Asus p67-m pro, bios update gick fel

Permalänk
Medlem

Asus p67-m pro, bios update gick fel

Använde mig tyvärr utav asus suite II windows update via fil, ångrar rejält att jag inte kryssade in rollback.
Rom som jag använde var p8p67-m-pro-3701.zip tyvärr från ett ntfs format(windows), den gick till 100% och bad om omstart vilket resulterar i svartskärm. Har försökt koppla bort allt onödigt men inget verkar funka.

Finns det något sätt som gör att man kan stoppa in ett usb minne(fat32) och den kör automatiskt bios update, utan att se något på skärmen?

Permalänk
Skrivet av DaydreamerVlad:

Använde mig tyvärr utav asus suite II windows update via fil, ångrar rejält att jag inte kryssade in rollback.
Rom som jag använde var p8p67-m-pro-3701.zip tyvärr från ett ntfs format(windows), den gick till 100% och bad om omstart vilket resulterar i svartskärm. Har försökt koppla bort allt onödigt men inget verkar funka.

Finns det något sätt som gör att man kan stoppa in ett usb minne(fat32) och den kör automatiskt bios update, utan att se något på skärmen?

Hej!

Aj aj, tyvärr finns det inget att göra åt detta. Att du får svartskärm efter omstart är helt normalt, det viktiga är att inte förhastat stänga av datorn i detta läga då kortet fortfarande uppdaterar och installerar. Efter några minuter brukar det lösa sig.

För framtiden skulle ett moderkort med BIOS-flashback kunna rädda kortet i detta fall.

MVH
ASUS - Alexander

Permalänk
Medlem

Har redan ett asus z77 pro, kan man lägga in bios chipset och flasha den till p67 sen lägga tillbaka den i p67 ?

Permalänk
Skrivet av DaydreamerVlad:

Har redan ett asus z77 pro, kan man lägga in bios chipset och flasha den till p67 sen lägga tillbaka den i p67 ?

Det är inte samma chipset så det går tyvärr inte heller. Vi har faktiskt ingen lösning på det, det är möjligt att någon Sweclockare har en riktig ful-lösning på det hela men det finns ingen vad jag vet.

Permalänk
Medlem

@DaydreamerVlad:

Köp ett nytt chip på Ebay el motsv. Brukar ligga 80-100kr för ett chip med nytt bios på.

Men först skulle jag nog testat att använda "USB BIOS Flashback" på Z77 kortet med bios chipet från P67 kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Kom till bios genom att sätta in orginal dvd (ingen aning varför) så helt kört är det inte
Får nog köra en gammal version av bios då när ena ssd är inkopplad visas det svart på skärmen.
Har iallaf bild nu så det känns lite bättre, undrar dock vilket bios är mest stabil med min Intel 330 180gb.

Permalänk
Inaktiv

Den försöker nog köra flashback via något medie, den söker nog i ssd och tar lång tid.
Därav den postar när den inte hittar något när du tar bort disken

Permalänk
Medlem

Tack, skall fixa det genom flash via bios när jag hämtat tillbaka mitt usb minne.

Permalänk
Medlem

@anon200632:

Finns det något sätt att få den att sluta söka efter det, tar jag bort disken så står det ntrl missing.

Permalänk
Inaktiv

Jag vet inte riktigt hur det där funkar.
Hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem

Pinsamt men Bios hade Standardinställning IDE istället för AHCI, därav kraschade den varje gång jag hade hårddisken i.
Allt löste sig, tack alla för hjälpen.

Permalänk

@DaydreamerVlad: Skönt att det löste sig!