Skrivet av SanyaIV:
Lånar tråden lite.
Jag har problem med hög värme i mitt sovrum. Sovrummet har kvällssol och har nu cirka 23-25C på kvällen men på sommaren så blir det närmare 30C+ på nätterna vilket för mig blir olidligt. Det högsta jag har haft är väl cirka 35-38C på natten med öppet fönster för några år sedan.
Jag har en portabel AC som jag tyvärr inte kan använda, delvis på grund utav avsaknad av plats men också för att jag inte har någon annanstans än fönstret att sätta slangen/röret och jag kan inte ha fönstret öppet för att jag har svår fobi för getingar/bin som älskar mitt fönster. (Har försökt sätta upp nät och sådant men mitt fönster har inte så bra fästningsmöjligheter)
Har för tillfället persienner som är lite mörkgrå som alltid är stängda och det hjälper inte så mycket.
Det jag undrar är om en luftavfuktare och ett sådant där filter på fönstret kommer att hjälpa nämnvärt? Tänkte då skaffa solfilter från stället som @Exxovion nämnde samt denna luftavfuktare.
Har också en stor väg utanför mitt rum, kommer ett sådant filter att vara ett problem för bilister? Vill inte direkt blända någon så att de krockar eller något liknande.
Vad bör man förövrigt ha för % RH/RF i rummet för att det ska kännas svalare? Räcker det med 40% eller bör man gå under det?
Skrivet av SanyaIV:
Tack för svar!
Jag har testat att sätta upp nät samt "skyddet" (eller vad man nu ska kalla det) som kom med min portabla AC. Problemet är att jag inte har lyckats sätta upp det korrekt, blir alltid så att skyddet antingen inte är komplett eller att jag inte kan stänga fönstret efter det. Rullgardin och sådant kan jag tydligen inte heller sätta upp, har gipsskivor till väggar och även när jag försökte följa specifika instruktioner för gips så gick allt åt helvete, mörkläggningsgardinen ligger nu i garderoben...
Det ovan spelar egentligen inte så stor roll eftersom att jag ändå inte har plats för min portabla AC längre. Mitt skrivbord samt min stol är i vägen. Detta är inte någonting jag kan ändra på, så sjukt fullt med saker i mitt rum så detta är den enda "konfigureringen" där jag kan ha alla möbler. Förtydligande så har jag plats för min portabla AC i rummet men inte nära fönstret och slangen är inte lång nog.
Med tanke på detta så kommer jag flytta min portabla AC till gäststugan på landet där det också blir hett som fan på sommaren. Där kan jag också köra en permanent lösning med ventil genom väggen.
Det jag funderar på nu är ett sådant där solfilter på utsidan av fönstret i kombination med persienner samt den luftavfuktaren från Sandstrøm men skulle vilja veta om det ens kommer göra skillnad i mitt läge?
Kort svar... allt hjälper.
Problemet med avfuktare är ju att du måste själv också försöka få ner temperaturen, men i gengäld så kan du lätt sova i 25 grader "torr" luft, så lakan mm snabbt torkar, vilket ger en svalkande effekt när man är svettig. Är luften fuktig så kan du ha svårt att sova även om det är 20 grader...
Kan du dessutom blocka ut solen mer, och bara vädra när de är mörkt (man behöver lite syre också ), så lär de hjälpa ännu mer, eftersom solen är en enorm värmekälla. Den värmer ffs upp planeten... så den kan lätt värma ett rum.
Som en föreslog, börja med billigaste biten... dvs aluminiumfolie. Rengör dina persienner också, se till att de glänser och reflekterar ljuset, inte absorberar det. Mörkläggningsgardin gör det endast bättre om du kan studsa ut ljuset igen, med reflektiv-väv. Om den är endast svart så kommer det inte hjälpa och kan tom förvärra det, eftersom allt ljus absorberas och blir infraröd värme (grundläggande fysik).
När du lyckats blocka ut solen nog för att inte temperaturen ska skjuta i höjden så kommer avfuktare + ev golvfläkt/takfläkt på lågt varv att göra mycket verkan.
@Sploofy Om persienner kan sitta och bli uppvärmda av solen, utan att rutan spricker så är det högst osannolikt. Du reflekterar ju ut ljuset och IR-värmen, inte absorberar den. Vanligt fönsterglas är inte ljus eller IR-värme hindrande.
Plexiglas eller andra udda typer av glas kan ta skada, ja. Tex vissa balkongglas är designade så att de ska isolera mot IR-strålning, och dessa kan ta skada av att du reflekterar ut ljuset igen, eftersom de då får all IR-strålning från solen, och sen en del av ljuset som IR-som strålar ut igen.
Sen självklart är det bättre om du nu kan sätta detta på utsidan, för du får då svalare fönster (än om solen träffar något av det), som i sin tur ger lite svalare vägg och rum.