ålands skĂ€rgĂ„rd Ă€r det jag fiskar i.

AnvÀnder ett 15 Är gammalt abu garcia spö med abumatic rulle, börjar bli dags för nytt

Visa signatur

| Fractal Design Arc Midi R2| MSI H77MA G43 | i5-3570K@3.4GHZ | Cooler Master Hyper 212 EVO | Corsair 8Gb DDR3 1600MHz | MSI GTX970 Gaming | Samsung 64Gb SSD | Kingston Hyper X Fury 240 Gb SSD | Seagate Barracuda 1Tb 7200rpm | Fractal Design Edison 650W |

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av drwlz:

Beror ju lite pÄ hur man vill fiska och vad man tycker Àr kul. Finns extremt mycket olika typer utav jiggar att anvÀnda sig utav, samt mÄnga sÀtt att rigga dessa.

Att smÀlla pÄ en spinnare och bara veva hem Àr för mig ingen höjdare, Àven om det levererar fisk.

Jag kan dÀremot droppa nÄgra "heta" jiggar just nu som har fÄtt mycket uppmÀrksamhet.

Tack va detta jag ville se.
Det dÀr FKP-Gear VibLure verkar ju onekligen intressant Ä testa.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av GQruel:

Var ut och provade lyckan i helgen med tvĂ„ polare. 30 gĂ€ddor blev det till slut men mest smĂ„, största 2,9 kg. Ålands skĂ€rgĂ„rd Ă€r det jag fiskar i.

AnvÀnder ett 15 Är gammalt abu garcia spö med abumatic rulle, börjar bli dags för nytt

Vad för beten anvÀnde ni?

SÄ lÀnge sakerna funkar varför byta?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av MrHummf:

Tack va detta jag ville se.
Det dÀr FKP-Gear VibLure verkar ju onekligen intressant Ä testa.

Jag experimenterar mycket och provar alla möjliga sorters jiggar, sÄ om du funderar pÄ nÄgot Àr det bara att frÄga pÄ!

FKP's VibLure slÄr sÀllan fel. Mycket sÀllsynt att man inte plockar minst en abborre pÄ den :).

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●

Nu har jag lÀst FistClockers 3 gÄnger nÀr jag sett den uppe till höger pÄ sidan hehe.
Kul initiativ iaf och rolig lÀsning Àven om jag sjÀlv inte fiskat pÄ 20 Är.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av warh0g:

Nu har jag lÀst FistClockers 3 gÄnger nÀr jag sett den uppe till höger pÄ sidan hehe.
Kul initiativ iaf och rolig lÀsning Àven om jag sjÀlv inte fiskat pÄ 20 Är.

Kom bara ihÄg att det inte krÀvs nÄgra avancerade doningar (man kan fÄ annan bild av det hela nÀr man lÀser ett sÄnthÀr forum..) Metspö och grÀva mask rÀcker ÀndÄ till en avslappnande stund. Kanske med en polare och nÄgra kalla.. Ifall du fÄr suget att fiska igen!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB flÀskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av MrHummf:

Vad för beten anvÀnde ni?

SÄ lÀnge sakerna funkar varför byta?

Mest skeddrag och wobbler men testade Àven lite med spinnare och jerkbait, osÀker pÄ mÀrken.
Blir inte att Äka ut sÄ mÄnga gÄnger per Är sÄ gÄr igenom hela draglÄdan nÀr jag en gÄng tar mig ut

Tror det högg mest pÄ skeddragen faktiskt.

Visa signatur

| Fractal Design Arc Midi R2| MSI H77MA G43 | i5-3570K@3.4GHZ | Cooler Master Hyper 212 EVO | Corsair 8Gb DDR3 1600MHz | MSI GTX970 Gaming | Samsung 64Gb SSD | Kingston Hyper X Fury 240 Gb SSD | Seagate Barracuda 1Tb 7200rpm | Fractal Design Edison 650W |

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av MrHummf:

TÀnkte att utvecklingen kanske har gÄtt framÄt en aning? GÄr man in i en butik idag finns de ju lite mer Àn bara nÄgra fÄ spinnare Ä lite jiggar?
Texas rig / Carolina rig. Drop-shot. osv.. Vara bara en tanke..

Var vÀl mest att den spinnaren anvÀndes för 15 Är sedan ocksÄ.. SjÀlv metar jag mest abborre, sÄ har inte sÄ mycket drag anpassat för dessa. Om jag fÄr nÄgon pÄ kast-/trollingspö, Àr det nog mest bara för att de hugger pÄ gös-/gÀddwobblers av nÄgon lustig anledning..
Har vÀl nÄgra mindre skeddrag och spinnare, med de ligger "lÄngt ner" i draglÄdan.

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Henrik-W:

LĂ„ter nice, bra tips.

Ser fram emot rapport!

Jag skall försöka ta mig till en fiskebutik i grannstaden och kÀnna pÄ nÄgra, kan inte bestÀmma mig.

Nu har jag gjort en runda pÄ fiskebutiken, det blev ett ABU Venerate UL 5,6' , 2-10g spö som var pÄ 30% REA och en Mitchell Silver 500FD med pÄspolad flÀtlina.

Köpte lite Dropshot-grejer ocksÄ (swivel-krokar, tyngder och 30m flourocarbon-lina), verkar som ett kul sÀtt att fiska.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | SkÀrm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

PermalÀnk
Medlem ★
●

Efter att ha lÀst hÀr om FKP-Gear VibLure sÄ blev det köp Tackar för tipset. Passade Àven pÄ att skaffa ett till spö, saknade ett lite kortare, blev 6 fot 8-26 gram. Skall provas i helgen med de nya betena